Reier's 900 T16 Special - End of an Era
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Zoals ik in mijn vorige update al hintte; er zou binnenkort nóg een update komen. Hoog tijd daarvoor!
De afgelopen twee weken heeft mijn 900 doorgebracht bij een schadehersteller, om ein-de-lijk de laatste 'ernstige' roest aan te pakken. Zoals op menig Saabforum evenement rap geconstateerd door omstanders; het spatbord rechtsvoor was niet meer super fris. Wat plekjes op de rand, en voornamelijk een gat onder het ruitensproeier reservoir. Voor ik mijn Aero randen weer terugzet, wilde ik dit per sé aangepakt hebben. Ik ken mezelf namelijk, en het gezegde 'out of sight, out of mind' zou hier zeker opgaan.
Eindelijk was het nu zover dat ik het logistiek en financiëel goed genoeg kon plannen dat ik het aan kon laten pakken! Er is een stiekem best wat laswerk verricht, waarna het complete scherm gespoten is. Heel blij mee!
Uiteraard, zoals dat met roest gaat, was de rand iets verder heen dan ik oorspronkelijk verwacht had..
Maar, toen ik 'm maandag kwam ophalen was het weer helemaal mooi!
Waarna ik, met helpende hand van Sapphire, de Aerodelen en 'binnenrand' van de Aero wielkastrandjes weer terug heb gezet en de auto er weer bij staat zoals eerst, maar dan zonder gaten!
Echt héél blij dat 't nu allemaal aangepakt is!
Volgende stap is ook iets waar ik al héél lang werk van wil maken.. Met wat geluk kan ik dat binnenkort ook gepland krijgen!
De afgelopen twee weken heeft mijn 900 doorgebracht bij een schadehersteller, om ein-de-lijk de laatste 'ernstige' roest aan te pakken. Zoals op menig Saabforum evenement rap geconstateerd door omstanders; het spatbord rechtsvoor was niet meer super fris. Wat plekjes op de rand, en voornamelijk een gat onder het ruitensproeier reservoir. Voor ik mijn Aero randen weer terugzet, wilde ik dit per sé aangepakt hebben. Ik ken mezelf namelijk, en het gezegde 'out of sight, out of mind' zou hier zeker opgaan.
Eindelijk was het nu zover dat ik het logistiek en financiëel goed genoeg kon plannen dat ik het aan kon laten pakken! Er is een stiekem best wat laswerk verricht, waarna het complete scherm gespoten is. Heel blij mee!
Uiteraard, zoals dat met roest gaat, was de rand iets verder heen dan ik oorspronkelijk verwacht had..
Maar, toen ik 'm maandag kwam ophalen was het weer helemaal mooi!
Waarna ik, met helpende hand van Sapphire, de Aerodelen en 'binnenrand' van de Aero wielkastrandjes weer terug heb gezet en de auto er weer bij staat zoals eerst, maar dan zonder gaten!
Echt héél blij dat 't nu allemaal aangepakt is!
Volgende stap is ook iets waar ik al héél lang werk van wil maken.. Met wat geluk kan ik dat binnenkort ook gepland krijgen!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Ohh Reier... Die vèlgen... Zó vréselijk verschrìkkelijk mooi vind ik ze staan... Ècht heel bijzonder gevonden!
(Zeker in niet-meer-emmentaler wielkastranden! )
(Zeker in niet-meer-emmentaler wielkastranden! )
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Het is weer tijd voor een kleine update!
Met mijn bedrijf ben ik ook bezig met het opzetten van een héél erg gave samenwerking. Het zat al een tijd 'in the works', maar ik heb nu ook daadwerkelijk mijn eerste bestelling ontvangen. Uiteraard kon ik het niet laten om een van de producten meteen uit te proberen in mijn eigen auto...
Ik had het eigenlijk niet verwacht, maar het is echt een enorme verbetering ten opzichte van de shortshifter die ik al had vanuit mijn inkoopactie (wat al een verbetering was ten opzichte van een originele pook), heel erg blij mee! De oude heb ik nu op FB te koop aangeboden, deze blijft mooi zitten. Ik heb een beperkte voorraad liggen.
Met mijn bedrijf ben ik ook bezig met het opzetten van een héél erg gave samenwerking. Het zat al een tijd 'in the works', maar ik heb nu ook daadwerkelijk mijn eerste bestelling ontvangen. Uiteraard kon ik het niet laten om een van de producten meteen uit te proberen in mijn eigen auto...
