De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Re: De 'perfecte autoradio voor een 900 classic' frustratie
Kan je wat meer vertellen over die subwoofer? Welke is het precies? Heeft die een eigen versterker, hoe is hij aangesloten? Hoe ziet het eruit in de auto?
-
collega
- Donateur (3x)

Het is de Helix U 10A.wbsmit schreef: ↑do 07 mei, 2026 15:39Kan je wat meer vertellen over die subwoofer? Welke is het precies? Heeft die een eigen versterker, hoe is hij aangesloten? Hoe ziet het eruit in de auto?
Hij heeft geen eigen versterker, de Alpine doet alles.
Hij zit onder de rechtervoorstoel en ik zou dus alleen iemand met hele korte beentjes rechtsachter plaatsen.
Ik heb ook een veel simpeler installatie geplaatst dan in de 9-5 Griffin, waar een Stage 2 installatie met een DSP van 1.500 wat, 6 speakers en een subwoofer + heel goede isolatie in zijn aangelegd. Het kost ook een stuk minder, maar nog steeds genoeg.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Wil je een fotootje plaatsen? Als ik hem Google dan lees ik dat hij actief is, ingebouwde versterker heeft. Je hebt er voeding naartoe gebracht?
-
collega
- Donateur (3x)

Hij zit goed verstopt onder de stoel. Zal kijken of ik morgen iets kan doen.
Ik heb niks gedaan. Mijn technische kennis is nihil. De mensen van Schut doen dit.
Zo te zien op de factuur zijn er allerlei kabels van Boxmore gebruikt, zowel speakerkabels als voedingskabel. Als je me een pb stuurt met je emailadres kan ik je een foto van de factuur sturen.
Ik heb niks gedaan. Mijn technische kennis is nihil. De mensen van Schut doen dit.
Zo te zien op de factuur zijn er allerlei kabels van Boxmore gebruikt, zowel speakerkabels als voedingskabel. Als je me een pb stuurt met je emailadres kan ik je een foto van de factuur sturen.
-
wbsmit
- Geregistreerd lid
Dankjewel, graag, ik stuur je een PB.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

De subwoofer zal op een RCA poort van de radio zijn aangesloten, maar zijn spanning via een extra kabel op de accu krijgen.
Radio's hebben meestal 4x50W vermogen en da's niet genoeg nie om een subwoofer van stroom te voorzien.
Radio's hebben meestal 4x50W vermogen en da's niet genoeg nie om een subwoofer van stroom te voorzien.
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Wat Krizzie zegt klopt. Bij mijn weten zijn er geen head units die genoeg vermogen hebben om een sub los aan te sturen. Kortom: signaal via RCA vanaf de head-unit en v voeding apart vanaf de accu met een dikke draad (met zekering!) aansluiten. Heb zelf een DLS ACW10 onder de rechter voorstoel. Heerlijke upgrade, die een 900 veel ruimtelijker laat voelen.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat klinkt, ben zelf ook een beetje aan het oriënteren voor eindelijk eens de audio op orde te brengen (gebruik nu een sony boombox op de achter bank voor muziek
)
Zat zelf aan een 3 weg set te denken. tweeter en midrange in het dashboard en dan de deurpanelen aanpassen voor 13 of 16.5cm woofers onderin.
Of dat actief of passief aangestuurd gaat worden weet ik nog niet (2 kanaals versterker met passieve crossover of 6 kanaals dsp versterker om alles actief aan te sturen)
Zat zelf aan een 3 weg set te denken. tweeter en midrange in het dashboard en dan de deurpanelen aanpassen voor 13 of 16.5cm woofers onderin.
Of dat actief of passief aangestuurd gaat worden weet ik nog niet (2 kanaals versterker met passieve crossover of 6 kanaals dsp versterker om alles actief aan te sturen)
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Nou Krizzie, je weet waar ik woon
.
Eventueel heb ik ook de subwoofer te koop, geïnstalleerd en wel, inclusief complete Saab erom heen
Eventueel heb ik ook de subwoofer te koop, geïnstalleerd en wel, inclusief complete Saab erom heen
-
collega
- Donateur (3x)

Ik heb ook een audio te koop, althans in een 9-5 Griffin 2009 met Schut stage 2 audio. De cabrio blijft voorlopig. Maar je mag in Velp of omgeving komen luisteren.Krizzie schreef: ↑za 09 mei, 2026 8:31Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat klinkt, ben zelf ook een beetje aan het oriënteren voor eindelijk eens de audio op orde te brengen (gebruik nu een sony boombox op de achter bank voor muziek)
-
Krizzie
- Donateur (3x)

