stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

1978-1993
Gebruikersavatar
Suzanne900
Geregistreerd lid
Berichten: 105
Lid geworden op: do 31 dec, 2009 14:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Suzanne900 » do 24 jun, 2021 19:56

Helaas lijkt het de ontstekingsmodule niet te zijn; B-model opgestuurd gekregen (MEat&Doria) en niet de Bosch die ik had besteld, maar past verder wel. Origineel is moeilijk verkrijgbaar zo te zien. Ik weet het even niet meer nu en hoop echt op jullie hulp.
@op, het valt mee qua kosten, ik heb veel terug kunnen sturen. De bdp sensor laten vervangen is de grootste kostenpost geweest. Het probleem leek opgelost met het vervangen van de BDP-sensor. Hierna heb ik weer even kunnen rijden, maar het plezier was helaas van korte duur. Er is dus nog een (onderliggend) probleem. Ik denk nog steeds dat het iets is in het hoogspanningscircuit aangezien de bougies niet vonken: dus bougiekabels, verdelerkap, bobine. Deze onderdelen heb ik echter allemaal vervangen en goed aangesloten.. Brandstofpomp lijkt ook in orde.
Vanaf eind april krijg ik 'm echt niet meer aan de praat, dus dat is 2 maandjes. Het is meer dat m'n Saab nu voor mijn deur staat, niet start en ik geen mogelijkheden zie/heb om de auto naar een garage te brengen. Eigenlijk heb ik ook niet echt een garage (wel een aantal keer een Rhenen geweest en bevalt me goed) omdat ik het meeste zelf doe.
Ik heb deze auto nu sinds 2009 en dit is de eerste keer dat ik echt geen flauw idee heb wat er aan de hand is.
Ik ben blij met al jullie advies, maar even iemand die me wil helpen om te onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand is mis ik nog.
Wederom veel dank!
Sinds 2009 in het bezit van een Saab 900i 2.1 uit 91' cirrus white

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door op » do 24 jun, 2021 22:20

Mijn tip: bel de ANWB, zeg dat je stilgevallen bent en dat je op weg was naar Rhenen. En laat de Anwb de auto naar hen afvoeren. De specialist heeft al het goed is alles liggen en kan dus testen en heeft alle uitlees apparatuur. Hij kan ook de Lambda sensor die in je kofferbak ligt monteren.
Hoeveel kilometer heeft jouw aut eigenlijk op de teller staan?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door theun » vr 25 jun, 2021 5:24

Maar als ik het goed begrijp doet de auto nu helemaal niks? Dat maakt storing zoeken een stuk eenvoudiger!

Ik zou de specialist in Rhenen, of een andere wellicht eens bellen. Uit ervaring weet ik dat ze niet te beroerd zijn de auto met een aanhanger even op te halen.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Sonab » vr 25 jun, 2021 9:32

En denk je het plezier eens in als de storing door de specialist gevonden en opgelost is en je weer zorgeloos kunt genieten van je SAAB... :O:
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 18:57
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door kemman » vr 25 jun, 2021 11:56

Heb je de computer rechts binnenzijde passagierslijst al eens uitgewisseld?
Zo neen, kijk dan even naar het typenummer en neem met mij contact op. LOUIS je weet wel

Gebruikersavatar
Suzanne900
Geregistreerd lid
Berichten: 105
Lid geworden op: do 31 dec, 2009 14:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Suzanne900 » vr 25 jun, 2021 19:23

@Louis, veel dank voor je hulp vandaag!!
Update #no......
We hebben vanmiddag het e.e.a. nagelopen. Begonnen met het vervangen van de ECU unit door een andere, helaas zonder resultaat. Nog even de volgende zaken nagelopen:
- geen druk op de brandstofrails bij contact aan/starten, er loopt een beetje benzine uit en that's it. Hier gaat dus iets niet goed
- brandstofpomp lijkt het (toch) niet te doen.
- En verder vonken de bougies niet. Voor de zekerheid weer even gecheckt vandaag.

Conclusie: brandstofpomp defect of pomprelais. Ik ga nog even checken met een snoertje of er echt geen spanning zit op de brandstofpomp, want dan is deze defect. Mocht ik wel een signaal krijgen dan zit het waarschijnlijk in het pomprelais.

Mochten jullie (naast het vervangen van LMM, ik weet niet of er een verband te leggen is met eventueel defecte LMM en mijn problemen?!) nog suggesties/ideeën hebben, heel graag!
Sinds 2009 in het bezit van een Saab 900i 2.1 uit 91' cirrus white

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door op » vr 25 jun, 2021 21:20

Is de accu nog wel goed?
Heb je het testen van vandaag met een verse accu gedaan?
Zo niet kan je geen enkele conclusie trekken.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

archibald
Geregistreerd lid
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door archibald » zo 27 jun, 2021 20:52

Foutcodes uitgelezen vooraleer de ecu uit te wisselen?

Als je terugslagventieltje op de aanvoerleiding uit de benzinepomp OK is zou er toch een basisdruk benzine op de rail moeten zitten.
Pomp kan je laten lopen door met een gezekerd draadje spanning te brengen op de zekering van de benzinepomp (30) vanaf een zekering die altijd spanning heeft (bvb alarmlichten).

Als er dan niet te veel omgevingsgeluid is hoor je de pomp wel gaan zoemen of minstens in de motorruimte de benzine door de drukregelaar en rail stomen.

NB : Het "zoemen" dat je hoort bij draaien van de contactsleutel zal wel de abs pomp zijn.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Steve-O » zo 27 jun, 2021 23:08

Fijn te lezen dat je assitentie ter plaatse hebt en gebrek aan druk op de brandstofrail hebt ontdekt. Ben je weer een stap dichter bij de oplossing.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Ewout » ma 28 jun, 2021 9:57

Suzanne900 schreef:
vr 25 jun, 2021 19:23
Conclusie: brandstofpomp defect of pomprelais. Ik ga nog even checken met een snoertje of er echt geen spanning zit op de brandstofpomp, want dan is deze defect. Mocht ik wel een signaal krijgen dan zit het waarschijnlijk in het pomprelais.
Met een snoertje? Heb je geen multimeter beschikbaar? Zou zeker even de pomp checken als je geen druk op de rail hebt. :wink:

Als je wel spanning op de pomp hebt zou deze uiteraard aan moeten slaan, iets wat je op het gehoor kunt vaststellen. Als de pomp aanslaat maar er geen druk op de rail komt zit er ergens een kink in de kabel: verstopte leidingen of filter (laatstgenoemde is al vaker genoemd, maar nog niet gecontroleerd of vervangen) of wellicht de FPR eens dubbelchecken. Als de pomp niet aanslaat ondanks dat er (voldoende) spanning is, dan weet je ook waar je aan toe bent. Als er geen of onvoldoende spanning op de pomp komt zit het ergens in het circuit en is inderdaad het relais opnieuw verdachte. Dat is doorgaans relatief eenvoudig te diagnosticeren.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Saapie » ma 28 jun, 2021 14:22

Veel respect voor het doorzettingsvermogen, alhier, maar sta mij toe een kleine kanttekening te maken. Na zo lang te hebben gezocht, doe je er volgens mij goed aan om de auto weg te brengen. De kosten die je nu maakt - ecu, pomp, relais etc - om zaken uit te sluiten, lopen ook op en je verliest ondertussen iets van de vrijblijvendheid van saabbezit…. Een saabspecialist zal door zijn ervaring de oorzaak zeker vinden, en doelgericht de auto repareren. Ik doe ook veel zelf, maar soms is het echt goedkoper om naar een expert te stappen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: stil voor stoplicht! wat is er aan de hand?

Bericht door Ewout » di 31 aug, 2021 12:32

Zijn de problemen intussen verholpen?
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Suzanne900
Geregistreerd lid
Berichten: 105
Lid geworden op: do 31 dec, 2009 14:46
Regio: NL - Provincie Utrecht

vreemde waarden bdp-sensor, hulp gevraagd!

Bericht door Suzanne900 » wo 01 sep, 2021 17:08

Weer even een update & dringend verzoek. We geven het nog niet op :D

Afgelopen weken zijn we ondermeer adhv elektrische schema's en het service manual (340 - ignition system) heel druk geweest met e.e.a. doormeten vanaf de ECU, genereren foutcodes (enige code 12231), EZK, ontstekingsmodule. Uiteindelijk kwamen we uit op een defecte EZK & ontstekingsmodule. Deze gelijktijdig vervangen door 2e hands, voorheen los van elkaar. Helaas nog steeds geen start/vonk.
De bdp-sensor kwam bij onze metingen steeds meer naar voren als mogelijke verdachte, ook al is deze in maart van dit jaar nog vervangen en totaal maar 167 km mee gereden. Ik bleef dit altijd wel in mijn achterhoofd houden.

Wat betreft de metingen. We meten 12V op de EZK (achterkant 4 (rood) & 10 (zwrt)), maar niet bij de rode draad op de connector zelf. Zodra deze erin wordt geplugd valt de spanning terug naar 0V. We hebben zelfs door de draad geprikt maar dit maakt geen verschil. Dit is heel vreemd.
We hebben gemeten tijdens ronddraaien poelie (duwen van de auto naar voren/achteren) en waarde blijft 5V, dit moet fluctueren. Het lijkt er dus op dat er geen reactie van de sensor komt bij beweging. Simuleren van het signaal van de bdp-sensor gaf geen verbetering.
Daarnaast hebben we geconstateerd dat de sensor maar met 1 tie-wrap was vastgemaakt en hierdoor slijtage heeft opgelopen van de ronddraaiende poelies (zie foto). We weten even niet of dit een verklaring kan zijn voor onze meetresultaten. De draden lijken in orde, maar dit zegt natuurlijk niets over eventuele interne schade.

Mijn concrete vragen voor jullie:
- Wat kan een verklaring zijn voor het wegvallende voltage bij het inpluggen van de connector (rode draad)?
- Kan een defecte EZK/ontstekingsmodule een trigger zijn voor (weer) een defecte bdp-sensor?
- zijn er nog andere manieren om te meten of de bdp-sensor correct werkt?
- heeft er iemand misschien nog een bdp-sensor liggen die ik zou kunnen overnemen, die dingen zijn best prijzig nml.

Afbeelding
Sinds 2009 in het bezit van een Saab 900i 2.1 uit 91' cirrus white

Plaats reactie