Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 361
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Rico1303 » ma 27 dec, 2021 10:54

Wat ik er van weet.
Is volgensmij het hele systeem vernieuwd.
Ik heb namelijk de primair 7 erin gezet, waarna de leiding lek was.
Tijdelijk gerepareerd met een gebruikte met de opmerking je hulpcilinder is binnenkort kapot.

Dit advies is ook opgevolgd waarna naar mijn weten alles is vervangen. Hoofd cilinder, leiding, hulp cilinder en koppeling.
Het niet in kunnen drukken van de koppeling kan ik niet verklaren aangezien alles max 2 maand oud is.
-Saab 99 1972 T16 T5 :shock:
-Saab 99 1984 walnoot :mrgreen:
-Saab 9-3 Estate 1.9Tid 2008 (Laser red :twisted: )

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » ma 27 dec, 2021 11:59

Dan is ie wellicht niet goed ontlucht…. Hum. Hoe dan ook als ECHT alles nieuw is dan is het een montagefout of er is een nieuw onderdeel niet goed geweest. Ik denk dat dit echt wel in aanmerking komt voor coulance / garantie.

Erg zuur voor de eigenaar. Dit is een prachtige auto, en daar wil je mee rijden!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Smeets
Geregistreerd lid
Berichten: 49
Lid geworden op: do 24 dec, 2009 18:54
Regio: - kies een regio

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Smeets » ma 27 dec, 2021 13:58

Hoi,
vrijwel zeker lucht in het systeem.
dus ontluchten is de oplossing.
succes!!

Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 361
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Rico1303 » ma 27 dec, 2021 15:18

Maar veel weerstand in de koppeling is juist het tegenovergestelde naar mijn idee dan lucht in de leiding.
Lucht is juist heel makkelijk samendrukbaar.
-Saab 99 1972 T16 T5 :shock:
-Saab 99 1984 walnoot :mrgreen:
-Saab 9-3 Estate 1.9Tid 2008 (Laser red :twisted: )

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 28 dec, 2021 1:13

Het is inderdaad volledig vernieuwd, hoofdcilinder, leiding en later, want was niet goed doorgegeven😒 ook de hulpcilinder en koppelingsplaten. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. Vanmorgen bij het verrijden naar buiten om het zout er af te spoelen geen problemen, maar ik ben geen eind gaan rijden om te zien of ie weer raar ging doen. Saapie merkte destijds al terecht op dat het rubber vervangen diende te worden omdat de pook wat trilt tijdens het rijden, dus misschien kan dit het probleem zijn. De komende dagen gaat ie helaas niet de weg op, dus ik zal volgende week pas weer zien of het probleem wederkeert.

Ik ben nu dan toch eens begonnen met de FMIC _) Helaas geen ochtendje werk... De linker 8mm imbus van de bumper zit echt helemaal vast dus kan ik de bumper niet losmaken :/ Na veel gedoe de onderste bumperrand wel los weten te krijgen zodat ik kon beginnen met het doorflexen van de sleepogen, ondanks dat de bumper links nog vast zit. Het was me een gedoe tot en met maar het ergste moet nu wel aan de kant zijn. Morgen de gaten boren voor de ophanging en dan het bakbeest er in plaatsen! Beetje jammer dat ik nu pas constateer dat de IC een paar kleine beschadigingen heeft. Niks ernstigs, maar voor iets van 600 euro mag dat eigenlijk niet

