Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

Bericht door vel0city » za 31 okt, 2020 12:56

Inmiddels begonnen met de restauratie van deze T16, zie vanaf viewtopic.php?f=4&t=172947&start=120#p1915564

“Hè, maar je hebt al een 5-deurs Classic?” Ja, dat klopt inderdaad. Een auto waar ik de afgelopen 15 maanden heerlijk mee heb gereden en nog steeds doe. Eentje die ik m’n eigen heb gemaakt met m’n cruise control en de Saab 9000 armsteun en de 9000 Anni-velgen. Maar daar is de afgelopen maanden wat bij gekomen, beter gezegd, er is iets tussen m’n oren bij gekomen: ik wil iets met turbo. Met dank aan de meetings waar ik ben geweest en wat mooie pareltjes heb kunnen bewonderen en de vele video’s van mensen in hun 900’s met turbo’s waar ze toch wel met weinig moeite en heel veel lol goed snelheid kunnen maken.


Het wat en waarom

Die mooie combinatie van de woorden Saab en Turbo. Het klinkt gewoon perfect. Maar ik heb nog wat meer “eisen”. O.a. het hebben van 5 deuren is een must voor mij. Ik rij dagelijks in m’n classic en heb meerdere keren dankbaar gebruik gemaakt van de twee achterste portieren, zowel met het rondrijden van vrienden van en naar etentjes e.d. (nu wat minder met corona) als met het neergooien van de achterbank en het inladen van veel spullen, voor o.a. een verhuizing en spullen voor de museumtreinen-hobby. Net een zwart gat, die bagageruimte in een 900 Classic. D’r komt geen eind aan zoveel gaat erin :shock:

Maar ook omdat ik de 5-deurs Classic toch de mooiste variant vind van de zalmneus Classics die Saab geleverd heeft. Het lijnenspel klopt voor mijn gevoel een stuk beter met de extra portieren en het kleine ruitje achter. En omdat ze, zeker in Nederland, vrij weinig te zien zijn. Ik zie hier voornamelijk 3-deurs en cabrio’s rondrijden als ik ze zo sporadisch tegenkom.

En dan dat woord, turbo. 5-deurs Classics met turbo zijn nog weer een tandje schaarser dan hun natuurlijk ademende broertjes en zusjes, of het nou een lpt of fpt is. Voor mij is het hebben van een föhn al goed. Een lpt rijdt ook leuk en is ook nog eens leuker te maken als ik dat zou willen. Een fpt is natuurlijk ook héééél leuk en nog unieker, in Nederland zijn ze nooit geleverd in de 5-deurs variant in de laatste jaren van de Classic. Dat is natuurlijk leuk denken, zo’n fpt, maar we moeten realistisch blijven.

Ook een must is een handbak, als het even kan met een langere primaire overbrenging. Niet om de automaat af te kraken, maar ik hou nou eenmaal van zelf schakelen. En met de langere ritten die ik maak, zeker ’s avonds na 7en als de 100 km/u limiet ophoudt te bestaan is even lekker doorrijden met 120-130 met een handbak een stuk fijner rijden dan met een hoog in de toeren lopende automaat. Helemaal met een langere primair, wat het geval is met m’n huidige Classic. Die heeft een oudere turbo-bak met langere overbrengingen in combinatie met de primair 7 (GM 55704), dus dat is heerlijk laag in de toeren cruisen.

De laatste “eis” is dat het wel een auto moet zijn die een beetje hard is en technisch goed verzorgd is, ook aan de onderzijde van de auto. Dus geen opknapper die eerst nog links en rechts gelast moet worden, maar perfect hoeft het ook niet te zijn. Als het maar goed rijdt en een beetje nette onderhoudshistorie hebt.
Met die gedachten in m’n achterhoofd begint het speuren. Af en toe een beetje neuzen op sites als Marktplaats en Autoscout met hier en daar een uitstapje naar de buitenlandse sites. Gewoon om te kijken. Het heeft allemaal geen haast, m’n huidige wagentje rijdt nog prima.


