EGR Systeem verwijderen

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frummeltje
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 68
Lid geworden op: di 03 mar, 2009 18:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

EGR Systeem verwijderen

Bericht door frummeltje » wo 30 jun, 2021 18:45

Deze druilige dag leek me bij uitstek een dag om een begin te maken met het vervangen van mijn startmotor. Af en toe tikt ie ipv aan te zwengelen en aangezien ik nog een gereviseerde start motor had liggen ben ik vandaag aan de klus begonnen. Ten eerste om alle dingen die in de weg zitten weg te halen.

Het betreft mijn SAAB Cabrio van 1991 Lucas met volle turbo en B202L blok.
Tevens had ik het plan opgepakt om het EGR systeem eraf te halen omdat die k… pijp met altijd al in de weg zit en daar gaat mijn vraag eigenlijk over.

De pijp en de klep weghalen was zo gebeurd en het afdoppen gaat me ook wel lukken. maar ik zat in de Haynes manual te kijken en dat plaatje (zie foto) komt niet overeen met de situatie bij mij. Waarschijnlijk omdat mijn SAAB niet van Amerikaanse origine is.

Ik mis bij mij 1(LH Control Unit),3 (Temp Sensor),5( Modulating valse) ,7 (Vacuüm tank),8( Check valve) en 10( Overflow Valve).
Afbeelding

Afbeelding
Ik zie wel een vacuüm slang lopen van de EGR klep naar het inlaatspruitstuk-aansluiting op de motor (B). Op die zelfde aansluiting loopt een vacuumslang naar het het gasklephuis(A).
Het EGR systeem zou in deellast uitlaatgas bijmengen op de inlaat stroom om zodoende een armer mengsel te krijgen en een lagere verbranding temperatuur (lowNOX). Hoe en of dat goed werkt bij deze configuratie die ik heb is mij niet helemaal duidelijk. Hoor het graag, want ik zie vast iets over het hoofd :D


Maar goed voor het verwijderen van het EGR, de eigenlijke vraag:
Begrijp ik het goed dat het volgende voldoende is pijp en klep verwijderen open aansluitingen op uitlaat en inlaat spruitstuk afdoppen, en de vacuüm leiding bij A ook afsluiten. De leiding van A naar B intact laten neem ik aan?

en ten tweede: Ik verwacht het niet maar ga ik daar last mee krijgen bij de APK ?

Groet
Gaston
--------------NU------------------------------
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1991 - (Rood)
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1989 - (Rood)
----------Gereden----------------------------
SAAB 9-5 Aero Estate 2007
SAAB 99 GL 1982
SAAB 9-5 2.3T SE 2001

Gebruikersavatar
tweemeter
Donateur
Donateur
Berichten: 2263
Lid geworden op: ma 20 feb, 2006 0:14
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: EGR Systeem verwijderen

Bericht door tweemeter » do 11 aug, 2022 22:58

Is het gelukt om het erg systeem te verwijderen?
Saab 900 S 1993
ALPINA B3 BiTurbo Touring ALLRAD F31 2014
MINI Cooper S JCW F57 2018

Gebruikersavatar
frummeltje
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 68
Lid geworden op: di 03 mar, 2009 18:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: EGR Systeem verwijderen

Bericht door frummeltje » za 14 okt, 2023 20:37

Wel een erg late reactie van mij, maar ja beter laat dan nooit. . 😏
Maar het is inderdaad gelukt om het EGR
systeem te verwijderen zoals ik had beschreven. Inmiddels al twee keer een APK achter de rug gehad zonder
problemen.
--------------NU------------------------------
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1991 - (Rood)
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1989 - (Rood)
----------Gereden----------------------------
SAAB 9-5 Aero Estate 2007
SAAB 99 GL 1982
SAAB 9-5 2.3T SE 2001

Plaats reactie