Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door Steve-O » ma 22 mar, 2021 0:34

Hee, dat lekken van die motorverwarmer, kwam laatst in een ander topc voorbij. Iemand anders zei dat het vaak voorkwam en ik kwam het juist nooit tegen. Als iemand (of jijzelf) mij bevestigen kan dat de diameter van dat element in het blok gelijk is aan die van de B2x5, dan ontvang je z.s.m. een passende nieuwe o-ring toe. Die maat heb ik namelijk liggen. Is het nog tot vrijdag uit te zingen of lekt het te snel?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door Vyv » ma 22 mar, 2021 9:39

Volgens mij was het Brinky die dat zei dat die dingen vaak lekken.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door vel0city » ma 22 mar, 2021 12:37

Ik heb daar even op gezocht, inderdaad was het Brinky die dat meldde in DV9-3's topic.
Steve-O schreef:
ma 22 mar, 2021 0:34
Hee, dat lekken van die motorverwarmer, kwam laatst in een ander topc voorbij. Iemand anders zei dat het vaak voorkwam en ik kwam het juist nooit tegen. Als iemand (of jijzelf) mij bevestigen kan dat de diameter van dat element in het blok gelijk is aan die van de B2x5, dan ontvang je z.s.m. een passende nieuwe o-ring toe. Die maat heb ik namelijk liggen. Is het nog tot vrijdag uit te zingen of lekt het te snel?
Gezien er nogal wat overeen komt tussen de B2xx blokken wil ik wel durven wedden dat de diameter van het element (wat toch ook redelijk standaard zou moeten zijn lijkt me) gelijk zou zijn. Kan het altijd proberen, als het niet past past het niet maar als het wel past is het meteen goed. Ik kan ongeveer een kleine 1500 km rijden (tot nu toe) voor het peil iets van 1/3e is gezakt, dus het is nog te managen, maar hoe eerder de boel dicht is hoe beter natuurlijk.

EDIT heb vandaag een plaatje kunnen schieten van het element in het onderblok:

Afbeelding

Steve, je hebt PBtje van me, maar voor andere mensen ook, lijkt deze aansluiting op wat er op latere B2xx blokken is gemonteerd?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7454
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door Saapie » ma 22 mar, 2021 19:30

Het waterhuisje zelf kan ook nog lekken. Is een punt waar ze vaker koelvloeistof verliezen. Je kan het beste de boel even losmaken en nieuwe pakking monteren.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door Injectie » wo 24 mar, 2021 17:20

Nee dit lijkt niet op de vaak lekkende B2XX aansluitingen uit de 900NG/ 9-3/9-5. Pas wel op met het loshalen van dit huisje. Ze zijn niet meer leverbaar. En vaak redelijk breekbaar.
Wij hebben blindplaatjes laten maken die je hier op kan schroeven.....
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door Robinson1 » wo 24 mar, 2021 20:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het vervangen van het huisje, kan raadzaam zijn. :wink:
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 14: woensdag=wasdag

Bericht door vel0city » wo 31 mar, 2021 17:02

...of gehaktdag, maar in dit geval wasdag. Want het is 20º met een lekker zonnetje, mooi tijd om even met de hand de auto van boven naar beneden schoon te maken. Zo'n wasbox met alleen 'n hogedruk spuit haalt wel wat weg maar natuurlijk lang niet zo veel als het ouderwetse handwerk kan. Maar eerst...

Denken in oplossingen
Je hebt nooit problemen, je hebt uitdagingen. Zo ook vandaag. Gisteren kapte de gehele interieurverlichting ermee bij het openen van alle deuren. Hij deed 'et echter wel met de schakelaar op standje altijd-aan, dus dan gaat mijn focus meteen naar een defect in de schakelaar zelf in plaats van een zekering of lampje. Had er al eens eerder wat gepruts mee, moest ik even wat met de schakelaar friemelen voor 'ie het weer deed. Nu deed hij helemaal niks meer, dus snel maar even de schakelaar uit de middenconsole gewipt en open gehaald. En ja hoor, binnenin was de schakelaar (niks meer dan een koperen stripje met wat vingertjes) smerig van 29 jaar Zweedse stof en vuil en was het contact van standje aan-bij-open-deur lekker groen van de kopercorrosie, het was dus ook niet vreemd dat hij het niet meer deed. Snel schoongemaakt en de contacten wat opgefrist, de boel in elkaar gezet en ik heb weer licht :)

