Reier's 900 T16 Special - End of an Era

1978-1993
Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 16 jun, 2020 9:28

turbopilot schreef:
ma 15 jun, 2020 23:22
Hoe gaat het met je duim?

Of is het vaak klop klop
Knock Knock...
Who is there?
Uncle Rodney :lol:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » di 16 jun, 2020 10:37

jan old skool schreef:
ma 15 jun, 2020 19:29
Wat is je ervaring met de after market motorsteun?
waar is deze te bestellen ? toch eens een keer proberen als ik de voorkant toch los heb liggen
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 16 jun, 2020 11:01

Performance Classic 900 Engine Mount Kit: https://www.modernclassicsaab.com/produ ... gine-mount

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Knissaw » di 16 jun, 2020 11:05

Vyv schreef:
di 16 jun, 2020 9:28

Knock Knock...
Who is there?
Uncle Rodney :lol:
Yikes :shock:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 16 jun, 2020 19:21

turbopilot schreef:
ma 15 jun, 2020 23:22
Hoe gaat het met je duim?
Mooi litteken aan overgehouden, maar hij doet 't weer perfect! ;-)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 16 jun, 2020 22:08

En we gaan doorrrrrr


Eenmaal rijdend werd het tijd voor de volgende uitdaging; verse APK! Er waren een paar puntjes bij de APK in 2019 waarvan ik wist dat het toen nog net kon, maar bang was dat het niet goed ging komen. En helaas, die drie punten bleken inderdaad afkeur te zijn. Te weten; koplampbeeld rechts, roest bij de draagarmbevestiging rechtsvoor en remslangen die tegen de binnenkant van de velg komen bij maximale stuuruitslag. Lichtbeeld was al een APK opmerking sinds ruim voor ik de auto heb, 'nou, dit keer ging het nog maar volgend jaar zal er echt een nieuwe lamp in moeten hoor' was al een aantal jaar het beeld. De roest rechtsvoor heb ik vorig jaar zelf met een 'apk hamertje' blootgelegd, leek toen een vrij onschuldig klein plekje, maar zoals we hier allemaal (zouden moeten) weten valt roest altijd tegen, en dat was ook hier het geval. De remslangen was ik ook van op de hoogte. Hadden we bij montage van de BBK al gespot, en ik had ook al een oplossing in het achterhoofd. Nu werd het tijd voor de uitvoering daarvan.

Allereerst de koplampen, dat was een vrij makkelijke 'quick fix' die wel enige investering nodig had. Eerst nog gespeeld met het idee van projectors in de koplampen, maar nadat de xenon set die erbij geleverd werd bleef knipperen en ik het uiterlijk tegen vond vallen toch vanaf gestapt en in de buidel getast voor een set frisse koplampunits;

Afbeelding
Zie ook meteen hoe mega dof de reflector in de rechter koplamp is..

Afbeelding

Volgende stap; ROEST! Dit bleek een stuk heftiger te zijn dan het in eerste instantie leek. Gelukkig is het met heel wat uurtjes van Sapphire allemaal goed gekomen, maar ik schrok wel even toen ik zag hoe ernstig het was;

Afbeelding
Oeps..

Afbeelding
Rust be gone!

Afbeelding
En het eindresultaat met nieuw plaatwerk ingelast! Alsof er nooit wat aan de hand is geweest.. :wow:

En ten slotte; de remslangen voor. Dit was weer een lekker puntje waar ik een beetje bij ben uitgeschoten. Ik had rondom een set Goodridge remslangen onder de auto zitten, en vond de oplossing voor het aanlopen van de voorste slangen in de HEL slangen die Saabits levert. Me being me konden twee verschillende merken/kleuren staalomvlochten slangen natuurlijk niet... Dus; de hele bubs is vervangen voor HEL. Als ik heel eerlijk ben vind ik het een stukje mooier in elkaar zitten zo.

