AIC klep schoonmaken?
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
AIC klep schoonmaken?
Mijn classic liep normaal ongeveer 500/600 toeren stationair maar de laatste tijd steeds vaker 900 á 1000 toeren.
Via de zoekfunctie kom ik tegen dat het nogal eens wil helpen om de AIC klep schoon te maken omdat die het stationair toerental regelt. Maar de zoekresultaten zijn vaak oud, links werken niet meer en foto's zijn niet meer zichtbaar. Kan iemand mij vertellen waar dat ding zit en hoe ik hem kan schoonmaken? Uit de kleine stukjes tekst die ik wel kan lezen op het forum maak ik op dat het niet zo ontzettend moeilijk zou moeten zijn...
Dank alvast!
Via de zoekfunctie kom ik tegen dat het nogal eens wil helpen om de AIC klep schoon te maken omdat die het stationair toerental regelt. Maar de zoekresultaten zijn vaak oud, links werken niet meer en foto's zijn niet meer zichtbaar. Kan iemand mij vertellen waar dat ding zit en hoe ik hem kan schoonmaken? Uit de kleine stukjes tekst die ik wel kan lezen op het forum maak ik op dat het niet zo ontzettend moeilijk zou moeten zijn...
Dank alvast!
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: AIC klep schoonmaken?
De aic is de "paddestoel" die aan het einde van de ruelrail zit, bovenop het blok. Er gaan twee slangen naar het gasklephuis.
Draai de moer los die om de ring zit die de aic vasthoudt,maak de twee slangen los en trek het ding uit de ring - stkker losmaken uiteraard.
Dan carburateurcleaner in de slangopeningen spuiten totdat je weinig zwarte zooi meer ziet. Dan wd40 erin en weer terugplaatsen.
Succes!
Draai de moer los die om de ring zit die de aic vasthoudt,maak de twee slangen los en trek het ding uit de ring - stkker losmaken uiteraard.
Dan carburateurcleaner in de slangopeningen spuiten totdat je weinig zwarte zooi meer ziet. Dan wd40 erin en weer terugplaatsen.
Succes!
1991 900 M.C. met T5
- Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: AIC klep schoonmaken?
Klopt helemaal, mits je een AIC van Lucas hebt. Na het schoonmaken van de slangopeningen ook even de AIC zelf goed schoonmaken. De pakking die tussen de AIC en het 'huis' (zo noem ik het maar even) zit, wil ook nog wel eens gaar zijn en een onregelmatig of laag toerental veroorzaken. Als dat het geval is zou ik er dus ook even een nieuwe pakking tussen doen, een rubberen ring werkt trouwens ook prima.
Zo ziet de AIC eruit als je hem uit zn huisje haalt:
De kapotte pakking (of wat er nog van over was) naast de nieuwe rubberen ring:
En een schone AIC:
Naast carburateurreininger zoals maurice1970 zei, kan je ook remmenreiniger gebruiken, dat maakt niet uit. Dit geld dus voor een AIC van Lucas, als je er eentje van Bosch hebt zit het anders maar ik heb geen ervaring met die variant.
Ohja, 500-600 toeren is wel erg laag voor een classic. Rond de 800-950 is volgens mij een mooi stationair toerental
Zo ziet de AIC eruit als je hem uit zn huisje haalt:
De kapotte pakking (of wat er nog van over was) naast de nieuwe rubberen ring:
En een schone AIC:
Naast carburateurreininger zoals maurice1970 zei, kan je ook remmenreiniger gebruiken, dat maakt niet uit. Dit geld dus voor een AIC van Lucas, als je er eentje van Bosch hebt zit het anders maar ik heb geen ervaring met die variant.
Ohja, 500-600 toeren is wel erg laag voor een classic. Rond de 800-950 is volgens mij een mooi stationair toerental
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: AIC klep schoonmaken?
Ik heb vanmiddag meteen even gekeken. Op zich zie ik meerdere onderdelen die je als paddenstoel zou kunnen beschrijven Uiteindelijk met de Bentley erbij geconcludeerd welke het zou moeten zijn. Zit met 1 bout d.m.v. een ijzeren ring bevestigd. Die kan makkelijk los. Echter, de 2 slangen die er op aangesloten zitten zijn er los opgedrukt zonder van die ringetjes met een boutje. Ik ben dus enigszins bang dat die scheuren of er gewoon niet meer oppassen als ik ze er af haal. Heb het even zachtjes geprobeerd maar zit stevig vast.