Een andere uitdaging was de spiegelverstelling van de rechter spiegel. Deze had er namelijk sinds ik de auto heb niet heel veel zin in, onder bepaalde omstandigheden. Was het in de auto namelijk koud, dan had de gehele spiegel er geen zin in. Was het wat warmer in de auto, dan wilde de spiegel soms wel naar beneden of buiten maar niet omhoog of naar binnen. Was het binnen in de auto goed warm dan wilde de gehele spiegel wel weer gewoon werken, mits je een paar keer de spiegelknop in een stand duwde. De spiegelmotor was dus gewoon goed, die deed het ongeacht de temperatuur buiten, dus dan blijft alleen de schakelaar in het facia nog over. Die heb ik er maar even uit gehaald om eens te kijken hoe die werkt en hoe hij weer beter kan werken :)

De eerste surprise: de schakelaars zijn van IKU en hier in Nederland gefabriceerd :D. Hier is de patiënt in kwestie, aan het plaatje dat in het facia zit:

Afbeelding

De twee glimmende bolkopjes aan de zijkanten zijn niets meer dan frictiepinnen die de twee helften aan elkaar houden. Even een plastic spatel ertussen en:

Afbeelding

Het systeem is nog best complex voor het formaat. Een serie van drie conische contacten (in het midden op de foto) die door staafjes in de hendel met een veertje erachter op hun plek worden geduwd tegen een serie koperen strips aan die gecombineerd spanning doorgeven en zo de spiegelmotor bedienen. Er zit af-fabriek een beetje groenig vet op en in de schakelaar wat na 29 jaar z'n smerende werking niet echt meer heeft en in dit geval dus als isolator dient. Was het koud in de auto dan werd het vet ook nog eens hard en kon je wiebelen aan de knop wat je wilde, er gebeurde niets. Dus met een pincet en wat schoonmaak alcohol al het oude vet verwijderd en er wat Kroon Oil 03009 in gedaan. Officieel niet voor dit soort doeleinden maar ik had het voor handen, het werkt en het is geschikt tot -30ºC, dus het voldoet hier prima :) Alles bij elkaar ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Daarna eerst de hendel door de behuizing geduwd (past maar op een manier), daarna een wit plastic framepje er weer in (past ook maar op een manier) en daarna het stekkerblok er weer op (je raadt het al, past ook maar op een manier). Als laatste de frictiepinnen er weer door en even aanknijpen met een punttang en het kan weer ingebouwd worden. En verrek, het doet het ook nog :wow: In m'n weekend ook maar meteen de andere schakelaar dezelfde beurt geven, dan zal ik wat betere foto's maken en er een handleiding van maken op dit forum, mocht iemand anders hetzelfde euvel hebben :wink:


Een schone Saab is een mooie Saab
Dan weer terugkomen op de titel van deze post: wasdag. Want dat was doel drie van vandaag. Een wasbox kan veel doen voor los vuil en zand, maar voor de hardnekkige prutsels is er maar een optie: handwerk. Niet dat dat erg is, zeker met dit weer het geen straf. Twee emmertjes water vullen waarvan een met autozeep (en de andere om de vuile spons af te spoelen alvorens weer in de zeepemmer te dompelen), auto nat maken en gaan met die hap. Knapt ze best van op 8)

Afbeelding

Wat is zo'n 5-deurs toch mooi :love:

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 14: woensdag=wasdag

Bericht door Ewout » wo 31 mar, 2021 17:49

In meerdere opzichten fijn opgefrist! 8)
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 15: Lekke Lucas

Bericht door vel0city » vr 23 apr, 2021 13:40

Even een tijdje verder. Had gehoopt eerder aan het koelvloeistoflek te kunnen beginnen maar een positieve Corona-test van mijzelf gooide roet in het eten. Gelukkig nergens echt last van gehad en de quarantaineperiode is over, dus we mogen weer naar buiten.

