Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door vel0city » zo 19 sep, 2021 18:01

Vandaag weer wat verder geklust, ditmaal aan de linker remklauw. De 2e hands klauwen waren toch ietsjes beter dan de hompen roest die onder de Saab vandaan kwamen :lol: Ze zijn allebei nu helemaal uit elkaar gehaald, waarvan de linker klauw nu dus zo goed als schoongemaakt is en de handrem en montagebeugel zilver gespoten zijn. Alleen de klauw zelf moet ik nog ontdoen van vuiligheid maar ik was door m'n roterende staalborstels heen :oops: Morgen maar even nieuwe halen en dan is de linker klauw klaar gespoten te worden, waarna het geheel weer in elkaar gezet kan worden, met nieuw vet en rubbers. Daarna het kunstje herhalen voor de rechter klauw en het geheel kan er weer jaren tegenaan :wink:

Voor wie wilt zien wat er in een nieuwe steek remklauw met handrem zit (minus de remklauw zelf):
Afbeelding


En een van de twee gespoten delen (de montagebeugel van de klauw). Niet het allermooiste spuitwerk, maar het is wel goed geconserveerd nu en het zit toch achter een remschijf :mrgreen:
Afbeelding

Vanavond weer naar m'n maat toe om nog wat aan de achteras te doen. Afgebroken boutjes uitboren en kijken of ik zo veel mogelijk van de rubbers uit kan persen. Daarna wat dingetjes opmeten voor het laswerk voor de beugels die de remleidingen op z'n plek houden en dan zal ik eens een metaalboer gaan contacten of 'ie het spul weer helemaal netjes kan krijgen.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door vel0city » ma 04 okt, 2021 15:59

De eerste onderdelen zijn gereed :) Tweemaal een remklauw, schoongemaakt, nieuw ingevet en voorzien van nieuw rubber rondom, klaar om aan de as te worden gemonteerd wanneer deze klaar is.

Hier is nummer links (rechts is vanzelfsprekend ook vernieuwd):
Afbeelding

En voor wie ze over zoveel jaar openmaakt voor een volgende revisie, de revisiedatum staat in het dopje dat het handremmechanisme afschermt :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door Steve-O » ma 04 okt, 2021 16:32

:bluethumb:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door vel0city » di 04 jan, 2022 18:09

Long time no see! Maar er is vooruitgang. De achteras is inmiddels helemaal kaal en gereed om gestraald te worden, net als alle bijbehorende delen die de achterophanging compleet maken.

Vandaag is er ook weer eens wat aan de Classic gemonteerd, in plaats van alleen maar demonteren :) De brandstoftank zit weer op z'n plaats, met nieuwe tankbanden en een nieuwe brandstofleiding voor de aanvoer naar het torretje voorin, inclusief nieuw brandstoffilter. De oude banjobout aan de ingangszijde van het filter zat helemaal vastgeroest, vandaar dat ik dus ook de oude brandstofleiding moest doorknippen en er nu dus een nieuwe PTFE leiding zit, zoals origineel dat ook het geval is (die leidingen gaan een eeuwigheid mee). Ook zijn beginnende roestplekken onder en bij de tank ontdaan van hun, wel, roest en zijn deze behandeld zodat er daar ook geen roest meer zal plaatsvinden (wat ook de hele reden was dat de tank eronder uit was gehaald). De gehele onderkant zal wanneer de auto weer kan rollen een beschermende laag krijgen krijgen, maar dit soort plekjes worden daarbij niet snel gepakt gezien er een tank in de weg zit.

Afijn, wat foto's.

Afbeelding
Alles voorbereiden voor het inbouwen. De RVS banden zijn zwart gespoten en hebben de oude rubberen beschermhoes weer op z'n plaats zitten.

Afbeelding
En 't hangt. Toch wel fijn zo'n lege tank, maakt het monteren een stukje makkelijker allemaal :wink:

Afbeelding
En vastgedraaid en wel. Ook bovenin is de vulhals en ontluchting weer aangesloten en opgeborgen achter de beschermende plastic plaat. Niet dat het veel zin heeft nu gezien de vulhals er nog een keer uit gaat wanneer de auto gespoten wordt, maar zo raak ik in ieder geval niks kwijt en kan er geen vuil in de tank belanden. Wel zo fijn :)

Oh ja, en ik was er eigenlijk een beetje overheen gegaan, maar deze rode dame is op 27-11-2021 30 jaar jong geworden :birthday: Dat betekent vanaf nu dus ook om de 2 jaar APK, maar zo ver zijn we natuurlijk nog laaaaaange niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door vel0city op di 04 jan, 2022 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12484
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door Krizzie » di 04 jan, 2022 18:21

Mooi werk!

Staat bij mij ook op de planning. Hoekjes bij reservewiel en vulmond moeten gedaan worden bij mij (en vast meer als ik dingen ga los halen...) dus dan gaat ook het hele onderstel eraf en naar de poedercoater. Tankbanden moet ik nog even bestellen. :P
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 1549
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door Roel95 » di 04 jan, 2022 21:16

Gaaf!!! Veel werk, ik weet het, maar als het eenmaal klaar en gemonteerd is..... heeerrlijk!!

Keep up the good work! (Maar dat gaat zeker goed komen)
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door Ewout » di 04 jan, 2022 22:51

Mooi, hoor! Zelfs als de velocity er misschien een beetje uit is. :wink:
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door Vyv » wo 05 jan, 2022 10:08

Vandaag is er ook weer eens wat aan de Classic gemonteerd, in plaats van alleen maar demonteren...
En ik zie ook dat de nieuwe uutlaat op zijn plek hangt, of had je die al eerder geplaatst?

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door vel0city » wo 05 jan, 2022 11:25

Vyv schreef:
wo 05 jan, 2022 10:08
En ik zie ook dat de nieuwe uutlaat op zijn plek hangt, of had je die al eerder geplaatst?
Die had ik al geplaatst voordat de auto de stalling in ging (heb er niet gek lang van kunnen genieten, vandaar dat 'ie nog zo schoon is :mrgreen: ) en ligt nou weer deels in de auto, voornamelijk om het sierstuk te beschermen. Hij zal er weer in z'n geheel onderuit gaan wanneer het blok uit de auto gelicht wordt, maar dat is voor een later tijdstip :wink:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door vel0city » do 06 jan, 2022 22:53

In het kader van meer opbouwen, ik kwam er nog achter dat de achteras niet helemaal klaar was voor de straler :oops: Bleek dat ik even vergeten was om twee afgebroken bouten uit te boren, eentje van een ABS sensor en de andere van het stofschild van een remschijf. Maar even uitgeboord, opnieuw getapt en een helicoil erin met een druppie loctite, gaat geen kant meer op :) Ook moest er nog even wat gevijld en gemarkeerd worden voor de staalboer om de clips die de remleidingen gaan vast houden vast te lassen. Dan is het straks een zootje op te offeren boutjes in het schroefdraad zodat dat schoon blijft met stralen en gaan met die banaan :wink:

Weer wat plaatjes bij de praatjes:

Afbeelding
Die rode markering, da's waar het nieuwe clipje komt. Dat 3x, is dat weer compleet.

Afbeelding
Opgeboord gat, klaar voor de helicoil.

Afbeelding
En helicoil vast, hoeft nooit meer los.

Afbeelding
Gezien ik ze toch zag liggen, gelijk maar even de achterste acht wielbouten schoongemaakt. Alle acht nog origineel Saab, is toch wel leuk om dat in de kop van de wielbout te zien staan :mrgreen:

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door phthalaat » wo 19 jan, 2022 13:15

vel0city schreef:
zo 19 sep, 2021 18:01
En een van de twee gespoten delen (de montagebeugel van de klauw). Niet het allermooiste spuitwerk, maar het is wel goed geconserveerd nu en het zit toch achter een remschijf :mrgreen:
Hoi, mag ik vragen welk spuitmiddel je hiervoor heb toegepast? Mijn brackets zijn nog kaal en wil ik voor montage graag nog even van een likje beschermspul voorzien.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 20: Restauratie van een achteras

Bericht door vel0city » wo 19 jan, 2022 14:44

phthalaat schreef:
wo 19 jan, 2022 13:15
Hoi, mag ik vragen welk spuitmiddel je hiervoor heb toegepast? Mijn brackets zijn nog kaal en wil ik voor montage graag nog even van een likje beschermspul voorzien.
Da's MoTip Brake Caliper Paint, bij nonpaints.com, in het zilver. Ik had aan een spuitbus genoeg voor twee klauwen+bracket, en waarschijnlijk ook nog genoeg om voor hetzelfde te doen met diezelfde bus.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door vel0city » ma 07 feb, 2022 19:03

Mooi weer vandaag, maar even de beschermplaat achter het T-stuk van de remleidingen op de achteras opnieuw gemaakt. Oude was meer roest dan metaal, daar was geen redden meer aan. Alleen nog even spuiten, maar daar was het net even te koud voor zo aan het einde van de middag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7454
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, langzaam weer opbouwen

Bericht door Saapie » ma 07 feb, 2022 19:29

Mooi werk! Heel netjes allemaal
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel xx: we komen d'r wel...

Bericht door vel0city » di 16 aug, 2022 21:13

Pfoe, is't alweer zo lang geleden?

Niet dat we niks hebben gedaan tussen februari en nu. Er kwam nogal wat tussendoor waardoor de te spenderen tijd wat afnam om echt meters te maken aan deze Classic. Maar daar komt verandering in!

Aanschouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poedercoaten doet wonderen voor 31 jaar oud ijzer 8)

Zelf heb ik ook het een en ander gespoten, met name de aanbouwdelen:

Afbeelding

En wie nog zich m'n laatste post nog kan herinneren, met dat stukje ijzer:

Afbeelding

Dat ziet er nu zo uit :)


Dan nu wat vergelijkingsmateriaal. Het spul is hier al zo veel mogelijk ontdaan van antiroest spul en oppervlakteroest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven in het zilver, de nieuwe borgclips voor de remleidingen vastgelast op de as (grote dank aan Sapphire hiervoor :) )

En een throwback toen het net onder de auto vandaan was gemeubeld:

Afbeelding

Zoek de verschillen :-P+

Nu alles dus weer compleet is kan het grote opbouwen echt beginnen. Aankomende donderdag is het zo ver, dan ga ik zo veel mogelijk bussen persen en een start maken met het aan elkaar knopen van alle losse delen zodat het weer op een achterophanging begint te lijken. Ikke blij :O:




Oh, en nog wat anders, ik heb mezelf een tijdje geleden trouwens op wat leuks getrakteerd.

Afbeelding

Gisteren even aan een voeding gehangen om ze op werking te controleren, en ze werken allemaal :mrgreen: Misschien kan je ook al zien dat de metertjes er niet al te nieuw uitzagen. Met roestvorming op de zwarte ringen en vies glas kan het spul natuurlijk niet gemonteerd worden (nou ja, het KAN wel, maar of het mooi is is wat anders :wink: ), dus ben ik vandaag maar even begonnen met een oplapbeurt. Zowel het plastic 1-DIN frame als de glaasjes zijn goed schoongemaakt en de ringen heb ik kaal gemaakt en opnieuw gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan er weer even tegenaan :)

Plaats reactie