De kandidaten

Ik zet op een dag voor de gein is het filter “Nederland” uit op Autoscout. Er komen wat mooie Saabjes voorbij, vooral bij onze oosterburen, maar niet wat ik zoek, voornamelijk op motorisch gebied. Ineens valt mijn oog op een auto in noordoost Spanje. Een 900 S, Talladega-rood, 5 deuren, lpt en met een subliem crèmekleurig lederen interieur. Airco, elektrische ramen, elektrische spiegels, noem het op. Op hele mooie cross-spoke velgen. Scrollend door de foto’s wordt ik er steeds hebberiger van. Maar ja, Spanje. Is niet om de hoek en ik heb niet echt de mogelijkheid om de auto te bezoeken/op te halen, zeker niet in deze corona-tijd. Het importeren laten doen door een importbedrijf komt altijd met z’n risico’s, helemaal met zo’n klassieker. Ik kijk nog even naar de auto en klik met m’n muis op de URL van de advertentie om hem maar op te slaan, “eventueel voor later”.

In ons eigen landje komt ook hier en daar wat voorbij, maar helaas veel auto’s die flink wat aandacht nodig hebben voor ze daadwerkelijk te rijden zijn. Dan popt daar ineens een 5-deurs op die juist de nodige aandacht van mij wilt. Een 900 “S”. Die S staat tussen haakjes omdat het een omgebouwde 2.1 is waar nu een 2.0 lpt van is gemaakt. Verder is het een redelijk basale uitvoering met zo’n beetje alles op handbediening (wat er niet op zit gaat niet stuk zeg ik maar), maar wel in de zeer mooie Nocturne-blauwe lak gespoten met cross-spokes eronder. Kijkend naar de foto’s zie ik ook meteen waar het ombouwen is gedaan, ondanks dat de advertentie Leiden als stad heeft zie je meteen dat de foto’s in Haarlem gemaakt zijn bij 900classic.nl. Maar ook hier zitten wat dingetjes niet helemaal lekker. Ja, het is een mooi exemplaar, maar hij is ook stevig aan de prijs voor een toch redelijke basis 900 Classic met een blok wat een beetje bij elkaar is gesprokkeld (o.a. geen ontstekingsvervroeger op de rotor en de LH 2.4.2 ECU van de uitgebouwde 2.1). Na ook nog wat gebabbeld te hebben met de hier op het forum bekende Saab-oholic Ewout besluit ik deze ook op het lijstje “eventueel voor later” te zetten (deze specifieke Classic heb ik vervolgens ook op het Gespot NL subforum gezet). Na nog wat verder gepraat te hebben zal Ewout ook een oogje in het zeil houden als hij eventueel wat leuks met 5 deuren voorbij ziet komen. Aardig van hem :)


De droom

Het is daarna een tijdje redelijk stil in te-koop-aangeboden Saabland. Tot diezelfde Saab-oholic Ewout mij begin oktober een appje stuurt met een linkje naar een 900 Classic op Blocket. Typisch op z’n Zweeds maar weinig foto’s. Maar wàt een auto. Een 5-deurs 900 Classic uit december 1991 (modeljaar 1992), met die felbegeerde turbo, airco, met elektrische ramen en spiegels (wel met stoffen interieur wat ik niet erg vind) en cruise control. Net over de 212000 km, in een prachtig gepoetste Talladega-rode kleur met vent covers achterop en weer met die hele mooie cross-spoke velgen (ik denk dat ik daar een zwak voor heb). Ergens in m’n hoofd heb ik de auto al gekocht. Maar ja, Zweden. Weer niet echt om de hoek en met de steeds meer aangescherpte coronaregels wordt het lastiger om zelf te gaan kijken. Ik wil hem bijna op hetzelfde lijstje zetten als de andere paar Classics, maar ineens zegt Ewout dat hij iemand kent die misschien de auto kan bekijken. “Gewoon doen”, zegt Ewout. Ja, gewoon doen, het is een zeer mooie auto, zo’n beetje precies wat ik zoek en contact is zo gezocht… Laten we daar maar mee beginnen, contact zoeken.