De auto is nu hopelijk weer waterdicht. Ik heb wel het gehele huisje van het onderblok moeten halen omdat het hitte-element natuurlijk weer muurvast zit, zo vast zelfs dat ik hem met m'n kleine bankschroef en een sleuteltje 34 niet los krijg. Dus nu zit er een J&D RVS blindplaat op samen met een lading vloeibare pakking en het originele pakkingpapier. Als ik de motorverwarming loskrijg van het huisje kan er een nieuwe ring onder en is hij hopelijk weer permanent waterdicht. Ik zal hem echter niet terugplaatsen in deze zomerauto, dus misschien gaat het ding in z'n geheel wel in de verkoop (of dat ik op een latere datum het waterhuisje zonder verwarming weer terugzet dat ik wel het blok gewoon kan ontwateren). Ook meteen de thermostaat en de temperatuursensor vervangen, blok kwam nooit lekker op temperatuur en de meter in m'n tellerbak had het heen-en-weer. Zit nu een 89º thermostaat in evenals een nieuw niet-verrot stekkertje op de temperatuursensor. Komende tijd even het waterpeil in de gaten houden, er zullen vast nog wel luchtbellen uit komen, evenals de blindplaat in het onderblok, dat 'ie daar nu ook echt droog droog is :)


PS alvast een voorproefje op wat komen gaat:

Afbeelding

Aju roest, hallo Simons 8)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 15: Lekke Lucas

Bericht door vel0city » za 01 mei, 2021 1:54

Ik heb de kans gehad om het verwarmingselement van de motorverwarming los te krijgen van het waterhuisje waar het koelwater uit m'n motor ontsnapte. Tot mijn verbazing kon ik het gehele element ronddraaien in de moer waar deze in zat, dus dat heb ik maar even uit elkaar gehaald om te kijken hoe dat kon.

Aanschouw:

Afbeelding
Dat zwarte hoort rubber te zijn, maar dat is het al een aardige tijd niet meer geweest... :lol:

Afbeelding
Plankhard, dus dat dicht niet meer af. Heb ook meteen even gezocht naar het type Calix wat er in heeft gezeten, dat is kennelijk de Calix M5T 186A aldus de site van Calix. Leuk om te weten dacht ik zo, maar het betekent dus ook dat ik ze een mailtje kan sturen om te kijken of ze misschien het specifieke rubber ringetje nog ergens hebben. Dan kan ik dat spul weer terug in elkaar zetten (heb het hitte-element ook al weer aardig schoon gekregen) en dan gaat het gehele systeem de verkoop in. Ik zet zelf een afdichtbout op de plek waar de verwarming heeft gezeten (wat er normaal ook zit als je geen motorverwarming hebt) en dan gaat bij de volgende geplande koelvloeistofwissel het oude watermondje met nieuwe ringen terug op het onderblok. Is een stuk makkelijker om zo het motorblok te legen via het kleine afwateringsgaatje dan steeds een blindplaat er af te halen en 3-3,5 liter koelvloeistof over de aandrijfas te zien plonzen :wink:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door vel0city » wo 05 mei, 2021 19:20

Als de kat van huis is, heeft de motor wat meer vermogen. Tenminste, als je met kat bedoelt: de katalysator. Als je een huisdier bedoelt, dan zou het wel wat vreemder zijn als de niet-thuiszittende kat ineens +20 pk geeft aan het motorblok... Ok we dwalen af, tijd voor het echte werk.

Vandaag de tijd genomen om de gehele uitlaat vanaf het turboknietje te vervangen door iets wat a: niet lijkt op kroepoek, b: wat meer uitlaat doorlaat, en b: wat meer bromt 8) Het verschil mag er wel zijn, denk ik zo:

Afbeelding

versus:

Afbeelding
Mooie upgrade vind ik zelf, ook op audio-gebied 8) Had misschien ook wel alleen het eindstuk kunnen vervangen voor het uiterlijke uiterlijk, maar dan had dit blijven zitten:

Afbeelding
En dat was dus rondom zo. Zorgt ook wel voor extra "flow", maar daar zal de keurmeester wel een andere mening over hebben :mrgreen:


Maar goed, de titel van dit topic is: Nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1. Want klaar zijn we er nog niet mee, helaas. De passing van het geheel is namelijk niet echt goed te nomen, met onderstaande als grootste pijnpunt:

