Nee, het druklager doet dan helemaal niets, pas als je de koppeling intrapt komt het lager tegen de koppeling en gaat meedraaien.
Mijn saab 900 '85
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Mijn saab 900 '85
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Mijn saab 900 '85
Toplager waarschijnlijk, willen nogal slijten.
Kapot druklager (die niet meer goed vrijkomt) kan volgens mij ook
Kapot druklager (die niet meer goed vrijkomt) kan volgens mij ook
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Mijn saab 900 '85
Nee, in de situatie stationair + vrij, draait de prise as net zo snel als de koppeling/krukas met daarin het toplager, het toplager doet dan niets, (het druklager ook niet) .
Pas als je de koppeling intrapt komt de prise as los van de krukas en staat stil in het draaiende toplager, dan kun je iets horen, maar dan kan het ook het druklager zijn.
Pas als je de koppeling intrapt komt de prise as los van de krukas en staat stil in het draaiende toplager, dan kun je iets horen, maar dan kan het ook het druklager zijn.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- dasdaas
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3126
- Lid geworden op: vr 30 jul, 2004 23:39
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Mijn saab 900 '85
Druklager draait echt wél mee hoor, ook in onbelaste situatie. Geeft dan vaak n rommelend geluid (belast verdwijnt dit vaak)
Turbo spins, bullshit ends
[url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=dasdaas&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]album[/url]
www.retroll.nl
[url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=dasdaas&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]album[/url]
www.retroll.nl
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn saab 900 '85
Of als het echt kapoet is en je druklager zit vast dan draait de binnenkant van je hulpcilinder mee, dat is pas een rot geluid
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
De lager maakt niet zo veel geluid, het is meer een zacht gezoem. Het klinkt niet zo heel heftig dus daar kan ik denk ik nog wel eventjes mee door.theun schreef: ↑wo 06 mei, 2020 7:06Vwb het toplager, bij mijn 99 hoor je ook verschil met ingetrapte koppeling. En die is in zijn geheel vervangen 2 jaar geleden. Ik heb het idee dat ze altijd een licht geluidje maken. Of ik heb een prutslager gemonteerd.
Maar daar weten medeforummers vast iets zinvols over te melden.
Ik durf er vrij veel voor te verwedden dat het verversen van de remvloeistof het niet meer gaat redden. Ik gok op binnen 6 maanden dat de eerste cilinder kapot is. Maar wie weet heb je geluk.
Over de koppeling hoop ik maar dat ik erg veel geluk heb dan. Time will tell!
Saab 900GL 1985 kersenrood
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Ik geb gisteren de koppeling laten ontluchten en alles leek goed. Koppeling voelde goed aan en was constant. Dan vanmiddag terug naar huis gereden van mijn werk en ik voelde de druk langzaam wegvallen. Gelukkig wel naar huis gered maar ik weet nu vrij zeker dat de hoofdkoppelingscilinder intern aan het lekken is. Helaas. Ik weet nog niet of ik hem ga reviseren of vervangen, vervangen is natuurlijk beter maar reviseren is een tiende van de prijs van vervangen dus daar zal ik nog even over nadenken. Hebben jullie ervaringen met revisiesetjes? Blijft de cilinder dan goed?
Ik zat er anders aan te denken om misschien een goede gebruikte te zoeken. Ik ga de hulpcilinder dan ook moeten vervangen of reviseren denk ik, anders trap ik daar binnen de kortste keren doorheen.
Verder nog een vraagje: De afgelopen week wanneer ik de auto startte in de ochtend heeft hij het best lastig. Tijdens het rijden schokt de auto best erg en hij houdt in. Eerst dacht ik aan vuil in het benzinesysteem maar wanneer ik de auto in de middag start wanneer de zon erop staat rijdt de auto normaal. De auto is dan wel iets warmer dus maar na een stukje rijden in de ochtend is de auto ook warm en dan schokt de auto nog steeds.
Weet iemand hoe dit zit? Verkeerd afgestelde carburateur?
Ik zat er anders aan te denken om misschien een goede gebruikte te zoeken. Ik ga de hulpcilinder dan ook moeten vervangen of reviseren denk ik, anders trap ik daar binnen de kortste keren doorheen.
Verder nog een vraagje: De afgelopen week wanneer ik de auto startte in de ochtend heeft hij het best lastig. Tijdens het rijden schokt de auto best erg en hij houdt in. Eerst dacht ik aan vuil in het benzinesysteem maar wanneer ik de auto in de middag start wanneer de zon erop staat rijdt de auto normaal. De auto is dan wel iets warmer dus maar na een stukje rijden in de ochtend is de auto ook warm en dan schokt de auto nog steeds.
Weet iemand hoe dit zit? Verkeerd afgestelde carburateur?
Saab 900GL 1985 kersenrood
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Balen!
Reviseren kan prima. Maar onthoudt wel: remolie is echt de allergrootste troep die in een auto zit. Ik doe praktisch alles zelf maar heb echt een gruwelijke hekel aan werken met remolie, puur gif. Dus alles met handschoenen aan doen en zorgen dat je alle remolie opvangt, het tast echt alles aan waar het mee in aanraking komt. Het reviseren zelf stelt niet veel voor, maar wel helemaal goed doen, anders sta je over 100km weer zonder druk, dus goed onthouden hoe alles in elkaar zit als je het uit elkaar haalt.
