Same here; ik doe ook veel zelf, maar laat sommige klussen doen door twee vertrouwde specialisten.
Wel is het zo dat we zuinig moeten zijn op saabspecialisten. Er zijn steeds minder garages met Saab kennis en kunde.
Turbo hapert bij acceleratie
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Ik mis in het verhaal de APC regeling.
De turbo hapert niet. Je hebt waarschijnlijk enkel basis druk. Dus de druk die de veer in je actuator kan weerstaan. Zal ergens rond de 0,4bar zijn.
Ik had een tijd terug ook dat de turbodruk niet tot het rode gedeelte van de meter kwam. Dit bleek een defecte DI te zijn.
Bij een classic heb je een aparte APC regeling met een bijhorende klep… wellicht ook een zoekrichting.
Bougies en kabels en dergelijke kun je makkelijk testen als de motor in houdt bij het acceleren vanuit een laag toerental met WOT.
De turbo hapert niet. Je hebt waarschijnlijk enkel basis druk. Dus de druk die de veer in je actuator kan weerstaan. Zal ergens rond de 0,4bar zijn.
Ik had een tijd terug ook dat de turbodruk niet tot het rode gedeelte van de meter kwam. Dit bleek een defecte DI te zijn.
Bij een classic heb je een aparte APC regeling met een bijhorende klep… wellicht ook een zoekrichting.
Bougies en kabels en dergelijke kun je makkelijk testen als de motor in houdt bij het acceleren vanuit een laag toerental met WOT.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Turbo hapert bij acceleratie
De motor sputtert, de turbo niet.
De hoofdverdachte:
Rotor
Verdeler
Bougiekabels
Dat ze er op het oog goed uitzien wilt niet zeggen dat ze nog goed zijn of goed contact maken!
De hoofdverdachte:
Rotor
Verdeler
Bougiekabels
Dat ze er op het oog goed uitzien wilt niet zeggen dat ze nog goed zijn of goed contact maken!
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Ga ik woensdag, morgen dus vervangen. Is het makkelijkste om zelf te doen.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Inmiddels vervangen maar nog geen testrit gemaakt.


Starte wel weer snel en liep mooi in toeren.


Starte wel weer snel en liep mooi in toeren.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Testrit gedaan en het probleem is verdwenen.
Dank voor het meedenken
Maandag gaat La Dame Noir naar de Saab specialist (inmiddels in Uitgeest) voor een nieuwe stuurpomp en oliedrukmeter sensor.
Zaterdag nog op pad voor een tweedehands middenconsole met asbak ter vervanging van de oude waar de bevestiging op diverse plekken stuk is en niet meer netjes op de plek zit.
Foto’s volgen.
Dank voor het meedenken

Maandag gaat La Dame Noir naar de Saab specialist (inmiddels in Uitgeest) voor een nieuwe stuurpomp en oliedrukmeter sensor.
Zaterdag nog op pad voor een tweedehands middenconsole met asbak ter vervanging van de oude waar de bevestiging op diverse plekken stuk is en niet meer netjes op de plek zit.
Foto’s volgen.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Vandaag een ruime 100km gemaakt en geen klap verkeerd. Missie geslaagd.
Morgen gaat ze naar de specialist voor reparatie aan de stuurbekrachtiging (pomp) en de sensor.
Morgen gaat ze naar de specialist voor reparatie aan de stuurbekrachtiging (pomp) en de sensor.
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Re: Turbo hapert bij acceleratie
Helaas, het stuurhuis is de boosdoener en zal vervangen worden. Door drukte pas na half juli aan de beurt. Gelukkig is er wel al een gereviseerde op het oog. Geduld
is nodig.
is nodig.