De Groene Turbosloep

1978-1993
Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » wo 25 nov, 2020 19:08

Vyv schreef:
vr 20 nov, 2020 18:37
Check eens of er foutcodes gemeld worden door ECU, niet alle foutcodes geven een CE melding.

Er zit een stekkerje bij je interieurfilter bak, die moet je even massa schakelen en dan aantal keer CE lampje tellen (korte versie van het verhaal).

Kan je bij dit document?
https://drive.google.com/file/d/0B41Yvh ... sp=sharing
Dankjewel Vyv! Ik ben bekend met de procedure, zowel bij Bosch als Lucas al menigmaals gedaan. Twee foutcodes:

13231 = Ignition signal testing (motor uit altijd standaard code)
13225 = 13225 Lambda sensor, signal faulty/pre-heating is not working

CE gaat ook altijd aan na lang stationair draaien of zodra motor op temperatuur is tijdens het rijden. Stationair gaat dan gelijk iets hoger lopen.

Ik heb reeds een (gebruikte) lambdasensor gestoken, maar ik krijg geen signaal op de draden voor de preheater (ook niet toen mijn multimeter nog werkte).

EDIT:
Lijkt me dat ik dit probleem mogelijk kan verhelpen met een nieuw brandstofpomprelais en mogelijk ook vervangen van ECU, hoe kijken jullie hiernaar?
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » ma 14 dec, 2020 19:23

Weer een halve maand verder.

Inmiddels een paar kleine dingetjes aan de auto aangepakt die me opvielen bij nadere inspectie. Zo zat de aanzuigbuis totaal niet vast op de turbo, de slangklem lag ook half los op de fles. Heb deze maar eens even vastgezet. Tijdens het rijden met de auto viel het mij op dat de maximale turbodruk op zo'n 4 psi bleef steken, ik had verwacht dat er iets meer turbodruk gedraaid kon worden. Vacuüm nogmaals getest, deze bleek gewoon goed te zijn. Daarnaast zit er een klein koperen buisje op het gasklephuis, waarop de slang vanaf de dumpvalve op aansluit. Deze zat los en kon ik er met de hand uit trekken. Heb 'm weer vastgezet met wat vloeibare pakking, hopende dat hier misschien een lekje was ontstaan.

Ook zit er sinds kort een Simons uitlaat onder! Heb gekozen voor de enkelpijps met chromen eindstuk, ik vind dit toch wat chiquer staan dan de dubbelloops die ik ook veel gemonteerd zie zitten. Moest de uitlaat wel 5 centimeter inkorten, want anders hing te ver onder de bumper vandaan.

Afbeelding

Het blijft me een groot raadsel. De auto loopt ook erg onzuinig, heb de laatste tijd nooit meer dan 10L/100km gehaald, terwijl ik er wel veel lange stukken snelweg mee rijd. Ook het check engine lampje blijft aangaan op de raarste momenten:
- Tijdens langdurig stationair lopen
- Tijdens snelwegtempo
- Soms bij volle belasting

Het blijft telkens dezelfde terugkerende foutmelding op de lambasonde zijn en komt alleen voor als de auto warm is. Soms duurt het 50 minuten voordat 'ie zich aandient, andere keren is er al tegen de tijd dat ik de Waalbrug over steek (wat vanuit Beek nog geen 5 kilometer is).

Enfin, de APK verloopt op 9 januari dus ik heb alvast een afspraak gemaakt bij de Heijnes. Aldaar mag 'Henkie' zich verheugen op nieuwe remklauwen voor (van 9000), nieuwe remblokken en schijven, nieuwe stalen remleidingen van Goodridge en nieuwe slangen voor de stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtigingsolie loopt er momenteel bijna harder uit dan ik in het reservoir kan bijvullen :).

Kortom: het komt wel goed, maar het blijft nog even vechten met de auto. Ik hoop echter wel dat iemand nog een paar tips heeft voor het aanpakken van de 'check engine' melding en het hoge verbruik. Dit blijft me heel erg storen.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Krizzie » ma 14 dec, 2020 19:46

Al eens een andere ECU geprobeerd?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » ma 14 dec, 2020 19:51

Krizzie schreef:
ma 14 dec, 2020 19:46
Al eens een andere ECU geprobeerd?
Nog niet, heb het wel in gedachte. Zal Heijnes eens vragen om t.z.t. een andere ECU te steken en te kijken hoeveel dit uitmaakt.

Wat me ook opvalt: nagenoeg alle LPT's en FPT's die ik hoor, maken het iconische "blob-blob-blob" uitlaatgeluid. De mijne klinkt welhaast als mijn vorige i'tje, waar ook een turbopiep op zaten. Ik denk dat het de combinatie van factoren is (kat, ECU, timing) die mogelijk ervoor zorgt dat het er nog niet helemaal uitkomt.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Krizzie » ma 14 dec, 2020 22:51

Je uitlaat moet ook nog even settelen qua geluid. ;)

En een Simons met 2 dempers (of heb je af kat?) klinkt behoorlijk tam vind ik zelf..
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door reiernumans » ma 14 dec, 2020 22:54

Catdelete! :wow:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » ma 14 dec, 2020 23:13

reiernumans schreef:
ma 14 dec, 2020 22:54
Catdelete! :wow:
Staat inderdaad op de planning! Ik zoek nog een versleten kat, om leeg te trekken en de huidige voor de APK te bewaren, mocht het ooit een probleem worden.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door joep97 » di 15 dec, 2020 0:45

Waarom een holle kat? Er wordt zo nu en dan een kant en klare rechte pijp katvervanger aangeboden hier op het forum. Zo’n holle kat schijnt minder mooi te klinken.
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Sonab » di 15 dec, 2020 9:28

Een tweedehands lamba is niet altijd een goede lambda.
De klachten die je noemt passen ook wel bij een matig werkende sensor.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Vyv » di 15 dec, 2020 16:04

joep97 schreef:
di 15 dec, 2020 0:45
Waarom een holle kat? ...
Vaak is dat gewoon even de goedkoopste weg, een slechte op kapotte kat leegkloppen...

