Full Pressure Fun met vijf deuren: ruimte. Heel veel ruimte.

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » ma 05 sep, 2022 19:48

Aero_9000 schreef:
ma 05 sep, 2022 18:19
Ziet er goed uit! Welk merk wiellagers heb je gemonteerd?
Deze komen van Skandix af (zijn hun huismerk lagers maar het ziet er zeer soliede uit), mede omdat de met ABS poolwiel uitgeruste lagers bij de Nederlandse leveranciers steeds maar per iets van 5 beschikbaar komen en binnen no-time uitverkocht zijn.

Een lager had echter wel een quality control issue: de ABS ring zit er niet recht op waardoor deze tegen zowel het stofschild als de ABS sensor aanliep. Opgelost door de sensor wat verder terug door het gat te steken met een ring ertussen, het stofschild loste zich vanzelf op toen de bracket van de remklauw gemonteerd werd. Ik heb Skandix ervan op de hoogte gesteld, want het zou natuurlijk niet mogen. De rest van het lager is wel kaarsrecht (geen slag in het aanlegvlak van het wiel en de remschijf) en past prima op de as.

Het boodschappenlijstje zal ik wel eens een andere keer maken als de boel eenmaal gemonteerd zit :wink:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: montage van een achteras

Bericht door vel0city » ma 12 sep, 2022 22:40

En dan is het zo ver: het ding is af! Klaar! Niks meer aan doen! Ok, minus het monteren van de as aan de auto en de remmen ontluchten en de wielen er op en alle bouten en moeren op moment trekken, maar dat is het dan :D En dan is het aftellen naar de 25e van september, dan moet het hele spul onder de auto worden gezet en kan deze wagen na bijna een jaar met z'n kont omhoog te hebben gestaan eindelijk weer eens op 4 poten rusten. Niet voor lang, want als 'ie eenmaal zit is het een kwestie van auto omdraaien in de box en de voorkant uit elkaar halen, maar goed, voor het idee... :D

Ik had dus alleen nog de remslangen vast te zetten, wat losgekomen poedercoating bij te stippen (poedercoating is niet flexibel maar ik had wel nog de borgclips van de remleidingen om te buigen, dus daar kwam wat coating los) en even uit te vogelen hoe om de panhardstang ook alweer moest, want daar is op het wereldwijdeweb nogal wat conflicterende informatie over welke kant met welke bus waar hoort :? Maar goed het past maar op een manier onder de auto dus we komen er snel genoeg achter :wow:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Touchdown, turnaround, lets do it all over again!

Bericht door vel0city » zo 25 sep, 2022 19:34

En het zit! Asje vandaag in een middagje gemonteerd met een maat van me. Remmen goed ontlucht, auto weer op vier wielen en even van de buitenlucht laten genieten terwijl ik plaatsmaakte voor de losse motorkap. Daarna na het koelvloeistof aftappen weer naar binnen gezet met de snuit naar voren en weer opgebokt. Nu kan de voorkant in z'n geheel uit elkaar :wow:

Afijn, plaatjes!

Afbeelding
Ik heb m'n wagen volgeladen vol met een andere wagen :)

Afbeelding
Eerste deel zit. Alleen de panhardstang nog en dan alles op moment sjorren.

Afbeelding
Remmen ontlucht op de ABS pomp. Ging gesmeerd, remt ook meteen als een malle zonder dat het voelt alsof er ergens lucht in zit. En lekvrij, meteen de eerste keer 8)

Afbeelding
En touchdown! Sinds een jaar weer eens met vier wielen stevig op de grond. Maar niet voor lang....

Afbeelding
....want dit zijn niet de stallingsvelgen. Blijkt dat er een opstaand randje in de vloer van de box zit waarachter de garagedeur vergrendeld. Super handig natuurlijk om de spullen binnen te laten en nieuwsgierige kijkers buiten te houden maar met de kleine bandjes om de thuiskomers zat de auto te dicht bij de grond waardoor de uitlaat ging schrapen over de vergrendeling :oops: Maar goed, hij is ook op z'n 15" Cross Spokes naar binnen gekomen dus eruit komen zou dan ook moeten lukken. En zoals op het plaatje is te zien is dat nog gelukt ook :mrgreen:

Afbeelding
Even met 10 jaar jongere werkpaard op de achtergrond genieten van de kleine beetjes zon die af en toe even achter de wolken vandaan kwam.

Afbeelding
Motorkap los en opgeborgen en de koelvloeistof eruit om het niet zo'n bende te maken in de box. De kap kwam samen met z'n boutjes zonder moeite los, hij floepte er zo uit :)

Afbeelding
En hier het effect van de Saabits verlagingsset. Dat zal straks best lekker staan 8)

Afbeelding
En weer ready for take-off! Wel soort van. Hij staat gelukkig stevig op de grond dus kan ik er lekker onder gaan liggen om de jaren van tectyl en roest weg te bikken om het hele spul los te maken :mrgreen:

En dus, zoals al gezegd aan het begin, is het nu tijd voor de voorkant om uit elkaar te gaan. Radiatorframe eruit, blok lospeuteren en wanneer dat weg is voor een opkapbeurt de voorophanging en stuurinrichting eruit voor hetzelfde werk als achter: ontroesten, poedercoaten, nieuwe bussen er in en er weer onder. Oh en het stuurhuis laten reviseren, ding is een beetje lek. Kortom, we hebben weer wat te doen :O:

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Touchdown, turnaround, lets do it all over again!

Bericht door Ewout » zo 25 sep, 2022 20:53

Kenteken staat zeker voor 'Can fix'? Je laat er geen gras over groeien! Dus volgend jaar zomer weer rijden wellicht?
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Touchdown, turnaround, lets do it all over again!

Bericht door vel0city » zo 25 sep, 2022 22:02

vel0city schreef:
zo 25 sep, 2022 19:34
Afbeelding
Iemand op gezichtsboek heeft mij dus erop gewezen dat de remklauwen omgedraaid zitten. En deze meneer heeft gelijk. Ik vond het al zo gek zo met die krappe bocht in de remslang en het ontluchtingsnippeltje onderaan. Oh well. Alles is nog goed gangbaar dus wisselen is snel gebeurd. Maar het is wel een topactie van yours truely :green_many:


En inderdaad Ewout, ik wil er naar streven om het Saabje toch wel "af" te hebben voor de zomermaanden. Genoeg te doen nog en het is ook afhankelijk van externe partijen met ruimte en tijd, dus ik hoop erop maar verbaas me niet als het pas later in het seizoen wordt :)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door vel0city » ma 03 okt, 2022 20:17

Vandaag de ietwat lullige fout hersteld en de remklauwen omgedraaid. Remslangen lopen een stuk natuurlijker en ook het ontluchtingsnippeltje werkt tenminste weer naar behoren. En ook gedaan wat ik eigenlijk vorige keer wilde doen: voorbumper demonteren. Was niet heel moeilijk, de bouten waren zowaar ingevet en dus redelijk makkelijk los te krijgen. Ik had meer ruzie met de stekkers van de koplampwissers, die dingen zijn tig jaar niet los geweest en dat was te merken ook ;-|+

En meteen even het inlaattracject vast losgehaald, want ik wilde even voelen en kijken hoe de turbine eruit zag. Ik been aangenaam verrast, de schoepen zijn allemaal nog netjes en heel, het asje draait zonder ergens tegen aan te lopen in de rondte en het slakkenhuis is aan deze zijde in ieder geval heel (moet de uitlaatzijde nog zien wanneer het knietje eraf gaat). Wel zit er een kleine laag olie in het inlaattraject (onderaan het slakkenhuis een minuscuul plasje en het gehele inlaattracject is vettig) en zit er speling op het asje, maar hoeveel speling is te veel? Ik gok dat dit misschien een kleine 0.5-1mm speling is? Ik kan hem voelbaar (en van een afstandje ook hoorbaar) op en neer bewegen. In de lengterichting van de as en zijwaarts is er geen speling, alleen op en neer.

Afijn, nog wat plaatjes.

Afbeelding
Zit stukken beter zo.

Afbeelding
Hier gebeurt de magie: zo ver ik kan zien in de facturen nog de originele Mitsubishi TE05-12B, met 225k km ervaring.

Afbeelding
Kale zalm zo, zonder neus :wink:

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door Krizzie » di 04 okt, 2022 18:12

Olie aan de inlaatzijde is meestal van de carterontluchting. Als de turbo lek is dan merk je dat aan de uitlaat. (blauwe rook)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1644
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door caspar » di 04 okt, 2022 20:16

Heel erg gaaf. Mooie grondige aanpak.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door phthalaat » wo 05 okt, 2022 14:44

Krizzie schreef:
di 04 okt, 2022 18:12
Olie aan de inlaatzijde is meestal van de carterontluchting. Als de turbo lek is dan merk je dat aan de uitlaat. (blauwe rook)
Daarom oil catch can!

Mooi werk zeg, die achteras ziet er strak uit!

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door vel0city » wo 05 okt, 2022 19:36

Dank voor de info! Had op gezichtsboek ook al wat info gehad van een paar mensen, die zeiden ongeveer hetzelfde. Er was tot en met het stallen nog geen paus gekozen van achteren en ik heb nog eens gevoeld, het asje heeft nulkommaniks aan axiale speling, dus op dat vlak is deze ruggenduwer nog lang niet op :)

Ik was er dus vandaag weer om het demontagewerk voort te zetten. Flink wat meters gemaakt. Al met al 60 foto's gemaakt van elk stekkertje, boutje, moertje, schroefje, noem het maar op, zodat ik in ieder geval weet hoe het weer inmekaar moet, ooit :wink: Maar goed, hier hoeven geen 60 foto's, dus bij deze een kleine selectie.

Afbeelding
Motorkabelboom los, allemaal gelabeld.

