verwijderen accubak
-
Cornelius
- Donateur (10x)

verwijderen accubak
Kan de accubak eenvoudig verwijderd worden?
Reden: heb een andere accu (Optima YT S 2.7) Deze flink is smaller maar wel voldoende startstroom.
Ik wil er nu twee sleufgaten bijmaken ca 4cm richting het binnenscherm, zodat de accu straks wat steviger vast staat.
Zal wel een klusje voor het weekend worden.
(En hij gaat voortaan aan de druppellader...)
Reden: heb een andere accu (Optima YT S 2.7) Deze flink is smaller maar wel voldoende startstroom.
Ik wil er nu twee sleufgaten bijmaken ca 4cm richting het binnenscherm, zodat de accu straks wat steviger vast staat.
Zal wel een klusje voor het weekend worden.
(En hij gaat voortaan aan de druppellader...)
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: verwijderen accubak
Is niet moeilijk.
Ben benieuwd naar de ruimte, ik heb ook naar die accu gekeken. Zou je als hij er in zit een foto kunnen posten?
Ben benieuwd naar de ruimte, ik heb ook naar die accu gekeken. Zou je als hij er in zit een foto kunnen posten?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

En let op dat je niet allerlei spookstoringen gaat krijgen door losrakende massa kabels 
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Bakje is eruit, viel inderdaad mee. Er zitten geen massakabels aan. Niks gebroken.
De staat van de verf deed me spontaan besluiten het ding te lijf te gaan met een verfkrabber en staalborstel.
En daarna de boel ingezeept met een kwast met Ranex Rustbuster, wat ik ooit meebracht van een scheepvaartbeurs.
Ga wel voor functioneel schoon met verf, yachtlak is hier een beetje overkill.
Voor Gertram: welke ruimte wil je precies weten? Pluspool naar binnenscherm is wel kleiner dan bij standaardmaat accu,
maar met hitteschild los kun je de accu eerst opzij zetten voor loshalen.
Tussen hitteschild en turbo circa 5 cm vrij.
Trek wel een paar plaatjes als het weer op zijn plek zit.
De staat van de verf deed me spontaan besluiten het ding te lijf te gaan met een verfkrabber en staalborstel.
En daarna de boel ingezeept met een kwast met Ranex Rustbuster, wat ik ooit meebracht van een scheepvaartbeurs.
Ga wel voor functioneel schoon met verf, yachtlak is hier een beetje overkill.
Voor Gertram: welke ruimte wil je precies weten? Pluspool naar binnenscherm is wel kleiner dan bij standaardmaat accu,
maar met hitteschild los kun je de accu eerst opzij zetten voor loshalen.
Tussen hitteschild en turbo circa 5 cm vrij.
Trek wel een paar plaatjes als het weer op zijn plek zit.
-
gertram
- Donateur (3x)

Daar was ik benieuwd naar.Cornelius schreef: ↑vr 28 aug, 2020 22:26Tussen hitteschild en turbo circa 5 cm vrij.
Dank alvast!Trek wel een paar plaatjes als het weer op zijn plek zit.
-
Hannes
- Forum Admin
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Duurde wat langer want geen sneldrogende verf...

Twee sleufgaten bijgemaakt. Eerst 5 gaatjes boren 3mm op rij, over ca 15mm, dan 1-3-5 opboren naar 6mm en vervolgens met een vijl naar het gewenste model maken. Verven. Ter bescherming. Als je net geverfd hebt begint het te regenen.
Twee dagen later, verf is droog:
Foto met bevestiging op de bestaande sleuven, de accu staat dan niet stabiel:

Zijaanzicht met bevestiging in de nieuwe sleuven: wel stabiel.

Kabels weer vastmaken gaat het gemakkelijkst door de accu tegen de turbo aan te zetten, dan heb je wat ruimte voor de steeksleutel. Bij deze optima's staan de polen wat dichter naar de rand vergeleken met een conventionele 60Ah accu.
Pluspool wat schuin draaien. Ook de min pool staat wat schuin. De kabellengte naar het massapunt is net voldoende. Zorg dat de kabel vanaf het massapunt liefst in een rechte lijn loopt, eventueel bij massapunt iets oplossen en draaien.

Voor plaatsing hitteschild:

Er is voldoende ruimte tussen pluspool & binnenscherm: startkabels plaatsen kan misschien een dingetje zijn.

Geen duim, el, of voet als maateenheid, maar een tennisbal. Zoveel ruimte is er nu tussen turbo & accu.

Na plaatsing hitteschild.

Mijn aansluiting voor de druppellader. (Optimate4). Past netjes aan de beugel van de claxon. Kan ik op het werk ook een keer een laadpaal claimen
(voor de zeldzame dagen dat ik niet op de fiets ga).

Voorlopige conclusie: starten-lopen (en vlot)
Laadspanning was 14.2V
Enige minpuntje zou kunnen zijn dat je wat minder lang "op contact" kan stilstaan.
Levensduur kan ik nog niets over zeggen, verwacht dat de druppellader wel een positieve bijdrage gaat leveren.
Todo: extra isolatie ertussen?
Disclaimer: alles op eigen risico.

Twee sleufgaten bijgemaakt. Eerst 5 gaatjes boren 3mm op rij, over ca 15mm, dan 1-3-5 opboren naar 6mm en vervolgens met een vijl naar het gewenste model maken. Verven. Ter bescherming. Als je net geverfd hebt begint het te regenen.
Twee dagen later, verf is droog:
Foto met bevestiging op de bestaande sleuven, de accu staat dan niet stabiel:

Zijaanzicht met bevestiging in de nieuwe sleuven: wel stabiel.

Kabels weer vastmaken gaat het gemakkelijkst door de accu tegen de turbo aan te zetten, dan heb je wat ruimte voor de steeksleutel. Bij deze optima's staan de polen wat dichter naar de rand vergeleken met een conventionele 60Ah accu.
Pluspool wat schuin draaien. Ook de min pool staat wat schuin. De kabellengte naar het massapunt is net voldoende. Zorg dat de kabel vanaf het massapunt liefst in een rechte lijn loopt, eventueel bij massapunt iets oplossen en draaien.

Voor plaatsing hitteschild:

Er is voldoende ruimte tussen pluspool & binnenscherm: startkabels plaatsen kan misschien een dingetje zijn.

Geen duim, el, of voet als maateenheid, maar een tennisbal. Zoveel ruimte is er nu tussen turbo & accu.

Na plaatsing hitteschild.

Mijn aansluiting voor de druppellader. (Optimate4). Past netjes aan de beugel van de claxon. Kan ik op het werk ook een keer een laadpaal claimen
(voor de zeldzame dagen dat ik niet op de fiets ga).

Voorlopige conclusie: starten-lopen (en vlot)
Laadspanning was 14.2V
Enige minpuntje zou kunnen zijn dat je wat minder lang "op contact" kan stilstaan.
Levensduur kan ik nog niets over zeggen, verwacht dat de druppellader wel een positieve bijdrage gaat leveren.
Todo: extra isolatie ertussen?
Disclaimer: alles op eigen risico.
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Ben afgelopen dagen nog wat aan het borduren gegaan met isolatie:
Niet op de turbo zelf, maar een extra laag op het hitteschild.
Van hittedoek een soort tas gemaakt. Het spul aan elkaar gestikt met warmtebestendig garen (gutermann K70).
Dan binnenste-buiten keren.
Van een strook 6cm hittedoek een band gemaakt (2x zoom en doorstikken zodat het niet pluist).
Deze band gaat aan de bovenkant om het hitteschild.
Onderaan van RVS twee grote "paperclips" welke in de gaten van de accubak vallen.
Zo is het eenvoudig te plaatsen en verwijderen.
De tas opgevuld met 30mm glaswolkoord (uitlaat isolatiekoord ), lengte 4 meter.
Om het koord op zijn plaats te houden op een aantal plekken het doek weer aan elkaar gestikt. Dat zijn de zwarte puntjes in dobbelsteenpatroon.
Daar gaat het op de uitlaat, hier beschermt het de accu.
Nu is het een isolatiematras zoals dat ook veel in scheepsbouw wordt toegepast.
Eerst gedacht de flap dicht te binden, later de flap maar gewoon dichtgenaaid.
Eerste test, na wat stadsritjes. Thuisgekomen was de motor goed op temperatuur.
Met infrarood (koorts)thermometer temperatuur opgenomen.
Uitlaatbocht: 115°C (verder gaat de meter niet)
Buitenkant matras: 88°C
Binnenkant (tussen matras en hitteschild): 40°C
Bij accu 35°C
Ben ergens wel benieuwd wat het doet als de motor echt warm wordt. Nog niet getest.

voorkant

achterkant (tegen hitteschild)