Afbeelding
Naar de achteras; altijd een leuk priegelklusje

Afbeelding
Van achteras naar remklauw; iets minder priegelig

Afbeelding
En de nieuwe slang op de voorremklauw! Het grote verschil met de Goodridge slang hier is het elleboogje. Dit zijn slangen die Saabits verkoopt voor 9000 klauw ombouw, waar ze normaal volgens mij gemonteerd worden met het elleboogje aan de koets en de rechte fitting in de klauw. Hier bewust andersom gemonteerd, wat resulteert in perfect vrij lopende slangen bij in- en uitveren. Raakt de veer, veerschotel, draagarm en velg allemaal niet. Zoals het hoort!


Dit resulteerde in een verse APK op 1 mei; de allerlaatste dag dat het kon voor ik een boete zou krijgen voor het meer dan twee maanden verlopen zijn van de APK :oops: . Goed gepland toch? :D

Het verhaal is hiermee overigens nog niet af, maar dat komt in een losse post.. :mrgreen:

PS. Wie is er scherp genoeg om Sapphire's verrassing voor me te spotten?
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 16 jun, 2020 22:31

Een setje gereedschap voor de auto gelegd als kadootje?

Knap werk mannen!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 16 jun, 2020 22:32

Aangezien ik nu lekker op dreef ben; laten we dit verhaal dan maar eens afronden..

Na de verse APK was de 900 nog niet helemaal klaar (voor deze ronde dan), er stonden nog drie klussen op de nominatie.

Tijdens al het sleutelwerk de afgelopen maanden was het ons opgevallen dat beide buitenste ashoezen nogal op het eind van de levensduur waren. De scheurtjes begonnen erin te komen, hoewel ze nog niet lek waren. Om zonder al teveel zorgen te kunnen rijden besloten dat deze ook maar vervangen moesten;

Afbeelding
Redelijk af als je het mij vraagt

Afbeelding
Bam! Nieuw hoesje en de as kan er weer in.

De andere kant zag er vrijwel hetzelfde uit, dus die foto's zal ik jullie besparen. Bijkomend voordeel van deze excercitie was dat het hierdoor aan het licht kwam dat de tripode rechts bijna helemaal droog liep. Beide tripodes en homokineten zijn (logischerwijs?) nu voorzien van nieuw vet, waarmee ook een trilling onder belasting in de vijfde versnelling opgelost is!

Volgende puntje; Al sinds het monteren van de BBS'en had ik het gevoel dat de auto met de Abbott veren eigenlijk net een tikkie te laag was. Niet alleen liepen allevier de wielen aan op de Aero randjes (die ik daarom tijdelijk gedemonteerd heb), maar de skidplate lag ook bij elke drempel aan de grond als ik met meer dan 3km/u aan kwam rijden en de wheelgap was tussen wielkastrand en band aan de bovenzijde kleiner dan aan de voor- en achterzijde van het wiel. Na heel veel twijfelkonten en nadenken besloten weer terug te gaan naar iets milders. Dat werd origineel T16s spec sport chassis.

Ik had een aantal foto's hier op het forum voorbij zien komen van onder andere Niels83's 900 (ook een T8 Special van origine) met de Saabits set rondom, en die vind ik erg hoog staan voor. Ik had de originele veren van mijn auto bewaard (verkocht en teruggekocht :oops: ), en heb uiteindelijk om eventueel doorhangen te voorkomen een set nieuwe Saabits achterveren aangeschaft en bij Steve Lewis een set luchtbalgen gescoord. Vanaf de linker luchtbalg loopt de slang over de stabilisatorstang naar rechts, waar een T-stukje zit om naar de rechter balg te gaan en langs de remslangen via de handremkabel doorvoer naar binnen toe. Onder de achterbank heb ik nu een bandventiel liggen waarmee ik de kont op kan pompen bij belading. Ideaal! Versie 2.0 wordt een compressortje verstoppen onder de achterbank met een goed bereikbaar knopje en manometertje, versie 3.0 (als ik daar ooit aan toe kom) wil ik er een soort automatic leveling kit van maken.

