Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4147
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door Sonab » wo 05 mei, 2021 23:17

Laat ik t zo zeggen: Ik heb jaren terug in plaats van de katvervanger een derde (Simons) demper gemonteerd, omdat ik een iets beschaafder geluid terug wilde. Bevalt goed ;-)
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door Tubefreak » do 06 mei, 2021 0:11

Vyv schreef:
wo 05 mei, 2021 22:23
Ik heb helemaal geen midden demper. Alleen een katvervanger en een pijp naar de achterdemper. Nog meer flow :wink:
Dito. Geluid is net niet asociaal, wel dik. Bijkomend voordeel is dat de midden demper niet meer aanloopt bij verkeersdrempels.

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4147
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door Sonab » do 06 mei, 2021 8:37

Moet ik erbij zeggen dat mijn setup start met een 3"downpipe, dat geeft ook wat extra geluid.
En dat terwijl de meeste van mijn collega's met 70 k/u in fluisterende muisgrijze japanners rondsukkelen ... :lol:
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door reiernumans » do 06 mei, 2021 14:01

Tubefreak schreef:
do 06 mei, 2021 0:11
Dito. Geluid is net niet asociaal, wel dik.
Hier zijn de meningen énorm over verdeeld. Ik rij al een paar jaar met een katloze uitlaat met alleen een standaard (imitatie) einddemper. In de auto klinkt het nauwelijks harder dan met kat, hooguit een kleein beetje resonantie rond de 80km/u. Buiten de auto klinkt het best hard, de einddemper die ik er nu onder heb is stationair ook niet super stil dus dat helpt zeker niet mee. Ik krijg vanuit familie regelmatig opmerkingen over het kabaal, en rond mijn flat weet iedereen inmiddels wel dat ik 'die jongen met die Saab' ben. Nu ik de 25 gepasseerd ben heb ik al meermaals overwogen om toch weer een kat te plaatsen of ook zo'n downpipe/middendemper combinatie aan te schaffen, maar ik blijf twijfelen.. Als ik dan weer een stukje met het raam en/of dakje open rijd en een wat sportievere rijstijl aanhoud is het toch wel heel leuk dat er wat geluid uit komt.. :lol:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door Tubefreak » do 06 mei, 2021 14:39

Daar is overigens een hoogwaardige oplossing voorhanden: https://guerrilla-exhaust.com/guerrilla-bypass-single

Helaas is vel0city daar niet mee geholpen voor zijn probleem.
@vel0city heb bij mijn vorige 900 een catloze simons set (als 1 complete set gekocht) van voor tot achter gemonteerd en dat was wat wringen hier en daar maar hing wel goed uiteindelijk. Grootste probleem was de bocht over de achteras. Is er een bedrijf in de buurt wat eventueel de pijp wat kan buigen? Of zou een verlengstukje kunnen helpen?

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door vel0city » do 06 mei, 2021 15:31

Tubefreak schreef:
do 06 mei, 2021 14:39
@vel0city heb bij mijn vorige 900 een catloze simons set (als 1 complete set gekocht) van voor tot achter gemonteerd en dat was wat wringen hier en daar maar hing wel goed uiteindelijk. Grootste probleem was de bocht over de achteras. Is er een bedrijf in de buurt wat eventueel de pijp wat kan buigen? Of zou een verlengstukje kunnen helpen?
Het probleem lijkt hier juist de voorpijp te zijn, die wat te lang doorloopt voor de laatste bocht naar de middendemper toe. Daar zou juist een stukje tussenuit mogen en aan de einddemper-kant er juist bij mogen worden gelast. Maar ik denk dat ik ook eerst voor de Simons-oplossing voor-tot-achteren ga, die voorpijp en middendemper van hun bestaan uit twee delen en kan ik dus al wat meer mee spelen met hoe recht die pijpen in elkaar steken om achter goed uit te komen in plaats van zo'n groot onhandig enkel geheel.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 16: De kat van huis: nieuwe uitlaat, hoofdstuk 1

Bericht door vel0city » vr 14 mei, 2021 19:49

Simons een berichtje gestuurd, hoewel ze de demper wel op voorraad hebben geldt dat niet voor de voorpijp, dus het is nog even wachten tot die op voorraad is voordat ik dat gedeelte van de uitlaat ook van Simons kan maken. Voor nu ken het even door.

Ongerelateerd aan de uitlaat, maar vandaag besloot de spiegel in de rechterdeur dat het tijd was om de rest van de auto te verlaten. Hij trilde wat, hing in eens heel scheef in de spiegelkap en net dat ik de afrit naar de parkeerplaats pakte ging hij er vandoor. Rust zacht spiegeltje, ergens in de berm van de linker rijstrook van de A27 t.h.v. afrit 23 :oops: Gelukkig heeft het loslaten van de spiegel niks met het frame te maken waar hij in hing, de ring achterop het spiegelglas was gewoon losgetrild en ik had al twee vervangende spiegels liggen met verwarming (waar ik nog steeds niet aan toe ben gekomen :wink: ) uit een 9000, dus eentje daarvan zit er maar vast op. Kan ik in ieder geval weer wat zien :D

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 17: Een dak boven het hoofd.

Bericht door vel0city » vr 04 jun, 2021 13:49

Tijdje verder. De Classic heeft niet veel gedaan, anders dan afwachten wanneer er een dak boven haar hoofd beschikbaar kwam. De 9-3 heeft de taak van dagelijkse wagen overgenomen, terwijl het eigenlijk de bedoeling was die pas in de winter te gaan gebruiken.

Maar er is inmiddels goed nieuws: De Classic heeft officieel een dak boven haar hoofd :mrgreen: Een mooie box van 6x3m op 25 min rijden van m'n huis af, met elektra en ruimte zat om onderdelen en gereedschap op te bergen voor een schappelijke prijs per maand (voor de Randstad dan :oops: ). Aanschouw:

Afbeelding

Maar waarom de zomerauto aan het begin van de zomer al in de stalling zetten? Wel, er moet wat werk aan gebeuren. Werk wat ik had gehoopt pas in het najaar te hoeven doen, maar wat ik toch maar naar voren heb gehaald, als je leest wat er allemaal op de planning staat denk ik wel dat je snapt waarom we dit eerder gaan doen. Dit zijn onder andere, niet op volgorde:

-complete revisie achteras, inclusief nieuwe remleidingen, reviseren remklauwen, nieuwe rubbers, veren, schokdempers, de hele mikmak. Hier begin ik mee.
-rondom nieuwe remslangen (RVS omwikkelde)
-beugels achterbumper ontroesten
-bumpers rondom spuiten (incl. de recent bemachtigde Aero-zijstukken :) )
-roestplekken in onder in de bestuurdersdeur wegnemen (is gelukkig niet doorgerot)
-onder de auto alles ontroesten en opnieuw in de tectyl o.i.d. zetten. Gezien de achteras er onder uit gaat zal ook de benzinetank worden gedropt, kan alles achter die tank ook worden behandeld.
-voorophanging voorzien van nieuwe rubbers, ook hier remklauwen reviseren
-onderste radiatorbalk ontroesten, evenals ander spul wat ik nog meer tegenkom onder de motorkap
-etc etc etc...

Als ik eenmaal achterin de auto klaar ben, wordt hij omgedraaid in de box om bij de voorzijde aan de gang te kunnen. Daar zal ik bekijken hoe het met de distributieketting is, het ding klinkt met koud blok namelijk een beetje als een tractor... :?
Niet alleen cosmetisch werk dus, maar ook techniek. Techniek dat gewoon goed moet werken, helemaal het remwerk. Toch wel lekker als je na het gas geven (en genieten van de brul uit de pijp :wink: ) ook weer normaal tot stilstand kan komen.

Kortom, genoeg te doen dus, en alle tijd om het te doen. Ik verwacht eigenlijk al dit jaar niet meer met de Classic de weg op te gaan, ook gezien ik in de winterperiode de Classic sowieso binnen hou, dus dat geeft me wel wat meer tijd om alles ook meteen goed te doen i.p.v. te gehaast te gaan doen omdat ze in deze zomer nog moet rijden. Eerst maar eens rustig een plan van aanpak gaan maken om de achteras te gaan lichten en dan rustig aan verder gaan. Wordt dus vervolgd 8)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 17: Een dak boven het hoofd.

