Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Een paar dagen na het uitlijnen strandde ik met een lekke band, een ventiel bleek te zijn gesneuveld, schijnt vaker te gebeuren bij het uitlijnen. Toen ik de thuisbrenger (MY85 ) eronder wilde zetten bleek deze een gat te hebben , lekker dan.
Ik heb diverse bandensites afgezocht maar een nieuwe band voor de thuisbrenger heb ik nog niet kunnen vinden.
Misschien ga ik toch maar op zoek naar een extra velg voor een ouderwetse reserveband.
Ik heb diverse bandensites afgezocht maar een nieuwe band voor de thuisbrenger heb ik nog niet kunnen vinden.
Misschien ga ik toch maar op zoek naar een extra velg voor een ouderwetse reserveband.
1985 900 3-deurs B201c
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Ventielen zijn tegenwoordig ruk, ik heb er nog nooit zoveel vervangen als de laatste jaren,
Kan ook een beetje aan de velg liggen , ik vind de sommige velgen wel erg scherp.
Gewoon in de bulk kopen en een ventiel trekker, en bij elke wissel nieuwe ventielen.
Tip haal dat rubber of schuim er maar weer gauw af, dit is een dikke roest veroorzaker.
Waarom uitlijnen als je de status van het onderstel niet kent?
Ik heb tig 900 en allemaal zijn ze verschillend , wat al gezegd type banden kan heel veel verschil maken
Welke banden welke maat en welke velgen liggen eronder?
Schokbrekers wel goed?
Wat koeling betreft, onlangs een nieuwe radiateur geplaatst , ventilator gaat dan maar een seconde of 10 aan
Thuiskomertjes zijn er voldoende
Welke vragen staan er nog open?
Kan ook een beetje aan de velg liggen , ik vind de sommige velgen wel erg scherp.
Gewoon in de bulk kopen en een ventiel trekker, en bij elke wissel nieuwe ventielen.
Tip haal dat rubber of schuim er maar weer gauw af, dit is een dikke roest veroorzaker.
Waarom uitlijnen als je de status van het onderstel niet kent?
Ik heb tig 900 en allemaal zijn ze verschillend , wat al gezegd type banden kan heel veel verschil maken
Welke banden welke maat en welke velgen liggen eronder?
Schokbrekers wel goed?
Wat koeling betreft, onlangs een nieuwe radiateur geplaatst , ventilator gaat dan maar een seconde of 10 aan
Thuiskomertjes zijn er voldoende
Welke vragen staan er nog open?
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
De wegenwachter had het vaker gezien na uitlijnen. Bij de auto van mijn ouders waren een paar jaar geleden bij het uitlijnen zelfs alle vier de ventielen gesneuveld.turbopilot schreef: ↑do 23 sep, 2021 21:05Ventielen zijn tegenwoordig ruk, ik heb er nog nooit zoveel vervangen als de laatste jaren,
Kan ook een beetje aan de velg liggen , ik vind de sommige velgen wel erg scherp.
Gewoon in de bulk kopen en een ventiel trekker, en bij elke wissel nieuwe ventielen.
Dat is een stuk isolatieschuim voor leidingen in huis, wat ik in de kofferbak heb liggen en als ik moet laden/lossen even op de klep schuif. Maak je dus maar geen zorgen.turbopilot schreef: ↑do 23 sep, 2021 21:05Tip haal dat rubber of schuim er maar weer gauw af, dit is een dikke roest veroorzaker.
Bij de recente apk is de 900 op mijn verzoek (de laatste Zweedse apk was afgegeven terwijl je bij 2 banden de gordels zag en wat meer van dat soort geintjes) met extra aandacht bekeken door de SAAB-monteur, alleen de fusees en schijven voor hoefden en zijn vervangen, achter zijn er nieuwe remleidingen gemonteerd. Bij drempels, bochten en langere ritten functioneert alles prima tot 100kmh, achter hangt 'ie niet door.turbopilot schreef: ↑do 23 sep, 2021 21:05Waarom uitlijnen als je de status van het onderstel niet kent?
Ik heb tig 900 en allemaal zijn ze verschillend , wat al gezegd type banden kan heel veel verschil maken
Welke banden welke maat en welke velgen liggen eronder?
Schokbrekers wel goed?
De banden die er onder lagen waren Goodyears voor en directionele Michelins achter, alle in 195/65/15 maar intussen te oud en te droog.
Ik heb er nu 4 Bridgestone Turanza eco in 185/65/15 onder op de Ronal Silverspokes. Ik gebruik 'm niet dagelijks en heb met de nieuwe banden nog niet buiten de stad gereden
[/quote]
Naar de radiateur zal ik nog kijken, tijdens het rijden zijn er geen alarmerende ongerijmdheden. Ik kende dit niet van andere auto's, vandaar dat ik het hier vroeg.turbopilot schreef: ↑do 23 sep, 2021 21:05Wat koeling betreft, onlangs een nieuwe radiateur geplaatst , ventilator gaat dan maar een seconde of 10 aan
Thuiskomertjes zijn er voldoende.
Thuiskomertjes worden niet bij alle bandensites geleverd, na wat verder zoeken blijken maar een paar ze te leveren, alleen Continental of een vaag merk, voor rond de €95.
De optie voor een gewone reserveband wordt hierdoor wel aantrekkelijker, ook omdat je daarmee kunt rijden zonder beperkingen.
Ik heb ooit zo'n spuitbusje gebruikt waarmee je ook max. 80 mag rijden en dat was bij een late lange rit geen feest, ook de bandenboer die de band verving was er niet blij mee: het gaf een boel troep.
- Weet iemand waar ik een nieuwe benzinevulslang kan vinden?
- Hoe zien die stabilisatorstangen eruit en waar zitten ze? Wat heb ik nodig om ze te (de)monteren? Wat is een redelijke prijs op de sloop?
Dank voor je uitleg.
1985 900 3-deurs B201c
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
-benzine slang vind je bij saabslopers of onderdelenbedrijven.
- stabi’s is veel over geschreven. Goed setje 150-200 euro.
- stabi’s is veel over geschreven. Goed setje 150-200 euro.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Hoe oud is die saab eigenlijk?
Ivm oude of nieuwe steek
En een vroege heeft geen gaten voor een stabi aan de voorzijde
Thuiskomertje
ik bedoel, gewoon compleet met velg, 2e hands,
Tip plaats anders een oproep bij onderdelen bij de meesten liggen die dingen in de weg
Hobbyclub Hoevelaken bijvoorbeeeld, (als je nieuwe steek hebt past van 9000 volgens mij ook)
De oude banden 195 65 15 is ook niet de juiste maat voor een classic, 65 is te hoog in combinatie met 195.
185/65 zal een hele verbetering geven.
Stabi set eronder zetten.
een brug ter beschikking zou handig zijn.
Zorg dat je alles compleet hebt
Voor de voorzijde bestaat een beschrijving, ook hoe je gaten moet boren bij pre ‘85 modellen ( kan ook 84 zijn)
Als je achter niet kunt zonder beschrijving zou ik hulp zoeken, dan is je kennis en handigheid te laag.
Overigens de bouten van de veerbak moeten eruit, en gewisseld worden voor langere. Dat kan heel lastig gaan. ( of anders gezegd gewoon K en nog 2 letters)
Tip plaats een advertentie bij onderdelen, misschien dat ik een set weet, ligt eraan of hij het wil verkopen
Teksten in topic wordt overheen gelezen.