Afbeelding
Oude voorveren gemonteerd

Afbeelding
Nieuwe Saabits achterveren met luchtbalgen gemonteerd

Afbeelding
Vanaf de linkerbalg over de stabilisatorstang naar rechts

Afbeelding
Alwaar hij via het T-stukje de rechter balg ook aansluit en via de remslangen richting de handremkabel doorvoer loopt.

Afbeelding
En een overview!

Het resultaat hiervan is een beschaafdere 'stance', de schokkers konden weer een paar klikjes zachter waardoor 'ie een stuk lekkerder rijdt (wat meer cruiser, precies wat ik ermee doe) en de wheelgap is straks -als de Aero randjes er weer op zitten- spot on. Ik ben er zo blij mee dat mijn vrienden mijn tevreden opmerkingen over het resultaat al beu zijn geworden.. :roll:

Afbeelding
Op naar huis!!!

Hoe 'ie nu op z'n poten staat;

Afbeelding

Afbeelding



En ja, voor de lezers die nog nooit een 900 hebben ervaren;
Afbeelding

Je wordt er mega blij van. Ik kan het iedereen aanraden!
Laatst gewijzigd door reiernumans op di 16 jun, 2020 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 16 jun, 2020 22:34

Vyv schreef:
di 16 jun, 2020 22:31
Een setje gereedschap voor de auto gelegd als kadootje?
Wrong! Het is op de foto's in mijn (inmiddels) voorlaatste post goed te zien, als je maar weet waar je op moet letten :wow:


Voor de plaatjeskijkers, ik heb in mijn verslagen hier een selectie gemaakt uit de uitgebreide fotorapportage die ik van Sapphire gekregen heb. Alle foto's staan in een album op Flickr dat hier te vinden is. Maar let op: de foto van de wond aan mijn duim zit er ook tussen.. ;-)

En om nog maar eens in de herhaling te vallen; ik ben Sapphire echt oneindig dankbaar voor alle uren en moeite die hij in de auto heeft gestopt om 'm weer in ere te herstellen. Zonder hem was het nóóit goed gekomen, dat is zeker. Het ding heeft nog nooit zo lekker gereden, tovert elke keer bij de eerste start alweer een grijns op mijn gezicht en heeft weekendje weg met de fam alleen maar leuker gemaakt!

Afbeelding
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door busy » di 16 jun, 2020 23:17

Links boven op foto remklauw rood/‘bruin’ geen idee wat het is.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 16 jun, 2020 23:20

Nieuwe ontluchting nippels!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » di 16 jun, 2020 23:29

Vyv schreef:
di 16 jun, 2020 23:20
Nieuwe ontluchting nippels!
haha ik dacht eerst aan inbusbouten, die kom je ook vaak tegen

ik gok op nummerplaathouder saab car museum :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Efraim
Geregistreerd lid
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Efraim » wo 17 jun, 2020 8:24

Mooie update, mooie wagen! En nieuwe apk :O:
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Sonab » wo 17 jun, 2020 8:30

turbopilot schreef:
di 16 jun, 2020 23:29
Vyv schreef:
di 16 jun, 2020 23:20
Nieuwe ontluchting nippels!

ik gok op nummerplaathouder saab car museum :wink:
Nee, die zat er al op.
Ik hoopte op een nieuwe chroomstrip op de voorbumper, maar die mist nog net :lol:
Nieuwe lucht in de banden?
Wel leuk, zo'n raadsel, maar nu willen we wel graag de oplossing weten hè?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Gele aero » wo 17 jun, 2020 8:40

Wat een goed werk! En ja dat laswerk valt altijd meer tegen dan je denkt, maar ach na ruim 30 jaar mag het ook wel een beetje roesten toch? Die koplampen zijn wel echt heel netjes geworden zo nieuw. Klasse man, al kost het je een halve duim :roll:
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie