Reier's 900 T16 Special - End of an Era

1978-1993
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » do 29 okt, 2020 17:02

Afbeelding
sterkstromer schreef:
zo 11 okt, 2020 22:05
Wat je raadsel betreft: het ventilatierooster achter?
Ding ding ding! Veel minder subtiel dan het vorige raadsel natuurlijk, maar een detail waar je snel overheen kijkt IMO. Ik denk dat de combi-coupé roosters zonder vent-covers wel passen bij het retro-modern thema. Ik heb de oude roosters en vent-covers natuurlijk niet weggedaan, dus als ik het zat word zet ik die zo weer terug. :)
reiernumans schreef:
zo 11 okt, 2020 21:16
Voor de korte termijn zijn de belangrijkste punten; ..., uit laten lijnen (naar iets andere specificaties dan standaard). ...
Gister was het dan tijd voor de pijnbank! Na een 'valse start' afgelopen vrijdag (ondanks mijn vraag aan de telefoon was de hoeveelheid werk om shims te wisselen licht onderschat door de uitlijner en werd ik op vrijdag eind van de middag ingepland), waarbij we uiteindelijk alleen een vóór meting gedaan hebben en een vervolgafspraak gemaakt hebben, kon de auto gisterochtend op de uitlijnbank en konden we een beetje spelen met shims.

Om te beginnen op allevier de hoeken een ±1mm shim bijgeplaatst en opnieuw gemeten. Zowel camber als casterhoek kwamen al enigszins in de buurt van waar ik uit wilde komen, en met wat expimenteren ('gelukkig' was er vooral rechts nog iets winst te behalen om het zo gelijk mogelijk te krijgen, en daar kom je vrij makkelijk bij) op één van de vier hoeken staat de auto nu snaarstrak uitgelijnd. Stuur staat netjes recht, loopt 'ie mooi rechtdoor, helemaal goed. Ik heb, gezien het weer, nog niet echt flink gehoekt ofzo, maar ik heb de indruk dat 't allemaal iets gewilliger reageert op stuurbewegingen. Daarnaast is 'ie een stuk rustiger op pre-maart snelwegtempo. Ik ben tevreden!

Afbeelding

Vorig jaar had ik mijn Brodit telefoon-specifieke houder van de ProClip in m'n 900 gehaald (en vervangen voor een draadloos ladend universeel exemplaar) om 'm in mijn auto-van-de-zaak te laten monteren. Na overleg bij inlevering daarvan de telefoonhouder laten zitten en een nieuwe opgestuurd gekregen. Die zit sinds gister ook weer in de 900. Vele malen beter dan een chinese Qi oplader. Weer een rammeltje uit het interieur, sneller laden, stabieler gemonteerd.. Had ik veel eerder moeten doen. :lol:

Afbeelding

Ik hoop dat ik binnenkort een goed logistiek plannetje op poten heb om de wielen te laten aanpassen. Er mag, zoals ik eerder al noemde, zo'n 5mm van het hart worden afgedraaid zodat ze ietsje verder naar binnen vallen en het geheel wat meer in de buurt komt van de originele wielpositie. Verder ben ik niet súper tevreden over hoe de velgen met de BBS hardware centreren op de naaf. Nou moet de naafring sowieso aangepast worden na het afdraaien, mag de machinefabriek het gelijk goed doen voor me.. ;-)
Laatst gewijzigd door reiernumans op do 05 nov, 2020 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door sterkstromer » do 29 okt, 2020 18:06

reiernumans schreef:
do 29 okt, 2020 17:02

Ding ding ding!
Jippie! :D

Wat die uitlijning betreft: hoe heb je bepaald hoe je hem graag wilde hebben?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » zo 01 nov, 2020 20:31

sterkstromer schreef:
do 29 okt, 2020 18:06
Wat die uitlijning betreft: hoe heb je bepaald hoe je hem graag wilde hebben?
Ik ben afgegaan op de informatie van ervaren 900 racers en wat zij als uitlijnspecs hanteren voor hun straatauto's. Camber wilde ik richting de -1.5 graad hebben en caster richting +2.5. Zoals je ziet had het dus nog veel gekker gekund, maar de uitlijner raadde me aan om het eerst zo eens te proberen en te kijken of het rijgedrag veranderde in de richting die ik wilde. Meer camber zou volgens hem alleen maar voor meer bandslijtage zorgen.

Mijn uitlijnwensen werden wel heel logisch gevonden, camber zorgt voor meer grip in bochten maar heeft als negatief bij-effect dat de auto wat zoekerig kan gaan worden op snelheid. Door het caster positiever in te stellen hef je dat effect wat op, omdat de auto meer de neiging heeft het stuur recht te willen trekken.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 23 nov, 2020 14:16

:surprise:

Afbeelding
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » ma 23 nov, 2020 14:56

Een extra grote lading poetsdoekjes voor je deur?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 23 nov, 2020 15:01

Het Saabforum wordt voorspelbaar :lol: :-P+
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Efraim
Geregistreerd lid
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Efraim » ma 23 nov, 2020 16:05

Een set nieuwe DO88 wijnglazen, dat zie je toch zo? De sticker zit er nota bene op.
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door sterkstromer » ma 23 nov, 2020 18:55

Een goeie doos pepparkakor, je weet wel, pk's.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Sapphire » ma 23 nov, 2020 22:59

Hee die doos heb ik ook :lol:

mbriet
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: di 05 jun, 2007 10:35
Regio: - kies een regio

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door mbriet » za 28 nov, 2020 3:08

Feest! Kan niet wachten op install pics :D

Waar ga je je velgen laten afdraaien?
1991 c900 HB 2.1i LPT
1993 c900 HB 2.0 LPT
1993 c900 CV 2.0 LPT
1994 c900 CV 2.0 FPT Commemorative Edition

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » vr 19 feb, 2021 19:18

Zo, het werd maar weer eens tijd voor een kleine update hier!

