Hoeveel koelvloeistof in een classic?

1978-1993
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door gunar » do 04 jul, 2013 11:53

Marius0404 schreef:gisteren een poging gedaan om koelvloeistof te vervangen.

gezien de verhalen over de aftapplug op het motorblok, heb ik dat deel maar overgeslagen.
....................
Bij het vullen bleek er maar 5 liter in te gaan.

Mijn idee: nog maar een keer leeg laten lopen.
Ik heb trouwens niet met water geflusht, maar ga dat de volgende keer toch ook maar doen.
.

Goede aanvulling over dit onderwerp:

viewtopic.php?f=4&t=85804&p=982599&hili ... je#p982599" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarin ? Wouter ons vertelt dat de koelvloeistof bij de Action 1,39 euro kost (= sinds 2010 niet in prijs gestegen !). :roll:

Alsook ? door 72sonett3 » vr 10 sep, 2010 15:23: "Wat denk je dat het hoofdbestanddeel van koelvloeistof is?"

Maar er staan nog meer en zinnige(r) adviezen in over hoe om te gaan met het verversen van koelvloeistof (flushen, geen drinkwater bij voorkeur, samenstelling en menging, aftaphuisje onder uitlaatspruitstuk, e.d.).

Mijn ervaring is dat via aftappen bij de radiator er rond 5 liter uitloopt.
Met verwijdering van dat aftaphuisje zou alles - 10 liter - eruit stromen. Maar..... dat huisje is zeer kwetsbaar én/of als je niet weet en/of per ongeluk de verkeerde bout losmaakt dan ? Breekt/knapt de boel daar af. Gevolg is dat je koelsysteem daar een fors lek vertoont. En of dat te verhelpen is ? Las in bericht van 2010 dat dat huisje al niet meer bij de dealer te koop was. Ik heb er enige jaren terug naar geïnformeerd bij mijn Saabspecialist. Hij kon het mij nog geven. Zou mij tegen betaling van 65 euro een nieuw lekkage stoppend huisje met alle plezier verkopen. :o

Maar dat was en is nog niet nodig. Bij verwijdering kun je inderdaad een hoop residu/drab daarachter het huisje weghalen. Besef wel dat het huisje er vaak al jaren - bij een classic toch gauw 20 jaar - zit in weer en wind (pekelbad in de winter) en met flinke temperatuurverschillen te maken heeft (buitenlucht versus opgewarmde koelvloeistof) waardoor het heel broos is geworden. Loshalen is dan de doodsteek. Zo ook voor de aftapplug daar. Die zijn inwendig aan het huisje vastgerot..van buiten losdraaien...is knak ! Wil je geen lekkende aftapplug ? Afblijven dan. :idea:

Heel verstandig lijkt mij zo van Marius: "gezien de verhalen over de aftapplug op het motorblok, heb ik dat deel maar overgeslagen". :bluethumb:

Procedure die mij het handigste én voordeligste lijkt is aftappen bij de radiator, flushen en nieuwe koelvloeistof van de Action erin - al jaren slechts 1,39 - ontluchten. Niet handig en niet voordelig is ? Huisje/aftapplug op huisje losmaken, afbreken + lek, zoeken, zoeken, waar nog te koop, rond 50-65 euro moeten neertellen. En daarbovenop komt dan ook nog ? Nieuwe koelvloeistof. Van de Action, dat gelukkig dan weer wel. 8)

Recente foto van dat huisje is te zien bij:

viewtopic.php?f=4&t=132717&p=1436116&hi ... g#p1436116" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door gunar op do 04 jul, 2013 12:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door gunar » do 04 jul, 2013 12:27

Angst is een goede raadgever ! :twisted:

Stuk is het pas als het stuk gemaakt is. En dat weet je wanneer je eraan gekomen bent.

Ja het beste is die 3 boutjes los te maken en absoluut nooit ;-|+ die grote bout in het midden. Ik heb dat kortgeleden nog horen vertellen. :wink:

Wat een prijsverschillen :shock: . Goed dat het nog "gewoon" te koop is. Verschil gemaakt door ? Origineel Saab versus perfect passende lookalike ?
Als het goed werkt is dat ? Prima. Wel apart. Wat ? Dat huisje onder net zo duur is als een nieuwe thermosstaat boven. Zo rond de 12 euro, én nieuw.
Een Saab valt reuze voordelig zelf te onderhouden. :D Niet altijd ;-(+ wel soms :P .

