Getroffen door een Zilveren Pijl.. Bijna trouwen.

1978-1993
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Sapphire » wo 20 apr, 2022 10:25

De striping zit er inderdaad rondom op zoals op de foto’s te zien. In tegenstelling tot bij bijv. de “Forty” zit deze op de motorkap en dus boven de “vouw” in de zijkant. Bij de forty zit hij iets lager wat als voordeel heeft dat je de motorkap kunt wisselen zonder de striping te missen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Saapie » wo 20 apr, 2022 10:26

My bad; striping zit er idd op. Maar ik vind het gewoon heel erg netjes gedaan als de voorkant is vervangen… dus vandaar mijn opmerking.

Zou hier overigens niets ten nadele mee willen zeggen over de auto. Aan de meeste 900s is tegenwoordig gelast. Belangrijkste is dat het grondig en met kennis van zaken is gedaan. En dat lijkt hier zondermeer het geval.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door NeufegliseThierry » wo 20 apr, 2022 12:50

Mocht het toch noodzakelijk zijn om de striping te vervangen: er is een NL bedrijf dat deze levert. Althans, ik heb destijds op mijn SA 54 nieuwe striping gezet, was nauwelijks te onderscheiden van het origineel. Moet dan wel even 2 PC's terug gaan kijken naar welk bedrijf het ook al weer was :roll:
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Vyv » do 21 apr, 2022 9:25

Ik denk dat het een RedArrow is waar ze een andere kont op gezet hebben, hehehehe :lol: :fight_poke:

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Style&Co » do 21 apr, 2022 9:30

Vyv schreef:
do 21 apr, 2022 9:25
een andere kont op gezet hebben, hehehehe :lol: :fight_poke:
klopt... de kont van een grijze 90. En toen alles weer opgebouwd als Silver Arrow :wow:
live your dreams

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Vyv » do 21 apr, 2022 9:36

Pure deduction my dear Watson :besserwisser:

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door ghulst » do 21 apr, 2022 21:50

MVE schreef:Grappig dat dit nu een compleet eigen leven gaat leiden nav aannames. :)
Verbazend he? :D
Gelukkig is de fantasie nog steeds springlevend. Zeker op forums. Anders zou alles ook zo saai worden…
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Ewout » ma 25 apr, 2022 15:08

Ik wil de pret niet drukken (en dat laat je door mij ook zeker niet gebeuren), maar ik ben heel benieuwd of deze oude classic jou gaat bieden wat je er mogelijk van verwacht. Gezien jouw steevast aanstekelijk en oprecht gedeelde overwegingen heb je daar vast ook wel bij stilgestaan. :wink: Ben je niet stiekem een beetje bang dat de herinnering aan je eerdere Silver Arrow mooier zal blijken te zijn dan de praktijkervaring anno 2022, met veel beter rijdende en krachtiger Saabs in de 'Dave cave'? Op een of andere manier twijfel ik eraan of dit de juiste auto voor jou zal blijken te zijn. Maar ten eerste wie ben ik en ten tweede als je het niet probeert weet je het ook niet... En er gewoon naast gaan zitten en naar kijken is altijd nog een aantrekkelijke optie.

Ik hoop vanzelfsprekend dat ook deze Silver Arrow je tijdens het rijden recht in het hart raakt! Begrijp me niet verkeerd a.u.b. Ik zie hem regelmatig bij ons beider specialist en het is een heerlijk ding.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door DV 9-3 » ma 25 apr, 2022 18:37

Wat een attente overwegingen Ewout. En je bederft m'n plezier inderdaad niet. Integendeel.

Op de Silver Arrow wil ik de 'kwaliteits standaard' die op de 9-3 tjes wordt gebotviert niet gaan toepassen. Net als ik dat trouwens bij de T16S al niet wilde gaan doen. Gaandeweg m'n gewenning aan 't hebben van (te)veel Saabjes merk ik dat m'n zoektocht naar wat ik er nou mee wil ook evolueert, wat er steeds meer op neer komt 't niet leuk te vinden om nog maar weinig te rijden met 'de liefsten' en omdat ze dat eigenlijk allemaal wel zijn, weet ik inmiddels dus ook dat er helaas 'n paar 'Darlings gekilled' zullen gaan moeten worden.