Toen heb ik het maar terug vast gezet, ik heb namelijk ook geen reservemateriaal om een slang te vervangen bijvoorbeeld...
Start 1: stationair 800/900, kleine schommeling maar minimaal. Volgens Bentley kun je de AIC horen ruizen en volgens mij hoorde ik die inderdaad als ik mijn oor ernaast hield.
Start 2: stationair 500
Daarna gereden en verschillende keren gestart, stationair iedere keer 500 toeren.
500 was ik eigenlijk gewend dus 900 was voor mij abnormaal. Maar 500 is eigenlijk te laag?
Ik las wel in Bentley dat sommige types AIC's een soort noodstand hebben: als er een storing in zit geeft hij, afhankelijk van het type, 850 of 1200 (uit mijn hoofd) toeren om de boel draaiende te houden.
Toen heb ik het maar terug vast gezet, ik heb namelijk ook geen reservemateriaal om een slang te vervangen bijvoorbeeld...
Start 1: stationair 800/900, kleine schommeling maar minimaal. Volgens Bentley kun je de AIC horen ruizen en volgens mij hoorde ik die inderdaad als ik mijn oor ernaast hield.
Start 2: stationair 500
Daarna gereden en verschillende keren gestart, stationair iedere keer 500 toeren.
500 was ik eigenlijk gewend dus 900 was voor mij abnormaal. Maar 500 is eigenlijk te laag?
Ik las wel in Bentley dat sommige types AIC's een soort noodstand hebben: als er een storing in zit geeft hij, afhankelijk van het type, 850 of 1200 (uit mijn hoofd) toeren om de boel draaiende te houden.
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- hsl
- Geregistreerd lid
- Berichten: 359
- Lid geworden op: vr 09 dec, 2011 21:08
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: AIC klep schoonmaken?
Weet je uit je hoofd welke maat de rubberen ring is?
Ik heb er ook een ander soort pakking tussen gedaan, maar heb het idee dat die niet helemaal optimaal is, dus hier moet er ook even een rubberen ring tussen
Ik heb er ook een ander soort pakking tussen gedaan, maar heb het idee dat die niet helemaal optimaal is, dus hier moet er ook even een rubberen ring tussen
- besteld: Polestar 3 (Midnight - Performance)
- Volvo V60 Recharge (Bursting Blue - T8 - MY21)
9-5 Aero Estate (Glacier Blue - MY04)900S (FPT Red Box - primair 8 - Nocturne Blue - MY92)
- Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: AIC klep schoonmaken?
Van de maat heb ik geen idee, ik ben toen naar Brezan geweest en heb mn AIC meegenomen. Toen daar ter plekke gekeken welke rubberen ring er mooi omheen paste, ze hebben van alles liggen
@Olle 2,1: 500 is idd aan de lage kant. Hoe hoog is je toerental als je een stukje hebt gereden en hem dan even stationair laat lopen? Mijne begon toendertijd ook af te slaan voor het stoplicht en zelfs bij terugschakelen. Als je de AIC trouwens weer terug monteert, draai hem dan eerst zachtjes erin (nog niet eens handvast), dan de motor starten en dan pas verder erin draaien. Ik weet niet exact meer hoe dit zat, maar ik dacht dat je de klep stuk maakt als je hem er zonder lopende motor vast erin draait en hem dan start omdat de klep kan bewegen over de lengte van de AIC. Wat betreft de slangetjes, daar kun je zo een slangenklemmetje omheen zetten hoor, zo zat het bij mij ook en zit het meteen goed vast.
Dit is trouwens een Lucas AIC, zo ziet die van jou eruit toch?:
@Olle 2,1: 500 is idd aan de lage kant. Hoe hoog is je toerental als je een stukje hebt gereden en hem dan even stationair laat lopen? Mijne begon toendertijd ook af te slaan voor het stoplicht en zelfs bij terugschakelen. Als je de AIC trouwens weer terug monteert, draai hem dan eerst zachtjes erin (nog niet eens handvast), dan de motor starten en dan pas verder erin draaien. Ik weet niet exact meer hoe dit zat, maar ik dacht dat je de klep stuk maakt als je hem er zonder lopende motor vast erin draait en hem dan start omdat de klep kan bewegen over de lengte van de AIC. Wat betreft de slangetjes, daar kun je zo een slangenklemmetje omheen zetten hoor, zo zat het bij mij ook en zit het meteen goed vast.
Dit is trouwens een Lucas AIC, zo ziet die van jou eruit toch?:
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: AIC klep schoonmaken?
