Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 9: cruisen MET control :)

Bericht door vel0city » wo 20 jan, 2021 16:16

Welnu, een hoofdstukje kan worden afgesloten. De cruise control werkt namelijk weer helemaal :green_many:

Wat dus uiteindelijk toch de ECU die de boosdoener was. Vervangen door een gereviseerde unit, erin gemeubeld en voilà, alles doet 't. Heeeeeerlijk rijden zo, heb het echt gemist in dat maandje dat ik deze turbosloep inmiddels heb :wink:

Spiegelverwarming is nog steeds in aantocht evenals een setje nieuwe voordempers die ik al bij aankoop van deze wagen meekreeg, die ga ik ook maar even vervangen, de oude beginnen aardig nat te worden (en da's niet van opspattend regenwater). En gezien ik daar toch even voor de brug op ga, gelijk onderlangs op jacht naar beginnende roest.


Maar eerst: :O:

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 9: cruisen MET control :)

Bericht door Vyv » wo 20 jan, 2021 22:54

Hoe heb je een gereviseerde unit bemachtigd?

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 9: cruisen MET control :)

Bericht door vel0city » wo 20 jan, 2021 23:31

Ik heb de oude unit naar ecu-rc.nl gestuurd waar ze hem hebben getest, waaruit bleek dat er inderdaad een storing in zat. Ze hadden wat gereviseerde units op voorraad liggen waar ik er nu dus een van heb ontvangen. Mijn oude unit wordt hoogstwaarschijnlijk ook gerapareerd en gaat daarna in hetzelfde rijtje gereviseerde units belanden.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 10: Gentlemen, check your engines!

Bericht door vel0city » vr 05 feb, 2021 17:46

En we zijn weer wat kilometers verder. Nu met een klein probleempje, of in ieder geval, een indicatie van een probleem. Sinds afgelopen dinsdag heb ik inmiddels 2x een check engine lampje gehad. Net na aankoop had ik hem ook twee keer maar daarna bleef hij uit en merkte ik er qua rijden verder niks van.

Wel, soort van. Soms (niet altijd) bij terugvallen na stationair wil het blok nog wel eens te ver terugzakken in z'n toeren waardoor hij gaat bokken. Niet afslaan, alleen bokken, en na een tel of 3 regelt hij weer netjes bij. Inmiddels is vandaag dus weer het CE-lampje teruggekomen ondanks dat ik daar qua prestaties niks van merk. Rondspeurende op het internet ben ik meerdere posts tegengekomen met hetzelfde probleem, waarbij het meerdere keren te maken had met een LMM die langzaam maar zeker aan het overlijden is. Ik ga natuurlijk niet zomaar even random onderdelen vervangen, daarom heb ik ook wat dingetjes besteld om een draadje met zekering en schakelaar in elkaar te flansen om de CE-codes van m'n Lucas ECU uit te kunnen lezen om in ieder geval in de juiste richting te worden gestuurd. Wordt vervolgd dus :)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 10: Gentlemen, check your engines!

Bericht door Vyv » vr 05 feb, 2021 18:56

Ik vind wel dat je uitleesoplossing verwerkt moet worden in je sigarendoosje :wink:

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 10: Gentlemen, check your engines!

Bericht door Steve-O » vr 05 feb, 2021 19:20

Mischien eens alle connectoren van het blok bij langs gaan. Losmaken, pietsje contactspray en terugsteken. Auto had lang stilgestaan. Kontakten kunnen dan wel gaan spoken.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7454
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 10: Gentlemen, check your engines!

Bericht door Saapie » vr 05 feb, 2021 20:55

Lambda of Lmm is mijn gok.

En als je pech hebt beginnende koppakking.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 10: Gentlemen, check your engines!

Bericht door Christiaan94 » vr 05 feb, 2021 21:08

vel0city schreef:
vr 05 feb, 2021 17:46
En we zijn weer wat kilometers verder. Nu met een klein probleempje, of in ieder geval, een indicatie van een probleem. Sinds afgelopen dinsdag heb ik inmiddels 2x een check engine lampje gehad. Net na aankoop had ik hem ook twee keer maar daarna bleef hij uit en merkte ik er qua rijden verder niks van.

