Avonturen van een kersenrode Classic: de winterslaap lonkt
-
Ewout
- Donateur (5x)

Re: Avonturen van een kersenrode Classic: kvs-lek
Oei, wat een nare plek. Dat zie je ook echt niet van buiten...
-
vel0city
- Donateur (2x)

Wel een typische 5-deurs plek om krokant te worden. Vocht sijpelt van alle kanten onder het raamrubber door en gaat zich nestelen in de lasnaad, met deze gatenkaas als gevolg.
-
9323
- Donateur (2x)

Achterdeuren zitten erin! Grote verbetering. Rechtsachter ook alvast een nieuwe raamlikker gemonteerd. En ik heb de dodelijk vermoeide cv-motortjes vervangen.
De voordeuren moeten nog, te beginnen met de passagiersdeur. Kunnen we die meteen netjes afhangen. Met de, naar de bescheiden mening van ondergetekende en busy, keurig afgehangen nieuwe achterdeuren valt extra op hoe halfbakken de voordeuren er eigenlijk in zitten.
Het zal wel even duren voordat ik daar aan toekom. Eerst het laswerk aan het zijruitje ergens zien onder te brengen. En Haaima monteert komende maand een set stabi's en nieuwe voorveren.

De voordeuren moeten nog, te beginnen met de passagiersdeur. Kunnen we die meteen netjes afhangen. Met de, naar de bescheiden mening van ondergetekende en busy, keurig afgehangen nieuwe achterdeuren valt extra op hoe halfbakken de voordeuren er eigenlijk in zitten.
Het zal wel even duren voordat ik daar aan toekom. Eerst het laswerk aan het zijruitje ergens zien onder te brengen. En Haaima monteert komende maand een set stabi's en nieuwe voorveren.

-
9323
- Donateur (2x)

Laswerk maar even op de lange baan geschoven. Ze hebben het druk, die lassers. Om het goed te maken heb ik het oude beestje een nieuwe krukaspoelie en waterpomp cadeau gedaan. De oude vertoonden nog geen gebreken, maar leken me na 34 jaar wel aan vervanging toe.
De afgelopen twee jaar kreeg de auto een nieuwe koppeling, startmotor en dynamo en nu dus die poelie en waterpomp. Afgezien van de koppeling was dat allemaal preventief. Auto is nu dus zeer geschikt als daily en daar zet ik 'm ook met veel plezier voor in.
Verder niks nieuws te melden. Lekker karren.
De afgelopen twee jaar kreeg de auto een nieuwe koppeling, startmotor en dynamo en nu dus die poelie en waterpomp. Afgezien van de koppeling was dat allemaal preventief. Auto is nu dus zeer geschikt als daily en daar zet ik 'm ook met veel plezier voor in.
Verder niks nieuws te melden. Lekker karren.
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Avonturen van een kersenrode Classic: de winterslaap lonkt
Morgen gaat de rooie langs bij Thijs Oosterbaan voor stabilisatorstangen rondom en nieuwe voorveren. Thijs kijkt dan meteen even naar een merkwaardig issue: bij een scherpe stapvoetse bocht naar links lijkt het rechter voorwiel niet lekker te draaien. Alsof er iets aanloopt. Valt zeker bij de huidige lage temperaturen op.
Na deze operatie gaat de auto de loods in voor de winterslaap. Terwijl hij daar zo staat ga ik de voordeuren vervangen.
Ondertussen heeft de auto concurrentie gekregen in de vorm van een groene 900NG coupe. Als die zich de komende tijd weet te bewijzen, zou het best kunnen dat de classic het veld moet ruimen. Keuzes, keuzes...
Na deze operatie gaat de auto de loods in voor de winterslaap. Terwijl hij daar zo staat ga ik de voordeuren vervangen.
Ondertussen heeft de auto concurrentie gekregen in de vorm van een groene 900NG coupe. Als die zich de komende tijd weet te bewijzen, zou het best kunnen dat de classic het veld moet ruimen. Keuzes, keuzes...
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Hoewel een 900ng zich voor mij in de afgelopen jaren wel wat heeft ingewonnen op imago vind ik het in vergelijking met een classic nog steeds op eigenlijk elk front te kort komen. Ik heb er slechts een week in kunnen rijden door werkzaamheden aan mijn classic maar ik vond alleen al het interieur echt helemaal niks, allemaal plastic, de drie blazer knoppen waren weg (ik vind individuele knoppen totaal onnodig). Nou ging ik ook nog van een classic coupe turbo naar een ongeblazen NG vierdeurs dus dat deed het ook niet ten goede van de NG. De wegligging en vering was misschien wel beter maar toen had ik nog niks aan mijn classic vernieuwd. Ik was in elk geval blij toen ik mijn rooie weer op kon halen, dat gevoel van rondrijden in een echte karaktervolle auto is moeilijk te vergelijken met een, tja ik moet het toch even zeggen, verbeterde opel
. Enfin, smaak is hartstikke persoonlijk maar ik zou zelf nooit een classic weg doen ter behoeve van een ng
Dat gezegd hebben, ik ben dan toch wel benieuwd naar de jouwe, plaatjes zijn welkom!
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
-
9323
- Donateur (2x)