Angst ? Straks heb ik daar een gat zitten, bij dat huisje. Angstreductie middels zorgen dat je een nieuw huisje in huis hebt :x als je eraan wilt gaan sleutelen. Dan stuk = jammer dan = gelukkig niet langer doorgereden hebben met dat brekebeen + stranden langs de weg zonder nog 1 druppel koelvloeistof = maar goed dat er nu meteen een nieuwe geplaatst gaat worden die minstens een classicleven zal meegaan (nog nieuw verkrijgbaar ? Vandaar dat dat huisje op die foto zo hagelnieuw glanst. Alleen jammer dat de buren het niet kunnen zien zitten. Zo onder het uitlaatspruitstuk).
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4600
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door sb129h » do 04 jul, 2013 14:16

Ik heb vorig jaar, voordat we de koelvloeistof wilden vervangen en daarvoor het aftaphuisje zouden demonteren van de 2.1, nog een huisje-met-alles-erbij gehaald bij de Saabdealert... Geen hapertje of vertraging in levering gemerkt. Een en ander zat in originele zakjes, dus hoogstwaarschijnlijk origineel.

Vervanging bleek niet nodig te zijn, bij demontage van het huis bleek het al eens vernieuwd te zijn geweest en viel derhalve niet in brokken uiteen, zoals ze weleens durven doen... Desalniettemin nemen we nog geen afscheid van de zakjes met inhoud, want je weet maar nooit wat ons pad nog eens kruist...
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Gebruikersavatar
jaapvanthoff
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 06 aug, 2010 16:56
Regio: - kies een regio

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door jaapvanthoff » do 04 jul, 2013 17:06

heren, samen gevat:

koelvloeistof van de Action
nieuwe pakking van het huisje
nieuwe thermostaat
nieuwe thermostaatpakking.

mijn koelvloeistof temp meter loopt soms door naar boven in de file en daarom staat deze kus op de planning.
en als ik de beste koelvloeistof zou willen toepassen, geld speelt geen rol :lolno: , welke keur raden jullie me?

groet,
jaap
9-5 estate 2,3t '04 Hirsch
9-3 2.0t SS '03 + imitatie Hirsch
900 classic caab T16S '92 312.000 km en oplopend!
Daimler XJ12 Serie 3 1987
Triumph Trophy SE
Royal Enfield

clercqer
Donateur
Donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door clercqer » do 04 jul, 2013 17:25

Na een heel lange speurtocht doorheen de krochten van het internet heb ik vorig jaar toen ik de klus voor het eerst wou klaren, gekozen voor Valvoline Maxlife Coolant AF.

Was niet goedkoop maar ben blij dat ik dat erin gedaan heb.

Maar koelvloeistof is zoals olie: iedereen heeft er wel een mening over maar het is moeilijk om echt objectieve informatie te vinden. Ik ga dan ook af op mijn buikgevoel bij dit soort dingen...
Saab 900S - Modeljaar 1992 - Scarabeegroen KIA
Saab 900 T8 - Modeljaar 1989 - Donkergrijs Nieuwe liefdevolle thuis

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4600
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door sb129h » do 04 jul, 2013 21:07

En naar het schijnt kun je blanke/transparante overal bijkiepen, maar een nadeel daarvan is dat je het niveau amper kunt ontwaren vanaf de buitenkant van je expansievaatje. Een ander nadeel is dat je het niet optisch kunt onderscheiden van regenwater als het op straat ligt... :roll:
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door gunar » do 04 jul, 2013 21:31

Was het expansievat maar doorzichtig ! :oops: Zie het maar te beoordelen - het koelvloeistofniveau binnenin - aan de hand van die min en max aanduiding op de buitenkant van dat..... :oops: honingkleurige ding. Was dat af fabriek al zo troebelkleurig :-S+ Wat een ingeving dan. :idea: ;-(+

Vanmiddag zelf nog even gecontroleerd. Motor net afgezet. Nauwelijks een plasje erin maar net nog niet kurkdroog tot op de bodem. Schijnt "ook" normaal te zijn bij een classic. :evil:

Koelvloeistof helder ? In dat expansievat lijkt het wel pindasaus. Lekka veel afhalen menee :x wokkok :P
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5279
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door sb153b » do 04 jul, 2013 21:49

Niet tobben en als je toch met nwe koelvloeistof aan de gang gaat altijd het huisje verwijderen om te kijken in welke staat het is, ze zijn namelijk vaker rot dan goed is m'n ervaring bij juist gekochte voertuigen. Met periodiek vervangen van koelvloeistof van een goede kwaliteit kan dat overigens redelijk voorkomen worden.
Als het huisje rot is en het probleem wordt verwaarloosd dan kan de systeemdruk het huisje lekdrukken en kan de auto binnen korte tijd veel water verliezen. Let je dan net niet op je temperatuurmeter dan heb je het ideale recept voor hoge kosten door oververhitting, kan me zo voorstellen dat er heel wat classicmotoren op die manier gesneuveld zijn. Jammer en te voorkomen.
Het losdraaien van de drie bevestigingsbouten is een methode die met wat beleid de beste kans van slagen biedt, de andere 2 bouten zijn door het galvanisch effect (het huisje werkt daarin als opoffermetaal omdat het het meest onedel is) tussen de 2 verschillende metalen zga altijd aan elkaar gerot.
Overigens, vorig jaar nog spik en span nw spul gemonteerd maar als je geen motorverwarming hebt en niet zo zit met de op papier makkelijke maar in de praktijk o zo lastige aftapfunctie van de kleine bout dan kan je het geheel ook vervangen tegen een blind afdekplaatje van metaal met een pakking ertussen, heb een auto gehad waar dat enige jaren probleemloos opgezeten heeft totdat ik 'm uitvoerde met een origineel piefje met daarin motorverwarming.
Overigens heb ik ook wel eens minder gecorrodeerde/opgevreten huisjes netjes uitgefreesd en de gaten rijkelijk gedicht met een goede metaallijm als Devcon (ook thermostaathuisjes van classicachtigen kan je daarmee opknappen). Ook dit resultaat kan mits goed gedaan uitermate duurzaam zijn tot in lengte van jaren.
Alternatieven genoeg om het mee te nemen lijkt me.
Om het hele systeem te reinigen alvorens het af te tappen en te flushen kan ik vanuit m'n eigen ervaringen Bar's Nural aanbevelen, verwijdert in een aantal uren van voertuiggebruik corrosie en ketelsteen.
Tip voor het aftappen van de gehele hoeveelheid in het systeem aanwezige koelvloeistof is het aftappen via blok en radiateur icm het openzetten van de kachelkraan.

edit; het reservoir is van oorspong doorzichtig licht wit plastic dat door veroudering door vervuiling, temp en UV steeds geler wordt en zelfs kan gaan scheuren/lekken.
Als het reservoir nog goed is helpt het schoonrijden met Bars Nural ook daar. Je bij hardnekkig vuil ook het reservoir loshalen en na afplakken van de diverse slanggaten de tank met warm water vullen en er enige kunstgebitreinigingstabletten (steradent oid) ingooien en dit enige malen herhalen. Met wat geduld wordt ie vaak weer heel netjes, onze Caab is er goed mee.

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door gunar » za 06 jul, 2013 14:41

sb153b schreef:Niet tobben en als je toch met nwe koelvloeistof aan de gang gaat altijd het huisje verwijderen om te kijken in welke staat het is, ze zijn namelijk vaker rot dan goed is m'n ervaring bij juist gekochte voertuigen. Met periodiek vervangen van koelvloeistof van een goede kwaliteit kan dat overigens redelijk voorkomen worden.
Als het huisje rot is en het probleem wordt verwaarloosd dan kan de systeemdruk het huisje lekdrukken en kan de auto binnen korte tijd veel water verliezen. Let je dan net niet op je temperatuurmeter dan heb je het ideale recept voor hoge kosten door oververhitting, kan me zo voorstellen dat er heel wat classicmotoren op die manier gesneuveld zijn. Jammer en te voorkomen................
Helder en compleet, reuze bedankt !