Ik had het eigenlijk niet verwacht, maar het is echt een enorme verbetering ten opzichte van de shortshifter die ik al had vanuit mijn inkoopactie (wat al een verbetering was ten opzichte van een originele pook), heel erg blij mee! De oude heb ik nu op FB te koop aangeboden, deze blijft mooi zitten. Ik heb een beperkte voorraad liggen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Pelendur
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2004 22:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Reier's 900 T16 Special
Wat is het verschil Reier? Wat merk je precies?
Saab 900 Aero Turbo S CC 3d 91´
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Reier's 900 T16 Special
Weer een topproduct van Jordan! Erg gaaf.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Je voelt dat de constructie lichter is, en dat het lager veel soepeler beweegt. Schakelgevoel is dus wat minder hakerig/'clunky'. En de pook kan geen rondjes draaien!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Pelendur
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2004 22:29
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Reier's 900 T16 Special
Dat laatste is wel prettig ja
Saab 900 Aero Turbo S CC 3d 91´
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch
- Krizzie
- Donateur (3x)
- Berichten: 12486
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik heb met een hoop shortshift uitgeruste classics gereden en het "clunky" gevoel herken ik bij de meeste wel. Maar de mijne heeft dat dus totaal niet apart genoeg.. Vooral van 1 naar 2 gaat vaak wat stroever.reiernumans schreef: ↑do 14 okt, 2021 19:59Je voelt dat de constructie lichter is, en dat het lager veel soepeler beweegt. Schakelgevoel is dus wat minder hakerig/'clunky'. En de pook kan geen rondjes draaien!
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Helaas was dit wiellager geen lang leven beschoren. Na 10.000-12.000km ervaring was de speling (en het bijbehorende geluid) weer net zo erg als het wiellager dat ik in april van de auto had gehaald. Inmiddels wederom vervangen, ditmaal voor een origineel Saab onderdeel en geen imitatie alternatief (dat overigens véél sneller leverbaar zou zijn, wat de vorige keer de doorslaggevende factor was). Fingers crossed dat deze wat langer bij me blijft!reiernumans schreef: ↑di 11 mei, 2021 18:10Nu dat wiellager vervangen is, is de auto weer heeerlijk (relatief) stil.
Ondanks we inmiddels al op versie 3.0 van het onderstel onder deze 900 zaten, was ik nog altijd niet 100% tevreden met de rij-eigenschappen. Ik had het gevoel dat de dempers net niet deden wat ik graag wilde, en ik kreeg ze net niet zo afgesteld dat de auto wèl deed wat ik wilde. Bij de ene instelling ging het over drempels heel aardig, maar waren korte richels erg vervelend. Bij de andere instelling ging het over korte richels goed, maar sloeg de auto weer nogal ver door op drempels Na heel lang twijfelen en met mijn vinger boven de 'bestel' knop te hangen, werd het opeens makkelijker voor me toen een mede-forummer me vroeg naar mijn ervaringen met de GAZ dempers en na wat over en weer berichten een heel net bod uitbracht op de set die onder mijn auto zat. Nu kon ik het eindelijk aan mezelf verantwoorden dat ik wéér iets anders zou gaan kopen!
Dus, bij deze, onderstel versie 4.0!
In de eindeloze zoektocht naar de perfecte balans tussen looks, praktische bruikbaarheid en comfort ben ik voor nu uitgekomen op; originele T16s veren vóór, Saabits reproductie T16s veren achter, Steve Lewis luchtbalgen in de achterveren (onbelast op 0.5 bar) en Koni Classic schokdempers rondom (voor op 3 vd 4 kliks, achter op 2 vd 3 kliks).
Het voelt als een compleet andere auto nu. Korte richels, in snelwegen bijvoorbeeld, worden mooi gefilterd. Je merkt wel dat je ergens overheen gaat, maar het brengt de koets niet meer noemenswaardig in beweging. Ook drempels gaan een stuk beter. Waar 'ie eerst dus nog weleens wilde doorslaan, kan ik nu met het verkeer mee over drempelwegen zonder bij elke drempel fors af te moeten remmen. Ik wacht nog even met een eindoordeel tot ik er meer mee gereden heb, maar so far so good, ik ben erg blij met de switch!
Sneaky edit; Om mijn eigen 'administratie' compleet te houden; het was ook alweer tijd voor een oliewissel, dus die is ook gedaan!
