Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

1978-1993
Plaats reactie
wackywim
Geregistreerd lid
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 19 jan, 2005 12:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door wackywim » zo 22 jan, 2023 12:03

De roestduivel….. helaas hebben veel classics last van roest.
Ik wil onderzoeken wat de kosten zijn om voor mijn 900 cabrio dit goed aan te laten pakken en o.a. de wielkasten aan te laten pakken.
Hebben jullie tips / goede ervaringen voor een (voordelige) plaatwerker die dus o.a. de wielkasten van mijn classic kan aanpakken.
Vervolgvraag is dan wie goede ervaringen heeft met / tips voor een goede betaalbare spuiter.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
900 C 5 deurs, donkerblauw '89 --> naar de sloop
900 T16S 3 deurs, rood '87--> gesloopt
900i 2 deurs, grijs '89 --> verkocht
900 S 3 deurs,Le mans blue '94. --> verkocht
9-5 2.3T sedan zilver '04 —> ingeruild
900 S cabrio Le Mans Blue ‘93

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6421
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door Saapie » zo 22 jan, 2023 12:06

Thom van der Wiel, Saabworld. Of Tammeling, die is heel handig. De Zweedse Loods ( Justin Kiers) is ook een heel kundig adres.

Goedkoop zijn dit soort klussen nooit. Reken op 1000 euro per wielkast incl spuiten. Goedkoop is vaak halfwerk.
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 30918
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door Sapphire » zo 22 jan, 2023 12:13

Als je het goed wilt laten aanpakken zoals je stelt zou ik vooral zoeken naar een goede plaatwerker en een goede spuiter en niet zo zeer een goedkope. Duur is niet per se goed en goedkoop is niet per se slecht. Het voordeligst is iemand die z’n vak verstaat en het in één keer goed doet.

Dat gezegd hebbende is het wellicht handig te vermelden in welke regio je zoekt, tenzij dat niets uitmaakt.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6421
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door Saapie » zo 22 jan, 2023 12:14

Helemaal eens met Lennard! Ik heb zelf nieuwe schermen en plaatwerk gekocht. Dat geeft nog het beste resultaat.
- 9000 turbo sport airflow, 1989, full options
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, Talladega red.
- 900 S, 1993, Eucalyptus, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- 9000 S / USA automaat 1988, full options
- nieuw exemplaar van het andere Zweedse merk.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16172
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door turbopilot » zo 22 jan, 2023 12:27

Cabrio en wielkasten die aan de beurt zijn :-S+

Tip bekijk dan ook de bodem eens goed, en dan niet van de buitenkant, maar vanaf de binnenzijde
Stoelen bekleding en die “spons” isolatiematten verwijderen.

En niet vergeten de asdoorgangen.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

wackywim
Geregistreerd lid
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 19 jan, 2005 12:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door wackywim » zo 22 jan, 2023 12:53

Bedankt voor de snelle eerste reacties en tips.
Uiteraard is goed de eerste voorwaarde daarna de prijzen vergelijken. Een vakman op een goedkope locatie die zijn gereedschap al heeft afgeschreven kan tegen een andere kostprijs werken als vakman die net voor zichzelf is gestart in het centrum van een grote stad in de randstad.
Ook tijd kan verschil uitmaken. Ik heb geen haast, het mag best een paar maanden duren. Dus er mag aan gewerkt worden in de dode / lose / avond uurtjes (als dat de kostprijs kan drukken). Locatie is daarom ook niet heel belangrijk, ieder ritje met de Caab is voor mij een plezier ritje dus prima om een stukje om te rijden voor het beste eind resultaat.
900 C 5 deurs, donkerblauw '89 --> naar de sloop
900 T16S 3 deurs, rood '87--> gesloopt
900i 2 deurs, grijs '89 --> verkocht
900 S 3 deurs,Le mans blue '94. --> verkocht
9-5 2.3T sedan zilver '04 —> ingeruild
900 S cabrio Le Mans Blue ‘93

Gebruikersavatar
phanot
Donateur
Donateur
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door phanot » zo 22 jan, 2023 13:42

In 2005 heb ik, via Artis garage, een slecht herstelde schade van het achterscherm van mijn sedan laten herstellen bij autoschade Amstel in Amsterdam Zuid Oost.
Hier is een nieuw stuk ingelast. Nu in 2023 ziet hetr er nog steeds als nieuw uit. De prijs was toen (2005) ca 800 euro.
Via Haaima heb ik in 2021 een nieuwe asdoorgang laten plaatsen in mijn 900 cabriolet. Dit is ook zeer goed gedaan.
Meestal duurt het allemaal veel langer als gedacht en kwaliteit is bijna nooit goedkoop.
Best is om op voorhand alles eens te laten beoordelen en een kostenraming te laten doen door iemand met kennis van zaken. Meestal is er meer werk te doen dan de bekende zichtbare plekken.
Saab 900C sedan 1988 (sinds 1988)
Saab 900 T16 Cabriolet 1988 (sinds 2014)
Volvo PV544 1961 (sinds 2016)
Cadillac deville 1959 (sinds 2009)
Peugeot 203 familiale 1955 (sinds 2022)

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door Gerardus » ma 23 jan, 2023 11:44

En kijk uit met;

Zet maar neer we kijken wel of het heeft geen haast?
Dat zijn lastige constructies, geen duidelijke afspraken met als resultaat dat een auto tijden kan blijven staan.