Met deze praktijkervaring, tips en plan van aanpak is het laten sneuvelen van classicmotoren door slechte koeling (+ als gevolg daarvan weer te slechte smering motordelen - motorschade) tegen te gaan.

Niet mee blijven tobben en knoeien met het koelsysteem. Serieus aanpakken. Geen houtje touwtje knutselwerk van maar weer wat koelvloeistof erbij doen - met handige schroefdop en het plastic kan bij het plastic afval - en klaar; geen omkijken meer.

Gezonder is dat de vloeistoffen en de systemen waarin ze circuleren zijn zoals ze moeten zijn, niet troebel maar ? Helder:
-remvloeistof;
-motorolie;
-koelvloeistof.

Is dat niet het geval dan kan er maar één conclusie getrokken worden: Gebrekkig onderhoud.

Aan de slag. Het plan van aanpak :-S+ UItvoeren !

Hoe dan ? Lees dit topic - hoeveel koelvloeistof in een classic ? - en andere topics die daarover gaan. En actie. Naar de winkel of bestellen van wat daarbij nodig is.

Ja maar de zomer is aangebroken ! Eindelijk na die koude lente -lente ook een topic hier - lekker spelen met water in het zonnetje. :) Nu, nu is het moment om te flushen ! Niet al te dicht bij de bbq. De Saab hoeft niet voor aanmaakblokje te spelen of als een aardappel gepofd te worden.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

jswillemsenjunior
Geregistreerd lid
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 jul, 2022 9:12
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door jswillemsenjunior » wo 06 jul, 2022 9:57

Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter.

https://gruenbeck.nl/demiwater-installatie/

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door phanot » wo 06 jul, 2022 10:40

Voordat je met koelvloeistof gaat stunten, is het goed om te weten dat er verschillende soorten zijn die doorgaans beter niet gemengd worden.
De kleur van de koelvloeistof is niet zomaar een kleur, moderne koelvloeistof in een klassieker is doorgaans niet aan te raden of omgekeerd
Verkeerde koelvloeistoffen kunnen schadelijk zijn voor pakkingen en aluninium onderdelen

Volgend artikel geeft een beetje duidelijkheid
https://de-maasroute.nl/files/Koelsyste ... eistof.pdf

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 2054
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door vanderzanden » wo 06 jul, 2022 11:56

Een topic uit 2013 is weer tot leven gebracht :) .

Verwezen wordt naar een uitgebreid artikel over 'oldtimer en koelvloeistof', maar wat is hierbij de definitie van 'oldtimer'?
In het artikel wordt gerefereerd aan een MGA en dan hebben we het over een minimaal 60 jarige .... en da's toch wat bejaarder dan een 900 classic. Saab was toen nog vrolijk z'n tweetaktjes aan het ontwikkelen ...
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.

90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hoeveel koelvloeistof in een classic?

Bericht door phanot » wo 06 jul, 2022 13:19

vanderzanden schreef:
wo 06 jul, 2022 11:56
Een topic uit 2013 is weer tot leven gebracht :) .

Verwezen wordt naar een uitgebreid artikel over 'oldtimer en koelvloeistof', maar wat is hierbij de definitie van 'oldtimer'?
In het artikel wordt gerefereerd aan een MGA en dan hebben we het over een minimaal 60 jarige .... en da's toch wat bejaarder dan een 900 classic. Saab was toen nog vrolijk z'n tweetaktjes aan het ontwikkelen ...
De saab 900 classic is een soort van overgangsmodel van oldtimer naar moderne wagen en heeft denk ik volgend probleem:
-blauwe koelvloeistof is aangewezen voor de pakkingen en gietijzeren blok, de aluminium radiator kan daar dan weer slechter tegen.
Op 34 jaar heb ik in het totaal 5 nieuwe alu radiators laten plaatsen.
Een radiator is dan weer niet zo duur, pakkingen van een incontinente motor vervangen is dan weer een heel stuk duurder.
Dan gaat mijn voorkeur toch maar liever uit naar de door saab aangewezen koelvloeistof zodat de pakkingen gespaard blijven.

Plaats reactie