Zoals de zaken er nu voor staan gaan daarom de beide Espresso Saabs weg mogen. Ik wil gaan daily-en met eigenlijk alle 9-3tjes en m'n lief blijft in de rode vijfdeurs 9-3 rijden. Tenzij zij de 9-5 liever heeft, dan mag de rode vijfdeurs 9-3 weg. Deze hele uiteenzetting doe ik om je de achtergrond te geven van hoe ik naar de Silver Arrow (en de T16S) kijk, dat is echt puur 'n hobby auto voor de mooie maanden van 't jaar, plezier ritjes, meetings, etc... Geen auto waarbij 't me zal storen als 'ie niet voortdurend in alle opzichten honderd procent perfect is.

De SA die ik destijds had, was trouwens helemaal niet zo geweldig. De eerste motor daarvan liep nooit echt mooi, totdat er een zuiger verbrandde en ik 'm liet vervangen voor een stortblock van Elferink. Die tweede motor liep echter ook nooit echt mooi en ik heb de stille hoop (stil, want ik wil Saphire no onnodige pressure geven, hetgeen bij deze natuurlijk is mislukt...😂) dat deze SA dus beter gaat lopen omdat er nu wèl iemand aan werkt de dat voor elkaar kan krijgen.. En met nieuwe banden, schokbrekers, remmen, stalen remleidingen, waterpomp, koppeling, hoofdremcylinder, etc, etc, zijn we stiekem toch alweer best 'n hoge standaard aan 't inzetten, dus.... ik hoop (en dènk eigenlijk stiekem ook, met opnieuw no pressure aan Saphire😂) dat ik deze Silver Arrow juist lèkkerder zal gaan vinden dan dat ik 'm vroeger vond... Niet te vergeten ben ik zelf inmiddels ook een jaar of 30 ouder...

Daarbij komt nog dat ik mezelf 's zomers hobbyplezier zie beleven aan 't regelmatig rijden met de classics als aanvulling op, en tevens contrast met, de 9-3 tjes waar ik 't hele jaar door van plan ben mee te gaan rijden...

De intentie achter de collectie wordt me dus duidelijker: Rijden met -en genieten van- setjes, 9-3 Aero's, Viggens en de (voor mij) meest Iconische Classic turbo's. Daar richt 't zich op. In dat plaatje zie ik de Silver Arrow met z'n Flatnose Notchback koets en machtige acht-klapper turbo als een onmisbaar icoon, maar daar komt bijvoorbeeld ook m'n interesse in een mooie classic cabrio ergens in de toekomst erbij vinden vandaan..

Dit allemaal gedeeld hebbende, geen grotere twijfelkont dan een David zeg ik thuis vaak, dit is hoe ik 't nu zie. Als de praktijk toch anders uitpakt is 't natuurlijk hoe 't dan gaat zijn en staat niets in beton gebeiteld, want hobby... Maar ik zie die kans wel sterk afnemen sinds ik m'n intentie achter 't verzamelen helderder krijg..😉
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op di 26 apr, 2022 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Ewout » di 26 apr, 2022 20:55

Interessante uiteenzetting!

Ik geloof gerust dat jij kunt genieten van Saabs die ook wat minder perfect mogen zijn. Het is altijd een lastig dilemma: originaliteit of perfectie. Beide bestaat vrijwel niet. Maar mijn twijfel (moet je mij horen) zit meer in de rijkwaliteiten van de Silver Arrow in verhouding tot waar jij wellicht naar op zoek bent. Dit is een rauwe, wat spartaanse, relatief kleine en zeker oude Saab met slechts 155 pk'tjes. Dat hij in jouw tijd zijn ding deed en jij daarvan erg onder de indruk was en genoot is volstrekt begrijpelijk (ik had graag in je schoenen gestaan), maar ik vraag me af of je vandaag de dag die emotie en beleving terug gaat vinden in dit karretje. Een T8 met 155 pk wil goed vooruit, daar niet van, maar je moet er hard voor werken in een relatief kleine ruimte met beperkt comfort. Zit je daar op te wachten...? Het is geen suggestieve vraag op zich, ik vraag me gewoon af of jij dat leuk vindt.

Ik zelf heb om die reden een mooie Sonett III en 96 V4 laten staan. Het geeft mij gewoon niet de beleving die ik zoek in een Saab, hoe leuk ik de auto's ook vind om naar te kijken of over te praten en filosoferen. Mijn oude 900 turbo raakt mij wel precies op de juiste plek, maar ik ontzie hem ook en het 'turbo-geweld' is voor mij persoonlijk niet waar het om gaat bij deze 900. Ik geniet meer van een rustige rit zonder al teveel inspanning, waarbij ik probeer de tijd van weleer opnieuw te beleven. Een tijd die ik zelf niet heb meegemaakt, dus het gaat dan niet om een herinnering maar om een vervlogen tijd van oranje behang en bruine pannen. Misschien is dat ook wel wat jij gaat doen, misschien zoek ik spijkers op laag water, misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik hoop het! :badteeth1:
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door DV 9-3 » di 26 apr, 2022 21:28