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » zo 27 dec, 2020 21:14

Ondanks de kerstdagen en de lockdown toch nog weer genoeg gebeurd!

Allereerst is de Saab vorige week voor 'groot' onderhoud bij Heijnes geweest. Aan de beurt waren dit keer:
  • Remmen
  • Stuurbekrachtiging
  • APK
Allereerst is de remmerij rondom aangepakt, met 9000 remklauwen aan de voorzijde, nieuwe blokken en schijven rondom en een setje staalomvlochten remleidingen. Auto remt nu echt aanmerkelijk beter, is fijner te doseren en geeft écht vertrouwen.
Daarna zijn de leidingen van de stuurbekrachtiging vervangen. Deze waren aan het lekken, waardoor ik regelmatig moest bijvullen en er de kans was dat de pomp droog kon lopen. Nu zit alles weer dicht en is het lekken voorbij.

Toen de APK. De auto kwam niet door de viergasmeting, met een CO die dermate hoog was dat de meter er niet meer wat van kon maken (hoogste meting 11%). Enfin, er is duidelijk een probleem. Gecombineerd met het hoge verbruik was al snel vastgesteld dat de auto veel te rijk liep. Uitwisselen van ECU, lambdasonde en LMM boodt geen soelaas. Na verdere inspectie bleek dat één van de vorige eigenaren zichzelf in de vrije tijd had vermaakt met een knap staaltje elektrotechniek, zonder daadwerkelijk te leren voor hetgeen hij aan het doen was. Rondom het brandstofrelais bleek het één en ander aan de kabelboom te zijn versleuteld en waren sommige kabels gewoon doorgeknipt. Dit is fijntjes hersteld, waarna ook nog een vervangende koplamp linksvoor nodig was om het lichtbeeld te herstellen. CO-waarde was nu weer helemaal prima en de auto loopt aanmerkelijk mooier 'rond'.
Daarnaast kreeg ik nog de tip mee in de aankomende tijd de bovenste fuseekogels te vervangen en de kleppendekselpakking te vernieuwen. Dit staat op de lijst en ga ik in het voorjaar aanpakken.

Als laatste vandaag de primaire 8,5 vervangen. Ik kon er niet aan wennen, zo'n lange bakverhouding. Het doet me een beetje denken aan een VW Polo BlueMotion. Het is telkens wachten tot de turbo komt en de soeplesse is m.i. een beetje uit de aandrijflijn. Daarnaast heb ik geen grote tuningaspiraties, wil ik geen 250 pk uit de B202 halen en heb ik dus m.i. een dergelijk lange verhouding niet nodig. Dus vandaag met een andere Saabliefhebber de huidige primaire eruit gepakt en een primaire 7 er in gezet. Origineel hoort er een zes in, maar dit is helemaal perfect zo. Op de terugweg: soeplesse tegen een fractie meer toeren op de snelweg. Ik ben om.

Hier te zien onder een Cherry Red tweedeurs T16 van '88
Afbeelding

Hier de primaire, te zien is dat de bak origineel een primaire 6 had (GM 456 14)
Afbeelding
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Krizzie » zo 27 dec, 2020 23:35

Hopelijk is de spanner van de primair ook gewisseld? die van de 8.5 is namelijk aangepast aan de strakkere kettingen. (smaller gemaakt)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Ewout » ma 28 dec, 2020 0:03

Pruttel schreef:
zo 27 dec, 2020 21:14
Na verdere inspectie bleek dat één van de vorige eigenaren zichzelf in de vrije tijd had vermaakt met een knap staaltje elektrotechniek, zonder daadwerkelijk te leren voor hetgeen hij aan het doen was.
Dat is niet verboden... En misschien was het toenmalige probleem er goed mee opgelost. :wink:
Pruttel schreef:
zo 27 dec, 2020 21:14
]
Hier te zien onder een Cherry Red tweedeurs T16 van '88
Eén van de drie T16 'tweedeursens' in Nederland,! Ook die wordt aardig aangepakt, zie ik. (Zal wel een Aero-set op komen?)
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » ma 28 dec, 2020 0:17

Krizzie schreef:
zo 27 dec, 2020 23:35
Hopelijk is de spanner van de primair ook gewisseld? die van de 8.5 is namelijk aangepast aan de strakkere kettingen. (smaller gemaakt)
Jazeker! We hebben volledige set voor volledige set gewisseld.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De Groene Turbosloep

Bericht door turbopilot » ma 28 dec, 2020 11:48

Pruttel schreef:
ma 14 dec, 2020 19:51

Wat me ook opvalt: nagenoeg alle LPT's en FPT's die ik hoor, maken het iconische "blob-blob-blob" uitlaatgeluid. De mijne klinkt welhaast als mijn vorige i'tje
Zit jouw “schuine” achter demper niet verstopt, weet je zo welk merk eronder hangt?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie