Classic 900 Cabrio EV
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Classic 900 Cabrio EV
Ik zat zo ongeveer een jaartje geleden dus te denken, ik moet misschien toch maar eens aan electrisch. Maar wat dan. Ik hoef niet te forenzen, gebruik de auto voor boodschappen en andere prive ritten. Mijn vriendin heeft ook een auto. Ik rij in die van mij nog geen 8000km per jaar. En ik heb ook geen 400km actieradius nodig. Genoeg te kiezen dan, zou je zeggen. Maar mijn hart gaat niet sneller kloppen van de hedendaagse saaie ontwerpen. Het zou dan misschien een Peugeot e 208 worden. Die vind ik redelijk in alle opzichten, nog enigszins betaalbaar, en niet heel lelijk.
Eigenlijk zou ik dan wel een e 208 cabrio willen, want wat is er fijner dan toeren op een mooie dag, met het dak omlaag en zonder motorgeluid. Maar goed die bestaat natuurlijk (nog) niet. Wat is er dan wél zoal te koop aan EV cabrio's? Ongeveer niks.
Ik heb besloten dat het geen gladde high tech moest worden, maar een mooie auto met karakter. En de Saab 900 had al op de lagere school mijn aandacht. Via marktplaats heb ik in Groningen een 900 cabrio uit 1992 gekocht. Het is bepaald geen concours exemplaar, maar weinig roest en verder ook in redelijk goede staat voor de prijs. Er moet natuurlijk nog wel wat aan gebeuren. Beginnende roest aanpakken wellicht (weer) in de tectyl, tellerbak, stuurkolom vervangen staan bovenaan de groeiende lijst. Met een handboek en youtube erbij kan ik onderhoud en kleine reparaties wel gedeeltelijk doen, maar zelf een EV conversie doen kan ik veilig uitsluiten Ik heb iemand gevonden die oldtimers ombouwt naar EV. Een "youngtimer" heeft hij nog niet eerder gehad maar hij vind het een mooi en haalbaar project. Natuurlijk altijd een puzzel waar je de accu's kwijt kan.
En het gaat me hoe dan ook heel veel geld kosten. Maar goed, het past in mijn budget en als ik alles bij elkaar optel kom met 42kWh aan accu's (rond de 200km) ongeveer uit op de prijs van zo'n Peugeot 208. En dan is gezien mijn criteria de keuze toch snel gemaakt!
Ik heb er nu een tijdje in gereden. En niet alleen de puristen onder jullie zullen het met me eens zijn dat het ook heel zonde is om die heerlijke, daadkrachtig maar vriendelijk brommende motor te vervangen. Want hij loopt perfect. Maar ik ga het toch echt doen 't Is overigens een lpt uit Italië...
Binnenkort ga ik naar Onno Kempink in Winterswijk voor een check-up en advies.
Eigenlijk zou ik dan wel een e 208 cabrio willen, want wat is er fijner dan toeren op een mooie dag, met het dak omlaag en zonder motorgeluid. Maar goed die bestaat natuurlijk (nog) niet. Wat is er dan wél zoal te koop aan EV cabrio's? Ongeveer niks.
Ik heb besloten dat het geen gladde high tech moest worden, maar een mooie auto met karakter. En de Saab 900 had al op de lagere school mijn aandacht. Via marktplaats heb ik in Groningen een 900 cabrio uit 1992 gekocht. Het is bepaald geen concours exemplaar, maar weinig roest en verder ook in redelijk goede staat voor de prijs. Er moet natuurlijk nog wel wat aan gebeuren. Beginnende roest aanpakken wellicht (weer) in de tectyl, tellerbak, stuurkolom vervangen staan bovenaan de groeiende lijst. Met een handboek en youtube erbij kan ik onderhoud en kleine reparaties wel gedeeltelijk doen, maar zelf een EV conversie doen kan ik veilig uitsluiten Ik heb iemand gevonden die oldtimers ombouwt naar EV. Een "youngtimer" heeft hij nog niet eerder gehad maar hij vind het een mooi en haalbaar project. Natuurlijk altijd een puzzel waar je de accu's kwijt kan.
En het gaat me hoe dan ook heel veel geld kosten. Maar goed, het past in mijn budget en als ik alles bij elkaar optel kom met 42kWh aan accu's (rond de 200km) ongeveer uit op de prijs van zo'n Peugeot 208. En dan is gezien mijn criteria de keuze toch snel gemaakt!