Afbeelding
Nòg een kalere neus :mrgreen:

Afbeelding
Radiateur eruit (helaas niet meer te hergebruiken, plastic is bij een van de aansluitingen gescheurd bij het loshalen, ok 3 van de 4 ventilator schroeven zijn er in blijven zitten :wink: )

Afbeelding
En zo staat het er nu bij. Hele kabelboom die naar de linker voorzijde gaat is losgehaald en gelabeld en teruggetrokken naar de andere zijde. Een aantal stekkertjes zullen opnieuw gemaakt moeten worden, eentje van een van de toeters brak af met loshalen en de stekkers op de drukschakelaar van de A/C in de filterdroger zijn dusdanig geoxideerd dat die even opnieuw erop gezet moeten worden. Maar verder is de rest heel eraf gekomen. Volgende week weer verder, hoop dan het radiatorframe eraf te kunnen schroeven en de motor steeds verder te ontdoen van slangen en kabeltjes :wink:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door vel0city » wo 12 okt, 2022 19:18

En weer wat kaler van voren! A/C is helemaal los minus de verdamper, moet ook wat nieuw spul voor komen gezien er het een en andere afbrak en lek was. Systeem was zo droog als een martini, alleen een klein beetje olieresten rond de verdamper en de pomp, maar geen druppel koudemiddel meer. Komt door een lekke condensor, dus da's ook oud ijzer. Had ik gelukkig al een beetje op gerekend qua kosten dus geen verassingen daar verder :D Radiatorframe is er ook af, ging nog best soepel minus een afgebroken bout die ook de oliekoeler op z'n plek houdt. Oh well, is ook nog wel ergens te krijgen (edit precies deze bout zit dus nieuw geleverd bij de DO88 oliekoeler die er onder gaat. Scheelt weer :lol: ) Vrijdag weer verder!

Afbeelding
Leegte...

Afbeelding
Nog leger :mrgreen:

Afbeelding
Accubak is zowaar niet doorgerot dus nog prima te hergebruiken na een oplapbeurt.

Afbeelding
2tal trekbandjes om het radiatorframe weer even op z'n plek te houden, en de huidige stand van zaken. Tot dusver geen enorme rotte boel tegen gekomen, minus de voorrand onder het radiatorframe waar wat metaal zwanger is geworden. Niet het lastigste om te herstellen, dus er blijft hoop :-P+

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door Vyv » vr 14 okt, 2022 9:45

vel0city schreef:
wo 12 okt, 2022 19:18
...Tot dusver geen enorme rotte boel tegen gekomen, minus de voorrand onder het radiatorframe waar wat metaal zwanger is geworden...
Dat valt dan weer mee, ziet er inderdaad nog best fris uit allemaal. Pas als het metaal ontsluiting begint te vormen dan zijn de rapen gaar :nod:

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 1562
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door Roel95 » vr 14 okt, 2022 18:07

Gaaf om te zien, herkenbaar, en goede aanpak!!
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door vel0city » vr 14 okt, 2022 21:18

En weer door! Alles, minus de aandrijfassen en de motorsteunen zelf, is los. Heb me best vermaakt vandaag, voornamelijk onder de auto bezig geweest om de stuurbekrachtiging, schakelrubber en snelheidsgever los te friemelen. Het schakelrubber moest, net zoals bij m'n eerste Classic, natuurlijk weer veel moeilijker doen dan nodig was, de conische pen zat vanzelfsprekend weer eens muurvast, dus net als de vorige keer dan maar het hele rubber losgetrokken zodat het kloppende hart er in ieder geval uit kan. Als er eenmaal ruimte is maken we dat zootje wel weer eens gangbaar :crazy:

Afbeelding
Het hete einde. Ziet er keurig uit, net als de inlaatzijde. Ook geen scheurtjes kunnen vinden, alleen maar mooi :) Alleen de wastegate is een klein beetje verroest, maar als dat alles is vind ik het helemaal top.

Afbeelding
Stuurbekrachtingsolie eruit, was verbaasd hoe netjes dat er nog uit zag. Is kennelijk nog een keer vervangen voordat ik de Saab kocht.

Afbeelding
En dan dit flutrubber. Goed, hij is los, maar ik had het liever niet op deze manier willen doen :fight_headbang:

Afbeelding
Ook deze koppelingsleiding is op z'n eind. Eigenlijk net als zo'n beetje alle originele leidingen. De upgrade van de staalomvlochten variant staat op het lijstje :)

Afbeelding
En weer een dagje op z'n eind. Volgende update is het blok klaar om eruit gelepeld te worden, dan maar eens kijken of we nog meer (roest)addertjes onder het gras vandaan peuteren :)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren: Demonteren en nog eens demonteren

Bericht door vel0city » do 20 okt, 2022 12:41

Ik heb m'n wagen volgeladen.... :wink:

Afbeelding

Alles wat daar in ligt verdwijnt wel ergens in het motorruim, maar het zal eerst in de opslag verdwijnen tot het blokje er weer in ligt. Maar goed, ik heb het wel alvast :)

Plaats reactie