Mijn 900 Classic: saab turbo meter

1978-1993
thijs90
Geregistreerd lid
Berichten: 265
Lid geworden op: di 30 jul, 2019 21:53
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Mijn 900 Classic: primair 8.5 en interieur

Bericht door thijs90 » vr 23 jul, 2021 11:29

ico9-3 schreef:
wo 12 feb, 2020 14:00
Afbeelding
Even een stukje terug in de tijd..

Ik heb colourlock een mailtje gestuurd met de vraag of zij deze kleur kunnen mengen, ik neem aan dat hetgeen wat jij gebruikt hebt niet gewoon de Saab beige is?

En wat is het precieze product waar mee je verft? Is dat ‘lederfresh’?

In mijn (zwarte) cabrio ga ik een Arizona interieur plaatsen en die dient nog iets opgefrist te worden.
instagram: oosterbaan_saab

9000 Turbo 16 - 1986 - wit
900 Turbo 16 S cabriolet - 1992 - geel
9000 CSE 2.3 - 1996 - zwart
Discovery 2 Td5 - 2001 - grijs

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Mijn 900 Classic: houten dash, voorbereiding airco en klusjes

Bericht door ico9-3 » vr 23 jul, 2021 11:57

Ik heb gewoon saab arizona beige besteld bij colourlock. Hebben ze gewoon de kleurcode van
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
ahbijker
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1419
Lid geworden op: di 07 aug, 2007 17:50
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn 900 Classic: houten dash, voorbereiding airco en klusjes

Bericht door ahbijker » do 29 jul, 2021 22:52

Wat een supermooi topic. Complimenten voor je werk. Ik ga deze winter aan de slag met mijn cabrio. Veel succes en wellicht tot ziens hier.
Deelnemend organiserend lid van "De Schuur". Trotste eigenaar van:
MY85 900 Turbo SE Coupe 3-deurs
MY89 900 Turbo 16S Coupe 3-deurs
MY93 900 S Coupe 5-deurs
MY93 900 S Convertible
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Mijn 900 Classic: houten dash, voorbereiding airco en klusjes

Bericht door ico9-3 » vr 30 jul, 2021 1:19

Dank je wel! Ik geniet er met volle teugen van!
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Mijn 900 Classic: houten dash, voorbereiding airco en klusjes

Bericht door Steve-O » vr 30 jul, 2021 9:58

Dat ziet er wel heel fraai uit.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » za 31 jul, 2021 21:33

Even een langere update. Auto is terug en een heel pak kleine issues zijn opgelost. Zetel gaat tot beneden, wat een verademing! (Stoffeerder had te lange bouten gebruikt), interieurverlichting doet het, nieuwe remblokken, het hangend opendakhemeltje is strak gezet en uiteraard het houten dashboard en de voorbereiding voor airco zijn geplaatst. Ook is er een vaste olieleiding gemonteerd. De aanvoer is een flex, de afvoer is een verlengde originele

Afbeelding
Afbeelding


De zetelverwarming werkt, al zijn we erachter gekomen dat er een matje voor een 9000 in zit. Ergo, hij gaat altijd, want de schakelaars zitten er niet tussen. Vandaar een vraag. Wat heb ik nog nodig buiten die dimschakelaars van een 9000 om dat netjes te laten werken?


En dan heb ik een ander issue. Ik haal slechts 0,7 bar turbodruk. Voorheen haalde ik tussen de 0,9 en 1,2 afhankelijk van het weer en andere zaken. Auto doet het goed, draait zacht. Vacuum lijkt ok, hoor en zie niets, maar de auto lijkt een gewone FPT geworden te zijn, al dat ik soms een uitschieter heb in vierde of vijfde waar ik meer druk haal. Maar niet consequent. Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken? Apc is dezelfde, er is niet aan de wastegate geweest.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Saapie » za 31 jul, 2021 21:49

Wellicht zit er een vacuum-slang los? Je dash is er af geweest - dus controleer even of de slangen naar de drukwachter / fuelcut nog goed zitten…

Wastegate kan ook nog probleem zijn…

En de slangen naar de drieweg goed aangesloten?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » za 31 jul, 2021 21:56

Achter het dashboard heb ik inderdaad nog niet gekeken. Goeie tip!

Slangen naar de drieweg zaten netjes vast.

Het voelt idd alsof het aan de wastegate ligt, maar daar zou niet aangekomen zijn.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Saapie » za 31 jul, 2021 22:00

Wastegate kan losgeschoten zijn bij demontage van olie leidingen. Of vacuumslang op de turbo van drieweg is losgeschoten. Controleer ook de delivery-buis.

Andere oorzaak kan zijn dat de verdeler is verschoven bij montage leidingen turbo.. dan staat de ontsteking niet meer goed, en heb je ook vermogenverlies
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » za 31 jul, 2021 22:09

Wastegate leek me mooi vast te staan. Vacuum turbo zat ook vast.

Verdeler heb ik niet op gelet... weet ook niet hoe dat te checken. Heb geen zo’n lamp... ga eens googlen ;)

Wat bedoel je met delivery pipe?
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Saapie » za 31 jul, 2021 22:30

Pijp die van lucht inlaat naar turbo gaat, en van turbo naar IC.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » zo 01 aug, 2021 18:23

Alles lijkt goed te zitten, vast en zie geen lekken. Distributor en wastegate heb ik niet kunnen checken..:


Iemand een idee wat ik nodige hen om de schakelaars in te bouwen voor de zetelverwarming?
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Aero_9000

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Aero_9000 » zo 01 aug, 2021 18:28

Weet je zeker dat je basisdruk niet terugloopt? Dat gebeurt als snel bij een actuator op leeftijd.

Op hoeveel bar staat 'ie nu?

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » zo 01 aug, 2021 18:34

Wastegate is een nieuwe BSR. Ik weet niet hoe ik het nu kan meten... was goed afgesteld enkele maanden terug. Kan ik dat afmeten op mijn vdo meter?
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Aero_9000

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Aero_9000 » zo 01 aug, 2021 22:58

Aangezien je een aparte turbometer met schaalverdeling hebt, gaat dat inderdaad gemakkelijk :)

Wanneer je de stekker van de driewegklep (boven de radiator) losneemt, staat het APC-systeem buitenspel en rijd je op basisdruk. De waarde die je dan afleest, tijdens acceleren, is de huidige basisdruk.

Plaats reactie