Wel, soort van. Soms (niet altijd) bij terugvallen na stationair wil het blok nog wel eens te ver terugzakken in z'n toeren waardoor hij gaat bokken. Niet afslaan, alleen bokken, en na een tel of 3 regelt hij weer netjes bij. Inmiddels is vandaag dus weer het CE-lampje teruggekomen ondanks dat ik daar qua prestaties niks van merk. Rondspeurende op het internet ben ik meerdere posts tegengekomen met hetzelfde probleem, waarbij het meerdere keren te maken had met een LMM die langzaam maar zeker aan het overlijden is. Ik ga natuurlijk niet zomaar even random onderdelen vervangen, daarom heb ik ook wat dingetjes besteld om een draadje met zekering en schakelaar in elkaar te flansen om de CE-codes van m'n Lucas ECU uit te kunnen lezen om in ieder geval in de juiste richting te worden gestuurd. Wordt vervolgd dus :)
AIC klep reviseren is ook aan te raden. Ergens op het forum staat een beschrijving van forummer Foll.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 11: Engine gecheckt, engine heeft dorst

Bericht door vel0city » vr 19 feb, 2021 15:19

Vandaag eindelijk is tijd gehad om de "engine" te "checken". Kabeltje in elkaar geflanst, stekkertje gevonden, uitlezen maar. Eerste code: 13231: no ignition signal. Da's een goede code om te hebben als de motor niet loopt, wat ook niet moet gebeuren om uit te lezen. Dat is dus mooi, m'n tool doet het in ieder geval :)

Maar daarna? Alleen maar lange "flashes" van het CE lampje, oftewel, geen extra codes om uit te lezen. Oftewel, wat er in zat om een CE lampje te geven tijdens het rijden is er uit en is geen probleem meer, ik heb ook geen CE lampjes meer gehad sinds de laatste keer. Goed nieuws dus?

Nou, ik ben er een beetje bang voor dat Saapie met z'n laatste opmerking wel eens een correcte uitspraak kan hebben gedaan, hoe ruk die uitspraak ook is :? Want het euvel met de onrustige stationair is niet weg en de auto drinkt ook heel langzaam m'n koelvloeistoftank leeg en deponeert dat dan in de uitlaat. Koude motor is altijd een wolkje witte damp uit de uitlaat (wat ook wel kan met dit koudere natte weer) maar zodra de boel is opgewarmd blijft dat wolkje in kleinere vorm wel bestaan. Ik zie verder geen olie in m'n koelvloeistof, het blok is verder kurkdroog en er wordt geen ene druppel olie verbruikt, alleen de koelvloeistof verdwijnt dus langzaam maar zeker. Dit zou ook kunnen duiden op een turbo die op z'n eind begint te raken, maar i.c.m. het soms onrustige stationair, is het reëel om te denken dat een nieuwe koppakking deze twee problemen zal doen verhelpen? :-S+

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 11: Engine gecheckt, engine heeft dorst

Bericht door Vyv » vr 19 feb, 2021 16:01

Voordat je de kop eraf trekt, hou de driewegklep van de verwarming in de gaten, deze lekken vaak zonder dat je er een goed spoor van ziet. Ding hangt boven de dynamo.

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4148
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 11: Engine gecheckt, engine heeft dorst

Bericht door Sonab » vr 19 feb, 2021 16:36

Je verwarmingselement onder het dash kan ook nog lekken, maar dan valt je waarschijnlijk wel nattigheid bij de bestuurdersmat op, als de KVS in deze mate verdwijnt
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7454
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 11: Engine gecheckt, engine heeft dorst

Bericht door Saapie » zo 21 feb, 2021 11:06

Doe even een drukmeting / gasmeting via expansievat. Ik heb zelf zo’n setje met vloeistof dat van geel naar blauw kleurt. Dan weet je zeker of er gassen in het koelsysteem zitten.

Koppakking gaat bij de 900 wel vaker gepaard zonder bekende symptomen in de olie. Ik had ook geen olielekkage of mayo. Maar wel CE en ook verbruik koelvloeistof.

Maar inderdaad eerst alle verdachte lekpunten langs lopen: vergeet niet de vriesplug en pakking bij waterpomp te controleren.

Oh ja; en koppakking is heel goed zelf te doen! Het is zelfs een leuke klus!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 12: Gentlemen, check your engines again!

Bericht door vel0city » wo 17 mar, 2021 17:56

Een gevalletje deja vù. Onderweg naar huis vanmiddag viel mijn oog op het weer aangesprongen Check Engine lampje. Je kijkt er gouw overheen, hij zit (voor mij) precies verstopt achter het stuur maar ik zag toevallig net het onderste stukje van het lampje. Maar nu kwam het mooi uit, want wat ik al zei, ik was onderweg naar huis. Dus bij thuiskomst meteen m'n testsnoertje uit de verzameling testkastjes gehaald en aangesloten zodat ik de meeste kans heb dat de foutcode nog in de ECU staat opgeslagen. Natuurlijk weer als eerste 13231, geen ontstekingssignaal, maar waar het bij de vorige uitleesronde ophield na deze code, kwam er nu wel een tweede ronde. Niet De Grote Meneer Kaktus Show, maar code 13225. Voor wie de Lucas-foutcodes niet uit z'n hoofd kent (zoals ik :) ), 13225 betekent een fout met de lambda-sensor. Ik heb de stekkers van de sonde even opengehaald op aanraden van Steve-O's vorige post, maar die zagen er schoon en goed geleidend uit. Een nieuwe sonde is reeds besteld en zal dus binnenkort geplaatst worden.