De werkelijkheid

Die “iemand” is mede-forummer Steve-O die voor mij de auto wel kan en wil bezichtigen, en eventueel ook wel wil assisteren in het koopproces (zoals wat ik allemaal moet hebben voor de export naar Nederland toe e.d.) als ik de auto ook daadwerkelijk wil kopen. Wat volgt zijn heel veel inhoudelijke gesprekken, eerst via PB en later in nuttige telefoongesprekken. De droom om een 5-deurs met turbo te rijden komt ineens een stuk dichter bij de werkelijkheid als hij de auto op 12 oktober kan bezichtigen. ’s Middags belt hij mij op als hij bij de auto staat, en zegt: “Het eerste wat ik dacht toen ik de auto zag is ‘wow, wat een wagen!’”. “Wow, wat een wagen”. M’n brein zegt al ja, maar ik kan die wil nog een beetje onderdrukken. Ik wil de auto natuurlijk zelf ook zien. Er wordt op locatie op en onder de auto gekeken naar de staat van de Saab en hij maakt tientallen foto’s die hij naar mij mailt zodat ik ook kan zien wat ik nou precies op het oog heb. Nadat ik ze heb ontvangen belt hij mij weer om te bespreken wat er allemaal te zien is op de foto’s. En er is wat te zien. In positieve zin. Een bijna perfecte carrosserie zonder een doorgerotte plek en op 2 kleine plekjes na zitten de enige plekjes die er zitten op niet-zichtbare plekken. “Da’s allemaal heel makkelijk te redden zonder al te veel inspanning”, is het oordeel aan de andere kant van de telefoon. Technisch is de Saab ook helemaal bij, de wagen is een week eerder weer gekeurd om de weg op te mogen na een jaar of 3-4 geschorst te zijn geweest en er zit een hele map historie bij die tot aan de aflevering in eind 1991 terug gaat. Er komen een paar nieuwe schokdempers voor de voorzijde mee gezien de keurder de huidige nog wel mee vond kunnen gaan maar ze toch voor de zekerheid wel vast meegaf. Ook komt er een heel winterwielen set mee op short-spokes en, als kers op de taart, een enkele Super Inca velg met zomerband. Omdat het kan :D Na een zeer positieve proefrit is er eigenlijk maar een antwoord mogelijk op de vraag “doen of niet doen”.

“Gewoon doen”, is dat antwoord. M’n brein had het dus bij het rechte eind, net als Ewout, die laaiend enthousiast was dat ik hem over de koop informeerde. En zo geschiedde. De koop is lokaal afgerond en ik heb bankgegevens van de verkoper doorgestuurd gekregen zodat ik het geld direct kon overmaken op z’n Zweedse rekening. Twee dagen later krijg ik het bericht dat het geld binnen is op de verkoper z’n rekening en dat de koop dus definitief rond is. Ik heb een 5-deurs 900 Classic met turbo op m’n naam staan 8)


De toekomst

De wagen staat nu nog in Zweden en komt, als alle plannen zijn uitgewerkt en ook doorgaan, rond midden-eind november naar Nederland. De RDW mag voor nu op 26 november eventjes meegenieten van mijn aanwinst (en hem natuurlijk weg-legaal maken) waarna ik er gele platen op mag zetten. Dan heb ik ineens 2 5-deurs Classics voor m’n deur staan. Ik kan helaas (nog) geen verzameling auto’s hebben gezien ik er geen ruimte voor heb (is 2 auto’s al een verzameling?), dus m’n huidige bolide mag het nest verlaten en bij iemand anders weer verder leven als lekker rijdende en goed bijgehouden wagen. De nieuwe snelle sloep zal z’n taken overnemen als dagelijkse auto waar natuurlijk ook lekker aan gesleuteld kan worden. Nadat ik de paar plekjes van de carrosserie heb bijgewerkt zal de auto een antiroestbehandeling krijgen, ik ga mij de komende tijd is verdiepen in wat er allemaal bestaat. O.a. een Dinitrol of tectylbehandeling staan aardig hoog op het lijstje, maar ik hou m’n opties graag open voor verdere aanbevelingen. Ook zal ik de radio vervangen voor een iets moderner exemplaar (de originele zit er nog in) zodat m’n eigen muziek van m’n telefoon door de auto kan klinken en ga ik kijken waar de elektrische antenne is gebleven. Er zit achterop nu alleen een stompje zonder spriet, dus ik zal kijken of alleen de spriet vervangen moet worden of de gehele unit met motortje en al geplaatst moet worden. Ook heeft de auto geen centrale vergrendeling (of is deze om wat voor reden niet werkend), dus daar ga ik ook achter aan. Het is iets waar ik op mijn huidige Classic dankbaar gebruik van maak en, als het goed is, de auto al helemaal op voorbereid is qua bekabeling.

