Koel Systeem

1978-1993
Plaats reactie
Joshua
Geregistreerd lid

Koel Systeem

Bericht door Joshua » vr 15 aug, 2003 23:43

Hoi,

heb net mijn koelsysteem vervangen, tevens ook meteen een nieuwe radiator. Alles meteen nieuwe thermostat en thermostaat (82 graden celsuis type), alleen nu weet ik niet precies of alles het wel goed doet, niets lekt, maar binnen tien minuten heeft de auto een temp van om en nabij de helft, daar stabiliseert het zich dan ook.
De thermostat was wel van een iets andere design dan de oude, is het dan ook juist dat wanneer je hebt gereden, er druk voor de thermostat(bovenleiding radiator naar motorblok)b heerst, dat de rubberleiding bol staat?

Groet, J.

Hannes
Forum Admin

Re: Koel Systeem

Bericht door Hannes » zo 17 aug, 2003 19:24

Het koelsysteem staat inderdaad onder druk, dus de leiding mag wel "hard"aanvoelen, maar echt bol staan is niet de bedoeling. Dus misschien goed die slang ook tervangen voordat die een keer knapt. Met alle gevolgen van die. Doordat het systeem onder druk werkt blijft het water ook circuleren als de motor niet meer draait.

Verder lijkt me het heel normaal als de motor snel (10 min) zijn bedrijfstemperatuur bereikt en het is alleen maar goed als dat dan ook zo blijft. :) Het metertje hoort zo stabiel mogelijk in midden.

groeten
Hannes

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 18 aug, 2003 13:51

het is heel simpel te controleren of je thermostaat goed functioneerd, wanneer je motor koud is word de slang van het korte circuit van het koelsysteem warm en moet de slang van het lange circuit(dus door de radiateur) koud blijven. de slang van het lange circuit moet pas warm worden als de thermostaat open gaat. :wink:

en sluit de 2 draadjes van de fan niet verkeerd om aan. :oops:

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » ma 18 aug, 2003 23:00

Hoe bedoel je, niet verkeerd om aansluiten? Als ik kortsluiting maak bji de thermostaat, slaat de fan aan, dat is toch ok? :shock:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 19 aug, 2003 14:51

Joshua schreef:Hoe bedoel je, niet verkeerd om aansluiten? Als ik kortsluiting maak bji de thermostaat, slaat de fan aan, dat is toch ok? :shock:

laatst heb ik voor iemand de koeler vervangen, dus alles los weer monteren daarna ff lekker op tempratuur rijden en stationair laten draaien begon de fan niet te draaien. dus toen maar ff de groene en gele draad die er op zitten omgedraaid toen begon ie wel te draaien :oops: :oops:

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » di 19 aug, 2003 21:40

aha !

Maar hij loopt zowieso al wanneer ik rijd, dus alles is goed gegaan denk ik dan :lol: Hoe zit het met een zelf installeren van een koeler voor de olie(als je die nog niet hebt...) ?

Plaats reactie