Toerental verschilt de laatste tijd. Soms 500, soms 900. Gisteren en vandaag weer redelijk stabiel 500.
Ik probeer inderdaad te ontdekken of rijden invloed heeft maar daar is nog niets zinnigs over te zeggen. Dat verschilt, ook na snelweg.
Foll, hij ziet er inderdaad ongeveer zo uit. Maar ik weet niet hoe die andere (Bosch?) er uit ziet dus of het nou dezelfde is...?
Is daar iets over te zeggen, een 2.1 uit 1991, wat voor type dat zou moeten zijn? Zeker die Lucas?
Bevestigingsringen: Ik maak me er op zich niet druk over dat ze er niet op zitten. Maar de slangen zitten wel erg vast. Kan ik die gewoon hard loswringen?
Mocht er een scheuren dan is rijden wel onmogelijk denk ik...?
Ik probeer inderdaad te ontdekken of rijden invloed heeft maar daar is nog niets zinnigs over te zeggen. Dat verschilt, ook na snelweg.
Foll, hij ziet er inderdaad ongeveer zo uit. Maar ik weet niet hoe die andere (Bosch?) er uit ziet dus of het nou dezelfde is...?
Is daar iets over te zeggen, een 2.1 uit 1991, wat voor type dat zou moeten zijn? Zeker die Lucas?
Bevestigingsringen: Ik maak me er op zich niet druk over dat ze er niet op zitten. Maar de slangen zitten wel erg vast. Kan ik die gewoon hard loswringen?
Mocht er een scheuren dan is rijden wel onmogelijk denk ik...?
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: AIC klep schoonmaken?
Of is er misschien iemand in de buurt (Haarlem/Amsterdam) die mij even aan kan wijzen wat nu precies die AIC is, en kan kijken hoe hij bij mij zit?
Dan kan ik met bovenstaande adviezen wel aan het schoonmaakklusje beginnen want dat moet het probleem niet zijn lijkt me
Dan kan ik met bovenstaande adviezen wel aan het schoonmaakklusje beginnen want dat moet het probleem niet zijn lijkt me
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- Robbert
- Donateur (6x)
- Berichten: 24480
- Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
- Regio: - kies een regio
Re: AIC klep schoonmaken?
Even een foto geleend uit een ander topic.
Linksboven de cirkel zie je de AIC zitten. Dat zilveren ding zeg maar iets links van de meest linker "pijp" van het inlaatspruitstuk.
Of anders: volg de slang vanuit de cirkel naar links boven.
Linksboven de cirkel zie je de AIC zitten. Dat zilveren ding zeg maar iets links van de meest linker "pijp" van het inlaatspruitstuk.
Of anders: volg de slang vanuit de cirkel naar links boven.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: AIC klep schoonmaken?
Super, dank. Dan had ik inderdaad wel het juiste onderdeel op de korrel
Dus:
- stekkertje los
- bout los
- 2 slangen los al zitten ze erg vast
Dan is de AIC los. Dan zal ik kijken wat ik in handen heb, begrijp dat je de klep er dan uit kunt schroeven om hem in te spuiten en schoon te maken. En het "huis" dat je dan over hebt kun je ook schoonmaken met engine cleaner?
Dus:
- stekkertje los
- bout los
- 2 slangen los al zitten ze erg vast
Dan is de AIC los. Dan zal ik kijken wat ik in handen heb, begrijp dat je de klep er dan uit kunt schroeven om hem in te spuiten en schoon te maken. En het "huis" dat je dan over hebt kun je ook schoonmaken met engine cleaner?
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- Robbert
- Donateur (6x)
- Berichten: 24480
- Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
- Regio: - kies een regio
Re: AIC klep schoonmaken?
Ik weet niet hoe de experts er over denken maar ik maak de AIC altijd schoon door er gewoon remmenreinifger in te spuiten. Als die er schoon uitkomt aan de onderkant is de AIC schoon. Daarna nog even smeren en klaar.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33
- Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: AIC klep schoonmaken?
Ik heb het eerst op die manier gedaan, ingespoten en vol laten lopen maar dat ging maar een week goed bij mij. Dat ligt er een beetje aan hoe vies hij is natuurlijk.. Wat ik even zou doen :
-AIC er eerst natuurlijk helemaal afhalen, je weet nu iig hoe dat moet
-dan de AIC klep eruit draaien, dan kun je ook meteen de pakking controleren en eventueel vervangen (die veroorzaakt namelijk hetzelfde probleem als een hele vieze AIC)
-de AIC zelf goed schoonmaken (zoals op de foto's van mn vorige post)
-en het 'huis' met hetzelfde goedje schoonmaken
-dan het huisje monteren en de slangen terugzetten (eventueel met slangenklemmen)
-de AIC er voorzichtig indraaien, niet helemaal, iets minder dan handvast
-de motor starten en laten lopen en hem er dan verder indraaien. Hoeft niet muurvast maar moet niet los trillen natuurlijk
Volgens mij ben ik zo niks vergeten . (remmenreiniger en een stukje keukenrol werkte prima )
-AIC er eerst natuurlijk helemaal afhalen, je weet nu iig hoe dat moet
-dan de AIC klep eruit draaien, dan kun je ook meteen de pakking controleren en eventueel vervangen (die veroorzaakt namelijk hetzelfde probleem als een hele vieze AIC)
-de AIC zelf goed schoonmaken (zoals op de foto's van mn vorige post)
-en het 'huis' met hetzelfde goedje schoonmaken
-dan het huisje monteren en de slangen terugzetten (eventueel met slangenklemmen)
-de AIC er voorzichtig indraaien, niet helemaal, iets minder dan handvast
-de motor starten en laten lopen en hem er dan verder indraaien. Hoeft niet muurvast maar moet niet los trillen natuurlijk
Volgens mij ben ik zo niks vergeten . (remmenreiniger en een stukje keukenrol werkte prima )
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: AIC klep schoonmaken?
2.1 van Olle2.1 is een bosch AIC (saabnr. 8857179 - Bosch nr.280.140.505)
De AIC van Foll is een Lucas (saabnr.7485634)
Bosch AIC kunnen NIET uit elkaar gehaald worden en bevatten inwendig geen rubber ring.
Kunnen enkel met een reinigingsproduct of WD40 ingespoten worden om de intern 'schommelende' metalen afdichter vrij te laten lopen mocht die al blijven hangen.
Bij reinigen kan je met je pink langs onder deze roterende klep heen en weer bewegen zodat je met een wattenstaafje de oppervlakte kan poetsen.
That's all.
Nasmeren hoeft niet echt bij deze luchtklep.
De afdichter staat trouwens altijd een heel klein beetje open.
De AIC van Foll is een Lucas (saabnr.7485634)
Bosch AIC kunnen NIET uit elkaar gehaald worden en bevatten inwendig geen rubber ring.
Kunnen enkel met een reinigingsproduct of WD40 ingespoten worden om de intern 'schommelende' metalen afdichter vrij te laten lopen mocht die al blijven hangen.
Bij reinigen kan je met je pink langs onder deze roterende klep heen en weer bewegen zodat je met een wattenstaafje de oppervlakte kan poetsen.
That's all.
Nasmeren hoeft niet echt bij deze luchtklep.
De afdichter staat trouwens altijd een heel klein beetje open.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT
- Olle 2.1
- Donateur (8x)
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: do 05 apr, 2012 11:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: AIC klep schoonmaken?
Dank voor de tips heren. Zal dit klusje van het weekend uitvoeren.
Ook vanochtend weer "normaal" toerental van +/- 500. Nou ja, het is natuurlijk op het oog en op een wijzerplaatje... Halverwege tussen het eerste en tweede stipje, tussen de 0 en de 1. Ik begrijp dat dat wat laag is. Aan de andere kant, ik ben niet anders gewend en de auto slaat nooit af. Heeft daar ook niet de neiging toe. Dus tsja... en probleem kan ik dat nu ook weer niet noemen
Ook vanochtend weer "normaal" toerental van +/- 500. Nou ja, het is natuurlijk op het oog en op een wijzerplaatje... Halverwege tussen het eerste en tweede stipje, tussen de 0 en de 1. Ik begrijp dat dat wat laag is. Aan de andere kant, ik ben niet anders gewend en de auto slaat nooit af. Heeft daar ook niet de neiging toe. Dus tsja... en probleem kan ik dat nu ook weer niet noemen
9-5 aero estate 2003 Graphite Green
900 T16 S 1984 Silver
900 T16 S 1984 Silver
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: AIC klep schoonmaken?
Misschien is de AIC gewoon stuk aan het gaan. In de Bentley staat beschreven wat de weerstand moet zijn. Even meten en je weet het.
Toen bij mijn 2.1 de AIC stuk was kon ik nog wel gewoon rijden maar kon de motor niet meer stationair draaien.
Toen bij mijn 2.1 de AIC stuk was kon ik nog wel gewoon rijden maar kon de motor niet meer stationair draaien.