Ik ga hem zo goed als ik kan verzorgen, met een goed bijgehouden onderhoudsschema om de gehele auto in een zeer goede conditie te houden, zowel carrosserie als techniek. Dat lukt volgens mij ook al aardig met m’n huidige Saabje, dus dat gaan we vooral doorzetten. In de winter is het wat spannender met het strooien (als we nog winters hebben), maar dat is een kwestie van goed schoonhouden, een goede voorbehandeling en meteen aanpakken van beginnende plekken. De voornaamste reden voor het doorrijden is natuurlijk het genieten van een heerlijke wagen. En dat gaan we ook doen, genieten.

Goed. Genoeg gebabbeld. Hier alvast wat foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later volgt meer :wink:
Laatst gewijzigd door vel0city op vr 16 feb, 2024 21:36, 68 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door veenaalt » za 31 okt, 2020 13:10

Gaaf zeg een classic uit zweden halen.
Die worden daar steeds zeldzamer.

Fijn ook dat je daar een goeie partij hebt om de koop rond te maken. Wordt alles makkelijker en vertrouwder van.

Ben heel benieuwd!

Misschien wel leuk om weer een keer een classic 5 drs meeting te houden. Hebben we een paar jaar geleden ook gehad.

Hier ook een 5drs zwart. Die zijn er ook nog op een paar hand te tellen.

Leuk man.
Alvast veel plezier ermee. En veel plezier vooraf.
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Henri84
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 30 jul, 2012 14:41
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door Henri84 » za 31 okt, 2020 13:38

Leuk verhaal en hele mooie auto! Gefeliciteerd met de aankoop:)

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door Ewout » za 31 okt, 2020 15:44

Ik ben nog steeds laaiend enthousiast :wink: . Ik denk dat, als er vijf originele FPT vijfdeurs in Nederland zijn, het veel is. Ik zou er zo maar twee weten, de jouwe meegerekend.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1939
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door DV 9-3 » za 31 okt, 2020 19:07

Wat een àbsolute beauty! Brilliant! Gefeliciteerd!

(Veel succes met wachten tijdens 't transport en de invoer.😉)
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Pelendur
Geregistreerd lid
Berichten: 1250
Lid geworden op: wo 22 dec, 2004 22:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door Pelendur » za 31 okt, 2020 19:19

8) prachtig
Saab 900 Aero Turbo S CC 3d 91´
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15627
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door Style&Co » za 31 okt, 2020 19:20

Ewout schreef:
za 31 okt, 2020 15:44
Ik zou er zo maar twee weten, de jouwe meegerekend.
ik ook :wink: . Althans als je met FPT de 16v turbomotor bedoelt... steilneus 5 deurs 8v turbos waren immers altijd FPT
live your dreams

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door Steve-O » za 31 okt, 2020 19:36

Ik ontdekte nog extra bonusoptie: Een Calix motorverwarmeraansluiting linksvoor onder de bumper. Ik ga nog even op zoek naar de bijbehorende aansluitkabel. Die is namelijk anders dan het moderne spul.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Binnenkort op dit forum: geblazen fun met vijf deuren

Bericht door Ewout » za 31 okt, 2020 20:15

Style&Co schreef:
za 31 okt, 2020 19:20
ik ook :wink: . Althans als je met FPT de 16v turbomotor bedoelt... steilneus 5 deurs 8v turbos waren immers altijd FPT
FPT 16V hatsikidee, dat bedoelde ik ermee.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door Saapie » za 31 okt, 2020 21:58