Ik heb er nu een tijdje in gereden. En niet alleen de puristen onder jullie zullen het met me eens zijn dat het ook heel zonde is om die heerlijke, daadkrachtig maar vriendelijk brommende motor te vervangen. Want hij loopt perfect. Maar ik ga het toch echt doen 't Is overigens een lpt uit Italië...
Binnenkort ga ik naar Onno Kempink in Winterswijk voor een check-up en advies.
Laatst gewijzigd door V-72 op do 02 sep, 2021 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 07 mei, 2006 23:23
- Regio: - kies een regio
Re: Classic 900 Cabrio EV
Ik vind het een mooi idee!
Van de 900 classic cabrio's zijn er genoeg gemaakt om origineel te bewaren, naar smaak aan te passen of elektrisch te maken. Dus laat je niet uit het veld slaan door de puristen. En het is heerlijk om in stilte in een elektrische Saab Cabrio te rijden kan ik je uit ervaring vertellen. Zelf heb ik gereden in deze: https://bhesaab.jimdofree.com
Ik kan je in contact brengen met de eigenaar, hij is deze auto al sinds 2013 aan het ontwikkelen en heeft er vorig jaar een Tesla motor in laten plaatsen. In Saabberichten zijn er in 2018 en 2019 meerdere artikelen over elektrische Saabs verschenen. Mocht je meer informatie willen, stuur me dan een PB.
Van de 900 classic cabrio's zijn er genoeg gemaakt om origineel te bewaren, naar smaak aan te passen of elektrisch te maken. Dus laat je niet uit het veld slaan door de puristen. En het is heerlijk om in stilte in een elektrische Saab Cabrio te rijden kan ik je uit ervaring vertellen. Zelf heb ik gereden in deze: https://bhesaab.jimdofree.com
Ik kan je in contact brengen met de eigenaar, hij is deze auto al sinds 2013 aan het ontwikkelen en heeft er vorig jaar een Tesla motor in laten plaatsen. In Saabberichten zijn er in 2018 en 2019 meerdere artikelen over elektrische Saabs verschenen. Mocht je meer informatie willen, stuur me dan een PB.
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Classic 900 Cabrio EV
Hou ook in gedachten dat de EV techniek nog veel evolueert. Naast het feit dat het zeer veel geld gaat kosten, zal de auto na een jaar of 5 mogelijk zowat onverkoopbaar worden wegens achterhaalde techniek en niet meer origineel.
Ik heb zelf een 900 sedan en een 900 cabriolet. Door o.a. het dak wat in de koffer moet kunnen, is er in zo een cabriolet veel minder plaats dan in een sedan voor het wegwerken van de batterijen.
Bezint eer ge begint!
Ik heb zelf een 900 sedan en een 900 cabriolet. Door o.a. het dak wat in de koffer moet kunnen, is er in zo een cabriolet veel minder plaats dan in een sedan voor het wegwerken van de batterijen.
Bezint eer ge begint!
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Classic 900 Cabrio EV
@phanot
Natuurlijk, dat zijn overwegingen die ik heb gemaakt. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een Classic cabrio EV ook over 5 jaar nog redelijk uniek is en daarom relatief goed te verkopen. En een willekeurig andere EV moet over 5 jaar ook opboksen tegen de voortgeschreden techniek.
Bovendien wie weet, verkoop ik 'm nooit en heb er de rest van mijn leven veel plezier van!
Neemt niet weg dat je misschien groot gelijk hebt, maar dat weten we pas over 5 jaar.
En als ik daar op ga wachten zit ik nog steeds met diezefde overwegingen.
Maar zijn we 5 jaar verder en ouder
Daarom heb ik de bezinning nu afgesloten en ga ik ervoor!
Natuurlijk, dat zijn overwegingen die ik heb gemaakt. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een Classic cabrio EV ook over 5 jaar nog redelijk uniek is en daarom relatief goed te verkopen. En een willekeurig andere EV moet over 5 jaar ook opboksen tegen de voortgeschreden techniek.
Bovendien wie weet, verkoop ik 'm nooit en heb er de rest van mijn leven veel plezier van!
Neemt niet weg dat je misschien groot gelijk hebt, maar dat weten we pas over 5 jaar.
En als ik daar op ga wachten zit ik nog steeds met diezefde overwegingen.
Maar zijn we 5 jaar verder en ouder
Daarom heb ik de bezinning nu afgesloten en ga ik ervoor!
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Classic 900 Cabrio EV
@safety first
Dank je, je hebt een PB.
Dank je, je hebt een PB.
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- ghulst
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1048
- Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
- Regio: NL - Provincie Zeeland
- Contacteer:
Re: Classic 900 Cabrio EV
Ik vind het super! Heel veel succes en dat ga ik met veel plezier volgen. Hoewel de techniek zich natuurlijk steeds blijft ontwikkelen, is het relatief gemakkelijk om een accupakket of een elektromotor te wisselen. Als je goed bouwt, dan zou dat je echt niet tegen hoeven houden.
Hier op het forum rijdt natuurlijk ook een elektrische Sonett rond.
Hier op het forum rijdt natuurlijk ook een elektrische Sonett rond.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Classic 900 Cabrio EV
Leuk man, doen!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- gudmundje
- Donateur
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Classic 900 Cabrio EV
Ik ga dit met veel interesse volgen ! Veel succes en hou ons op de hoogte
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
- veenaalt
- Donateur (5x)
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Classic 900 Cabrio EV
Zoals hier boven al geschreven is er in Duitsland iemand die je voor is gegaan.
Filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=ggUrMq9Tqdk
Woon je trouwens in de Achterhoek.
Zou leuk zijn om het van dichtbij te kunnen volgen.
Speel soms ook wel met dezelfde gedachten.
Filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=ggUrMq9Tqdk
Woon je trouwens in de Achterhoek.
Zou leuk zijn om het van dichtbij te kunnen volgen.
Speel soms ook wel met dezelfde gedachten.
Jong geleerd .........
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Classic 900 Cabrio EV
Bedankt voor de (positieve) reacties.
De Sonnett en de Duitse classic 900 was ik al tegengekomen, maar alle info is welkom!
Ik moet geïnteresseerden misschien een beetje teleurstellen.
Ik zal hier zeker af en toe updates/foto's posten over de voortgang.
Maar ik ben niet van plan om een uitgebreid stap-voor-stap blog te gaan bijhouden.
Dat is overigens ook niet echt mogelijk aangezien ik het echte werk uit handen geef.
Voorlopig zal het sowieso rustig zijn want ik verwacht/hoop dat we jan of feb 2022 beginnen aan het electrische deel van het verhaal.
Ik ben zelf zeker technisch gezien nog Saab kneus dus wil de komende maanden de auto beter leren kennen door veel te lezen en kleine reparaties uit te voeren.
Dan kan ik ook beter beoordelen of mijn exemplaar wel de geschikte kandidaat is.
De Sonnett en de Duitse classic 900 was ik al tegengekomen, maar alle info is welkom!
Ik moet geïnteresseerden misschien een beetje teleurstellen.
Ik zal hier zeker af en toe updates/foto's posten over de voortgang.
Maar ik ben niet van plan om een uitgebreid stap-voor-stap blog te gaan bijhouden.
Dat is overigens ook niet echt mogelijk aangezien ik het echte werk uit handen geef.
Voorlopig zal het sowieso rustig zijn want ik verwacht/hoop dat we jan of feb 2022 beginnen aan het electrische deel van het verhaal.
Ik ben zelf zeker technisch gezien nog Saab kneus dus wil de komende maanden de auto beter leren kennen door veel te lezen en kleine reparaties uit te voeren.
Dan kan ik ook beter beoordelen of mijn exemplaar wel de geschikte kandidaat is.
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Classic 900 Cabrio EV
Even een update van niks, en toch heel veel.
Nog ongeveer niks gedaan aan/met de auto behalve erin rijden, inlezen, eea open gehaald om goed te kunnen bekijken, een lijst van issues opstellen, en materialen bij elkaar zoeken.
Toch is vandaag is een hele goede dag voor mij en mijn Saab!
Ik heb hem vanochtend nl bij de lokale specialist op de brug gehad en we zijn hem helemaal nagelopen.
En hij is het helemaal met me eens dat het een goede auto is!
Uiteraard wat kleine beginnende roestplekjes maar niks waar meer dan RX5 of RX10 voor vereist is.
Wel lekke koppakking, maar nog geen acute milkshake achtige toestanden.
Kan ik nog gerust even mee doorrijden, de hele motor gaat er toch uit binnenkort.
Toen ik hem vroeg of het nog zin heeft om op zoek te gaan naar een betere was zijn reactie:
"wat wil je nog beter dan? Ja je kunt 10.000 meer betalen voor een volledig gerestaureerde..."
Maar dat gaan we dus zeker niet doen, deze gaat het worden!
Ik ben vandaag zo vrolijk
Nog ongeveer niks gedaan aan/met de auto behalve erin rijden, inlezen, eea open gehaald om goed te kunnen bekijken, een lijst van issues opstellen, en materialen bij elkaar zoeken.
Toch is vandaag is een hele goede dag voor mij en mijn Saab!
Ik heb hem vanochtend nl bij de lokale specialist op de brug gehad en we zijn hem helemaal nagelopen.
En hij is het helemaal met me eens dat het een goede auto is!
Uiteraard wat kleine beginnende roestplekjes maar niks waar meer dan RX5 of RX10 voor vereist is.
Wel lekke koppakking, maar nog geen acute milkshake achtige toestanden.
Kan ik nog gerust even mee doorrijden, de hele motor gaat er toch uit binnenkort.
Toen ik hem vroeg of het nog zin heeft om op zoek te gaan naar een betere was zijn reactie:
"wat wil je nog beter dan? Ja je kunt 10.000 meer betalen voor een volledig gerestaureerde..."
Maar dat gaan we dus zeker niet doen, deze gaat het worden!
Ik ben vandaag zo vrolijk
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- DaVinz
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12238
- Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
- Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk
Re: Classic 900 Cabrio EV
Goed nieuws! Een goede basis, ben benieuwd waar dit heen gaat!
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|
- V-72
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 23 aug, 2021 10:07
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Classic 900 Cabrio EV
Inmiddels dik een jaar verder
Maar van uitstel komt geen afstel.
Dus even een kleine update.
De 900 classic EP (Electro Power) is in behandeling!
De LPT + versnellingsbak is er inmiddels uitgetakeld en vervangen door een 110kW, 320Nm Nissan Leaf motor. Inclusief bijbehorende vertragingsbak/differentieel. Oftewel een goed op elkaar afgestemd geheel. Motorsteunen zijn gemaakt en geplaatst.
Nu is het nog wat puzzelen met de accu's. De oorspronkelijk bedachte (5 a 6) 11kWh CATL modules komen wat ongelukkig uit. Mede daarom naar plan B: accu's uit een VW ID4. Het worden 9 (61kWh) of 10 (68kWh) modules. Goed te doen gezien het gewicht dat we kwijt zijn en de max. toelaatbare massa. Deze accu modules zijn wat kleiner en daardoor beter in te passen. Ze kunnen net wel of net niet allemaal in de motorruimte. Maar ivm de gewichtsverdeling komen er wellicht een paar achterin te liggen. Hopelijk past dat tpv de benzinetank.
Voor de stuurbekrachtiging wordt de originele motor/pomp vervangen door een electrische. Ik had liever het hele hydraulische/stuurhuis systeem vervangen door een electromotor direct op de stuurkolom. Maar door het Saab stuurkolom/kreukelkooi ontwerp werd dat te complex/kostbaar.
Wordt vervolgd...
Maar van uitstel komt geen afstel.
Dus even een kleine update.
De 900 classic EP (Electro Power) is in behandeling!
De LPT + versnellingsbak is er inmiddels uitgetakeld en vervangen door een 110kW, 320Nm Nissan Leaf motor. Inclusief bijbehorende vertragingsbak/differentieel. Oftewel een goed op elkaar afgestemd geheel. Motorsteunen zijn gemaakt en geplaatst.
Nu is het nog wat puzzelen met de accu's. De oorspronkelijk bedachte (5 a 6) 11kWh CATL modules komen wat ongelukkig uit. Mede daarom naar plan B: accu's uit een VW ID4. Het worden 9 (61kWh) of 10 (68kWh) modules. Goed te doen gezien het gewicht dat we kwijt zijn en de max. toelaatbare massa. Deze accu modules zijn wat kleiner en daardoor beter in te passen. Ze kunnen net wel of net niet allemaal in de motorruimte. Maar ivm de gewichtsverdeling komen er wellicht een paar achterin te liggen. Hopelijk past dat tpv de benzinetank.
Voor de stuurbekrachtiging wordt de originele motor/pomp vervangen door een electrische. Ik had liever het hele hydraulische/stuurhuis systeem vervangen door een electromotor direct op de stuurkolom. Maar door het Saab stuurkolom/kreukelkooi ontwerp werd dat te complex/kostbaar.
Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door V-72 op ma 14 nov, 2022 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
900 ep cabrio 1992
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
------------------------------------------------------------------
"We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars"
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Classic 900 Cabrio EV
gaaf om te lezen!
Benieuwd naar het volgende hoofdstuk.
Succes
Benieuwd naar het volgende hoofdstuk.
Succes
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71