Wat voor werk wil je?
Neem aan niet het snelle werk maar
netjes uitgeslepen delen, opmaat gemaakte stukken passend plaatwerk mooi gelast met zo weinig mogelijk plamuur?
In het laatste gaat erorm veel tijd zitten.

Het is soms al lastig als er wel afspraken zijn gemaakt, de auto’s van reguliere klanten en soms bedrijven gaan voor als je voor de optie kiest om het in de verloren uutjes te doen.

Ik zou wat Turbo piloot zegt eerst grondig onderzoek plegen ook in de kofferbak onder de mat en in de hoeken.

Maak een goede inschatting van wat er moet gebeuren, verdeel dat in delen en ga dan een plan maken.

Probeer om er een rijdbare klus van te maken, steeds een deel aanpakken maar vooral niet alles uit elkaar gaan trekken.
Dat is vele malen overzichtelijker, en nog enigzins te overzien.
Je kunt de auto blijven rijden en als het moet tijdelijk verplaatsen.

Er staan al genoeg van dit soort projecten in schuurtjes te wachten omdat de eigenaar geen zin tijd, geld of andere perikelen heeft.
Laatst gewijzigd door Gerardus op ma 23 jan, 2023 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 123
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door phthalaat » ma 23 jan, 2023 12:25

Ik kan Allclassics in Westerbroek ook aanraden. Deze sessies zijn inderdaad nooit goedkoop en je moet rekening houden dat je de auto enige tijd kwijt bent (door 'omstandigheden' heb ik net een kwartaal wegenpegels en opcenten voor nop betaald) goed bereid kost even tijd zullen we maar zeggen. Maar het resultaat mag er dan ook zijn en dan heb je er weer jaren plezier van.

wackywim
Geregistreerd lid
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 19 jan, 2005 12:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door wackywim » wo 25 jan, 2023 11:55

Ik ben absoluut niet op zoek naar de goedkoopste oplossing als de kwaliteit daarvan minder is. Ik begrijp dat dit geld gaat kosten maar als geld de zwaarst wegende reden was geweest had ik niet een 3e auto gekocht maar auto 1 en 2 ingeruild voor een Dacia oid. Maar zoals ik al eerder aangaf, dan wil ik de beste kwaliteit tegen de (voor mij) beste prijs.

Ik zie ook dat nieuw plaatwerk voor wielkasten vóór te koop nog zijn bij J&D. Zou het dan niet voordeliger én beter zijn om gewoon nieuwe erin te laten zetten?
Wielschermen achter zijn neem ik aan niet echt los te koop (toch?) dus daar moet de specialist maatwerk in gaan maken?

Ik wil dus ook verder kijken buiten de standaard Saab adressen voor het laswerk. Saabs zijn immers niet de enige rottende ouwe liefdes.
Ik kwam dit tegen op het www en dat ziet er ook niet slecht uit https://autolasser.nl/kosten/
900 C 5 deurs, donkerblauw '89 --> naar de sloop
900 T16S 3 deurs, rood '87--> gesloopt
900i 2 deurs, grijs '89 --> verkocht
900 S 3 deurs,Le mans blue '94. --> verkocht
9-5 2.3T sedan zilver '04 —> ingeruild
900 S cabrio Le Mans Blue ‘93

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Plaatwerker gezocht voor roest uitdrijf sessie

Bericht door Pruttel » wo 25 jan, 2023 12:16

Als eigenaar van een 900 Classic die al tijden in het laswerk staat, kan ik alleen de volgende tips geven:

1. Zorg dat je een lasser/lasbedrijf vindt die/dat de 900 écht kent;
2. Ga er vanuit dat het alleen maar erger kan zijn, dan valt het allemaal wel mee;
3. Beknibbel niet op uren, uitvoer en nabehandeling.

900's zijn vrij complexe auto's, waarbij meerdere lagen staal op elkaar liggen. De bekende plekken zoals schokdempersbevestigingen achter, kofferbak, binnenwielkuipen en wielkastranden zijn geen simpele lasklusjes die om 'postzegeltjes' inlassen vragen. Ik zou me dus ook niet wagen aan iemand die aangeeft dat 'ie "iedere auto weer APK-waardig kan maken". Het gaat immers niet om behalen van je APK, wat dat betreft mag de gemiddelde roestige 900 nog zeker een jaar of 10 doorroesten voordat het APK-afkeur wordt. (Dit is overigens een statement dat meer slaat op de waardeloze oppervlakkigheid van APK-keuringen dan de kwaliteit van Saab).

Uiteindelijk moet je het zo zien: als je het nú goed doet, heb je er twintig jaar langer plezier van. Het duurde immers ook dertig jaar of meer om tot dit punt te komen. Prutswerk zorgt er echter voor dat je auto over 5 jaar alweer blaasjes begint te vormen en de meeste plaatwerkers hebben een welgegronde hekel aan het repararen van hetgeen een ander reeds in eerdere fase heeft verpest. Bovendien ben jij tegen die fase al moegestreden omdat je dezelfde ellende weer op je ziet afkomen terwijl je voor je gevoel pas nét geleden die auto al hebt laten aanpakken.

Ik heb mijn auto nu bij een fijn adresje staan die ik persoonlijk ken en vertrouw, met ervaring in de Saab-wereld maar geen behoefte om dat voor meerderen te gaan doen. Een vaste prijs hebben we niet besproken, omdat we ervan uit gingen dat het dan óf voor mij óf voor hem zwaar tegen ging vallen.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Plaats reactie