starten en afslaan lucas cu14

1978-1993
Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6036
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Saapie » vr 14 jan, 2022 18:21

Als alles op tijd staat, dan twee keer rond draaien. Zowel nokkenassen als vliegwiel moet dan op 0 uitkomen.

De ontsteking daarna opnieuw afstellen.
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Swabie
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Swabie » za 15 jan, 2022 18:13

Morgen ga ik verder en zal ik weer een update posten.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92

Swabie
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Swabie » zo 16 jan, 2022 23:02

Vandaag weer bijna de hele dag bezig geweest, resultaat = 0.

Timing nagekeken en deze was goed.

De auto stond op de reserve en heb 20 liter verse brandstof erbij gegoten.

Daarna gestart zonder stekker op de lmm en de motor blijft wel draaien. Er komt alleen gruwelijk veel rook uit de uitlaat, als in erg hoog verbruik. Ik heb op pin 23 van de ecu gemeten of er een signaal van de lambda sonde komt. In de beschrijving staat sv=silver maar bij mij is pin 23 een groene kabel. Doormeten naar de dikke groene kabel bij de luchtfilterkast geeft 0.5ohm naar de pin23. Ik zie als de auto loopt eigenlijk niet echt een voltage.

Gasklephuis losgehaald en schoongemaakt, ook geen resultaat verder.

De auto loopt beroerd als deze blijft lopen, niet regelmatig.

De lambda sonde heeft bij mij 4 kabels. 2 die naar de stekker gaan voor het voorverwarmen, 1 signaaldraad welke ernaast zit, en dan nog een losse met een AMP ring eraan, deze zit op de - van de accu, volgens mij was dit voor de tijd ook zo. Lamdasonde krijgt 12V.

Ik weet het echt niet meer nu, ben hele dagen aan het sleutelen zonder resultaat. Ik kan ook niet even ergens heen rijden om te laten onderzoeken.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6036
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Saapie » zo 16 jan, 2022 23:55

Om moedeloos van te worden… heel frustrerend dit!

Even over je lambda sonde; is dit wel een juiste? Het type dat bij de lucas heeft namelijk maar 3 draden.

Heb je de motor ook laten draaien zonder de lambda aangesloten?
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door jaap noord » ma 17 jan, 2022 7:01

Lees dit nog maar net, maar ik neem aan dat cilinder 1 wel de achterste cilinder is vanaf de voorkant gezien? Je zult niet de eerste zijn.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Swabie
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Swabie » ma 17 jan, 2022 10:52

Saapie schreef:
zo 16 jan, 2022 23:55
Om moedeloos van te worden… heel frustrerend dit!

Even over je lambda sonde; is dit wel een juiste? Het type dat bij de lucas heeft namelijk maar 3 draden.

Heb je de motor ook laten draaien zonder de lambda aangesloten?
Ja dit is echt uitermate frustrerend, heb er ook geen schik meer aan zo. Ik zal vanavond even een foto posten van de aansluiting.

Ik zal de signaaldraad naar de ECU eens loshalen om te kijken wat dit doet. Zal ook hier de spanning eens meten.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92

Swabie
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Swabie » ma 17 jan, 2022 10:52

jaap noord schreef:
ma 17 jan, 2022 7:01
Lees dit nog maar net, maar ik neem aan dat cilinder 1 wel de achterste cilinder is vanaf de voorkant gezien? Je zult niet de eerste zijn.
Bedankt, maar zit inderdaad goed.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92

Swabie
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Swabie » di 18 jan, 2022 13:05

EUREKA!

De storing is gevonden. Ik heb tijdens het vervangen van de LMM alleen aangekoppeld en signaal naar de ECU gemeten, ook de weerstand tussen pin 1 en pin 6. Deze was bij beide LMM's gelijk en daarmee ben ik er vanuit gegaan dat hij niet defect was.

Hiermee heb ik dus de feitelijke luchtstroom niet gecontroleerd.

Gisteren de andere LMM gemonteerd en motor gestart, liep direct als een tiet!

Ik ben wel van het onderzoeken, dus ik heb de 'defecte' LMM gedemonteerd om het kanaal waar gemeten wordt te checken, aangezien hier wel iets fout moet gaan. Ik heb voor de info foto's bijgevoegd, zodat iedereen die nieuwsgierig is hoe een LMM van Lucas er van binnen uitziet dit kan zien. Het luchtkanaal wat hij gebruikt om te meten was inderdaad verontreinigd.

Ik heb alles schoongemaakt, nieuwe pakking gemaakt en weer in elkaar gezet aangezien ik wel een spare LMM wil. De boutjes krijg je bijna niet los, geoxideerd dus die knappen bijna allemaal af. Boren en tappen is hierbij de remedie.

Na het monteren van deze LMM draait de motor ook goed. Ik ben erg tevreden, wel stom dat ik het hier noet direct in heb gezocht, aangezien hij met stekker los wel liep. Ik heb door de vele uren zoeken en meten wel veel geleerd.

Bedankt voor jullie hulp :O:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 8978
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Vyv » di 18 jan, 2022 13:28

Goed dat je het gevonden hebt! :applause:

Gebruikersavatar
V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 360
Lid geworden op: za 13 feb, 2016 16:19
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door V6Kees » di 18 jan, 2022 14:25

Super goed 👍🏻

SAAB 900T8 APC '83
SAAB 900i 16v ‘93
SAAB 9-3 Aero V6 '08

Panhard PL17 ‘62
MGF ‘98

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6036
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: starten en afslaan lucas cu14

Bericht door Saapie » di 18 jan, 2022 16:11

Hulde!!!
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Plaats reactie