Onderdelen bezitters lezen niet alle topics
2 vragen in 1 onderwerp gaat al vaak niet goed
Ivm oude of nieuwe steek
En een vroege heeft geen gaten voor een stabi aan de voorzijde
Thuiskomertje
ik bedoel, gewoon compleet met velg, 2e hands,
Tip plaats anders een oproep bij onderdelen bij de meesten liggen die dingen in de weg
Hobbyclub Hoevelaken bijvoorbeeeld, (als je nieuwe steek hebt past van 9000 volgens mij ook)
De oude banden 195 65 15 is ook niet de juiste maat voor een classic, 65 is te hoog in combinatie met 195.
185/65 zal een hele verbetering geven.
Stabi set eronder zetten.
een brug ter beschikking zou handig zijn.
Zorg dat je alles compleet hebt
Voor de voorzijde bestaat een beschrijving, ook hoe je gaten moet boren bij pre ‘85 modellen ( kan ook 84 zijn)
Als je achter niet kunt zonder beschrijving zou ik hulp zoeken, dan is je kennis en handigheid te laag.
Overigens de bouten van de veerbak moeten eruit, en gewisseld worden voor langere. Dat kan heel lastig gaan. ( of anders gezegd gewoon K en nog 2 letters)
Tip plaats een advertentie bij onderdelen, misschien dat ik een set weet, ligt eraan of hij het wil verkopen
Teksten in topic wordt overheen gelezen.
Onderdelen bezitters lezen niet alle topics
2 vragen in 1 onderwerp gaat al vaak niet goed
Laatst gewijzigd door turbopilot op za 25 sep, 2021 9:26, 1 keer totaal gewijzigd.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Scherp dat zijn de opzet spiegels die niet van binnenuit verstelbaar zijn , leuke vraag voor een quiz
De cabrio’s hebben 9000 spiegels , kwam er jaren later pas achter dat dat kon
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Nee hoor. Alleen het glas is hetzelfde, de voet van een 9000 buitenspiegel staat onder een andere hoek dan een 900 classic cabrio buitenspiegel.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Aha, maar de cabrio heeft wel een pennetje
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken? 2
Ik post het toch hier ook maar even omdat in het andere topic nog niet echt een antwoord is gekomen waarmee ik met de volgende 2 problemen verder kan. (Door ziekte heb ik er zelf ook nog niet naar kunnen kijken)
Bij mij werkte nog 1 streepje van de achterruitverwarming, beter dan niks en net op zichthoogte.
Tot voor kort kon ik de knop voor de achterruitverwarming gewoon indrukken waarna deze ingedrukt bleef totdat ik 'm weer uitdrukte, het verklikkerlampje in het tellerhuis was aan zolang de knop ingedrukt stond.
Nu wil de knop niet ingedrukt blijven en het lampje licht alleen op op het moment van indrukken.
Tegelijk met het begin van dit euvel werkt de dashboardverlichting niet of half. Aangezien ik het probleem van de niet werkende interieurverlichting ook nog niet op heb kunnen lossen wordt in het donker rijden wel erg avontuurlijk...
Wat de dashboardverlichting betreft wordt het verhaal nog vreemder: Op contact brandt het maar zodra je de motor start niet meer.
Heeft iemand een idee wat er aan het handje is?
Bij mij werkte nog 1 streepje van de achterruitverwarming, beter dan niks en net op zichthoogte.
Tot voor kort kon ik de knop voor de achterruitverwarming gewoon indrukken waarna deze ingedrukt bleef totdat ik 'm weer uitdrukte, het verklikkerlampje in het tellerhuis was aan zolang de knop ingedrukt stond.
Nu wil de knop niet ingedrukt blijven en het lampje licht alleen op op het moment van indrukken.
Tegelijk met het begin van dit euvel werkt de dashboardverlichting niet of half. Aangezien ik het probleem van de niet werkende interieurverlichting ook nog niet op heb kunnen lossen wordt in het donker rijden wel erg avontuurlijk...
Wat de dashboardverlichting betreft wordt het verhaal nog vreemder: Op contact brandt het maar zodra je de motor start niet meer.
Heeft iemand een idee wat er aan het handje is?
