kleppendeksel

1978-1993
Plaats reactie
janmar
Geregistreerd lid

kleppendeksel

Bericht door janmar » wo 27 aug, 2003 11:48

hoi,

als mede-eigenaar van de zwarte saab 900 turbo (andere eigenaar is Hannes) heb ik een vraag.

onze saab heeft de laatste tijd start problemen. dit geldt dan voor de start procedure als de motor half warm/koud is (dus enkele uren heeft uitgestaan). bij een koude start is er geen probleem en bij het uitschakelen van de motor en vervolgends direct weer starten ook niet.

het probleem is dat de motor op de startmotor blijft draaien/hangen en na heeeel veeeeel moeite start en dan langzaam op gang komt om bij het wegrijden (een halve minuut later of zo) normaal te draaien.

nu hebben wij natuurlijk ook al lopen denken en we dachten zelf aan de luchtklep die dan niet goed zou werken. nu willen we die wel vervangen maar het probleem is dat wij een beetje olie in de luchtleidingen hebben en we maar een plek kunnen bedenken waar dit vandaan komt namelijk bij de karterontluchting, dit omdat hier een open verbinding is tussen olie en lucht.

de vraag is dus kan daar iets aangebeuren, want we hebben namelijk foto's gezien dat er een soort ventiel in de slang bij de karterontluchting zat of hoort er in het kleppendeksel in de dubbele ruimte iets wat het olie doorslaan moet voorkomen.

het oliepeil is trouwens van een normaal niveau dus daar kan het ook niet aan liggen.

wie o wie heeft en antwoord voor ons want het is heel irritant als je ergens moet wegrijden en mensen lopen zich te vergapen aan je prachtig glansende zwarte bolide en deze wil vervolgens niet meteen starten.

Janmar

Joshua
Geregistreerd lid

Re: kleppendeksel

Bericht door Joshua » wo 27 aug, 2003 11:57

Over dat laatste kan ik meepraten 8) maar nog even en het zijn officiele clasics :lol:

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » wo 27 aug, 2003 12:23

ja ok, maar ik wil wel graag een goed startende classic :?

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » wo 27 aug, 2003 14:41

Hoi Janmar,
Bij mijn 900c was een keer 1 slangetje van de kleppendeksel los geraakt. De motor liep daardoor onregelmatig en starten duurde langer dan normaal.
Groeten,
Sander

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » za 30 aug, 2003 20:27

Je bedoelt waarschijnlijk de zogenoemde "PCV valve' of 'check valve' die op een T16 in een tweede (dunnere) leiding van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk zit. Die zit er bij een achtklepper gewoon niet op.

Een beetje olie in je inlaatbuizen/spruitstuk is volkomen normaal. Als het erg veel is dan zijn waarschijnlijk de seals in je turbo doorgeslagen -> revisie of vervanging wordt vroeg of laat onvermijdelijk. Heeft ook niets met je startprobleem te maken.

Moeilijkheden bij warme start komen bij K-Jetronic systemen regelmatig voor en kunnen de volgende oorzaken hebben:

Brandstofaccumulator bij benzinetank (zorgt ervoor dat de druk van de benzineleidingen niet gelijk wegvalt na het afzetten van de motor);

Warmloopregelaar

Thermotijdschakelaar (alleen als de motor 'verzuipt' wanneer je hem opnieuw probeert te starten, bijvoorbeeld als hij start en weer afslaat, of vlak nadat je hem afgezet hebt).

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » wo 10 sep, 2003 13:21

die olie in de leidingen is inderdaad niet zoveel dus daar ga ik me dus maar geen zorgen meer om maken.
inmiddels hebben Hannes en ik wel de vijfde injector ontkoppelt en nu is er geen probleem, meer het lijkt er dus op de het mengsel te rijk aan benzine was, dus een soort van verzuipen. niet helemaal namelijk want de auto heeft het al bij de eerste keer starten.

daarnaast hebben we de warmloopregelaar doorgemeten en het blijkt dat het voltage daar aan de lage kant is. Haynes beweert dat deze namelijk hoger moet zijn dan 11.5V en die van ons is 11.2V nu is het verschil niet zo groot maar een standaard accu zit wel aanmerkelijk hoger. het vervelende is dat Haynes niet ff vermeld wat of hoe bij een te lage voltage.

het probleem op zich is dus verholpen maar helemaal correct is het natuurlijk niet. we proberen verder!!

Janmar

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 10 sep, 2003 13:38

Themotijdschakelaar doormeten (mag maar maximaal acht seconden lang spanning doorgeven bij koude start - koelvloeistoftemperatuur <45 graden C), evt. vervangen.

Plaats reactie