binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door jschorni » za 06 aug, 2022 17:58

Hoi,

Deze zomer door het mooie weer al vaker na schemering pas weer naar huis. Nu zijn er een paar kleine mankementen sinds ik deze 900 classic cabrio heb. nl. de binnenverlichting werkt niet. De centrale schakelaar heb ik al eens schoongemaakt zonder resultaat. Daarnaast werkt de dashboard verlichting deels niet. de dimbare stukken doen het niet de knoppen in het dashboard wel. Ik heb al een nieuwe dimmer gekocht. Maar goed voordat ik de facia en de midden console helemaal eruit haal vraag ik jullie wat controle tips. De zekeringen heb ik ook al eens bekeken en zag ik geen rare dingen. Wat zijn de punten waar je kunt meten of je spanning hebt die eerst gemakkelijk en daarna wellicht moeilijker zijn. Alle hulp is welkom, volgend weekend ga de facia er denk ik uit. Alle checks wil ik dan gedaan hebben. Jullie alvast dank!

gr. Jörg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door phthalaat » ma 08 aug, 2022 11:04

De dashboard verlichting komt vaker voor, controleer of de blauwe folie achter de kilometerteller nog een beetje okee is, soms kan je ook met wat verschillende posities van de lampjes weer contact krijgen en blijft de verlichting het doen. Door de linkerspeakerunit er uit te halen kan je hier gemakkelijk bijkomen zonder de facia los te halen.

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door jschorni » ma 08 aug, 2022 12:52

Dank voor je tip. Dat ik er via de speaker bij kan weet ik. Kan zo alleen niet de dimmer vervangen toch? Of wel?
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7454
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door Saapie » ma 08 aug, 2022 14:08

Waarschijnlijk is de blauwe folie niet meer goed. Vervangen is de enige oplossing: de contactbanen laten in de loop van de tijd los, vervagen of vervormen door hitte.

Even tellerbak eruit halen. Is niet heel ingewikkeld. Op youtube staan handige filmpjes waarin het stap voor stap wordt uitgelegd.

Blauwe folie is overigens niet eenvoudig te vinden; is niet meer nieuw verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door Saapie op ma 08 aug, 2022 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door phthalaat » ma 08 aug, 2022 16:03

Tellerbak removal 010: https://www.youtube.com/watch?v=aDZdyeLzJ6g Deze video heeft mij erg veel geholpen. Hou er wel rekening mee dat de zwarte plastic stukken waar de 'pigtails' in gaan vaak kapot gaan bij het losmaken, deze zijn echter bij veel saabpart handelaren te verkrijgen.

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: binnenverlichting en dashboard doen het deels niet, tijd om aan te pakken

Bericht door jschorni » zo 21 aug, 2022 15:53

Gister de fascia er helemaal uit en de tellerbak. Was eigenlijk allemaal snel voor elkaar. Wat wel tijd koste was het labelen van de draden en vooral van de luchtventilatiestand. Dimmer in de tellerbakvervangen op de instrumentverlichting, helaas niet het gewenste resultaat. Folie heeft ergens toch een knikje.
Vandaag voor de definitieve oplossing gegaan. Op de beide lampvoetjes draden gesoldeerd in parallel schakeling en achter de radioplaats naar een van de lampjes uit het dashboard gebracht, van de ventilatiestand geloof ik. (Er zitten er 3 nl) en daar de 12v afgetapt. Dinsdag haal ik nog wat lampjes die kapot bleken en dan gaat ook de fascia erweer op.

Enige probleem dat ik dan nu nog heb is dat er maar 1 lampje van de binnenverlichting werkt. 2 niet. Lijkt een aardingsprobleem of een stroomtoevoer probleem. Enige tips? Volgens de technische werkplaats boeken zitten ze alle drie met elkaar verbonden. Raar dat 1 wel werkt en 2 niet. Bij het nalopen bleek ook de kofferbakverlichtibg niet te werken.
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Plaats reactie