-
9323
- Donateur (2x)

Bericht uit Wenum-Wiesel: de nieuwe voorveren zitten er ook onder. Wat bleek: de auto is ooit provisorisch 'verlaagd' - de voorveren zijn ooit afgeslepen. Vond altijd al dat het ding laag stond. Verkeersdrempels nam ik daarom altijd heel voorzichtig.
Wat verder opviel: de auto staat zowel voor als achter niet helemaal recht. Dat schijnt met shims onder de veren verholpen te kunnen worden. Ik ga binnenkort een keer bij Stigter langs. Daar kunnen ze dat. Dan laat ik de auto meteen goed uitlijnen.

Wat verder opviel: de auto staat zowel voor als achter niet helemaal recht. Dat schijnt met shims onder de veren verholpen te kunnen worden. Ik ga binnenkort een keer bij Stigter langs. Daar kunnen ze dat. Dan laat ik de auto meteen goed uitlijnen.

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Is wel een beetje appels met peren vergelijken…phthalaat schreef: ↑ma 01 dec, 2025 13:53Hoewel een 900ng zich voor mij in de afgelopen jaren wel wat heeft ingewonnen op imago vind ik het in vergelijking met een classic nog steeds op eigenlijk elk front te kort komen. Ik heb er slechts een week in kunnen rijden door werkzaamheden aan mijn classic maar ik vond alleen al het interieur echt helemaal niks, allemaal plastic, de drie blazer knoppen waren weg (ik vind individuele knoppen totaal onnodig). Nou ging ik ook nog van een classic coupe turbo naar een ongeblazen NG vierdeurs dus dat deed het ook niet ten goede van de NG. De wegligging en vering was misschien wel beter maar toen had ik nog niks aan mijn classic vernieuwd. Ik was in elk geval blij toen ik mijn rooie weer op kon halen, dat gevoel van rondrijden in een echte karaktervolle auto is moeilijk te vergelijken met een, tja ik moet het toch even zeggen, verbeterde opel. Enfin, smaak is hartstikke persoonlijk maar ik zou zelf nooit een classic weg doen ter behoeve van een ng
Dat gezegd hebben, ik ben dan toch wel benieuwd naar de jouwe, plaatjes zijn welkom!
Ik vind juist het interieur van een NG erg degelijk in elkaar steken en over het algemeen mooie materialen hebben en gelukkig nog niet de softtouch laagje hebben op de knoppen zoals bij een 9-5
-
9323
- Donateur (2x)

Ben het met je eens, Luthart. Ook in het interieur van de 900NG (en ook de 9-3 en 9-5 trouwens) wordt bijvoorbeeld veel vinyl gebruikt. En de gebruikte plastics zijn van goeie kwaliteit. Hoe gaar zo'n Saab ook is, van het interieur valt meestal nog wel wat te maken!
-
9323
- Donateur (2x)

De classic is weer terug! Met nieuwe voorveren en stabi's rondom. Wat een verschil! Auto helt minder over, stuurt strakker in, is minder gevoelig voor zijwind... En de voorveren doen ook veel. Het leek altijd alsof de voorbanden zacht waren en drempels moest ik echt stapvoets nemen. Nu voelt alles veel steviger aan. Heel relaxed dus!
Thijs gaf wel aan dat de auto linksachter lager staat dan rechtsachter. Waarschijnlijk moet er een shim onder de veer. Waar het aan ligt, geen idee. De auto moet toch uitgelijnd worden nu, dus ik vraag dan meteen aan Stigter of ze daar iets aan kunnen doen.

Thijs gaf wel aan dat de auto linksachter lager staat dan rechtsachter. Waarschijnlijk moet er een shim onder de veer. Waar het aan ligt, geen idee. De auto moet toch uitgelijnd worden nu, dus ik vraag dan meteen aan Stigter of ze daar iets aan kunnen doen.

-
Roeland92
- Geregistreerd lid
Mooi upgrade hoor! En een beetje sneeuw erbij en het kerstplaatje is compleet..
-
Saapie
- Donateur (2x)

Super leuke auto. Maar sta mij toe; die missende bumperstrip linksvoor kan echt niet!