Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Hallo mede Saabliefhebbers,
Al enige tijd lees ik mee op dit mooie forum omdat ik altijd al een voorliefde had voor Saabs en om me te oriënteren bij mijn zoektocht naar een eigen Saab en nu is het dan eindelijk zover.
Na meer dan 20 jaar zonder noemenswaardig eigen autobezit hebben we nu toch maar de knoop doorgehakt en een Saab gekocht. Het is een 3-deurs 900 uit 1985 geworden die via-via uit Zweden is geïmporteerd en bijna geheel roestvrij is en in ieder geval hard op alle beruchte plekken. Alleen in de motorruimte zit wat oppervlakkige roest wat naar ik begrepen heb niets bijzonders is.
Ik zit met een paar vraagjes:
De andere plek waar roest zit is in onder de bagageruimte bij het gereedschap. Na enig zoekwerk blijkt het achterruitrubber niet overal goed af te sluiten wat voorlopig met kit verholpen is.
Echter bleek er rechtsachter toch nog water binnen te komen en na lang speuren komt dit door het ventilatierooster bij de bumper waar door groen groeisel op het rubber, de boel niet meer goed aansluit.
Ik zie niet goed waarmee dit roostertje vast zit en in het handboek kan ik dit ook niet vinden dus heb ik er eerst maar tape over geplakt zodat het droog blijft in de bak.
Weet iemand waarmee dit roostertje bevestigd is en hoe ik het los krijg?
Mijn volgende probleem is dat het stangetje van de verwarmingstemperatuurregelaar los meegeleverd is en er alleen maar koude lucht binnen komt (en helaas werkt de stoelverwarming ook niet, brrr).
Wat moet ik demonteren om dit stangetje weer te kunnen monteren en waar moet dit op geklemd worden, ook dit zie ik niet in het handboek.
Er zijn nog wel wat meer kleine dingetjes, maar die zijn minder dringend en daar heb ik me nog niet in verdiept. Mocht ik daar niet uitkomen dan meld ik dat t.z.t.
Al enige tijd lees ik mee op dit mooie forum omdat ik altijd al een voorliefde had voor Saabs en om me te oriënteren bij mijn zoektocht naar een eigen Saab en nu is het dan eindelijk zover.
Na meer dan 20 jaar zonder noemenswaardig eigen autobezit hebben we nu toch maar de knoop doorgehakt en een Saab gekocht. Het is een 3-deurs 900 uit 1985 geworden die via-via uit Zweden is geïmporteerd en bijna geheel roestvrij is en in ieder geval hard op alle beruchte plekken. Alleen in de motorruimte zit wat oppervlakkige roest wat naar ik begrepen heb niets bijzonders is.
Ik zit met een paar vraagjes:
De andere plek waar roest zit is in onder de bagageruimte bij het gereedschap. Na enig zoekwerk blijkt het achterruitrubber niet overal goed af te sluiten wat voorlopig met kit verholpen is.
Echter bleek er rechtsachter toch nog water binnen te komen en na lang speuren komt dit door het ventilatierooster bij de bumper waar door groen groeisel op het rubber, de boel niet meer goed aansluit.
Ik zie niet goed waarmee dit roostertje vast zit en in het handboek kan ik dit ook niet vinden dus heb ik er eerst maar tape over geplakt zodat het droog blijft in de bak.
Weet iemand waarmee dit roostertje bevestigd is en hoe ik het los krijg?
Mijn volgende probleem is dat het stangetje van de verwarmingstemperatuurregelaar los meegeleverd is en er alleen maar koude lucht binnen komt (en helaas werkt de stoelverwarming ook niet, brrr).
Wat moet ik demonteren om dit stangetje weer te kunnen monteren en waar moet dit op geklemd worden, ook dit zie ik niet in het handboek.
Er zijn nog wel wat meer kleine dingetjes, maar die zijn minder dringend en daar heb ik me nog niet in verdiept. Mocht ik daar niet uitkomen dan meld ik dat t.z.t.
Laatst gewijzigd door Hägar op do 01 jun, 2023 0:12, 3 keer totaal gewijzigd.
1985 900 3-deurs B201c
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900
leuk, wij zijn natuurlijk heel benieuwd naar foto's.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Nieuw hier met een 900
Leuk en proficiat!
Inderdaad, als je ons verwent met foto’s... dan worden we heel blij..
Die roest/waterlekkage is op basis van een beschrijving moeilijk iets van te zeggen..
Dat stangetje: aan de onderzijde van het front (dashboard) zitten 4 (geloof ik) lange torkxschroeven. Als je die eruit draait dan kun je het frontpaneelwat verschuiven en het stangetje monteren. Linker dashboardspeaker eruit helpt om te zien waar de stang op de kachelkraan komt. (1 van de bouten zie je geloof ik als je de asbak eruit schuift)
Inderdaad, als je ons verwent met foto’s... dan worden we heel blij..
Die roest/waterlekkage is op basis van een beschrijving moeilijk iets van te zeggen..
Dat stangetje: aan de onderzijde van het front (dashboard) zitten 4 (geloof ik) lange torkxschroeven. Als je die eruit draait dan kun je het frontpaneelwat verschuiven en het stangetje monteren. Linker dashboardspeaker eruit helpt om te zien waar de stang op de kachelkraan komt. (1 van de bouten zie je geloof ik als je de asbak eruit schuift)
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- noknokius
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: vr 01 dec, 2006 16:59
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier met een 900
Wat ook kan is de radio eruit halen en door die ruimte het stangetje in het dashboard brengen. De slede van de radio ook even verwijderen. Dan heb je alle ruimte om het stangetje te bevestigen aan de kachelkraan en de draaiknop voor de temperatuur.theun schreef: ↑za 24 apr, 2021 16:52Dat stangetje: aan de onderzijde van het front (dashboard) zitten 4 (geloof ik) lange torkxschroeven. Als je die eruit draait dan kun je het frontpaneelwat verschuiven en het stangetje monteren. Linker dashboardspeaker eruit helpt om te zien waar de stang op de kachelkraan komt. (1 van de bouten zie je geloof ik als je de asbak eruit schuift)
Gegroet Guus
Saab 9-3 Sport Estate (2006)
Saab 95V4 (1972)
Saab 9-3 Sport Estate (2006)
Saab 95V4 (1972)
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier met een 900
Welkom!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900
Welkom! Tip van iemand die al ruim 16 jaar in een 8 klepper rondrijdt: koop een Saab Bentley 8v manual. Hier staat vrijwel alles in wat je moet weten voor het klussen aan je Saab.
Dit boek dus. Beetje duur hier, maar op andere plaatsen vast goedkoper te krijgen. http://www.bentleypublishers.com/saab/r ... anual.html
Verder: als je het dashboard facia gaat verwijderen (wat mss niet nodig is: zie bericht van noknokius), ben dan voorzichtig met het verwijderen en terugplaatsen van de vier lange schroeven. De plastic nokjes van de facia zijn vrij kwetsbaar. En de schroeven zijn genummerd met streepjes (1 t/m 4 streepjes) van links naar rechts. Plaats de juiste schroef in het juiste gat anders wordt het
Dit boek dus. Beetje duur hier, maar op andere plaatsen vast goedkoper te krijgen. http://www.bentleypublishers.com/saab/r ... anual.html
Verder: als je het dashboard facia gaat verwijderen (wat mss niet nodig is: zie bericht van noknokius), ben dan voorzichtig met het verwijderen en terugplaatsen van de vier lange schroeven. De plastic nokjes van de facia zijn vrij kwetsbaar. En de schroeven zijn genummerd met streepjes (1 t/m 4 streepjes) van links naar rechts. Plaats de juiste schroef in het juiste gat anders wordt het
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier met een 900
Van harte met je leuke classic! In welk land komt deze te rijden?
Voor de temperatuurregelstang zou ik toch het facia loshalen met inderdaad vier lange bouten, die ook nog eens in een plastic geleider zitten. Zoals reeds geschreven is geduld en beleid vereist. Maar door de facia los te halen kan je de stang op de kachelkraan en de kachelknop schuiven, ook dit kan maar op één manier. Als je de facia laat zitten is de kans groot (of op zijn minst aanwezig) dat je iets breekt.
Dat is een van de beruchte plekken.
Ik begrijp even niet welk roostertje je bedoelt.
Voor de temperatuurregelstang zou ik toch het facia loshalen met inderdaad vier lange bouten, die ook nog eens in een plastic geleider zitten. Zoals reeds geschreven is geduld en beleid vereist. Maar door de facia los te halen kan je de stang op de kachelkraan en de kachelknop schuiven, ook dit kan maar op één manier. Als je de facia laat zitten is de kans groot (of op zijn minst aanwezig) dat je iets breekt.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900
Dank jullie voor de tips zover, de boel ligt nu open maar de kachelkraan heb ik nog niet gevonden. Waar zit deze?
Het boek van Bentley had ik inderdaad al op de kop getikt maar ik zie de dingen betreffende mijn vragen er niet in.
Van het roostertje aan de achterkant heb ik maar even foto's gemaakt.
buitenkant
https://postimg.cc/PNkXvCSx
binnenkant
https://postimg.cc/nCFnT6bf
Het boek van Bentley had ik inderdaad al op de kop getikt maar ik zie de dingen betreffende mijn vragen er niet in.
Van het roostertje aan de achterkant heb ik maar even foto's gemaakt.
buitenkant
https://postimg.cc/PNkXvCSx
binnenkant
https://postimg.cc/nCFnT6bf
1985 900 3-deurs B201c
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier met een 900
Als het goed is zie je een metaalkleurig spiesje als je, gezeten in de auto, in het dashboard kijkt, links van het midden vooraan, onder de onderkant van de voorruit dus. Het is rond met één zijde afgevlakt.
In de motorruimte zie je de andere zijde van de kachelkraan zitten in de vorm van twee koelwaterslangen direct boven 'elkaar', die het dashboard in en uit gaan.
Dat roostertje heb ik werkelijk nog nooit gezien; het zal aan mij liggen!
In de motorruimte zie je de andere zijde van de kachelkraan zitten in de vorm van twee koelwaterslangen direct boven 'elkaar', die het dashboard in en uit gaan.
Dat roostertje heb ik werkelijk nog nooit gezien; het zal aan mij liggen!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- frans1950
- Geregistreerd lid
- Berichten: 249
- Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Nieuw hier met een 900
Dat rooster zit ook in mijn 900 classic cabrio 1988, er hangt een rubber flap in zodat lucht vanuit de kofferbak naar buiten kan maar niet naar binnen, lijkt me dus een ventilatie van de kofferruimte
Saab 96TT 1960 ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex
Saab 99 LEA4 1973
Saab 900 T16 cabrio automaat 1988 omgebouwd naar steilneus ex
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900
Correct, is standaard
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900
Maar waarmee zit het vast? Ik wil het demonteren om goed te kunnen reinigen.
1985 900 3-deurs B201c
- RayTho
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 08 aug, 2018 23:36
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Nieuw hier met een 900
De roostertjes zitten ook in mijn 87 caab. Zijn mi om de overdruk af te vloeien als je de klep dicht doet. Er zitten immers geen andere gaten (als het goed is ) in de kofferbak. Zouden de roostertjes er niet zitten ga je dus het zwakste deel in de bak teveel belasten.
Huidige auto's:
Porsche Cayenne 4.8 turbo 500pk
BMW 335i cabriolet 400pk
Saab 900 cabriolet 2.0 16v FPT
Porsche Cayenne 4.8 turbo 500pk
BMW 335i cabriolet 400pk
Saab 900 cabriolet 2.0 16v FPT
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900
Maar waarmee zit het dat roostertje vast? Ik wil het demonteren om goed te kunnen reinigen.
Ik wil de door de vervuiling ontstane lekkage bij dit roostertje zsm aanpakken.
Ik wil de door de vervuiling ontstane lekkage bij dit roostertje zsm aanpakken.
1985 900 3-deurs B201c
- olav99
- Donateur (2x)
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier met een 900
Over het algemeen vertelt zo'n roostertje zijn eigen verhaal en kom je door goed kijken met een sterke lamp en desnoods een spiegeltje, beetje voelen en duwen er wel achter waar en hoe het vast zit.
Kijkend naar de niet echt veel details prijs gevende foto genomen van binnenuit zou ik in ieder geval die twee popnageltjes (?) onder de twee roostertjes (één onder het tussenschotje, één links in de hoek) eens goed bekijken; kan me voorstellen dat die het spul vast houden. En anders de randen van de roostertjes van binnenuit een beetje naar buiten drukken, dan voel je vanzelf waar ze vast zitten of dat ze mogelijk rondom zijn verkleefd (oud afdichtrubber, dubbelzijdig tape).
Edit: zojuist ook de foto van buitenaf nog even bekeken: daar lijken toch echt drie popnageltjes aanwezig langs de bovenrand van die roostertjes en dan neem ik aan dat er aan de onderkant nog drie zitten (waarvan er dus twee zichtbaar zijn op de foto vanaf de binnenzijde). Ik ga er in ieder geval vanuit dat je het over die zwarte rechthoekige langwerpige voorwerpen hebt wanneer je 'roostertjes' schrijft. Alhoewel ik me dan weer afvraag waarom je zelf die popnageltjes niet zou hebben gezien, dus misschien gaat het om heel andere roostertjes
Kijkend naar de niet echt veel details prijs gevende foto genomen van binnenuit zou ik in ieder geval die twee popnageltjes (?) onder de twee roostertjes (één onder het tussenschotje, één links in de hoek) eens goed bekijken; kan me voorstellen dat die het spul vast houden. En anders de randen van de roostertjes van binnenuit een beetje naar buiten drukken, dan voel je vanzelf waar ze vast zitten of dat ze mogelijk rondom zijn verkleefd (oud afdichtrubber, dubbelzijdig tape).
Edit: zojuist ook de foto van buitenaf nog even bekeken: daar lijken toch echt drie popnageltjes aanwezig langs de bovenrand van die roostertjes en dan neem ik aan dat er aan de onderkant nog drie zitten (waarvan er dus twee zichtbaar zijn op de foto vanaf de binnenzijde). Ik ga er in ieder geval vanuit dat je het over die zwarte rechthoekige langwerpige voorwerpen hebt wanneer je 'roostertjes' schrijft. Alhoewel ik me dan weer afvraag waarom je zelf die popnageltjes niet zou hebben gezien, dus misschien gaat het om heel andere roostertjes