Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Hallo mede-forummers,
Saab 900 c, sedan. Feb 1983
Origineel met 2 carbs (gls), later omgebouwd tot single carb
Ik heb nu 2 x het volgende mee gemaakt.
Tijdens rijden gaat waarschuwingslicht (!) aan en dan hoor ik ‘iets’ draaien onder de motorkap
Auto snel aan de kan gezet, contact uit, sleutel uit slot
Er blijft dan toch ‘iets’ draaien, dat stopt dan na enige tijd (als accu bijna leeg is bv)
Het lijkt alsof de motor ook meedraait maar contact is eraf, krijgt geen benzine
Opnieuw starten: waarschuwingslicht weg, motor loop mooi: probleem weg…..
Bobine, bougies + kabels, luchtfilter, contactpuntjes, verdelerkap allemaal recent vervangen.
Het is mij een raadsel: willen jullie meedenken? Wat blijft er nog draaien? Startmotor? Motor zelf? Redenen waarom waarschuwingslicht gaat branden?
Zou het een massa/bedrading oorzaak kunnen hebben? Andere mogelijke oorzaken?
Alvast bedankt
Groet
Bas
Saab 900 c, sedan. Feb 1983
Origineel met 2 carbs (gls), later omgebouwd tot single carb
Ik heb nu 2 x het volgende mee gemaakt.
Tijdens rijden gaat waarschuwingslicht (!) aan en dan hoor ik ‘iets’ draaien onder de motorkap
Auto snel aan de kan gezet, contact uit, sleutel uit slot
Er blijft dan toch ‘iets’ draaien, dat stopt dan na enige tijd (als accu bijna leeg is bv)
Het lijkt alsof de motor ook meedraait maar contact is eraf, krijgt geen benzine
Opnieuw starten: waarschuwingslicht weg, motor loop mooi: probleem weg…..
Bobine, bougies + kabels, luchtfilter, contactpuntjes, verdelerkap allemaal recent vervangen.
Het is mij een raadsel: willen jullie meedenken? Wat blijft er nog draaien? Startmotor? Motor zelf? Redenen waarom waarschuwingslicht gaat branden?
Zou het een massa/bedrading oorzaak kunnen hebben? Andere mogelijke oorzaken?
Alvast bedankt
Groet
Bas
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Startmotor! Zit op een andere plek dan bij latere 900s, onder de uitlaatspruitstuk. Zal niet meer
Terugslaan en dus mee draaien met met het vliegwiel.
Terugslaan en dus mee draaien met met het vliegwiel.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Oké !
En dat kan welke oorzaken hebben?
Hij start goed, stukje rijden, waarschuwingslicht gaat branden
Gaat startmotor spontaan weer aan?
Wat is de oplossing?
En dat kan welke oorzaken hebben?
Hij start goed, stukje rijden, waarschuwingslicht gaat branden
Gaat startmotor spontaan weer aan?
Wat is de oplossing?
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Startmotor moet je laten reviseren. De selenoid ( magneet) die er inzit werkt kennelijk niet meer.
Ook even controleren of er geen kabel bloot ligt. Kan massa probleem zijn!
Ook even controleren of er geen kabel bloot ligt. Kan massa probleem zijn!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Erg bedankt voor je reacties Saapie! Ik snap alleen niet hoe het kan dat startmotor vanzelf aangaat terwijl ik al een paar km aan t rijden ben. Wil je uitleggen hoe dat komt?
Reviseren, is dit omdat de niet meer te krijgen zijn?
Reviseren, is dit omdat de niet meer te krijgen zijn?
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Mijn vermoeden is dat ergens door een kabel contact wordt gemaakt of er intern iets niet goed meer is in de startmotor.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Ik zou dit probleem niet op afstand trefzeker durven diagnosticeren. Wellicht herkent Saapie de symptomen en zit hij goed, hoor. Maar het is misschien wat kort door de bocht om op grond hiervan de startmotor te laten reviseren. Even opdat Saapie het straks niet 'gedaan' heeft...
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Robinson1
- Donateur (3x)
- Berichten: 1469
- Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Zo zag de bedrading er bij mijn 84-er uit. Niet onwaarschijnlijk dat dit problemen oplevert. Het wordt knap warm daar onder het spruitstuk. Controle kan geen kwaad.
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold
(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold
(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Ik ben blij met iedere reactie en leer er van, meedenken en ervaringen delen maakt dat ik makkelijker een diagnose kan (laten) stellen. dank voor foto’s ook. Ik ga dit checken. 38,5 jaar oude auto, zal zo nu en dan wat gebreken tonen.
Ben zelf niet technisch geschoold maar wel al jaren geïnteresseerd en steeds meer geleerd.
Dank voor reacties tot dusverre
Het blijven draaien nadat contact uit is uitgezet, waar duidt dat op?
Ben zelf niet technisch geschoold maar wel al jaren geïnteresseerd en steeds meer geleerd.
Dank voor reacties tot dusverre
Het blijven draaien nadat contact uit is uitgezet, waar duidt dat op?
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Ergens een vreemde sluiting denk ik, kan gare bedrading zijn maar ook iets onbenulligs als kortsluiting (water?) in de stekkerdoos van de trekhaak of een verkeerd geplaatst achterlichtje.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Eens met Ewout. We kunnen hier alleen vermoedens uiten. Ik zou met dit probleem toch naar een specialist gaan. Meten is weten in dit geval!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Helemaal eens met de reacties tot nu toe. Ik ga er ook zeker mee naar specialist. Maar ik wil natuurlijk ook zelf al dingen kunnen uitsluiten. Dat is meer ter lering ende vermaak.
Ik hou jullie op de hoogte van eventuele progressie
Ik hou jullie op de hoogte van eventuele progressie
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Je zou deze plekken kunnen aftapen en kijken of het probleem dan weg is. Wel hittebestendige tape gebruiken!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- basvi
- Geregistreerd lid
- Berichten: 336
- Lid geworden op: di 08 feb, 2005 15:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Help, geen idee wat het probleem veroorzaakt
Thanks, dat heb ik gedaan alleen het probleem bleek er helaas niet mee verholpen te zijn.
Dat was ook niet raar, want toen ik eenmaal besloot de hele kabelboom eraf te halen zag ik dat de mantel van de draden op meerdere plekken totaal vergaan was en bij iedere beweging verder afbrokkelde.
Ik heb de oude mantel afgepeld tot het punt waar de draad en mantel weer flexibel waren. Vervolgens geïsoleerd en afgetaped met hittebestendige vulkanische tape.
Aangesloten, zojuist proefrit gemaakt. Probleem is opgelost!
Dat was ook niet raar, want toen ik eenmaal besloot de hele kabelboom eraf te halen zag ik dat de mantel van de draden op meerdere plekken totaal vergaan was en bij iedere beweging verder afbrokkelde.
Ik heb de oude mantel afgepeld tot het punt waar de draad en mantel weer flexibel waren. Vervolgens geïsoleerd en afgetaped met hittebestendige vulkanische tape.
Aangesloten, zojuist proefrit gemaakt. Probleem is opgelost!