1985 900 3-deurs B201c
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Het lijkt me dat de knop voor de achterruitverwarming inwendig defect is. Deze kan open, dus even open maken en onderzoeken lijkt me de eerste aan te bevelen stap. Als deze weer werkt zal je de achterruitverwarming zelf moeten herstellen, baan voor baan. Dat het knopje alleen oplicht als de knop naar binnen gedrukt zit of wordt, is logisch/normaal.
De haperende dashboardverlichting kan een aantal oorzaken hebben, zoals een (ignition switch) relais, een probleem in de stekker naar de zekeringkast, een probleem met de plastic stroomgeleiding achterop het instrumentenpaneel of met het contactslot.
Woon je in de buurt van Haarlem? Ik wil wel even met je meekijken eventueel.
De haperende dashboardverlichting kan een aantal oorzaken hebben, zoals een (ignition switch) relais, een probleem in de stekker naar de zekeringkast, een probleem met de plastic stroomgeleiding achterop het instrumentenpaneel of met het contactslot.
Woon je in de buurt van Haarlem? Ik wil wel even met je meekijken eventueel.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
heb je daar ervaring mee?de achterruitverwarming zelf moeten herstellen, baan voor baan.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
@ Ewout: Dank voor je antwoord en aanbod, ik woon helaas niet in je buurt.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar heb wel bedacht dat 't uitvallen van de dashboardlampjes pas optreedt nadat het dashboard eruit is geweest. Ik zal eerst de aansluitingen eens gaan bekijken, de lampjes zijn net nieuw. Als ze wel branden is de dimmer ook te gebruiken, die lijkt me dus nog in orde.
De achterruitverwarmingsknop zal ik eens bekijken, het herstellen van de verwarming overwoog ik al, maar misschien is het vervangen van de hele ruit door een goede gebruikte makkelijker.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar heb wel bedacht dat 't uitvallen van de dashboardlampjes pas optreedt nadat het dashboard eruit is geweest. Ik zal eerst de aansluitingen eens gaan bekijken, de lampjes zijn net nieuw. Als ze wel branden is de dimmer ook te gebruiken, die lijkt me dus nog in orde.
De achterruitverwarmingsknop zal ik eens bekijken, het herstellen van de verwarming overwoog ik al, maar misschien is het vervangen van de hele ruit door een goede gebruikte makkelijker.
1985 900 3-deurs B201c
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Eerst meten of er überhaupt spanning op staat
Dan massa controleren
En dan baan voor baan.
Massa is vaak al ruk en controleren met de klep dicht en open als het een 3 deurs betreft
Dan massa controleren
En dan baan voor baan.
Massa is vaak al ruk en controleren met de klep dicht en open als het een 3 deurs betreft
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Verjaarscadeautje gekregen van mijn vriendin:
Nu hoef ik niet meer eerst naar de pomp te rijden (en heb daarmee een juistere bandenspanning) en na het krom trappen van 2 voetpompjes ben ik hier heel blij mee
Nog een voordeel: geen "gepruts" meer met muntjes of een onwillige slang bij de pomp
Nu hoef ik niet meer eerst naar de pomp te rijden (en heb daarmee een juistere bandenspanning) en na het krom trappen van 2 voetpompjes ben ik hier heel blij mee
Nog een voordeel: geen "gepruts" meer met muntjes of een onwillige slang bij de pomp
1985 900 3-deurs B201c
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Ik had een TPMS-melding in de 9-5, langs de pomp gereden voor wat nieuwe lucht, maar de melding bleef. Thuis nog eens dunnetjes overgedaan met mijn eigen compressor met net nieuw aangeschafte bandenpomp: er ging nog 0,4 bar bij.
Moet wel zeggen dat de oude bandenpomp thuis ook totaal verkeerde waarden aangaf na zes jaar.
Moet wel zeggen dat de oude bandenpomp thuis ook totaal verkeerde waarden aangaf na zes jaar.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut