Mijn 900 Classic: saab turbo meter

1978-1993
Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » zo 01 aug, 2021 23:06

Aha! Dat is goed om weten! Ik had daarstraks al eens gaan kijken. Maar toen stond de apc nog ingeschakeld en stond ik stil ;)


Afbeelding


Morgen maar eens zonder de APC proberen en kijken wat het geeft.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Sapphire » ma 02 aug, 2021 0:21

BSR wastegate, als dat een 0,6 bar is kan het zomaar zijn dat je op basisdruk rijdt idd.

Een simpele check om te zien of je APC uberhaupt functioneert is om de rem aan te tikken, je moet dan duidelijk KLAK horen uit de APC klep. Zo niet, dan werkt de APC niet.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » ma 02 aug, 2021 0:22

De klak is er, dus de apc werkt dus. Daar ben ik begonnen met zoeken. Is idd een BSR met 0,6 druk... maar normaal afgesteld op 0,4 zoals het hoort.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door veenaalt » ma 02 aug, 2021 7:52

ico9-3 schreef:
za 31 jul, 2021 21:33
De zetelverwarming werkt, al zijn we erachter gekomen dat er een matje voor een 9000 in zit. Ergo, hij gaat altijd, want de schakelaars zitten er niet tussen. Vandaar een vraag. Wat heb ik nog nodig buiten die dimschakelaars van een 9000 om dat netjes te laten werken?
Ken je deze site http://www.jackvanbeek.nl/auto/saab900 ... oelv.shtml
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » ma 02 aug, 2021 8:59

Top, Dank je! Kende ik niet.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door turbopilot » di 03 aug, 2021 8:46

Saapie schreef:
za 31 jul, 2021 22:30
Pijp die van lucht inlaat naar turbo gaat, en van turbo naar IC.
Het rubberen stokje op de turbo aan de druk zijde , ook ooit eens gehad , scheurtje daar waar de slangen klem zat.

Was een hele zoek tocht, zelfs de IC gecontroleerd in een bak met water op lekkage :D

Voordeel , woon in buitengebied, dus op een gegeven moment werd het telkens proefrijden zonder kap en kun je het lek verlies horen

De druk test ik nu met een testo 549i . Aangepaste aansluiting T stuk ertussen, Bluetooth in combinatie met ipad. Dan schrijft hij alle metingen weg in een grafiek op een tijdslijn.
Heel handig, alleen de schaalverdeling zou iets fijner moeten zijn.
Laatst gewijzigd door turbopilot op di 03 aug, 2021 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » di 03 aug, 2021 8:53

Had ik wel willen zien die ritjes zonder kap ;)

Dank voor de tips!

Gisteren nog wat zitten testen. De apc werkt, is duidelijk in een extra duw in de rug, enkel bij hoge toeren vlakt ie af en haalt hij terug 0,7. Zonder apc haalt ie 0,6. Zonder verklaarbare reden haalde ik gisteren opeens 0,8 en 0,85.... maar dus nog altijd niet de 1.0 a 1,2 die ik had... ga er woensdag mee naar Retroll... het gaat mijn petje te boven
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door turbopilot » di 03 aug, 2021 11:33

Lang stilgestaan en oude benzine?
95 getankt?

Rij eens 80 in 3
Vol op het gas
Beetje rem erbij, dan moet hij volle druk geven

Je metertje kan ook afwijken?
Wat doet de originele meter? Tegen het rood?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » di 03 aug, 2021 11:49

Nieuwe tank, euro 98. Heb ook al zitten denken dat het aan de benzine ligt, maar ik heb getankt aan dezelfde pomp als altijd...

Morgen maar eens volgieten aan een andere tank.

Meter is recent, en ook de originele meter komt niet in het rood terwijl die dat vroeger wel deed...
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Saapie » di 03 aug, 2021 13:33

Ik vermoed dat je ergens minimale drukverlies hebt. Kan BOV of wastegate zijn of ergens een rubbermof of slangetje.

Is er verschil bij kouder weer?

Heb je de turbo los gehad?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Krizzie » di 03 aug, 2021 17:25

Slechte massa?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Robinson1 » di 03 aug, 2021 19:32

Afbeelding

Afbeelding

Dit kan ook voor vreemde verschijnselen zorgen….. ;-(+
Maar die kans is gelukkig wel erg klein.
Gok inderdaad op een vacuumlek ergens in het circuit.
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Saapie » di 03 aug, 2021 19:56

Turbo van Ico is nieuw. Dus zal niet het probleem zijn
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door ico9-3 » wo 04 aug, 2021 21:05

Turbo is idd het probleem niet. Vacuum is het probleem ook niet. De massa ook niet en ook de ontsteking stond perfect.... wat is het dan wel? We zijn het nog niet honderd procent zeker. Na vier uur testen en onderzoeken zijn we erachter dat het probleem zit in de driewegklep en met name in de electrische gedeelte ervan.

Ik ben dus op zoek naar een driewegklep, liefst een nieuwe. Als iemands iets liggen heeft, een pm mag altijd! Dank!
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn 900 Classic: turboleiding, 9000zetelverwarming en turbodruk

Bericht door Vyv » wo 04 aug, 2021 22:00

Hey, ja dat is wat hè zo'n antiek APC systeem :wink:

Ik heb nog 2x een driewegklep liggen, niet nieuw, werking onbekend. Je mag ze wel gebruiken om te troubleshooten als je wilt.

Plaats reactie