Dat is letterlijk meters maken!
Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel xx: we komen d'r wel...
Je neemt me de woorden uit de mond, Vyv
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Dan gaat het nu toch wel lekker snel. Samen met een maat van me die een iets grotere bankschroef tot z'n beschikking heeft heb ik vanavond alle benodigde bussen in de achteras geperst. Ging op een bus na best soepel gezien we eigenlijk alleen maar een bankschroef en een doppenset tot onze beschikking hebben. Was wel even wat uitzoekwerk, want ondanks dat ik bij de bestelling had aangegeven dat m'n Classic van na '88 was, waren beide typen bus meegeleverd die in de reactiearmen gaan en daar zit dus kennelijk nogal wat verschil in (voornamelijk in breedte en diameter van het boutgat) tussen de bouwjaren van voor '87 en alles na '88. Dat uiteindelijk uitgevogeld te hebben was het rats klets boem en het floepte er zo in met behulp van wat vet
Eerst even sorteren (met behulp van de schema's op esaabparts.com).
Hoe groter de bus, hoe makkelijker 'ie floep zegt.
Een viertal bussen (van de reactiearmen en van de stabilisatorstang) zijn van het type metaal-rubber-metaal. De laatste 2/3e van die bus had ik al verwijderd bij het prepareren voor het poedercoaten maar het laatste deel zat er nog in. Daar maakt een ijzerzaag gelukkig snel werk van, deze bussen waren vervolgens ook het makkelijkst om weer erin te persen.
Stabilisatorbusjes er in. De oude waren op de een of andere manier nogal doorgeroest, dus die wilde er niet zo makkelijk uit. Wederom kwam de redding van de ijzerzaag, ditmaal met wat hulp van een hamer en bijtel.
En last but not least: de asbussen zelf.
Dit weekend met een beetje mazzel en mooi weer de remleidingen opnieuw conserveren (heb een compleet setje goede tweedehandsjes op de kop kunnen tikken, scheelt weer een enorme hoeveelheid werk om alles zelf na te moeten gaan maken) en dan kan volgende week ergens op een avondje de gehele achterophanging in elkaar worden gezet. En dan eens kijken of het spul weer wilt trouwen met de auto die inmiddels al een jaar met de kont omhoog staat
Eerst even sorteren (met behulp van de schema's op esaabparts.com).
Hoe groter de bus, hoe makkelijker 'ie floep zegt.
Een viertal bussen (van de reactiearmen en van de stabilisatorstang) zijn van het type metaal-rubber-metaal. De laatste 2/3e van die bus had ik al verwijderd bij het prepareren voor het poedercoaten maar het laatste deel zat er nog in. Daar maakt een ijzerzaag gelukkig snel werk van, deze bussen waren vervolgens ook het makkelijkst om weer erin te persen.
Stabilisatorbusjes er in. De oude waren op de een of andere manier nogal doorgeroest, dus die wilde er niet zo makkelijk uit. Wederom kwam de redding van de ijzerzaag, ditmaal met wat hulp van een hamer en bijtel.
En last but not least: de asbussen zelf.
Dit weekend met een beetje mazzel en mooi weer de remleidingen opnieuw conserveren (heb een compleet setje goede tweedehandsjes op de kop kunnen tikken, scheelt weer een enorme hoeveelheid werk om alles zelf na te moeten gaan maken) en dan kan volgende week ergens op een avondje de gehele achterophanging in elkaar worden gezet. En dan eens kijken of het spul weer wilt trouwen met de auto die inmiddels al een jaar met de kont omhoog staat
- lennardbijker
- Donateur
- Berichten: 573
- Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 0:10
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel xx: we komen d'r wel...
Waren de metertjes een beetje goed uit elkaar te halen?
Heel mooi eindresultaat in ieder geval!
Mijn wagens:
MY86 Saab 900 Turbo 8 Airflow 2-deurs, Odoardo Grey
MY87 Saab 900 Turbo 8 2-deurs, Cirrus White
MY90 Saab 9000 CD Turbo 16 Airflow, Odoardo Grey
MY03 Saab 9-3 2.0t Vector Sedan, Cosmic Blue
Ex: MY90 9000 CD 2.3-16
MY86 Saab 900 Turbo 8 Airflow 2-deurs, Odoardo Grey
MY87 Saab 900 Turbo 8 2-deurs, Cirrus White
MY90 Saab 9000 CD Turbo 16 Airflow, Odoardo Grey
MY03 Saab 9-3 2.0t Vector Sedan, Cosmic Blue
Ex: MY90 9000 CD 2.3-16
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Die zwarte ringen zitten geklemd om de plastic behuizing van de metertjes. Om die ring er dus af te halen zal je iets tussen de ring en de behuizing moeten zetten en de ring langzaam maar zeker open moeten buigen (de behuizing van het metertje heeft een opstaande rand waar de ring achter vast zit). Het klinkt erger dan dat het uiteindelijk is, ja je maakt wat krasjes op de plastic behuizing van het metertje maar nee, je ziet er helemaal niks meer van terug als het hele spul weer in elkaar zit. En dat is het uiteindelijke opgeknapte resultaat meer dan waard
Ik heb deze stappen soort van gevolgd: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=161219
Alleen dan zonder dat weerhaakje, ik heb de ringen langzaam opengevouwen met een kleine schroevendraaier. In elkaar zetten was wat makkelijker, als de ring eenmaal zit kan je deze aan de achterzijde voorzichtig weer terugbuigen om het plastic heen. Eenmaal in het frame gezet zie je er niks meer van.
Ik heb deze stappen soort van gevolgd: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=161219
Alleen dan zonder dat weerhaakje, ik heb de ringen langzaam opengevouwen met een kleine schroevendraaier. In elkaar zetten was wat makkelijker, als de ring eenmaal zit kan je deze aan de achterzijde voorzichtig weer terugbuigen om het plastic heen. Eenmaal in het frame gezet zie je er niks meer van.
- lennardbijker
- Donateur
- Berichten: 573
- Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 0:10
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Top, dank voor de uitleg! Dat gaat nog wel eens van pas komen denk ik.
Mijn wagens:
MY86 Saab 900 Turbo 8 Airflow 2-deurs, Odoardo Grey
MY87 Saab 900 Turbo 8 2-deurs, Cirrus White
MY90 Saab 9000 CD Turbo 16 Airflow, Odoardo Grey
MY03 Saab 9-3 2.0t Vector Sedan, Cosmic Blue
Ex: MY90 9000 CD 2.3-16
MY86 Saab 900 Turbo 8 Airflow 2-deurs, Odoardo Grey
MY87 Saab 900 Turbo 8 2-deurs, Cirrus White
MY90 Saab 9000 CD Turbo 16 Airflow, Odoardo Grey
MY03 Saab 9-3 2.0t Vector Sedan, Cosmic Blue
Ex: MY90 9000 CD 2.3-16
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Remleidingen vandaag opnieuw gespoten. Eerst nog de oude tectyl eraf, daaronder zaten wonderbaarlijk prima remleidingen zonder een putje roest. Beetje opgeschuurd en in de Hammerite gezet (in de kleur Hamerslag Groen). Ook nog even twee nieuwe borgclips gemaakt die de achterste remslangen op hun plaats houden bij de remleidingen. Ik had er nog maar eentje en die was ook goed doorbakken krokant
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Je hebt de Vel0city er nu weer lekker in zitten!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Fantastisch om te zien.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Goed, gisteren dus getracht de achteras in elkaar te zetten wat niet helemaal ging zoals het zou moeten, dus dan maar wat kleine dingen gedaan. Nog wat boutjes schoon gemaakt en de centreerpennen van de wielen ontdaan van 30 jaar vuiligheid. Oh, en nog een rubbertje voor de geleiding van de handremkabels gestoken:
Nu dus wachten op antwoord van J&D m.b.t. de achteras bussen en -bouten, dan gaan we weer eens verder monteren.
Nu dus wachten op antwoord van J&D m.b.t. de achteras bussen en -bouten, dan gaan we weer eens verder monteren.
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Inmiddels is deze set ook niet meer helemaal zoals hierboven op de foto, vandaag is er een pakketje uit Engeland aangekomen:
Trapsgewijze montagebeugel i.p.v. een rechte, die metertjes moet je natuurlijk zo goed mogelijk kunnen zien vanaf de captain's seat
Ook meteen iets aangepast, de oplettende lezer zal misschien zien dat er onder de voltmeter een LED houdertje zit, hier ga ik een pingel-LED in zetten. De LED houder komt uit dezelfde Classic waar deze weer in gaat, de auto heeft ooit een alarm gehad (leuk detail, de Zweedstalige stickers hiervan zitten nog op de ramen) en dit LEDje zat in het linker speakerrooster weggewerkt. Is dus origineel van de auto en daarmee historisch verantwoord om te hergebruiken En ja, de voltmeter mist weer even z'n zwarte omlijsting, die had lakschade opgelopen dus die is helemaal opnieuw zwart gespoten, kan het natuurlijk niet hebben om met een beschadigd metertje rond te rijden als de rest er wel goed uit ziet
Inmiddels is er ook een oplossing voor het achteras-boutenprobleem wat ik in mijn vorige post heb gelinkt. Dankzij forummer Babbel zijn er originele bouten onderweg om de reactiearm te kunnen monteren aan zowel de auto als de as zelf en is er nog het een en ander onderweg van Skandix om ook de panhardstang en de reactiearmen goed vast te zetten met bouwjaar-correcte bouten en bussen, dus er kunnen weer kilometers worden gemaakt met de montage van dat spul
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
En we hebben weer een as Met zo'n beetje alles gloedje nieuw of gereviseerd moet het er weer even tegenaan kunnen.
Die zelfbeunclips houden de remleidingen prima op z'n plek
Al met al, een nuttig avondje werk, komt een heel eind zo Alleen de remslangen nog monteren tussen achteras en remklauw en dan kan het geheel onder de auto worden gezet.
Die zelfbeunclips houden de remleidingen prima op z'n plek
Al met al, een nuttig avondje werk, komt een heel eind zo Alleen de remslangen nog monteren tussen achteras en remklauw en dan kan het geheel onder de auto worden gezet.
- Krizzie
- Donateur (3x)
- Berichten: 12486
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Netjes!
Heeft de mijne ook nodig
Heeft de mijne ook nodig
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Ziet er goed uit! Welk merk wiellagers heb je gemonteerd?
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras
Mijne ook.
Als Vincent nou zo aardig zou zijn om een boodschappenlijstje op te stellen met onderdeelnummers...