Bericht door Vyv » vr 04 jun, 2021 15:10

Ik zou 'm bij Roel95 wegzetten :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pelendur
Geregistreerd lid
Berichten: 1250
Lid geworden op: wo 22 dec, 2004 22:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 17: Een dak boven het hoofd.

Bericht door Pelendur » vr 04 jun, 2021 17:49

Wel eerst even een kaartje trekken 😅
Saab 900 Aero Turbo S CC 3d 91´
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch

Issam
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jun, 2021 13:56
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 17: Een dak boven het hoofd.

Bericht door Issam » do 24 jun, 2021 0:19

Heerlijk zo, z’n eigen plekje. Gefeliciteerd, het blijft lastig om een geschikt opslagplek te vinden in deze tijden..

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 18: Het ontleden begint

Bericht door vel0city » zo 22 aug, 2021 16:31

kijkt naar laatste reactiedatum

:shock:


Is het al weer zo lang geleden?

Jammer genoeg wel, hoewel ik graag meteen na het stallen van de Saab er aan wilde sleutelen moest dat even op zich wachten, vooral door een chronisch gebrek aan tijd (en wachten op de bezorging van onderdelen). Gelukkig is het nu zo ver dat er snel schot in gaat komen, de auto staat inmiddels op vier thuiskomertjes (waar nog wel even wat lucht in de bandjes gaat) en over anderhalve week gaat de auto met de kont omhoog en wordt de achteras zo ver mogelijk gedemonteerd, als het even kan zelfs neem ik hem mee naar een maat van me waar ik hem ga oplappen.

Maar eerst vandaag wat anders los gehaald: de achterbumpers. Gelukkig een bekende klus, dus ondanks wat roestige boutjes en moertjes kwam alles snel los. Daarbij werd ik aangenaam verrast met wat ik tegenkwam. Niet zozeer door de kilo's Zweedse stenen en stof die zich de afgelopen 28 jaar hebben kunnen verzamelen in de hoekjes en kiertjes, maar door het gebrek aan nare bloemkolen in de carrosserie. Als je alleen de achteras zou bekijken zou je denken dat de rest van de achterkant ook aardig rot is, maar integendeel. De tectyl die er lang geleden op is gespoten doet nog steeds keurig z'n werk en afgezien van wat vliegroest her en der en een onder het rechter zijbumper-stuk verstopt stuk chassis wat geen lak meer heeft is er nul komma niks doorgerot, ook niet na wat zachte klopjes van een rubber hamer :) Dat belooft dus veel goeds als de tectyl en benzinetank er eenmaal onder vandaan gaan, voor een auto uit het zuiden van Zweden zit er in ieder geval achteraan de auto geen laswerk, hoogstens een enkele plek even wat ontroesten met een lamellenschijf :mrgreen:

Ahfijn, wat plaatjes bij m'n praatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 18: Het ontleden begint

Bericht door Vyv » di 24 aug, 2021 9:30

Altijd fijn als er weinig roest te vinden is!

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 19: Kont omhoog en gaan...

Bericht door vel0city » wo 01 sep, 2021 22:56

Het is even beunen, maar dan heb je ook wat :D

Afbeelding

Vandaag was het zo ver. Eindelijk tijd gehad en tijd kunnen nemen om de boel achter allemaal los te maken. Het kostte even een goede dag, want alles zat natuurlijk he-le-maal vastgerot, maar met een beetje geweld liefde komt ook het meest vaste boutje of pennetje los. En ik heb vandaag kunnen doen wat ik daadwerkelijk wilde doen, dus da's al helemaal mooi.


Deel 1

Maar waarom nou de achteras reviseren? Nou...

Afbeelding
Hierom...

Afbeelding
En hierom...

Afbeelding
En al helemaal hierom... :shock:

Kort gezegd, het is klaaruitafgelopen met deze achteras, in ieder geval in deze staat. Lang gezegd, het lijkt tot nu toe alleen op oppervlakteroest, er zijn geen gaten bij gekomen op plekken waar dat niet zou moeten, maar zo doorrijden was uit den boze. Schokdempers zijn zo lek als een vergiet. Bumpstops die voor het gemak alvast voor je van de auto vallen. De remslangen en -leidingen zijn ook prut, helemaal de lange leiding naar de linker remklauw, die niet eens meer aan de as vast zit gezien de clips zijn weggerot :oops: Rubbers waar de leidingen in zitten zijn nog wel goed, dus dat komt straks gewoon weer vast te zitten door nieuw gelaste beugeltjes op de as.

En hier ligt het gevaarte dan, ingepakt en wel, in het andere Saabje. Merk je toch wel dat de vlakke laadvloer van de Classic heel wat makkelijker laad dan de dieper liggende achterbak van een OG9-3 :wink:

Afbeelding


Deel 2

Oplettende lezers zullen denken, je zegt toch dat alles los is achter? Hoe zit het dan met de tank? Wel beste lezer, wees gerust, deel twee komt nu namelijk. Gelukkig een stuk sneller los dan de as, maar de brandstoftank is ook onder de wagen vandaan:

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk waren de krikken er alleen voor de eerste opvang dat ik de banden doorsleep, ik heb met een maat de tank uiteindelijk gewoon op de armen genomen en met een beetje wurmen er onder uit getild. Ik had hem al voor het stallen onder de 3/4e leeggereden, dus er kwam uiteindelijk nog iets van 15L V-Power uit, dat nu voort gaat leven in B205 van de 9-3 :)
Afgezien van wat Zweeds grind ziet het er nog allemaal zeer puik uit daar achter. Alleen een plekje even bijwerken waar een van de houders van de brandstofleidingen door de achterbak heen steekt, maar meer rottigheid zit er nu niet meer. Niet meer, want dit kwam er wel nog even onder vandaan...:

Afbeelding

De kunststof strippen zijn heel en worden na een schoonmaakbeurt weer hergebruikt. De banden zelf daarentegen....


Deel 3

Herinnert men dat ik dit nog zei vorige week?
voor een auto uit het zuiden van Zweden zit er in ieder geval achteraan de auto geen laswerk
Daar dacht de Saab toch even anders over. De bekende plek van de schokdemperbevestiging links achter in de wielkast is namelijk ook klaaruitafgelopenkroepoek. Nog niet helemaal doorgerot, maar het gat waar de schokdemper doorheen steekt is toch even groter geworden dan eigenlijk wenselijk is. Toch wat laswerk dus, maar niet te veel. Kan ik mee leven, zeker bij een auto waar 29 jaar geen lasapparaat bij in de buurt is geweest :wink:

Afbeelding

De achteras kan ik bij een maat (waar ik ook vandaag de boel mee heb losgehaald) rustig aan oplappen. De as gaat tot het laatste boutje/moertje/schroefje/nippeltje uit elkaar (dus ook de wiellagers trekken zodat de stofhoezen eraf kunnen), wordt helemaal ontroest, daarna in de zinkprimer, netjes zwart aflakken en daarna weer in de antiroest voor weer jaren rijplezier. De kunststof banden van de tankophanging maak ik schoon, de tank zelf zal ik even een spoelbeurt geven waarna alles weer met nieuwe tankbanden onder de auto wordt gezet. Zal het brandstoffilter ook meteen meenemen, als ik toch bezig ben doen we meteen alles goed :wink:
In de tussentijd gaat ook de tectyl van de onderzijde van de auto af, wordt alle roest die er zit weggebonjourd en opgelapt waarna er weer een nieuwe laag antiroest op komt. Even kijken wat ik ga gebruiken. Of weer tectyl, of de RX5/RX10 combi waar m'n vorige Classic mee was behandeld, want dat spul heeft enorm goed gewerkt op die auto.


Hopelijk dus komende tijd weer wat meer activiteit van mij in dit topic, want ik ben nou eindelijk eens lekker op dreef. Het zal geen dagelijks werk worden, want het dagelijkse werk zit daarvoor een beetje in de weg, maar gezien de boel nu dicht bij huis ligt kan ik ook eens een avondje/ochtendje er mee aan de gang. Allemaal om weer lekker te kunnen :O:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door vel0city » vr 10 sep, 2021 20:11

Nou, achteras...

Voor nu is het even een achter(w)as. Gisteren en vandaag de tijd gepakt om de gedemonteerde achteras verder te demonteren tot zijn losse componenten. En met demonteren bedoel ik eigenlijk slopen, want het spul is in 29 3/4e jaar nog nooit los geweest. Elk boutje en moertje zat he-le-maal vastgeroest, dus de slijpschijf kwam meer aan bod dan de doppenset :wink:

Maar de aanhouder wint, de hele as ligt nu in onderdelen bij een maat van me. Alleen nog twee afgebroken boutjes uitboren (1x van de ABS sensor en 1x van de stofhoes) en de rubbers uitpersen (of tenminste, wat er van de rubbers over is...) en dan zal het geheel gestraald, gelast en gecoat gaan worden voor het geheel weer in elkaar gaat met verse bouten moeren en rubbers en remklauwen en remschijven/blokken.

Oh ja, remklauwen. Ik dacht er met een revisiesetje wel weer wat moois van te kunnen maken, maar het is einde oefening voor deze twee klauwen. Aanschouw:

Afbeelding

De ontluchtingsnippels zullen afbreken zodra ik er al met een steeksleutel naar kijk en de dop die het handremafstelmechanisme (3x de woordwaarde) beschermt is nevernooit meer los te krijgen, dus dit spul krijgt een enkele reis vuilstort :( Twee vervangende klauwen zijn al besteld die niet zo verrot zijn, dus die kan ik dan mooi opknappen met het revisiesetje wat ik al klaar heb liggen, inclusief de beugels waar ze aan vast zitten (belangrijk detail voor later).

Ik kan wel heel uitgebreid vertellen hoe elk individueel deel is los gekomen, maar dat wordt iets te langdradig. Dus bij deze: fotoreportage! :)

Afbeelding
Eerst maar de draagarmbevestigingen losgehaald (de enige bout/moer-combo die gewoon los te draaien was).

Afbeelding
De remklauwbeugels losgehaald (het detail van eerder). De oude beugels hebben dus twee afgebroken M6 bouten waar de stofhoezen aan zaten, kijken of ik die boel uitboor of gewoon de nieuwe beugels opknap.
Ook op deze foto: de naafmoer is brandschoon en zat goed in het vet. Dop 32 erop met een lang wringijzer, even er aan hangen en het kwam zo los.

Afbeelding
Had ik nog speciaal een lagertrekker gekocht hiervoor, zijn ze gewoon met de hand af te nemen :-P+ Naven en bijbehorende lagers zijn nog perfect in orde, alleen even schoonmaken.

Afbeelding
Stofhoezen konden er nu af zonder de wielnaaf, dus nu kon ik ook beter bij de bouten die de draagarmen en de stabi-stang vasthield. Losgebeund en wel ligt hier de stabi-stang al vast los, de draagarmen volgen spoedig.

Afbeelding
Toch wel handig zo'n grote bankschroef. Alles is nu van de as af inclusief de vele roest wat dus gelukkig alleen oppervlakkige roest blijkt te zijn. Geen gatenkaas, ikke blij :)

Afbeelding
Huwelijk tussen draagarm en schokdemper ook beëindigd. Boutkop weggeslepen, daarna met een doorslag de rest van de bout doorgetikt, bout door midden geslepen en de rest er uit geslagen. Daarna even een ruk aan de demper en hij ligt los.

Afbeelding
En hier het geheel gedemonteerd. Na het schieten van deze foto even de twee einden van de as ingepakt zodat daar geen roest zal ontwikkelen, dat zou zo lullig zijn als de wiellagers er niet meer lekker om passen...

Nou dus alleen de rubbers nog uitpersen en de afgebroken boutjes wegnemen uit de as zelf en dan het geheel afleveren bij een metaalboer die er weer wat moois van kan maken. Dat zal nog wel even gaan duren, in de tussentijd reviseer ik de 2e hands remklauwen zodat dat ook weer helemaal in orde is en dan kan het geheel in omgekeerde volgorde van demonteren weer in elkaar.


Had ik nog meer? Oh ja, in het hoofdstuk "compleet overbodig maar toch leuk om te doen" ook nog even de tankbanden gespoten. Je zal ze niet zien maar ik weet in ieder geval dat ze weer mooi zwart zijn. Of nou ja, zwart, meer antraciet-grijs. 'K had nog een half-volle spuitbus over, dus die heb ik maar even gebruikt :wink: Twee touwtjes aan de rozenboog in de tuin, bandjes opgehangen, met dit als eindresultaat:

Afbeelding

Aardig productief weekendje zo denk ik 8)

Plaats reactie