Ewout schreef:
di 26 apr, 2022 20:55
Maar mijn twijfel (moet je mij horen) zit meer in de rijkwaliteiten van de Silver Arrow in verhouding tot waar jij wellicht naar op zoek bent. Dit is een rauwe, wat spartaanse, relatief kleine en zeker oude Saab met slechts 155 pk'tjes. Dat hij in jouw tijd zijn ding deed en jij daarvan erg onder de indruk was en genoot is volstrekt begrijpelijk (ik had graag in je schoenen gestaan), maar ik vraag me af of je vandaag de dag die emotie en beleving terug gaat vinden in dit karretje. Een T8 met 155 pk wil goed vooruit, daar niet van, maar je moet er hard voor werken in een relatief kleine ruimte met beperkt comfort. Zit je daar op te wachten...? Het is geen suggestieve vraag op zich, ik vraag me gewoon af of jij dat leuk vindt.
Ik dènk dat wel en heb 't gevoel ook!😊
Ewout schreef:
di 26 apr, 2022 20:55
Ik geniet meer van een rustige rit zonder al teveel inspanning, waarbij ik probeer de tijd van weleer opnieuw te beleven. Misschien is dat ook wel wat jij gaat doen, misschien zoek ik spijkers op laag water, misschien zit ik er wel helemaal naast. Ik hoop het! :badteeth1:
Beetje zit je er wel naast als je denkt dat dat bij mij helemaal anders zou zijn. Maar daar zal ik zelf aan bijgedragen hebben besef ik me nu ik je lees... En ik ben blij met dat inzicht, thnx. Ik blaat hier op 't forum natuurlijk voornamelijk over hoe goed 't weggedrag van een strakke 9-3 kan zijn, hoe mooi de vermogens opbouw van een mooie tuning kan voelen, het spectaculair snel en strak ik een paar van m'n Saabjes wel niet vind en blablabla...
Ik besef me door jouw schrijven dat wat daardoor helemaal naar de achtergond verdwijnt is dat ik rùim meer dan 99% van de tijd in alle rust en superrelaxed mateloos kan genieten van ontspannen rijden in een Saabje van 'n jaar of 20 (of 30) oud die aanvoelt alsof 'ie vrijwel nieuw is.... Ik doe dat graag, vaak en lang en mijmer dan over van alles en nog wat, met vrijwel steevast een heilzaam effect op m'n gemoed. Ik krijg daar natuurlijk geen adrenaline shot van, maar als ik zou moeten kiezen tussen genieten van die rustige kilometers of die paar adrenaline momenten dat ik een Saabje echt op z'n staart trap, dan zou ik zonder enige twijfel 't eerste nooit willen missen, terwijl ik het tweede dan wel degelijk toch ook wel zou missen...

Dus, hoewel ik vooral benieuwd ben, heel benieuwd, hoe 't zal zijn om straks weer in 'n Silver Arrow te kunnen rijden, benader ik die vooralsnog totaal niet vanuit aan modernere Saabs gerelateerde verwachtingen. Het is juist iets totaal anders hoop ik, een Saabje waarmee ik niet ook m'n gewone dagelijkse dingen doe. Of 't een succes wordt? Ik hoop 't! Maar nogmaals, ik dènk dat wel en heb 't gevoel ook..😊
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur
Donateur
Berichten: 898
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door sterkstromer » di 26 apr, 2022 21:39

Ewout schreef:
di 26 apr, 2022 20:55
Een T8 met 155 pk wil goed vooruit, daar niet van, maar je moet er hard voor werken in een relatief kleine ruimte met beperkt comfort.
Dit vind ik wel grappig om te lezen. Mijn eerste auto was een SA en ik heb dit nooit zo ervaren eigenlijk, ook niet na de (non-Saab) opvolgers. De daily is nu een Focus-II en dan merk je dat een 9-3OG wel harder werken is.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door Ewout » wo 27 apr, 2022 9:23

