Mijn saab 900 '85
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Maandagmiddag is de saab ingeleverd bij de winterstalling. Mijn eerste jaar als saabeigenaar is dus klaar, en wat vind ik het toch een geweldige auto! De auto heeft het heerlijk gedaan en was erg betrouwbaar. Heeft mij 2 keer laten staan, de eerste keer toen de hulpcilinder van de koppeling het begaf en de tweede keer toen ik zelf de brandstofpomp verkeerd had gemonteerd, voor de rest heeft de auto het helemaal perfect gedaan.
Laatst is er nog een andere grill op gekomen en is dan eindelijk de oliedrukmeter aangesloten. Oliedruk is koud ongeveer 4 bar en warm op de snelweg tussen de 3,2 en 3,5. Lijkt mij dikke prima. Ik vond deze grill toch mooier dan de oude:
De auto is 1 week voordat hij de stalling in ging gewassen zodat ie in ieder geval de tijd had om helemaal te drogen en niet nat de stalling in zou gaan. En dan natuurlijk de avond voordat ie de stalling inging begon het te vriezen:
Korte planning voor volgend jaar is sowieso de roest verder aanpakken, laatst nog een vervelende plek gevonden in de bodem die gelast moet gaan worden en de wielkastranden rechtsvoor en achter moeten bijgewerkt worden. Ook heb ik laatst een setje dubbele carbus gekocht die ik volgend jaar ga monteren, misschien ook nog iets aan de uitlaat gaan doen maar dat weet ik nog niet zeker. Ook moet de bestuurdersstoel volgend jaar waarschijnlijk vervangen worden, de stoel is best doorgezakt en de bekleding heeft een paar gaten, ook zit de stoel los maar dat komt omdat een van de ophangpunten van de stoel een beetje is uitgelubberd.
Ook komen er volgend jaar wat nieuwe bandjes op en ga ik de extra lampen dan eindelijk monteren.
Het uiteindelijke doel is om misschien volgende winter met de auto naar Noordkaap te rijden, dat lijkt mij super vet maar we moeten nog maar zien of dat er van zal komen.
In ieder geval erg blij geweest met de auto dit jaar en in totaal zo'n 7500 kilometer gereden!
Laatst is er nog een andere grill op gekomen en is dan eindelijk de oliedrukmeter aangesloten. Oliedruk is koud ongeveer 4 bar en warm op de snelweg tussen de 3,2 en 3,5. Lijkt mij dikke prima. Ik vond deze grill toch mooier dan de oude:
De auto is 1 week voordat hij de stalling in ging gewassen zodat ie in ieder geval de tijd had om helemaal te drogen en niet nat de stalling in zou gaan. En dan natuurlijk de avond voordat ie de stalling inging begon het te vriezen:
Korte planning voor volgend jaar is sowieso de roest verder aanpakken, laatst nog een vervelende plek gevonden in de bodem die gelast moet gaan worden en de wielkastranden rechtsvoor en achter moeten bijgewerkt worden. Ook heb ik laatst een setje dubbele carbus gekocht die ik volgend jaar ga monteren, misschien ook nog iets aan de uitlaat gaan doen maar dat weet ik nog niet zeker. Ook moet de bestuurdersstoel volgend jaar waarschijnlijk vervangen worden, de stoel is best doorgezakt en de bekleding heeft een paar gaten, ook zit de stoel los maar dat komt omdat een van de ophangpunten van de stoel een beetje is uitgelubberd.
Ook komen er volgend jaar wat nieuwe bandjes op en ga ik de extra lampen dan eindelijk monteren.
Het uiteindelijke doel is om misschien volgende winter met de auto naar Noordkaap te rijden, dat lijkt mij super vet maar we moeten nog maar zien of dat er van zal komen.
In ieder geval erg blij geweest met de auto dit jaar en in totaal zo'n 7500 kilometer gereden!
Saab 900GL 1985 kersenrood
- veenaalt
- Donateur (5x)
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mijn saab 900 '85
Lekker bezig en mooi om te lezen dat ie nu in de winterstalling staat. Hoop dat de toekomstplannen niet teveel in de papieren gaan lopen goed dat je dit zo oppakt.
Grill staat hem goed. Ga zo door.
Lijkt me leuk om na covid een keer op een meeting oid af te spreken. Neem ik gelijk ook nog de eigenaar na mij mee.
Haha.
Grill staat hem goed. Ga zo door.
Lijkt me leuk om na covid een keer op een meeting oid af te spreken. Neem ik gelijk ook nog de eigenaar na mij mee.
Haha.
Jong geleerd .........
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn saab 900 '85
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Dankje! Lijkt mij ook leuk, ik hoop dat het na de winter allemaal weer mogelijk is.veenaalt schreef: ↑wo 02 dec, 2020 16:26Lekker bezig en mooi om te lezen dat ie nu in de winterstalling staat. Hoop dat de toekomstplannen niet teveel in de papieren gaan lopen goed dat je dit zo oppakt.
Grill staat hem goed. Ga zo door.
Lijkt me leuk om na covid een keer op een meeting oid af te spreken. Neem ik gelijk ook nog de eigenaar na mij mee.
Haha.
Jazeker!
Saab 900GL 1985 kersenrood
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Mijn saab 900 '85
Velgen gewoon origineel houden, eventueel poedercoaten (40,- per velg) en de originele kleine of grote wieldeksels erop, dan is die op z'n mooist.
Grote RVS wieldeksels heb ik eventueel nog liggen.
Verder is het een mooie wagen in een mooie kleur en fijn dat het ook nog een stijlneus is, deze worden steeds zeldzamer. Met de juiste mentaliteit ga je hier nog een eeuwigheid plezier van hebben.
Ik heb zelf al 487.000 km plezier met mijn bordeaux 100pk 900 (1e eigenaar) en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. De kwaliteit heb je al, de rest wat je nodig hebt is mentaliteit.
De sedan heeft de originele stalen velgen met RVS wieldeksels
Grote RVS wieldeksels heb ik eventueel nog liggen.
Verder is het een mooie wagen in een mooie kleur en fijn dat het ook nog een stijlneus is, deze worden steeds zeldzamer. Met de juiste mentaliteit ga je hier nog een eeuwigheid plezier van hebben.
Ik heb zelf al 487.000 km plezier met mijn bordeaux 100pk 900 (1e eigenaar) en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. De kwaliteit heb je al, de rest wat je nodig hebt is mentaliteit.
De sedan heeft de originele stalen velgen met RVS wieldeksels
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn saab 900 '85
Ha, mijn vaste wasspot. Ik woon er een km of 7 vandaan. Zien elkaar vast weleens langsrijden dan!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Ah wat leuk! Ja ik was hier ook altijd! Afgelopen zomer de saab maar de komende paar maanden de auto's van mijn oudersreiernumans schreef: ↑wo 02 dec, 2020 18:55Ha, mijn vaste wasspot. Ik woon er een km of 7 vandaan. Zien elkaar vast weleens langsrijden dan!
Saab 900GL 1985 kersenrood
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Er zaten erg oude lelijke stalen velgen onder die ik heb vervangen door us turbo's, persoonlijk vind ik hem mooier op us turbo's. Op de dubbele carbus na wil ik hem in ieder geval de komende tijd origineel houden en weer helemaal gezond maken kwa uiterlijk en techniek. Vooral kwa uiterlijk is er nog wel het een en ander te herstellen.phanot schreef: ↑wo 02 dec, 2020 18:27Velgen gewoon origineel houden, eventueel poedercoaten (40,- per velg) en de originele kleine of grote wieldeksels erop, dan is die op z'n mooist.
Grote RVS wieldeksels heb ik eventueel nog liggen.
Verder is het een mooie wagen in een mooie kleur en fijn dat het ook nog een stijlneus is, deze worden steeds zeldzamer. Met de juiste mentaliteit ga je hier nog een eeuwigheid plezier van hebben.
Ik heb zelf al 487.000 km plezier met mijn bordeaux 100pk 900 (1e eigenaar) en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. De kwaliteit heb je al, de rest wat je nodig hebt is mentaliteit.
De sedan heeft de originele stalen velgen met RVS wieldeksels
Mooie wagen heb je trouwens! Ik kan alleen maar hopen dat ik er nog 4 ton mee kan rijden
Saab 900GL 1985 kersenrood
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Hoi allemaal. Het is alweer best lang geleden sinds mijn laatste bericht maar ik heb zeker niet stilgezeten.
Dit jaar erg veel van de auto genoten, op 1 maart direct uit de stalling gehaald; starten en rijden. De weken nadat de auto uit de stalling kwam zijn de dubbele carburateurs erop gezet, is de olie, het oliefilter, het brandstoffilter en de koelvloeistof vervangen. Tevens zijn de banden toen vervangen door een nieuw setje Hankooks en is de bestuurdersstoel weer goed vastgezet. Het ophangpunt was uitgescheurd dus dat is weer netjes gelast.
De paar maanden hierna verliepen rustig op het Saab gebied door gebrek aan tijd. Maar toch ben ik deze zomer met de Saab naar Zweden gegaan naar Trollhatan. Een onwijs mooie trip die ik iedereen kan aanraden! Uiteraard hebben we het Saab museum bezocht en zijn we naar een folkrace gegaan. Aan de ene kant wel treurig om zoveel Oude saabjes en volvo's afgeragd te zien worden maar het is toch wel een heel leuke bezigheid. In totaal was de reis naar en door Zweden zo'n 3800km en de auto heeft het perfect gedaan, echt absoluut geeneen probleem!
Na we weer terug waren uit Zweden zijn dan eindelijk de Extra lampen gemonteerd en is de flexibele printplaat achter het dashboard vervangen door een goede gebruikte aangezien de oude gescheurd was helaas. Alle lampen aan de binnenkant en de buitenkant doen het nu dus weer helemaal goed. Die extra lampen helpen wel erg fijn met het zicht in het donker en in de mist. Hier kwam ik achter tijdens een weekendje naar de Ardennen, je hebt veel meer zicht op de berm.
Tevens is afgelopen week een short shifter gemonteerd die ik van Reier heb overgenomen. Want een ongelofelijk grote verbetering is dat! Hij schakelt veel strakker
En toen kwamen we aan bij afgelopen zondag. De motorsteunen hadden hun beste tijd wel gehad en waren helemaal losgekomen van hun metalen huls. Ik heb dus twee nieuwe gehaald bij J en D en heb de steunen vervangen. Was opzich prima te doen en alles was na een middagje weer helemaal rijdend maar nu voelt het wel alsof de motorsteunen keihard zijn. Ik tril zowat uit elkaar tijdens het rijden. De steunen doen hun werk trouwens wel, ze houden de motor superstrak op zijn plek en het schakelen is ook verbeterd. Ik heb trouwens de voorste motorsteun niet vervangen aangezien ik die vorig jaar al had gedaan.
Als ik het me goed herinner stond er Pro Parts Sweden op de steunen maar ik kan dit niet meer checken nu ze in de auto zitten. Nu vroeg ik mij dus af of het normaal is dat motorsteunen ''ingereden'' moeten worden? Worden ze nog iets soepeler naarmate ik wat kilometers maak?
(ondertussen al de 328000 gepasseerd!)
Dit jaar erg veel van de auto genoten, op 1 maart direct uit de stalling gehaald; starten en rijden. De weken nadat de auto uit de stalling kwam zijn de dubbele carburateurs erop gezet, is de olie, het oliefilter, het brandstoffilter en de koelvloeistof vervangen. Tevens zijn de banden toen vervangen door een nieuw setje Hankooks en is de bestuurdersstoel weer goed vastgezet. Het ophangpunt was uitgescheurd dus dat is weer netjes gelast.
De paar maanden hierna verliepen rustig op het Saab gebied door gebrek aan tijd. Maar toch ben ik deze zomer met de Saab naar Zweden gegaan naar Trollhatan. Een onwijs mooie trip die ik iedereen kan aanraden! Uiteraard hebben we het Saab museum bezocht en zijn we naar een folkrace gegaan. Aan de ene kant wel treurig om zoveel Oude saabjes en volvo's afgeragd te zien worden maar het is toch wel een heel leuke bezigheid. In totaal was de reis naar en door Zweden zo'n 3800km en de auto heeft het perfect gedaan, echt absoluut geeneen probleem!