Ik ben ook nog even verder gaan speuren naar het koelvloeistof lek gezien het nog steeds leger wordende expansievat, maar ik heb nul komma niks gevonden. Kachelkraan en omliggende gebieden (zowel binnen als in de motorruimte) zijn kurkdroog. Slangen en radiateur zijn ook droog, evenals aansluitingen van randapparatuur op het motorblok zelf, ook die van temperatuursensoren en van de thermostaat. Het enige dat is gebleven is nog steeds een pufje waterdamp uit de uitlaat ook al zijn het blok en de uitlaat helemaal opgewarmd, dus er wordt koelvloeistof danwel verbrand in de cilinder(s), danwel in het slakkenhuis van de turbo gegooid. Maar ja, het wegvallen van de toeren bij gas los+ontkoppelen is ook niet weg en de damp uit de uitlaat is niet een variant van de gigantische witte rookpluim die bij defecte turbo's optreedt, dus ik ben bang dat optie 1 de enige is die overblijft :?

Verder staat er binnenkort een onderhoudsbeurt op het programma. Er staat inmiddels al weer 221.000 km op de klok, dus die 10.000km -beurt komt er weer aan en het hele hebben en houden is inmiddels binnen. Ook maar weer eens een dagje op de brug voor plannen :)

Gebruikersavatar
Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)
Berichten: 1235
Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 12: Gentlemen, check your engines again!

Bericht door Cornelius » za 20 mar, 2021 20:36

Kijk voor koelvloeistoef lekkages ook eens aan de onderzijde van het expansievat.
Had 2 jaar geleden - als mijn auto goed warm wegzette in een parkeergarage - dat er bij terugkomst een mooie roze plas onder lag. In eerste instantie niets te zien. Dacht dat het niet mijn auto was die dit had veroorzaakt.
Na een paar keer was ik dat redelijk beu en eens een paar minuten staan observeren. Opeens kwam er dan een stroompje vloeistoef onderuit het expansievat op het binnenscherm richting betonvloer.
Na vervangen was dat over, maar spoedig daarna de koppakking aan de beurt.
900S 1993

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 13: onderhoud met verassingen

Bericht door vel0city » zo 21 mar, 2021 18:11

Vandaag niks te doen en de kilometerstand geeft aan dat er onderhoud moet worden gedaan, dus dat hebben we maar gedaan. Bougies, rotor, verdeelkap, luchtfliter en v-snaren zijn allemaal vernieuwd, olie+oliefilter moet nog even op zich wachten tot volgende week gezien ik dan op een brug ga staan waardoor olie tappen al een stuk makkelijker wordt :) De lambda sensor wilde ik ook vervangen, maar ja, die zit natuurlijk ontiegelijk vast en je kan er niet echt makkelijk bij (ook met hitteschild en accu er uit), daar zijn echter weer speciale sleutels voor, dus daar ga ik er maar eens eentje van inslaan. Kan altijd wel handig zijn :D

En qua koelvloeistof is het toch misschien niet m'n koppakking dat problemen veroorzaakt. Want hoewel alle Saab-eigen slangen en componenten droog zijn (ook het expansievat is droog), is het juist m'n Calix motorverwarming waar er toch redelijk gestaag groene koelvloeistof uit druppelt :oops: En niet eens langs het schroefdraad, maar langs het stukje verwarmingselement dat uitsteekt uit m'n onderblok. Ik kan het van boven de auto niet echt goed zien waar het nou precies langs lekt, dus dat is ook iets wat ik volgende week op de brug even nader ga bekijken hoe (en of) dat op te lossen is. Stationair is nog steeds een zorgpunt af en toe, maar ik zag ook al dat er wat vacuümslangen niet helemaal fris meer waren (en een van de carterventilatie heb ik al moeten vervangen omdat die slang gewoon los op het tuitje van het kleppendeksel zat) dus een aantal meter slang is ook weer besteld. AIC klep zal ik er ook eens af halen en checken/reinigen om zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten voor we de omvangrijke klus van een cilinderkop loshalen gaan beginnen. Kortom, er is nog wel wat te doen, maar dat is ook het leuke aan zo'n klassieke wagen :O:

PS, voor 10 punten, zijn de volgende v-snaren A: niet gaar, B: gaar, of C: heel gaar? :D

Afbeelding

Plaats reactie