sterkstromer schreef:
di 26 apr, 2022 21:39
Dit vind ik wel grappig om te lezen. Mijn eerste auto was een SA en ik heb dit nooit zo ervaren eigenlijk, ook niet na de (non-Saab) opvolgers. De daily is nu een Focus-II en dan merk je dat een 9-3OG wel harder werken is.
Precies mijn punt, hoor: naar huidige maatstaven is zo'n classic tweedeurs achtklepper (naar mijn idee) als omschreven. Toentertijd lag dat heel anders en pakte het vergelijk met wat er verder rondreed ook geheel anders uit.
DV 9-3 schreef:
di 26 apr, 2022 21:28
Beetje zit je er wel naast als je denkt dat dat bij mij helemaal anders zou zijn. Maar daar zal ik zelf aan bijgedragen hebben besef ik me nu ik je lees... En ik ben blij met dat inzicht, thnx. Ik blaat hier op 't forum natuurlijk voornamelijk over hoe goed 't weggedrag van een strakke 9-3 kan zijn, hoe mooi de vermogens opbouw van een mooie tuning kan voelen, het spectaculair snel en strak ik een paar van m'n Saabjes wel niet vind en blablabla...
Precies! Dat is wel de indruk die ik af en toe van je liefhebberij opdoe. Perfectie en indrukwekkend gestyleerde vermogensopbouw ga je niet vinden in een Silver Arrow, hoe goed hij er ook bijstaat - als je het mij vraagt. En wat er achter mijn vragen schuilt is dat ik hoop dat je dat ook niet gaat vragen van het wagentje.
DV 9-3 schreef:
di 26 apr, 2022 21:28
Ik besef me door jouw schrijven dat wat daardoor helemaal naar de achtergond verdwijnt is dat ik rùim meer dan 99% van de tijd in alle rust en superrelaxed mateloos kan genieten van ontspannen rijden in een Saabje van 'n jaar of 20 (of 30) oud die aanvoelt alsof 'ie vrijwel nieuw is.... Ik doe dat graag, vaak en lang en mijmer dan over van alles en nog wat, met vrijwel steevast een heilzaam effect op m'n gemoed. Ik krijg daar natuurlijk geen adrenaline shot van, maar als ik zou moeten kiezen tussen genieten van die rustige kilometers of die paar adrenaline momenten dat ik een Saabje echt op z'n staart trap, dan zou ik zonder enige twijfel 't eerste nooit willen missen, terwijl ik het tweede dan wel degelijk toch ook wel zou missen...
Had dat dan eerder gezegd! :mrgreen: Maar dat is mooi om te vernemen, dan kon het inderdaad wel eens een een mooi huwelijk worden...! Heerlijk ontspannen toeren, rustig door de versnellingen schakelend, genietend van de omgeving en de eigenzinnigheden van de 900, en af en toe, als hij lekker warm is, een flinke sprint met respect voor historie en karakter: succes verzekerd!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door DV 9-3 » wo 27 apr, 2022 10:03

Ewout schreef:
wo 27 apr, 2022 9:23
Precies! Dat is wel de indruk die ik af en toe van je liefhebberij opdoe... En wat er achter mijn vragen schuilt is dat ik hoop dat je dat ook niet gaat vragen van het wagentje....
Snap ik nu. En no worries dus...
Ewout schreef:
wo 27 apr, 2022 9:23
Had dat dan eerder gezegd! :mrgreen: Heerlijk ontspannen toeren, rustig door de versnellingen schakelend, genietend van de omgeving en de eigenzinnigheden van de 900, en af en toe, als hij lekker warm is, een flinke sprint met respect voor historie en karakter: succes verzekerd!
Tja, dat ik er in m'n verhalen niet eerder blijk van gaf dat eigenlijk voornamelijk te doen met al m'n Saabjes... Zoals een vis niet weet wat water is, ging ik 't pas zien toen ik 't door had.
Ewout schreef:
wo 27 apr, 2022 9:23
Maar dat is mooi om te vernemen, dan kon het inderdaad wel eens een een mooi huwelijk worden...!
Thnx Ewout. Dat denk ik, en dat gevoel heb ik ook.😉

En mòcht 't voor mij onverhoopt toch helemaal anders uitpakken dan ken ik volgens mij in ieder geval nu één iemand die dit wagentje werkelijk op waarde weet te schatten...😊
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl..

Bericht door DV 9-3 » za 06 aug, 2022 21:59

.
Deze Zilveren Pijl is een 'zager'.

Afbeelding

De laatste inzichten van 'n paar maanden terug maakten duidelijk dat deze auto een 'zager' is. Een woord dat altijd een vreselijk schrikbeeld bij mij opriep van twee op de sloop doorgesneden schade auto's, waarvan de helften die niet in de prak zitten in louche schuren schimmig aan elkaar gebakken werden tot een zogenaamd 'schadevrije' auto. Praktijken waarvan ik altijd dacht er zo ver mogelijk weg van te moeten blijven. Gelukkig is dit een ander verhaal en doet 't begrip 'zager' deze SA onrecht aan. Vandaar dat ik met 'n gerust hart de kop van deze post wat chargeer.