Afbeelding

De middendemper (bestaande uit een geheel vanaf de turboknie) zit tegen het hitteschild in de middentunnel aan :( Vergelijkend met de oude einddemper lijkt de Simons-demper aan de motor-zijde te vroeg een bocht te maken naar de middentunnel toe (in plaats van uit de demper nog een centimeter of 5 recht te lopen en dan de bocht te maken), en het lijkt ook wel of de laatste bocht in de voorpijp naar de middendemper toe meer, wel, bochtig had moeten zijn, dat laatste is hier het grootste issue. Ik kan de demper wel in het midden duwen, maar dat vergt dusdanig veel kracht dat deze daar niet te houden is door de rubbers van de einddemper, hij wordt door de middendemper weer opzij geforceerd. Als ik de flens op de turboknie wat losser laat EN de beugel onderaan die aan de versnellingsbak zit los laat is de pijp goed bij te draaien zodat deze mooi recht door het midden heen gaat en is het Simons-gedeelte ook goed vast te zetten, maar dan zit de voorpijp op een rare manier tegen het chassis te beuken en zit hij niet recht op de turboknie. Zodra ik de flens of steun in 't motorruim vast zet trekt het geheel naar linksachter toe :-S+ Nou had ik helaas ook geen tijd meer op de brug, de hobby hal ging sluiten, dus zit het nu nog steeds zo. In ieder geval is het systeem dicht...

Ik heb een Simons-set voor een Classic met een kat, maar de einddemper is aldus het onderdeelnummer gelijk aan die van de set voor zonder de kat, dus daar kan het niet aan liggen, en de rest tot de eindpijp past mooi en hangt zonder rammeltjes. De voorpijp komt bij J&D vandaan en zou origineel moeten zijn, maar ja, wat is origineel... Dus wat doen we niet goed hier? En hoe kan ik het oplossen? Zit er bijna aan te denken om Simons een mailtje te sturen of ze de voorpijp en middendemper uit hun complete kit ook los verkopen, dan is het gehele systeem van voor tot achteren van een fabrikant en dan zou het wel heel vreemd moeten zijn als het dan nog niet past...

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door reiernumans » wo 05 mei, 2021 21:43

Die voorste demper met downpipe is echt een mega onhandig ding om te verschepen, kan me nog wel herinneren dat als ik zo'n ding bij Orio bestelde hij nauwelijks verpakt en voorzien van een paar stickers aankwam (wel meer uitlaatdelen waar dat zo mee ging). Bij 9-3og dempers raakt dan vaak de flens beschadigd, dat heb ik bij deze dan weer niet zien gebeuren, maar wellicht dat 'ie een tik heeft gehad onderweg of ergens achter klem heeft gezeten waardoor 'ie wat ontzet is? Origineel is tegenwoordig Walker-Fonos. Klinkt niet zo briljant als de oude originele uitlaten, maar is in mijn ervaring qua pasvorm eigenlijk altijd wel goed (en klinkt ook véél beter dan de meeste goedkope aftermarket opties).
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door vel0city » wo 05 mei, 2021 22:15

reiernumans schreef:
wo 05 mei, 2021 21:43
...maar wellicht dat 'ie een tik heeft gehad onderweg of ergens achter klem heeft gezeten waardoor 'ie wat ontzet is?...
De pijp is inderdaad een gigantisch onding door z'n lengte en rare bochten. Deze pijp werd door de koerier los meegenomen, ik kreeg een melding dat 'ie bezorgd was maar had niks gehoord, hebben ze hem gewoon in de voortuin gelegd, "zoals U dat heeft aangegeven in uw bezorgingsvoorkeuren" (terwijl ik die lijst met voorkeuren nog nooit heb gezien) ..... :roll:

Maar er zat geen schade op, of iets dat er op leek dat de pijp of flens zelf verbogen was. Hij kwam bij wijze van spreken zo uit het doosje, ging er zo onder en toen begon het gedoe.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door Vyv » wo 05 mei, 2021 22:23

Ik heb helemaal geen midden demper. Alleen een katvervanger en een pijp naar de achterdemper. Nog meer flow :wink:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door vel0city » wo 05 mei, 2021 23:02

Had ik ook nog op de optielijst, maar bedacht me later dat ik m'n buren wel een beetje te vriend wil houden als ik om half 6 in de ochtend de auto tot leven brul als ik naar m'n werk ga :P

Plaats reactie