Weer een halve maand verder.
Inmiddels een paar kleine dingetjes aan de auto aangepakt die me opvielen bij nadere inspectie. Zo zat de aanzuigbuis totaal niet vast op de turbo, de slangklem lag ook half los op de fles. Heb deze maar eens even vastgezet. Tijdens het rijden met de auto viel het mij op dat de maximale turbodruk op zo'n 4 psi bleef steken, ik had verwacht dat er iets meer turbodruk gedraaid kon worden. Vacuüm nogmaals getest, deze bleek gewoon goed te zijn. Daarnaast zit er een klein koperen buisje op het gasklephuis, waarop de slang vanaf de dumpvalve op aansluit. Deze zat los en kon ik er met de hand uit trekken. Heb 'm weer vastgezet met wat vloeibare pakking, hopende dat hier misschien een lekje was ontstaan.
Ook zit er sinds kort een Simons uitlaat onder! Heb gekozen voor de enkelpijps met chromen eindstuk, ik vind dit toch wat chiquer staan dan de dubbelloops die ik ook veel gemonteerd zie zitten. Moest de uitlaat wel 5 centimeter inkorten, want anders hing te ver onder de bumper vandaan.
Het blijft me een groot raadsel. De auto loopt ook erg onzuinig, heb de laatste tijd nooit meer dan 10L/100km gehaald, terwijl ik er wel veel lange stukken snelweg mee rijd. Ook het check engine lampje blijft aangaan op de raarste momenten:
- Tijdens langdurig stationair lopen
- Tijdens snelwegtempo
- Soms bij volle belasting
Het blijft telkens dezelfde terugkerende foutmelding op de lambasonde zijn en komt alleen voor als de auto warm is. Soms duurt het 50 minuten voordat 'ie zich aandient, andere keren is er al tegen de tijd dat ik de Waalbrug over steek (wat vanuit Beek nog geen 5 kilometer is).
Enfin, de APK verloopt op 9 januari dus ik heb alvast een afspraak gemaakt bij de Heijnes. Aldaar mag 'Henkie' zich verheugen op nieuwe remklauwen voor (van 9000), nieuwe remblokken en schijven, nieuwe stalen remleidingen van Goodridge en nieuwe slangen voor de stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtigingsolie loopt er momenteel bijna harder uit dan ik in het reservoir kan bijvullen
.
Kortom: het komt wel goed, maar het blijft nog even vechten met de auto. Ik hoop echter wel dat iemand nog een paar tips heeft voor het aanpakken van de 'check engine' melding en het hoge verbruik. Dit blijft me heel erg storen.