De gehele neus van deze Silver Arrow is ooit vervangen voor een neus van -zeer waarschijnlijk- een T16S. Een rode inderdaad..☺️ Dat de gehele neus compleet vervangen werd met origineel plaatwerk klopt dus wel met wat bij aankoop vermeld werd, maar helemaal nieuw zoals ik het bij die uitleg begrepen had was dat plaatwerk destijds niet. Het meest waarschijnlijk is dat de 'nieuwe' neus wel van hetzelfde bouwjaar als de SA is, misschien zelfs 'n jaar jonger. Eea concludeert 'Sherlock' Sapphire aan de aanwezige geventileerde remmen oude steek en 't type oliekoeler dat een andere aansluiting heeft. Beiden wijzen op een T16S uit de bouwjaren '86-'87 en zijn niet origineel voor 'n Silver Arrow. Bovendien klopt de niet originele versnellingsbak bij die bouwjaren, terwijl de motor wel origineel is. (Onder voorbehoud dat ik dit allemaal helemaal goed begrepen en onthouden heb.) Maar goed, hoewel dit dus iets anders is dan ik bij aankoop begreep, betekent dit voor mij gelukkig geen teleurstelling want wat opvalt is dat de kwaliteit waarmee die 'Nose-job' destijds gedaan werd erg goed is geweest. Eigenlijk is de matige kwaliteit van 't (voorbereiden op het) spuitwerk op sommige plekken aan de binnenkant van de motorruimte 't enige dat erop aan te merken is.

En er zijn, vergeleken met een complete neus opbouwen uit allemaal losse nieuwe plaatwerk delen, ook voordelen aan 't vervangen van 'n complete in de fabriek gebouwde neus. Zoals in de fabriek de plaatwerk delen aan elkaar gelast werden is in een carrosserie werkplaats bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk te doen met exact 't zelfde resultaat, heb ik me laten vertellen. Feit blijft ook dat de hele carrosserie van deze Silver Arrow de afgelopen 30 jaar gaaf en kogelhard is gebleven. En daarmee blijft dit in de basis een goeie Silver Arrow die 't voor mij van harte blijft verdienen om in ere te worden hersteld.

Zo gauw als de agenda het toelaat is de bedoeling 't project te vervolgen. De motorruimte wordt zo netjes mogelijk (met spuitbussen, hij gaat er niet voor naar de spuiter) waar nodig in de juiste kleur gespoten en dan kan de motor met bak er weer in want die staan al bijna klaar. Ook ligt 't hemeltje inmiddels opnieuw bekleed klaar. Wel zijn we nog steeds op weg naar de allereerste start sinds ±30 jaar, dus 't is nog altijd best spannend wat Sapphire nog tegen gaat komen...

Vanwaar deze post? Nou, plotseling kwam dit project heel onverwacht weer even tot leven voor mij deze week; Ik kon namelijk de verleiding niet weerstaan om tòch een ander stuurtje voor de SA te scoren...

Afbeelding

Het lederen Momo stuurtje dat ik 'r eerder voor vond is inmiddels opnieuw bekleed, maar het Nardi stuurtje dat ik deze week op FB zag verschijnen is NOS en vind ik onbetwist de overtreffende trap... Zo lekker ongebruikt, zal 't deze Silver Arrow erg mooi gaan staan denk ik. Bovendien werd 't ophalen ervan met een lekkere Pizza op 'n pittoresk Leidsch studentendakterrasje in 't prettige gezelschap van Joep en MVE een heel gezellig en onverwacht vakantie-achtig-zomer-avond uitje. Leuk dat dit stuurtje van Joep komt.

Spannend trouwens dat de Silver Arrow, terwijl ik 'm al ruim 'n jaar heb, hoogstwaarschijnlijk m'n eerstvolgende toevoeging aan de collectie zal gaan worden. Immers, hij heeft er vorig voorjaar slechts een paar dagen -niet rijdend- tussen gestaan en komt als het zo ver is effectief voor 't eerst binnenrijden.. Inmiddels is er ook permanent genoeg ruimte voor 'm!.😉

Afbeelding

Blijft 'n bijzonder vooruitzicht 'm te mogen verwelkomen. Nog altijd heeft 't absoluut geen haast, maar ik hoop wel dat 't vanaf nu 'n klèin beetje mee mag zitten met dit nog best uitdagende project....😊
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op di 14 feb, 2023 20:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Plaats reactie