Laatst gewijzigd door reiernumans op zo 05 dec, 2021 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Rico1303
- Donateur (2x)
- Berichten: 365
- Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik zit al 2 jaar te twijfelen of ik naar GAZ zou overstappen ipv mijn vertrouwde koni's, kom jij weer met deze informatie
Ziet er super uit!
Ik ga zelf wel eens kijken hoe de huidige setup met extra hulpveren het in langere bochten doet. Alleen daar vond ik mijn setup eigenlijk tegenvallen en te veel overhellen.
Ziet er super uit!
Ik ga zelf wel eens kijken hoe de huidige setup met extra hulpveren het in langere bochten doet. Alleen daar vond ik mijn setup eigenlijk tegenvallen en te veel overhellen.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
En om het rondje updates af te ronden, gister samen met Sapphire iets aangepakt waar ik me al tenminste een half jaar aan ergerde; een rammeltje vanuit de achterwielophanging.. De grote bussen in de reactiearmen waren aan beide kanten flink versleten. Om het in één keer goed aan te pakken heb ik die grote bus in Powerflex Black Series besteld en de kleine bus (aan de carrosseriezijde) in Powerflex Heritage Series.
Het begon uiteraard al gelijk goed, na het demonteren van de originele bus in één van de reactiearmpjes...
Gelukkig was een set oude-steek reactie armpjes redelijk snel opgeduikeld, en kon de klus toch verder gaan.
Grote bus gemonteerd,
Kleine bus gemonteerd (de Heritage Series is 'gewoon' paarse powerflex, maar dan in een minder opvallende antracietkleur)
En de armpjes op de auto gemonteerd!
Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar de eerste indruk is dat mijn rammeltje op klinkerwegen weg is! Of het verder nog iets heeft gedaan aan hoe de auto rijdt ben ik nog niet uit. Soms heb ik het idee dat er wat (in positieve zin) veranderd is, andere keren lijkt het erop dat 't gewoon tussen m'n oren zat. We hebben in ieder geval een rammeltje minder, da's het belangrijkste!
Het begon uiteraard al gelijk goed, na het demonteren van de originele bus in één van de reactiearmpjes...
Gelukkig was een set oude-steek reactie armpjes redelijk snel opgeduikeld, en kon de klus toch verder gaan.
Grote bus gemonteerd,
Kleine bus gemonteerd (de Heritage Series is 'gewoon' paarse powerflex, maar dan in een minder opvallende antracietkleur)
En de armpjes op de auto gemonteerd!
Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar de eerste indruk is dat mijn rammeltje op klinkerwegen weg is! Of het verder nog iets heeft gedaan aan hoe de auto rijdt ben ik nog niet uit. Soms heb ik het idee dat er wat (in positieve zin) veranderd is, andere keren lijkt het erop dat 't gewoon tussen m'n oren zat. We hebben in ieder geval een rammeltje minder, da's het belangrijkste!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik denk dat ik een gelijkaardig rammeltje heb, maar door de verstelbare panhardstang. Hebben ze veel verschillende maten!
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992
vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Gister was een wat minder leuke dag, althans, het begon op een slechte noot..
Hoewel ik het over het algemeen best gezellig vind om op een studentencampus te wonen, toonde gisteren voor mij de minder mooie kant. Tijdens een feestje in mijn flat, is er door een stel ongenode gasten die wat baldadig waren een wijnfles van de brandtrap gegooid. Die fles kwam helaas voor mij, niet op de tegels terecht, maar op de achterruit van mijn 900...
Nadat ik gebeld werd door een huisgenoot die langs mijn auto kwam onderweg naar z'n eigen auto, trof ik dit aan;
Nadat ik een beetje tot rust gekomen was na de eerste schrik, over tot prioriteit nummer 1; zorgen dat de auto in ieder geval tijdelijk dicht is;
Online aangifte doen, rondvragen in appgroepen rond mijn gang en flat en in de facebookgroep van de campus, maandag maar eens bellen met de verhuurder om te zien of ze camera's hebben..
Inmiddels had ik een paar foto's ook gedeeld in een appgroep met Saabvrienden, en nog voor ik er zelf aan kon denken werd de zoektocht ingezet naar een exacte vervanger voor mijn ruit. Waar ik dacht dat een bronsgetinte achterruit met verwarming én gat voor een achterwisser praktisch onvindbaar zou zijn en ik als een gek op jacht moest naar een tijdelijke oplossing om de auto in ieder geval dicht en bruikbaar te hebben, bleek niets minder waar. Binnen het netwerkje van Saabvrienden bleek binnen een half uur de juiste ruit al opgedoken, degene die 'm had liggen wist van mijn probleem en had zelfs tijd om me te helpen de vervangende ruit te monteren!!
Ik ben uiteraard ingegaan op dit grandioze aanbod, en gistermiddag in de auto gesprongen een stukje richting het oosten. Om een uurtje of zeven 's avonds was het dan gelukt, een vervangende, juiste, achterruit, gemonteerd en wel, nog geen 24u nadat de oude ruit was gesneuveld.
Tijdens het opruimen, voor we de ruit gingen monteren, kwam ik dit nog tegen;
Grappig genoeg heeft dit label van de wijnfles stiekem nog best wat uitgehaald in het vinden van de 'smijter', om het maar even zo te noemen.
Maar waar het uiteindelijk om ging;
Ik denk dat ik de volgende paar schoonmaaksessies in het interieur nog wel wat glas tegen ga komen her en der, maar de auto is weer compleet en ik parkeer wat verder van de flat af...
En het mag gezegd worden.. Dat dit gelukt is, heb ik echt volledig te danken aan de geniale community die om onze Saabjes heen beweegt. Héél erg gaaf om te zien dat zulke dingen kunnen als het nodig is, mijn dank is groot voor de ruit en je hulp Thijs!
Hoewel ik het over het algemeen best gezellig vind om op een studentencampus te wonen, toonde gisteren voor mij de minder mooie kant. Tijdens een feestje in mijn flat, is er door een stel ongenode gasten die wat baldadig waren een wijnfles van de brandtrap gegooid. Die fles kwam helaas voor mij, niet op de tegels terecht, maar op de achterruit van mijn 900...
Nadat ik gebeld werd door een huisgenoot die langs mijn auto kwam onderweg naar z'n eigen auto, trof ik dit aan;
Nadat ik een beetje tot rust gekomen was na de eerste schrik, over tot prioriteit nummer 1; zorgen dat de auto in ieder geval tijdelijk dicht is;
Online aangifte doen, rondvragen in appgroepen rond mijn gang en flat en in de facebookgroep van de campus, maandag maar eens bellen met de verhuurder om te zien of ze camera's hebben..
Inmiddels had ik een paar foto's ook gedeeld in een appgroep met Saabvrienden, en nog voor ik er zelf aan kon denken werd de zoektocht ingezet naar een exacte vervanger voor mijn ruit. Waar ik dacht dat een bronsgetinte achterruit met verwarming én gat voor een achterwisser praktisch onvindbaar zou zijn en ik als een gek op jacht moest naar een tijdelijke oplossing om de auto in ieder geval dicht en bruikbaar te hebben, bleek niets minder waar. Binnen het netwerkje van Saabvrienden bleek binnen een half uur de juiste ruit al opgedoken, degene die 'm had liggen wist van mijn probleem en had zelfs tijd om me te helpen de vervangende ruit te monteren!!
Ik ben uiteraard ingegaan op dit grandioze aanbod, en gistermiddag in de auto gesprongen een stukje richting het oosten. Om een uurtje of zeven 's avonds was het dan gelukt, een vervangende, juiste, achterruit, gemonteerd en wel, nog geen 24u nadat de oude ruit was gesneuveld.
Tijdens het opruimen, voor we de ruit gingen monteren, kwam ik dit nog tegen;
Grappig genoeg heeft dit label van de wijnfles stiekem nog best wat uitgehaald in het vinden van de 'smijter', om het maar even zo te noemen.
Maar waar het uiteindelijk om ging;
Ik denk dat ik de volgende paar schoonmaaksessies in het interieur nog wel wat glas tegen ga komen her en der, maar de auto is weer compleet en ik parkeer wat verder van de flat af...
En het mag gezegd worden.. Dat dit gelukt is, heb ik echt volledig te danken aan de geniale community die om onze Saabjes heen beweegt. Héél erg gaaf om te zien dat zulke dingen kunnen als het nodig is, mijn dank is groot voor de ruit en je hulp Thijs!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Mooi dat het zo is afgelopen!
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Reier's 900 T16 Special
Wat een naai streek. Ik ben niet tegen een beetje baldadigheid maar andermans spullen kapot maken is not done! Fijn dat het alweer is goed gekomen, en nu de komende jaren elke keer een stukje glas vinden....