Eind afgelopen jaar viel het me op dat de 900 af en toe, als ik bij een stoplicht stond, een beetje rook naar (verbrande) bakolie. Enorm penetrante lucht, maar gelukkig door regelmatig peilen (en evt bijvullen) snel in de gaten gekregen dat het inderdaad de bak was die olie verloor, en dat het redelijk rap ging ook. Inmiddels begon het ook tijd te worden voor een oliewissel (toch weer dik 10.000km achter de kiezen sinds half mei), dat was een mooi moment op in ieder geval eens te gaan zoeken naar een lekkage.

Uiteindelijk had Sapphire, toen we onder de auto stonden, vrij snel in de smiezen dat de pakking van het diff deksel er niet helemaal fris uit zag. Stak een beetje gek boven het deksel uit. Hier lekte sowieso olie, getuige de natte/vette bende aan de bodem in die buurt, dus nu we bezig waren (en zo'n pakking voorradig was) meteen het deksel er maar even af gepakt om te kijken;

Afbeelding

Het is mij een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren, het deksel heeft ruim twee jaar op de bak gezeten zonder te lekken, dit begon vrij willekeurig.. Maar goed, alles schoongemaakt, nieuwe pakking ertussen en het deksel er weer op. Lekker frisse olie in blok en bak, hij kan er weer even tegenaan!


Inmiddels ben ik alweer een paar kilometer verder, en hebben we ook tijd gehad om de do88 FMIC te monteren. Wát een lel van een ding, wat past het mooi strak en wat maakt het een verschil zeg! Aanrader!

Een klein vergelijk, ter illustratie van hoeveel groter die FMIC wel niet is;
Afbeelding

Ik kon het, natuurlijk, niet laten om een foto te maken voor de neus er weer voor ging;
Afbeelding

En het mooiste van dit alles?
Afbeelding

Je ziet er geen snars van, tenzij je het weet!
Volgende keer dat de bumper eraf gaat geef ik het deel van de IC dat achter de grille zit een laagje zwarte verf denk ik, om het extra onzichtbaar te maken.


Het verschil tussen de standaard IC en deze do88 FMIC is direct goed merkbaar. De nieuwe IC is niet alleen veel beter in het koelen van de inlaatlucht, maar is ook duidelijk minder restrictief. Het zou kunnen dat het tussen m'n oren zit, maar de auto pakt merkbaar soepeler op onderin en houdt een iets hogere druk vast bovenin de toeren. Ik ben blij!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door martinphili » vr 19 feb, 2021 19:57

Toch wel fijn dat je blij bent ;)
Het ziet er best wel stoer uit eigenlijk, zo'n dikke intercooler. Bijna jammer dat hij achter de grille verdwijnt.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door DV 9-3 » vr 19 feb, 2021 20:45

Coole foto's die laatste drie! En 'n mooie upgrade, Reier!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 11 mei, 2021 18:10

En zo zijn we ongemerkt alweer bijna drie maanden verder.. :lol:

In de tussentijd eigenlijk vooral gereden met de 900, en dat doet 'ie nog altijd heerlijk! Ik had al een tijdje een bijgeluid in de auto, soort zingend geluid, dat van achter leek te komen maar ik niet helemaal goed kon plaatsen. Klein checkrondje deed me vermoeden dat het door gecupte banden kwam, achter was licht gecupt en voor niet.. Voor/achter gewisseld en karren maar, in de hoop dat het minder zou worden. Jullie raden het natuurlijk al; hoewel ik de eerste 1000km mezelf wijs maakte dat het minder was geworden, werd het toch wel erg opvallend hard bij bepaalde snelheden, èn verdween het overduidelijk in bochten naar links. Het wiellager links achter bleek (na vrij lang met dat geluid te hebben gereden) compleet naar de haaien. Oeps :lol: .. Dat was het laatste wiellager dat nog uit 1989 stamt vermoed ik, de rechter zijde zag er bij het vervangen van de remmen in ieder geval een heeel stuk nieuwer uit dan links (en voor heb ik beide al gedaan een paar jaar terug). Nu dat wiellager vervangen is, is de auto weer heeerlijk (relatief) stil.

Verder ben ik, zoals SCN leden wellicht gelezen hebben, per 1 januari voor mezelf begonnen (als ReierParts). Ik zal er verder hier weinig mention van maken, aangezien commercie en het Saabforum niet helemaal de bedoeling is, maar het feit dat ik m'n eigen bedrijf aan het opzetten ben betekent wel dat mijn 900 soms als testmule fungeert voor ideetjes waar ik mee rondloop en die ik wil testen alvorens het aan te gaan bieden. Twee van dat soort dingen ben ik momenteel mee aan het rijden, een regensensor en nevel-sproeimondjes voor de ruitensproeier. Echt van die dingen waar je totaaal niet aan denkt om aan te passen in een auto, maar die een verrassend grote impact hebben op hoe lekker je achter het stuur zit. So far so good, hopelijk binnenkort meer! want het is alweer bijna tijd voor een beurtje..

In onderstaande instagram linkjes kleine demo van zowel de regensensor als de sproeimondjes;

Regensensor post
Sproeimondjes post
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 11 mei, 2021 19:26

Leuk die regensensor! Had ik op mijn eerste 900 ook (RedArrow), toen nog verkrijgbaar als after market kit van Hella.

Plaats reactie