Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Ewout » za 26 dec, 2020 10:38

Ergo: die heb je snel terugverdiend. :|
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door vel0city » za 26 dec, 2020 12:26

Ha, het staat genoteerd heren :lol:

Speakertjes zijn er ook ingezet. Geluid klinkt weer zoals het hoort. Wel even een ode aan de twee originele units die het sinds november 1991 hebben uitgehouden (en waarvan de rechter speaker nog steeds eigenlijk goed genoeg klonk).

In autospeakerland kan je dit hoogbejaard noemen:
Afbeelding

En verschil moet er zijn :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door vel0city » ma 28 dec, 2020 14:21

reiernumans schreef:
vr 25 dec, 2020 16:15
-snip-
Vyv schreef:
vr 25 dec, 2020 17:21
-snip-
Pruttel schreef:
za 26 dec, 2020 0:06
-snip-
Zojuist helaas de koop van het CC testkastje moeten afblazen. Er zijn door de jaren heen 2 type stekker gebruikt, dit kastje heeft de oude stekker ipv de nieuwe die ik heb, en ombouwen is door de toevoeging van een extra pin met een extra functie en interne wijzigingen in de ECU ook niet echt een optie. Helaas heren :(

Maar ik heb wel foto's van het kastje, en het is niks meer dan een set ledjes en wat knoppen dat je op de plek van de ECU monteert en dan gaat testen. Gekoppeld met een volledige werkbeschrijving die ik ook heb van het ding kan ik misschien wel wat fabriceren wat ongeveer gelijk functioneert aan het originele kastje, dus de hoop is niet helemaal vervlogen :)

Gebruikersavatar
Mark900i
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 13:53
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Mark900i » do 31 dec, 2020 17:26

ooit...als mijn opknap Saab zit heeft om te rijden houd ik me ook aanbevolen, die van mij deed het soms wel/niet.
hoe klinken je speakers?, heb zelf net setje Focal erin geworpen, beetje bass achterin en een ok radio SPH-10BT, erg handig omdat je in de radio een houder hebt voor je telefoon( en dus navi), bediening radio via app die wél goed werkt....samen netjes en verder geen gedoe met draden of houders aan je raam...

Gebruikersavatar
Mark900i
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 13:53
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Mark900i » do 31 dec, 2020 17:35

Afbeelding

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door vel0city » do 07 jan, 2021 18:39

Mark900i schreef:
do 31 dec, 2020 17:26
ooit...als mijn opknap Saab zit heeft om te rijden houd ik me ook aanbevolen, die van mij deed het soms wel/niet.
hoe klinken je speakers?, heb zelf net setje Focal erin geworpen, beetje bass achterin en een ok radio SPH-10BT, erg handig omdat je in de radio een houder hebt voor je telefoon( en dus navi), bediening radio via app die wél goed werkt....samen netjes en verder geen gedoe met draden of houders aan je raam...
Speakers klinken prima voor het geld. Ik draai verder geen extra versterkers o.i.d. dus i.c.m. de headunit (de Continental met DAB) klinkt het allemaal prima :)


Back on het topic: Cruise Control. Ik heb aan de hand van wat plaatjes van de toch-niet-gekochte cruise control testkast zelf een kastje in elkaar gefriemeld. Is niet zo heel moeilijk, gewoon een zooi LEDs met een voorschakelweerstandje en twee knoppen. Elke LED zit op een ingang van de ECU (pedaalschakelaars, +12V, schakelaar op richtingaanwijzer) en de twee knoppen maken een massaverbinding naar de interne componenten van de pomp, het pompje zelf en het regelklepje wat vacuüm houdt als de auto lang niet hoeft bij te regelen. 12V komt van de auto af over de verschillende componenten heen, elke LED heeft dus z'n eigen 12V ingang met een gedeelde massa.

Het is niet m'n mooiste soldeerwerk, maar de unit doet het op 12V en het zit in een mooi doosje. Aanschouw:

Afbeelding

En met het klepje dicht:

Afbeelding

Allemaal provisorisch bij elkaar gehobbyd maar als het werkt werkt het :D Kabelmarkeringen worden een dezer dagen geleverd zodat ik weet welke kabel bij welke LED hoort. Alleen nog geen aansluitingen gemaakt voor op de stekkerverbinding, ik heb hier wel krimpstekkertjes voor maar ik moet even kijken welke breedte deze moeten zijn om in de stekker van de auto zelf te passen. Dan zou ik als het goed is (door de stekkers individueel te houden) een kastje moeten hebben dat op zowel mijn MY92 past als als die van een MY89-91 (met het oudere type stekker). Ik denk niet dat dit kastje overweg kan met de CCs van MY88 en eerder door de aanwezigheid van een extra relais (relais 128 op de tekening). Maar goed, met een MY89 t/m MY93 kom je al een heel end qua modeljaren, ik hoop volgende week woensdag even tijd te hebben om het knieschot er weer uit te meubelen en het kastje te testen en dan ook meteen duidelijkheid te hebben wat er loos is met mijn cruise control :)

Het enige wat ik niet heb aangesloten maar wel al heb voorbereid is een LEDje voor de aanwezigheid van een snelheidssignaal. Ik ben wel aardig technisch onderlegd maar van elektrische circuits ontwerpen heb ik helemaal geen kaas gegeten, dus die laat ik nog even voor wat het is (dat is ook het gele "stokje" wat op foto 1 rechts op het printplaatje uitsteekt) en kan ik dus ook nog niet testen. Ik heb op andere fora gelezen dat de Hall-sensor voor de snelheidsmeter een puls afgeeft tussen de 0V en de 10V en dit 2 keer per wielomwenteling doet, ik wil dit signaal om kunnen zetten naar een knipperend LEDje zodat ik weet dat het signaal wel op de CC computer binnenkomt. Nu heb ik er alleen een simpel transistortje met een weerstand voor zitten op de base van de NPN transistor terwijl de LED+voorschakelweerstand op de collector zit en de emitter op de massa, mijn theorie is dan dat het transistortje stroom door laat voor de LED zodra deze een puls afgeeft (dit werkt wel al met dezelfde 12V aftakken en handmatig de voeding op en van de base van de transistor te zetten). Maar voordat ik dit deelcircuit aansluit wil ik er 100% zeker van zijn dat mijn theorie ook echt klopt en niet dat ik door wat voor reden dan ook ineens spanning ga zetten op de emitter van de snelheidssensor en deze naar z'n moertje help :?

Heeft iemand die er beter in is dan ik misschien een idee hoe ik zo'n dergelijk circuit kan ontwerpen/bouwen en wat voor componenten ik ervoor moet hebben? Het originele Saab testkastje heeft ook alleen een LED om het snelheidssignaal te checken, dus het moet wel te doen zijn :)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door gertram » vr 08 jan, 2021 8:19

Mooi stukje huisvlijt!
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Vyv » vr 08 jan, 2021 11:17

Vanaf nu ben je de klos! Ieder saabmeet je sigarendoosje meenemen :wow:

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Style&Co » vr 08 jan, 2021 11:21

Vyv schreef:
vr 08 jan, 2021 11:17
Vanaf nu ben je de klos!
vanaf nu ben je de sigaar (is wat toepasselijker ;-) )

dit sigarendoosje doet me denken aan de box waarin het Sloot Digital Coding System zat. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Sloot
live your dreams

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 7: cruisen zonder control

Bericht door Vyv » vr 08 jan, 2021 11:22

De bakklossen kunnen er ook wat van!

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 8: cruisen richting cruisecontrol en eitjes bakken op de spiegels

Bericht door vel0city » wo 13 jan, 2021 20:41

Deel 8.1: de cruise control

Vandaag was het dan zover: het bij elkaar gehobbyde testkastje voor de cruise control heeft voor het eerst aan de auto gehangen. En het mooie is: het kastje doet het zonder alle zekeringen door te laten slaan :wow:

Aanschouw:

Afbeelding

De LEDs en de knoppen moeten alleen nog even genummerd worden zodat duidelijk is waar ze van zijn maar meer dan dat is er niet :)

Zo werkt het:



En zo zit het aan de auto:

Afbeelding

Losse stekkers i.p.v. een geheel stekkerblok, want zo kan het kastje ook aan het oudere systeem van MY88-91 worden gehangen zonder aanpassingen, er zullen dan alleen 2 draden van het testdoosje niet gebruikt worden.

Wat is dan het resultaat? Wel, de aanbouwcomponenten van het systeem werken (weer) naar behoren. Schakelaars van de pedalen en in de richtingaanwijzer zijn allemaal prima in orde en het pompje trekt vacuüm en houdt het vervolgens vast. Daar heb ik wel nog even de APC drukschakelaar voor open moeten halen, want die lekte naar de buitenlucht langs de stelschroef boven op :oops: Niet iets wat niet met gastape opgelost kon worden, dus het gehele systeem is weer luchtdicht :)

Afbeelding

Dan blijven er dus twee dingen over die ik niet kan testen met het testdoosje. Namelijk de interne functies van de cruise control computer, of het snelheidssignaal dat de computer wilt hebben. Voor het laatste is inmiddels een kleine draagbare oscilloscoop onderweg, maar die moet uit verweggiestan komen en ik denk ook eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is. Blijft alleen de computer nog over, dus daar ga ik in het Gezocht-subforum even een post voor maken. Vraag ik het ook meteen hier: wie heeft een cruise control computer liggen van een MY92 900 Classic/Saab 9000? Model 5GA 004 397-07 (Hella), 4108643 (Saab). Ik heb ook al een reparatieservice (ECU-RC) een reparatieformulier verstuurd, even kijken wat ze ervoor rekenen, houden we dat ook nog als optie open.


Deel 8.2: de verwarmde buitenspiegels

Ohja, dat zouden we ook nog doen, spiegelverwarming toevoegen aan deze Saab. De buitenspiegels die ik een tijdje geleden van een sloper 9000 heb afgehaald hebben hun eerste warmte weer kunnen genereren, want ik heb ze kunnen testen met een labvoeding. Stekkertjes eraan, 12V erop zonder stroombegrenzing en gaan met die hap. Zo dus:

Afbeelding

Goeiedag wat worden die dingen heet zeg, je kan ze niet aanraken als ze eenmaal op stoom zijn :wow: Die gaan hun werk wel doen als ik het zo zie (en voel). Gemeten met een multimeter trekt het geheel als alles op temperatuur is zo'n 2.8A, wat bij koude spiegels begint bij zo rond de 4A en al vrij snel terugloopt (gecheckt door de spiegels in de vriezer te leggen en meteen aan te zetten zodra ze daar uit kwamen :) ). Ze komen parallel te staan op de achterruitverwarming (en parallel over elkaar heen zodat ze beide 12V krijgen) die net aan 10A trekt, dus de zekering zal ik upgraden naar een 15A variant zodat het geheel het wel blijft doen. Het is wel net wat meer werk dan plug-en-play want er zijn geen kabels voorbereid, dus die zal ik zelf gaan trekken. Van tevoren een kabelboom in elkaar draaien op zo'n manier dat het ook weer makkelijk te verwijderen is mocht dat ooit moeten gebeuren en dan een manier vinden om de bekabeling m'n deuren in te krijgen. Genoeg te doen dus nog :O:

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 8: cruisen richting cruisecontrol en eitjes bakken op de spiegels

Bericht door Krizzie » wo 13 jan, 2021 21:10

De passagierskant zou er wel moeten liggen... Geel stekkertje.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 8: cruisen richting cruisecontrol en eitjes bakken op de spiegels

Bericht door vel0city » wo 13 jan, 2021 21:53

Da's degene die ik open heb gehaald, geen sporen van spiegelverwarmingkabels te vinden :?

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 8: cruisen richting cruisecontrol en eitjes bakken op de spiegels

Bericht door joep97 » vr 15 jan, 2021 11:30

Goed bezig met alle reparaties. Dat sigarendoosje is prachtig (de auto zelf mag er ook zijn, trouwens)!
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Gebruikersavatar
Mark900i
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 13:53
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 8: cruisen richting cruisecontrol en eitjes bakken op de spiegels

Bericht door Mark900i » zo 17 jan, 2021 16:15

Geweldig om te lezen en zien én heel knap hoor!! zouden McGuyver en het gehele A-team jaloers op zijn.

Plaats reactie