Wow! Prachtige auto. Van harte!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2623
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door theun » za 31 okt, 2020 23:44

Oei, voorpret!!! Nog een paar (lange) weken wachten.. maar wat een schitterende wagen, proficiat!
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

turbotom
Geregistreerd lid
Berichten: 149
Lid geworden op: za 04 nov, 2006 22:11
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door turbotom » zo 01 nov, 2020 14:03

Mooie bak,man,geniet ervan
Volvo 940 polar station Saab 900 classic cabrio Saab 900 classic Hymer camper

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Binnenkort op dit forum: Full Pressure Fun met vijf deuren

Bericht door Vyv » di 03 nov, 2020 11:46

Leuk! Nog een rode erbij 8)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 2: het doosje

Bericht door vel0city » di 03 nov, 2020 20:32

Iedereen bedankt voor de positieve reacties, ook via de andere communicatiekanalen :) Om mensen nog weer een beetje hebberiger te maken voor dit pareltje, volgt hier nog een leuk feitje.

Het doosje

Goed, een FPT 16 klepper 5-deurs dus. Daar zijn er niet veel van, zoals al aangegeven door Ewout, met deze straks er bij komt het aantal in Nederland op welgeteld twee (inmiddels drie!) te staan. En met die FPT wordt er dus een schepje bovenop gedaan ten opzichte van de LPT met z'n 140pk. Afhankelijk van de kleur van het APC doosje en of je wel of geen katalysator hebt begint het feest bij 160pk en gaat dat gezellig door tot een lekkere 185pk. De advertentie was best duidelijk om welke variant het hier ging, 160pk zou deze sloep moeten hebben. Een combinatie dus van een zwart doosje en een katalysator. Lekker meekomen met het hedendaagse verkeer (lees: wegtrekken bij het grootste deel van de hedendaagse auto's) en soepel doortrekken met inhaalmanoeuvres zonder al te veel moeite. Nog voor dat ik de auto in detail had gezien was ik al helemaal tevreden met hoe de auto zou gaan rijden.

Kan je je dan voorstellen hoe mijn gezicht eruit zag dat ik ineens te horen kreeg dat Saab in het verleden met deze toch al bijzondere 900 Classic gespeeld heeft om het feest nog wat groter te maken? Sinds plaatjes meer spreken dan woorden, aanschouw:

Afbeelding

Yep. Het APC doosje heeft dezelfde kleur als m'n auto 8) Als ik het mij goed kan herinneren en mijn Google-skills nog goed zijn betekent dit dus, met de kat onder de auto, 175pk ipv. de geadverteerde 160pk. Daar word je toch alleen maar vrolijker van :wow:
Laatst gewijzigd door vel0city op zo 22 aug, 2021 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 2: het doosje

Bericht door Steve-O » di 03 nov, 2020 21:41

De SAABspecialist dacht (maar dat zei hij zo uit zijn hoofd) dacht dat het er nog 5 pk meer waren zelfs. En daar werd hij ook vrolijk van toen 'ie het zei. Zelf heeft hij een wiite 5 drs, en nog 3 of 4 andere modellen.

De schakeling met de hoeklampen aan de voorkant "ON" zodra je de achteruit selecteert, functioneert ook; zo ontwaarde ik gister in het donker. Vandaag heb ik een ouderwetste Calixconnector voor je opgeduikeld waarvan het klepje hopelijk beter sluitbaar is te maken. (rein toeval overigens, want ik zocht iets anders) De aansluitkabel moet ik nog wel localiseren. Misschien morgen bij daglicht. Een kersverse sleutel is in de maak. Wacht op een belletje.

De linker koplamp was opeens "uit" gisteren. Dacht even te kijken waar het aan lag, maar de toegang tot de achterkant van de linker koplampunit is volledig gebarricadeerd met alles wat met dat rode kastje te maken heeft, lijkt het. :-S+ Gelukkig ging hij weer branden toen ik de motorkap weer sloot. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 03 nov, 2020 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie