De knoop is doorgehakt, ik heb besloten dat hij er nu echt moet komen: een Saab 900 classic cabrio.
De komende tijd wil ik een paar kandidaten gaan bekijken.
Ik heb me enigszins ingelezen de afgelopen maanden, waaronder natuurlijk ook hier op Saabforum.
Zeker de aankoop tips/checklist lijkt me heel erg nuttig.
Nu ben ik nog een echte Saab beginner (dwz alleen een paar keer in gereden) en heb ik daar al meteen wat vragen over.
Bij het bekijken van de koets op roestplekken bijvoorbeeld.
Ik begrijp dat ik bv de bodem onder voorstoelen, maar ook onder de kofferbak moet checken.
Vervolgvraag voor mij is: is de bekleding/tapijt eenvoudig opzij te halen?
Gaat dit met clips? Schroeven? Lijsten?
Ik begrijp dat enige ervaring handig is.
Maar die heb ik dus niet, en moet toch ergens beginnen
Ik heb (delen van) de service manual gedownload en doorgenomen maar ben hierover niks tegengekomen.
Wellicht is dit te eenvoudig om te vermelden, óf ik heb de juiste hoofdstukken niet.
Het Bentley handboek staat in bestelling.
En het is zo lullig als je iemands auto bekijkt en daarbij een stuk rubber afscheurt of clips afbreekt.
Ik hoop wel af en toe iemand mee te nemen die meer ervaring heeft met de aankoop van (onder andere klassieke) auto's.
Maar ook hij heeft eigenlijk geen ervaring met Saabs...
Tips zijn welkom!
Nieuw hier, en op zoek!
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Nieuw hier, en op zoek!
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Nieuw hier, en op zoek!
Succes! Ik gok dat de andere kant van de bodem (ergo: onderzijde van de auto) makkelijker te inspecteren is!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier, en op zoek!
Tip: ga eens kijken naar Saab cabrios die te koop staan bij specialisten, zoals Saabworld of Timmer. Dan heb je vergelijkingsmateriaal qua staat / conditie etc
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier, en op zoek!
Je kunt de vloerbedekking bij de stoelen wel loshalen, maar beter is om de auto op een brug te inspecteren op (onder meer) die plekken. Van bovenaf ben je anders de auto van iemand anders toch vrij grondig aan het demonteren.
De kofferbakbodem is eenvoudig: de houten bodemplaat kan je optillen ter hoogte van het kofferbakslot. Je ziet daaronder het reservewiel. Dat kan je het best even eruit halen, zodat je de hele kofferbakbodem ziet. Met name rechts is die gevoelig voor roest en in beide voorste hoekjes.
De kofferbakbodem is eenvoudig: de houten bodemplaat kan je optillen ter hoogte van het kofferbakslot. Je ziet daaronder het reservewiel. Dat kan je het best even eruit halen, zodat je de hele kofferbakbodem ziet. Met name rechts is die gevoelig voor roest en in beide voorste hoekjes.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4253
- Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier, en op zoek!
Bodem van bovenaf = met plamuurmes alle antidreunplaten wegsteken (dat gaat aanwezige lakopbouw van een nog goede bodem beschadigen). Zal een verkoper niet toelaten, zeer destructief.
Beter van onderaf, op een brug, inspecteren van de asdoorgangen voorwielaandrijving, balk onder radiateur, alle langsbalken (inclusief dorpels), gehele bodem, wielophanging voor en achter, bij veerpoten, bij schokbrekers (zadels bevestiging bovenzijde met name) onderkanten deuren, alle wielkasten, onderkant kofferbak.
Via geopende motorkap inspecteren bij accubak, bovenzijde langsbalken chassis, balk onder radiateur, onder hoofdremcilinder (gelekte remvloeistof), bovenzijde wielschermen, binnenzijde wielschermen (onder/rondom ruitensproeier reservoir, onder/rondom expansievat koelsysteem), de parafaan, alle deur- en raamrubbers, autoruiten, cabriokap, spiegels, deuren, plaatwerk, bumpers, én ? De motorkap zelf, buiten, binnen en zijkanten.
Beter van onderaf, op een brug, inspecteren van de asdoorgangen voorwielaandrijving, balk onder radiateur, alle langsbalken (inclusief dorpels), gehele bodem, wielophanging voor en achter, bij veerpoten, bij schokbrekers (zadels bevestiging bovenzijde met name) onderkanten deuren, alle wielkasten, onderkant kofferbak.
Via geopende motorkap inspecteren bij accubak, bovenzijde langsbalken chassis, balk onder radiateur, onder hoofdremcilinder (gelekte remvloeistof), bovenzijde wielschermen, binnenzijde wielschermen (onder/rondom ruitensproeier reservoir, onder/rondom expansievat koelsysteem), de parafaan, alle deur- en raamrubbers, autoruiten, cabriokap, spiegels, deuren, plaatwerk, bumpers, én ? De motorkap zelf, buiten, binnen en zijkanten.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuw hier, en op zoek!
Bedankt. De onderkant bekijken, natuurlijk
Ik dacht de verkeerde kant op omdat de meeste roestige bodem foto's die ik tegenkom van binnen/boven zijn genomen...
Ik dacht de verkeerde kant op omdat de meeste roestige bodem foto's die ik tegenkom van binnen/boven zijn genomen...
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"