Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel xx: we komen d'r wel...

Bericht door Vyv » wo 17 aug, 2022 11:31

vel0city schreef:
di 16 aug, 2022 21:13
...
Niet dat we niks hebben gedaan tussen februari en nu. Er kwam nogal wat tussendoor waardoor de te spenderen tijd wat afnam om echt meters te maken aan deze Classic
...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan er weer even tegenaan :)
Dat is letterlijk meters maken! :D


Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » do 18 aug, 2022 23:22

Dan gaat het nu toch wel lekker snel. Samen met een maat van me die een iets grotere bankschroef tot z'n beschikking heeft heb ik vanavond alle benodigde bussen in de achteras geperst. Ging op een bus na best soepel gezien we eigenlijk alleen maar een bankschroef en een doppenset tot onze beschikking hebben. Was wel even wat uitzoekwerk, want ondanks dat ik bij de bestelling had aangegeven dat m'n Classic van na '88 was, waren beide typen bus meegeleverd die in de reactiearmen gaan en daar zit dus kennelijk nogal wat verschil in (voornamelijk in breedte en diameter van het boutgat) tussen de bouwjaren van voor '87 en alles na '88. Dat uiteindelijk uitgevogeld te hebben was het rats klets boem en het floepte er zo in met behulp van wat vet :mrgreen:

Afbeelding
Eerst even sorteren (met behulp van de schema's op esaabparts.com).

Afbeelding
Hoe groter de bus, hoe makkelijker 'ie floep zegt.

Afbeelding
Een viertal bussen (van de reactiearmen en van de stabilisatorstang) zijn van het type metaal-rubber-metaal. De laatste 2/3e van die bus had ik al verwijderd bij het prepareren voor het poedercoaten maar het laatste deel zat er nog in. Daar maakt een ijzerzaag gelukkig snel werk van, deze bussen waren vervolgens ook het makkelijkst om weer erin te persen.

Afbeelding
Stabilisatorbusjes er in. De oude waren op de een of andere manier nogal doorgeroest, dus die wilde er niet zo makkelijk uit. Wederom kwam de redding van de ijzerzaag, ditmaal met wat hulp van een hamer en bijtel.

Afbeelding
En last but not least: de asbussen zelf.

Dit weekend met een beetje mazzel en mooi weer de remleidingen opnieuw conserveren (heb een compleet setje goede tweedehandsjes op de kop kunnen tikken, scheelt weer een enorme hoeveelheid werk om alles zelf na te moeten gaan maken) en dan kan volgende week ergens op een avondje de gehele achterophanging in elkaar worden gezet. En dan eens kijken of het spul weer wilt trouwen met de auto die inmiddels al een jaar met de kont omhoog staat :-P+

Gebruikersavatar
lennardbijker
Donateur
Donateur
Berichten: 573
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 0:10
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel xx: we komen d'r wel...

Bericht door lennardbijker » vr 19 aug, 2022 1:46

vel0city schreef:
di 16 aug, 2022 21:13
Zowel het plastic 1-DIN frame als de glaasjes zijn goed schoongemaakt en de ringen heb ik kaal gemaakt en opnieuw gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan er weer even tegenaan :)
Waren de metertjes een beetje goed uit elkaar te halen?

Heel mooi eindresultaat in ieder geval!

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » vr 19 aug, 2022 10:27

Die zwarte ringen zitten geklemd om de plastic behuizing van de metertjes. Om die ring er dus af te halen zal je iets tussen de ring en de behuizing moeten zetten en de ring langzaam maar zeker open moeten buigen (de behuizing van het metertje heeft een opstaande rand waar de ring achter vast zit). Het klinkt erger dan dat het uiteindelijk is, ja je maakt wat krasjes op de plastic behuizing van het metertje maar nee, je ziet er helemaal niks meer van terug als het hele spul weer in elkaar zit. En dat is het uiteindelijke opgeknapte resultaat meer dan waard :)

Ik heb deze stappen soort van gevolgd: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=161219
Alleen dan zonder dat weerhaakje, ik heb de ringen langzaam opengevouwen met een kleine schroevendraaier. In elkaar zetten was wat makkelijker, als de ring eenmaal zit kan je deze aan de achterzijde voorzichtig weer terugbuigen om het plastic heen. Eenmaal in het frame gezet zie je er niks meer van.

Gebruikersavatar
lennardbijker
Donateur
Donateur
Berichten: 573
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 0:10
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door lennardbijker » vr 19 aug, 2022 13:16

Top, dank voor de uitleg! Dat gaat nog wel eens van pas komen denk ik. :)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » zo 21 aug, 2022 16:11

Remleidingen vandaag opnieuw gespoten. Eerst nog de oude tectyl eraf, daaronder zaten wonderbaarlijk prima remleidingen zonder een putje roest. Beetje opgeschuurd en in de Hammerite gezet (in de kleur Hamerslag Groen). Ook nog even twee nieuwe borgclips gemaakt die de achterste remslangen op hun plaats houden bij de remleidingen. Ik had er nog maar eentje en die was ook goed doorbakken krokant :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door Ewout » di 23 aug, 2022 19:39

Je hebt de Vel0city er nu weer lekker in zitten!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door Steve-O » wo 24 aug, 2022 10:29

Fantastisch om te zien.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » do 25 aug, 2022 12:47

Goed, gisteren dus getracht de achteras in elkaar te zetten wat niet helemaal ging zoals het zou moeten, dus dan maar wat kleine dingen gedaan. Nog wat boutjes schoon gemaakt en de centreerpennen van de wielen ontdaan van 30 jaar vuiligheid. Oh, en nog een rubbertje voor de geleiding van de handremkabels gestoken:

Afbeelding

Nu dus wachten op antwoord van J&D m.b.t. de achteras bussen en -bouten, dan gaan we weer eens verder monteren.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » vr 26 aug, 2022 21:35

vel0city schreef:
wo 17 aug, 2022 16:36
Afbeelding
Inmiddels is deze set ook niet meer helemaal zoals hierboven op de foto, vandaag is er een pakketje uit Engeland aangekomen:
Afbeelding

Trapsgewijze montagebeugel i.p.v. een rechte, die metertjes moet je natuurlijk zo goed mogelijk kunnen zien vanaf de captain's seat 8)

Ook meteen iets aangepast, de oplettende lezer zal misschien zien dat er onder de voltmeter een LED houdertje zit, hier ga ik een pingel-LED in zetten. De LED houder komt uit dezelfde Classic waar deze weer in gaat, de auto heeft ooit een alarm gehad (leuk detail, de Zweedstalige stickers hiervan zitten nog op de ramen) en dit LEDje zat in het linker speakerrooster weggewerkt. Is dus origineel van de auto en daarmee historisch verantwoord om te hergebruiken :lol: En ja, de voltmeter mist weer even z'n zwarte omlijsting, die had lakschade opgelopen dus die is helemaal opnieuw zwart gespoten, kan het natuurlijk niet hebben om met een beschadigd metertje rond te rijden als de rest er wel goed uit ziet :-P+

Inmiddels is er ook een oplossing voor het achteras-boutenprobleem wat ik in mijn vorige post heb gelinkt. Dankzij forummer Babbel zijn er originele bouten onderweg om de reactiearm te kunnen monteren aan zowel de auto als de as zelf en is er nog het een en ander onderweg van Skandix om ook de panhardstang en de reactiearmen goed vast te zetten met bouwjaar-correcte bouten en bussen, dus er kunnen weer kilometers worden gemaakt met de montage van dat spul :O:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » ma 05 sep, 2022 9:29

En we hebben weer een as 8) Met zo'n beetje alles gloedje nieuw of gereviseerd moet het er weer even tegenaan kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die zelfbeunclips houden de remleidingen prima op z'n plek :mrgreen:

Afbeelding

Al met al, een nuttig avondje werk, komt een heel eind zo :) Alleen de remslangen nog monteren tussen achteras en remklauw en dan kan het geheel onder de auto worden gezet.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door Krizzie » ma 05 sep, 2022 18:06

Netjes! :mrgreen:

Heeft de mijne ook nodig :P
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Aero_9000

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door Aero_9000 » ma 05 sep, 2022 18:19

Ziet er goed uit! Welk merk wiellagers heb je gemonteerd?

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door Vyv » ma 05 sep, 2022 18:25

Krizzie schreef:
ma 05 sep, 2022 18:06
...
Heeft de mijne ook nodig :P
Mijne ook.
Als Vincent nou zo aardig zou zijn om een boodschappenlijstje op te stellen met onderdeelnummers... :naughty:

Plaats reactie