1 900 is wel genoeg.Pruttel schreef: ↑za 09 mei, 2026 12:37Nou Krizzie, je weet waar ik woon.
Eventueel heb ik ook de subwoofer te koop, geïnstalleerd en wel, inclusief complete Saab erom heen![]()
Als ik weer in de buurt ben stuur ik wel even een appie.
Dat is natuurlijk Appels met Hamburgers vergelijken.collega schreef: ↑za 09 mei, 2026 13:24Ik heb ook een audio te koop, althans in een 9-5 Griffin 2009 met Schut stage 2 audio. De cabrio blijft voorlopig. Maar je mag in Velp of omgeving komen luisteren.
-
collega
- Donateur (3x)

Zeker. Zelfs een AS3 is een oud koekje vergeleken met de patisserie Christiaan bonbon van Schut
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik zou dit alleen nog uitbreiden met achterspeakers zodat je gevoelsmatig in het midden van het geluid zit ipv alles vanaf de front stage. Volgens mij heeft Audison drieweg composets in maatvoeringen waar je in een 900 wel wat mee kan. Verwacht geen wonderen van een 16.5cm midbass woofer in de deuren, maar het is (voor mijn gehoor in ieder geval) ruim voldoende voor de invulling van laag die je mist zonder enige vorm van woofers in een 900. Persoonlijk zou ik dan denken; begin simpel (met zo'n drieweg composet en achterspeakers aangestuurd door een head-unit bijvoorbeeld) en bouw het verder uit tot je het helemaal naar tevredenheid hebt. Net als onderstellen is audio echt zo'n ding dat heel persoonlijk wordt. Wat voor de een geweldig klinkt is voor de ander net niks.Krizzie schreef: ↑za 09 mei, 2026 8:31Zat zelf aan een 3 weg set te denken. tweeter en midrange in het dashboard en dan de deurpanelen aanpassen voor 13 of 16.5cm woofers onderin.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Ik snap je helemaal, het is ook verrekte lastig informatie te vinden omdat het allemaal zo subjectief is.
Dat een 16.5cm niet zo laag komt weet ik, maar ik hecht meer waarde aan laag-mid dan echt laag laag.
Moet ook nog uitvogelen of 16.5cm überhaupt past in het kaartenvak van het deurpaneel (was niet van plan om het hele paneel aan gort te zagen namelijk)
Dat een 16.5cm niet zo laag komt weet ik, maar ik hecht meer waarde aan laag-mid dan echt laag laag.
Moet ook nog uitvogelen of 16.5cm überhaupt past in het kaartenvak van het deurpaneel (was niet van plan om het hele paneel aan gort te zagen namelijk)
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
Mocht je naar dat formaat gaan, twee tips:
1. Versterker. Grotere conus = meer vermogen. Tot 10 cm is best goed aan te sturen met je head unit, daarna is het wel handig om een versterker te gebruiken. Er zijn goede versterkers voor weinig.
2. Ontdreunen van je deur. Als je speakers in de deuren gaat plaatsen, moet je ook de deur goed ontdreunen. De beperkte ruimte erachter moet als baskast fungeren en dat werkt alleen goed (strak) als het plaatwerk niet mee vibreert.
Ten aanzien van 1: ik heb mijn 16cm woofers achterin niet via een versterker maar direct vanaf de head unit. Om achter de ruimte te vullen is het oké, maar eigenlijk zou een versterker enorm helpen. Nu clippen ze wat sneller bij hogere volumes en komt met name het lage bereik er niet zo mooi uit. Daarom de lage frequenties eruit gefilterd en die over de subwoofer.
1. Versterker. Grotere conus = meer vermogen. Tot 10 cm is best goed aan te sturen met je head unit, daarna is het wel handig om een versterker te gebruiken. Er zijn goede versterkers voor weinig.
2. Ontdreunen van je deur. Als je speakers in de deuren gaat plaatsen, moet je ook de deur goed ontdreunen. De beperkte ruimte erachter moet als baskast fungeren en dat werkt alleen goed (strak) als het plaatwerk niet mee vibreert.
Ten aanzien van 1: ik heb mijn 16cm woofers achterin niet via een versterker maar direct vanaf de head unit. Om achter de ruimte te vullen is het oké, maar eigenlijk zou een versterker enorm helpen. Nu clippen ze wat sneller bij hogere volumes en komt met name het lage bereik er niet zo mooi uit. Daarom de lage frequenties eruit gefilterd en die over de subwoofer.