Aangezien ik nu lekker op dreef ben; laten we dit verhaal dan maar eens afronden..
Na de verse APK was de 900 nog niet helemaal klaar (voor deze ronde dan), er stonden nog drie klussen op de nominatie.
Tijdens al het sleutelwerk de afgelopen maanden was het ons opgevallen dat beide buitenste ashoezen nogal op het eind van de levensduur waren. De scheurtjes begonnen erin te komen, hoewel ze nog niet lek waren. Om zonder al teveel zorgen te kunnen rijden besloten dat deze ook maar vervangen moesten;
Redelijk af als je het mij vraagt
Bam! Nieuw hoesje en de as kan er weer in.
De andere kant zag er vrijwel hetzelfde uit, dus die foto's zal ik jullie besparen. Bijkomend voordeel van deze excercitie was dat het hierdoor aan het licht kwam dat de tripode rechts bijna helemaal droog liep. Beide tripodes en homokineten zijn (logischerwijs?) nu voorzien van nieuw vet, waarmee ook een trilling onder belasting in de vijfde versnelling opgelost is!
Volgende puntje; Al sinds het monteren van de BBS'en had ik het gevoel dat de auto met de Abbott veren eigenlijk net een tikkie te laag was. Niet alleen liepen allevier de wielen aan op de Aero randjes (die ik daarom tijdelijk gedemonteerd heb), maar de skidplate lag ook bij elke drempel aan de grond als ik met meer dan 3km/u aan kwam rijden en de wheelgap was tussen wielkastrand en band aan de bovenzijde kleiner dan aan de voor- en achterzijde van het wiel. Na heel veel twijfelkonten en nadenken besloten weer terug te gaan naar iets milders. Dat werd origineel T16s spec sport chassis.
Ik had een aantal foto's hier op het forum voorbij zien komen van onder andere Niels83's 900 (ook een T8 Special van origine) met de Saabits set rondom, en die vind ik erg hoog staan voor. Ik had de originele veren van mijn auto bewaard (verkocht en teruggekocht
), en heb uiteindelijk om eventueel doorhangen te voorkomen een set nieuwe Saabits achterveren aangeschaft en bij Steve Lewis een set luchtbalgen gescoord. Vanaf de linker luchtbalg loopt de slang over de stabilisatorstang naar rechts, waar een T-stukje zit om naar de rechter balg te gaan en langs de remslangen via de handremkabel doorvoer naar binnen toe. Onder de achterbank heb ik nu een bandventiel liggen waarmee ik de kont op kan pompen bij belading. Ideaal! Versie 2.0 wordt een compressortje verstoppen onder de achterbank met een goed bereikbaar knopje en manometertje, versie 3.0 (als ik daar ooit aan toe kom) wil ik er een soort automatic leveling kit van maken.
Oude voorveren gemonteerd
Nieuwe Saabits achterveren met luchtbalgen gemonteerd
Vanaf de linkerbalg over de stabilisatorstang naar rechts
Alwaar hij via het T-stukje de rechter balg ook aansluit en via de remslangen richting de handremkabel doorvoer loopt.
En een overview!
Het resultaat hiervan is een beschaafdere 'stance', de schokkers konden weer een paar klikjes zachter waardoor 'ie een stuk lekkerder rijdt (wat meer cruiser, precies wat ik ermee doe) en de wheelgap is straks -als de Aero randjes er weer op zitten- spot on. Ik ben er zo blij mee dat mijn vrienden mijn tevreden opmerkingen over het resultaat al beu zijn geworden..
Op naar huis!!!
Hoe 'ie nu op z'n poten staat;
En ja, voor de lezers die nog nooit een 900 hebben ervaren;
Je wordt er mega blij van. Ik kan het iedereen aanraden!