Avonturen van een kersenrode Classic: de winterslaap lonkt

1978-1993
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Avonturen van een kersenrode Classic

Bericht door 9323 » ma 06 mei, 2024 13:07

Mooi, die GLE! Zag dat-ie te koop stond. Daar heeft de nieuwe eigenaar vast een fijne kar aan.

Ik heb mijn stalen wielen met stalen wieldoppen omgeruild voor een zeer net setje geschoepte Aero's. Wilde eigenlijk nieuwe banden monteren, maar de Nexens die eromheen zitten zijn recent en hebben zeer ruim profiel. Da's een meevaller.

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 14 mei, 2024 11:26

Het geheel onder de motorkap wat aandacht gegeven. Kleppendeksel gespoten, pakking vervangen en alles schoongemaakt. Keurig, nietwaar?

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 14 mei, 2024 11:40

Heel netjes!!!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » ma 27 mei, 2024 8:59

Volgens mij zag ik 'm zaterdagochtend rijden op de Stichtse Rotonde.
Blijft een mooie, opvallende verschijning.

Conversatie in de auto:
"Ken jij die, pap?"
"Nee, ik herken het kenteken van het Saabforum."
"Dus je kent die meneer die erin zit niet?"
"Nee, dat niet."
"Mmm, grappig."

Toen we al bijna bij Dierenpark Amersfoort waren: "Zo eentje wil ik ook wel als ik m'n rijbewijs heb."

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 27 mei, 2024 10:57

Haha! Mooi :-)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 07 jun, 2024 20:38

Ik ben erachter gekomen dat mijn classic eigenlijk geen achterspoiler hoort te hebben. Dat had-ie in elk geval niet, bij aflevering. Hoe ik dat weet? Daar kom ik later op terug.

De achterklep van de Saab is licht krokant. En de achterruitverwarming is ter ziele. Nu heb ik dus die sloper, met daarop een nagenoeg roestvrije achterklep - in de juiste kleur. Van die kleur leek niet heel veel over te zijn... Maar dat blijkt mee te vallen! Wat een goeie poetsmachine al niet kan bewerkstelligen.

Zoals jullie kunnen zien heeft deze klep ook geen achterspoiler. Ik heb er inmiddels eentje op de kop getikt. Maar misschien laat ik die spoiler eerst maar eens achterwege. Kan 'm er later altijd nog op zetten.

Afbeelding
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 07 jun, 2024 21:03

Zonder spoiler prachtig!!! Weer eens wat anders

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 26 jun, 2024 12:02

Gisteren is m'n classic op soepele wijze door de keuring gegaan. Ik heb meteen de dynamo laten vervangen (had het exemplaar uit de sloper laten reviseren) en de koppelingsleiding en hoofdcilinder. Ik kreeg al eerder de opmerking dat de originele er nog in zaten en dat vervangen raadzaam was. Ik heb er ook nog een nieuwe lambdasonde in laten zetten, wat zich voorlopig vertaalt in een gedoofd check engine-lampje en een nog iets mooiere stationairloop - al kan dat mijn verbeelding zijn.

Volgende project: vervangen van de deuren en de achterklep. Iets voor in de zomervakantie, denk ik.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Avonturen van een kersenrode Classic: kvs-lekkage

Bericht door 9323 » ma 05 aug, 2024 12:16

Hoi,

Mijn 900 Classic lekt koelvloeistof. De afgelopen twee weken stond ie stil wegens vakantie, maar het peil is toch een paar honderd ml gezakt. Onder de auto trof ik inderdaad een natte plek aan. Na wat inspecteerwerk zag ik vanochtend dat het onder het uitlaatspruitstuk nattig is. Zie de foto's. Voorlopig lijkt het uit de plug op de tweede foto te komen.

Ik had al eerder wat kvs-verbruik opgemerkt, maar dat was tot op heden niet traceerbaar. Nu dus wel, wat betekent dat de lekkage erger wordt. Ik moet er dus wat mee. Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Is dit het koelvloeistofaftaphuisje? En wat is de remedie?

Dank maar weer :-)

Afbeelding
Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Avonturen van een kersenrode Classic: kvs-lek

Bericht door vel0city » ma 05 aug, 2024 13:17

Heb je het waterhuisje er nog in zitten, of motorverwarming? Dat is wel een typische plek voor lekkage en dan krijg je nattigheid onder het uitlaatspruitstuk. Je kan het hele huisje vervangen voor een blindplaat, of er gewoon opnieuw een pakking op zetten. Als je het huisje los hebt, haal ook even de twee boutjes eruit en zet ze terug met een nieuwe koperen ring. Let wel, de radiator leeghalen betekent niet dat het blok leeg is. Bereid je voor op nog meer nattigheid als je het huisje los haalt :mrgreen:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 05 aug, 2024 13:22

Ja, waterhuisje lijkt er nog te zitten!
Dank voor je input, blindplaat lijkt me goeie optie

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 05 aug, 2024 13:43

Eerlijk gezegd, als het waterhuisje ook van binnen nog goed is zou ik er gewoon nieuwe pakkingen/ringen in zetten. Als je je koelvloeistof ververst en je wilt ook het blok leegtrekken is dat een stuk makkelijker dan een blindplaat, dat wordt meteen een gigantische bende.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 05 aug, 2024 13:45

check, dank!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 05 aug, 2024 19:13

Dit ziet eruit als een mooie oplossing:
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD9144684A

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 05 aug, 2024 20:26

Da's een mooie tussenstap ja. Blindplaatje met afwaterplug, maar geen plek voor vuil en rottigheid om zich op te hopen en het aluminium (waar het originele huisje uit is gemaakt) op te vreten.

Plaats reactie