Na we weer terug waren uit Zweden zijn dan eindelijk de Extra lampen gemonteerd en is de flexibele printplaat achter het dashboard vervangen door een goede gebruikte aangezien de oude gescheurd was helaas. Alle lampen aan de binnenkant en de buitenkant doen het nu dus weer helemaal goed. Die extra lampen helpen wel erg fijn met het zicht in het donker en in de mist. Hier kwam ik achter tijdens een weekendje naar de Ardennen, je hebt veel meer zicht op de berm.
Tevens is afgelopen week een short shifter gemonteerd die ik van Reier heb overgenomen. Want een ongelofelijk grote verbetering is dat! Hij schakelt veel strakker
En toen kwamen we aan bij afgelopen zondag. De motorsteunen hadden hun beste tijd wel gehad en waren helemaal losgekomen van hun metalen huls. Ik heb dus twee nieuwe gehaald bij J en D en heb de steunen vervangen. Was opzich prima te doen en alles was na een middagje weer helemaal rijdend maar nu voelt het wel alsof de motorsteunen keihard zijn. Ik tril zowat uit elkaar tijdens het rijden. De steunen doen hun werk trouwens wel, ze houden de motor superstrak op zijn plek en het schakelen is ook verbeterd. Ik heb trouwens de voorste motorsteun niet vervangen aangezien ik die vorig jaar al had gedaan.
Als ik het me goed herinner stond er Pro Parts Sweden op de steunen maar ik kan dit niet meer checken nu ze in de auto zitten. Nu vroeg ik mij dus af of het normaal is dat motorsteunen ''ingereden'' moeten worden? Worden ze nog iets soepeler naarmate ik wat kilometers maak?
(ondertussen al de 328000 gepasseerd!)
Saab 900GL 1985 kersenrood
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Mijn saab 900 '85
Leuke update en een mooie trip, hoor!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mijn saab 900 '85
Motorsteunen dienen ook om de normale motortrillingen naar de carrosserie te dempen/elimineren....nu voelt het wel alsof de motorsteunen keihard zijn. Ik tril zowat uit elkaar tijdens het rijden.
Ik zou dan denken dat ze of niet goed zijn gemonteerd of dat het motorblok te hard trilt. Zelf zou ik hiermee niet gerust rondrijden en uitzoeken aar de trillingen vandaan komen.
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Mijn saab 900 '85
Leuke update en vooral een goede mentaliteit, dan komt het zeker goed met deze 900
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Mijn saab 900 '85
Ik heb ook een keer zulke motorsteunen 'gekregen' van mijn garage en die zijn er op hun kosten uitgehaald en vervangen voor betere (meerprijs van de beter wel betaald natuurlijk).
Hoe het kan dat er zulke harde motorsteunen zijn snap ik niet, maar het hoort zeker niet! En ze horen zeker niet ingereden te worden.
Hoe het kan dat er zulke harde motorsteunen zijn snap ik niet, maar het hoort zeker niet! En ze horen zeker niet ingereden te worden.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Ik ga hier maar eerst even achteraan inderdaad. De motor loopt erg mooi rustig zonder rare bijgeluiden en de carburateurs heb ik vorige week nog gesynchroniseerd dus dat is het probleem niet. Ik ga morgen nog even kijken of alles goed vastzit maar op het oog ziet alles er goed uit.Funky Dude schreef: ↑wo 20 okt, 2021 0:16
Motorsteunen dienen ook om de normale motortrillingen naar de carrosserie te dempen/elimineren.
Ik zou dan denken dat ze of niet goed zijn gemonteerd of dat het motorblok te hard trilt. Zelf zou ik hiermee niet gerust rondrijden en uitzoeken aar de trillingen vandaan komen.
Thanks!
Hmm interessant. Ik ga hier ook maar eens achteraan. Eerst even kijken of ik morgen een probleem kan vinden, maar als alles goed zit ga ik inderdaad ook even terug naar J en D en daar even kijken wat te doen.op schreef: ↑wo 20 okt, 2021 14:19Ik heb ook een keer zulke motorsteunen 'gekregen' van mijn garage en die zijn er op hun kosten uitgehaald en vervangen voor betere (meerprijs van de beter wel betaald natuurlijk).
Hoe het kan dat er zulke harde motorsteunen zijn snap ik niet, maar het hoort zeker niet! En ze horen zeker niet ingereden te worden.
Saab 900GL 1985 kersenrood