Nieuwe is inderdaad veel duurder, maar je weet zeker dat je dan de komende 200.000km geen problemen meer hebt. En het is een kwestie van uitbouwen en weer inbouwen. Overigens zweren de meeste forummers er bij om meteen beide twee vervangen (hoofd en hulp).
Reviseren kan prima. Maar onthoudt wel: remolie is echt de allergrootste troep die in een auto zit. Ik doe praktisch alles zelf maar heb echt een gruwelijke hekel aan werken met remolie, puur gif. Dus alles met handschoenen aan doen en zorgen dat je alle remolie opvangt, het tast echt alles aan waar het mee in aanraking komt. Het reviseren zelf stelt niet veel voor, maar wel helemaal goed doen, anders sta je over 100km weer zonder druk, dus goed onthouden hoe alles in elkaar zit als je het uit elkaar haalt.
Nieuwe is inderdaad veel duurder, maar je weet zeker dat je dan de komende 200.000km geen problemen meer hebt. En het is een kwestie van uitbouwen en weer inbouwen. Overigens zweren de meeste forummers er bij om meteen beide twee vervangen (hoofd en hulp).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Jep remolie is echt troep! Ik ga ze dan denk ik beide reviseren, scheelt toch erg veel met nieuwe. Zal vast een beste klus zijn. Er zit ook wat speling in het bevestigingspunt van het pedaal zelf dus dat zal ik dan ook meteen doen. Is de druklager dan ook goed te vervangen? Want dan vervang ik die ook meteen, is die ook lekker stil.
Saab 900GL 1985 kersenrood
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn saab 900 '85
Als je de slave in je handen hebt dan heb je ook het druklager vast
Ik heb afgelopen weekend 4 slaves gevonden, en voordat ik ze weggegooid had vond ik ook nog 2 revisiesetjes (iets met schuur uitruimen). Van de 4 heb ik er 2 kunnen redden, de andere 2 waren te veel beschadigd (ingevreten roest of te veel krassen op de zuiger). Revisie van de slave is goed te doen, 3 O-ringen vervangen en alles netjes schoon maken.
Ik heb afgelopen weekend 4 slaves gevonden, en voordat ik ze weggegooid had vond ik ook nog 2 revisiesetjes (iets met schuur uitruimen). Van de 4 heb ik er 2 kunnen redden, de andere 2 waren te veel beschadigd (ingevreten roest of te veel krassen op de zuiger). Revisie van de slave is goed te doen, 3 O-ringen vervangen en alles netjes schoon maken.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Als je zelf aan de slag gaat, zorg dan dat je die ring hebt die in de drukgroep moet, dat scheelt een hele hoop gepriegel bij het terugplaatsen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Mijn saab 900 '85
Reviseren kan prima, wel de cilinders en zuigers goed inspecteren. Persoonlijk vind ik een tube blauwe ATE remcilindervet erg fijn werken om alles goed gangbaar te maken. En zoals gezegd een goed toplager.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Oh top, dan vervang ik het lager ook meteen, had ik maar zo'n schuurVyv schreef: ↑vr 08 mei, 2020 15:05Als je de slave in je handen hebt dan heb je ook het druklager vast
Ik heb afgelopen weekend 4 slaves gevonden, en voordat ik ze weggegooid had vond ik ook nog 2 revisiesetjes (iets met schuur uitruimen). Van de 4 heb ik er 2 kunnen redden, de andere 2 waren te veel beschadigd (ingevreten roest of te veel krassen op de zuiger). Revisie van de slave is goed te doen, 3 O-ringen vervangen en alles netjes schoon maken.
Goeie tip! Ik zag al dat je een soort van ring gereedschap kan gebruiken dus die zal ik dan maar meebestellen.
Saab 900GL 1985 kersenrood
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Van de week heb ik de koppeling aangepakt. Was nog best een klus maar alles was goed te doen. De hlupkoppelingscilinder bleek lek, dus die eruit gehaald, o-ringetjes vervangen en het hele ding weer gemonteerd en alles werkte! Ik heb eindelijk een goed functionerende koppeling en de auto schakelt beter dan ooit tevoren! Gelijk ook het druklager en het toplager vervangen, die hadden allebei best wat speling gekregen over de jaren. Nu dus ook geen rare geluiden meer van lagers!
Het rare schokken bij gas geveb is ook opgehouden, bleek een loszittende bougiekabel te zijn die maar affentoe contact maakte.
Ook gelijk een nieuwe accu er in.
En hier nog even wat plaatjes:
Het rare schokken bij gas geveb is ook opgehouden, bleek een loszittende bougiekabel te zijn die maar affentoe contact maakte.
Ook gelijk een nieuwe accu er in.
En hier nog even wat plaatjes:
Saab 900GL 1985 kersenrood
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn saab 900 '85
Mooi werk! Het kan er weer een tijd tegen aan