gezien van boven

als landschapsplaatje
Nu maar hopen dat er straks geen familie muizen in zit.
Niet op de turbo zelf, maar een extra laag op het hitteschild.
Van hittedoek een soort tas gemaakt. Het spul aan elkaar gestikt met warmtebestendig garen (gutermann K70).
Dan binnenste-buiten keren.
Van een strook 6cm hittedoek een band gemaakt (2x zoom en doorstikken zodat het niet pluist).
Deze band gaat aan de bovenkant om het hitteschild.
Onderaan van RVS twee grote "paperclips" welke in de gaten van de accubak vallen.
Zo is het eenvoudig te plaatsen en verwijderen.
De tas opgevuld met 30mm glaswolkoord (uitlaat isolatiekoord ), lengte 4 meter.
Om het koord op zijn plaats te houden op een aantal plekken het doek weer aan elkaar gestikt. Dat zijn de zwarte puntjes in dobbelsteenpatroon.
Daar gaat het op de uitlaat, hier beschermt het de accu.
Nu is het een isolatiematras zoals dat ook veel in scheepsbouw wordt toegepast.
Eerst gedacht de flap dicht te binden, later de flap maar gewoon dichtgenaaid.
Eerste test, na wat stadsritjes. Thuisgekomen was de motor goed op temperatuur.
Met infrarood (koorts)thermometer temperatuur opgenomen.
Uitlaatbocht: 115°C (verder gaat de meter niet)
Buitenkant matras: 88°C
Binnenkant (tussen matras en hitteschild): 40°C
Bij accu 35°C
Ben ergens wel benieuwd wat het doet als de motor echt warm wordt. Nog niet getest.

voorkant

achterkant (tegen hitteschild)

gezien van boven

als landschapsplaatje
Nu maar hopen dat er straks geen familie muizen in zit.
-
rutgerreinier
- Donateur

Mooie oplossing!
Stukje rijden en het is een perfect plekje dan voor een steenmarter. Warm en zacht kussentje erbij
Stukje rijden en het is een perfect plekje dan voor een steenmarter. Warm en zacht kussentje erbij
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Leuk man! Altijd mooi om te zien dat mensen zelf oplossingen uitdokteren en uitwerken. Ziet er keurig uit allemaal.
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Na 5 jaar weer even een update:
Afgelopen 4 jaar eigenlijk geen problemen gehad. Het is steeds starten-lopen.
Normaal als de Saab binnen staat hangt hij aan een druppellader.
Zelfs na lange ritten blijft de binnenkant van het hitteschild door de extra maximaal handwarm.
Aan het einde van de winter (toe Nederland wat ijzel had) was ik in Norddeich Duitsland. Ook met koud weer geen probleem.
Na de winter viel me op dat er witte aanslag groeide aan de min-pool. Dat heb ik zelf nooit eerder meegemaakt.
Na een paar keer schoonmaken toch maar een keer de accu er helemaal uitgehaald:
Bij de pluspool corrosie waar de accu tegen het schutbord staat. Aan de witte sporen te zien lijkt hij best wel te lekken over de min-pool.
Ook de accubak zat onder de witte aanslag.
De minpool blijkt scheef te staan
en hij is wat dunner geworden. Hier heb ik geen verklaring voor of het heeft te maken met de voorpijp die vervangen is.
Bij de pluspool is loopt via de accu zuur naar het schutbord

witte op de min-pool

scheve pool en stevig aangedraaid zo te zien.

Nu toch maar en nieuwe accu besteld.
De zwarte bedrading is van mijn laadaansluiting.
Afgelopen 4 jaar eigenlijk geen problemen gehad. Het is steeds starten-lopen.
Normaal als de Saab binnen staat hangt hij aan een druppellader.
Zelfs na lange ritten blijft de binnenkant van het hitteschild door de extra maximaal handwarm.
Aan het einde van de winter (toe Nederland wat ijzel had) was ik in Norddeich Duitsland. Ook met koud weer geen probleem.
Na de winter viel me op dat er witte aanslag groeide aan de min-pool. Dat heb ik zelf nooit eerder meegemaakt.
Na een paar keer schoonmaken toch maar een keer de accu er helemaal uitgehaald:
Bij de pluspool corrosie waar de accu tegen het schutbord staat. Aan de witte sporen te zien lijkt hij best wel te lekken over de min-pool.
Ook de accubak zat onder de witte aanslag.
De minpool blijkt scheef te staan
Bij de pluspool is loopt via de accu zuur naar het schutbord

witte op de min-pool

scheve pool en stevig aangedraaid zo te zien.

Nu toch maar en nieuwe accu besteld.
De zwarte bedrading is van mijn laadaansluiting.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Witte aanslag is nooit goed, werk met handschoenen en zorg er zeker voor dat je die zure rommel niet in je ogen krijgt!
Nieuwe accu kost de wereld ook niet en gezien de tijdsduur sinds je vorige post is het ook geen rare zaak om een wissel te doen.
Ik heb zelf net de accu naar de andere kant verplaatst, gelijk de kabels en starter ook vervangen. Voordeel van de accu hier is dat de plus kabel naar de startmotor, die veruit de meeste ampères vraagt, nu veel korter is.

Nieuwe accu kost de wereld ook niet en gezien de tijdsduur sinds je vorige post is het ook geen rare zaak om een wissel te doen.
Ik heb zelf net de accu naar de andere kant verplaatst, gelijk de kabels en starter ook vervangen. Voordeel van de accu hier is dat de plus kabel naar de startmotor, die veruit de meeste ampères vraagt, nu veel korter is.