Afbeelding

Afbeelding

Het is jammer om toch te constateren dat aan de voorkant toch echt verdomd veel roest zit. De frontbalk en consorten zit onder een dikke bruine laag en aan de rechterbumper drager zit letterlijk een gat door het metaal waar vanalles afbladderd (gek genoeg kreeg ik deze 8mm bout wel los). Ook bij de ruimte waar die benzinedamp afvanger zit zijn kleine gaatjes zien (en kleine gaatjes worden groot...). Dit hoeft van mij niet mooi gespoten/gelakt te worden maar het moet wel echt eens worden behandeld. Omdat ik de laatste paar maanden toch even heb moeten slikken met de kosten voor apk, de koppeling en wielkast operatie ga ik het nu helaas niet bij laten werken, ik denk dat om alles weer oke te krijgen je gauw aan 2000 pietermannen moet denken, als het niet meer is. Terzijnertijd zal ik toch door het stof moeten omdat het gewoon zonde zou zijn om zo'n pareltje aan de elementen over te laten, want ik ben er toch wel erg aan gehecht.

Enfin, ik ga het roest en slijpsel van mij afspoelen, morgen weer een dag!

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » do 30 dec, 2021 9:21

Het zit er in! Bloed, zweet en vloeken maar de FMIC is gerealiseerd. Het is dus niet noodzakelijk om de bumper te demonteren, waarschijnlijk wel veel makkelijker🤪 Voor mijzelf erg belangrijk: de koplamlwissers zitten er nog! Althans, de wissers, ik heb de linker motor losgemaakt omdat hier de buis in de weg zat, rechts kon warempel wel alles gewoon blijven zitten. De motoren deden het helaas al niet meer dus mis ik op deze manier niks, maar deze gimmicks vind ik zo ontzettend vet dat ze wel moesten blijven zitten😎


Eerste indruk: ik merkte vooral wat meer turbolag😅 dus straks de wastegate een paar slagen geven en gaan met de banaan. APC is de volgende aanpak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

9000 remupgrade

Bericht door phthalaat » ma 17 jan, 2022 10:26

Next stop, brakes!

Vorige week merkte ik een aanlopende voorrem rechts, de auto begon onderweg te trillen en bij een korte stop merkte ik dat de rechtervelg warm was (niet heet) en de rest niet. Daarnaast ontspant de klauw niet meer als ik de rem stevig intrap. Dus... gelijk gevraagd bij jvdb om een complete remset van de 9000, als we toch bezig zijn. Helaas bleek een van de remveren er niet bij te zijn dus zaterdagochtend met 5 minuten speling voor sluitingstijd nog een kunnen halen bij vd Laan😅 Nu het volgende, de oude bouten zouden moeten passen op de nieuwe brackets maar ik vind dat er erg veel speling op zit, ook lijken ze te klein. Moeten hier niet van die geleidehulzen in?
Verder, ik heb een goodridge slangenset erbij omdat de oude slangen niet zouden passen op de 9000 klauwen, maar volgens mij is dit niet het geval.

Ik zie nu dat ik de oude remleiding koppeling in de wielkast niet loskrijg voor de goodridge koppeling, heeft iemand ervaring met universele remleidingen? Een vervangend origineel exemplaar kost bijna 200 euro:/ Universele heb je al voor 50 - 60 euro

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door phthalaat op vr 14 apr, 2023 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19969
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door brinky » ma 17 jan, 2022 21:59

Bovenste foto... daar gaan geleidepennen in (inbus maatje 7) en is uit mijn hoofd M9. Apart maatje iig.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 18 jan, 2022 0:03

[q]

Ik heb de geleidepennen besteld, hopelijk morgen binnen.
Laatst gewijzigd door Vyv op di 18 jan, 2022 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » do 16 jun, 2022 10:39

Geen nieuws is op dit forum vaak goed nieuws! Tot dusver geen grote problemen meer gehad maar we hebben niet stilgezeten! Kleine saabjes worden groot en sinds het voorjaar beschik ik over een langverwachte FPT. Ook is er weer het een en ander aan las en spuitwerk verricht (uiteraard weer met niet al te beste communicatie en veel wachten 🤪) wat hard nodig was.

In een notendop is gedaan:
- Las en spuitwerk linker wielkast en voorkant
- do88 oliekoeler en leidingen daar de oude bij demontage voor laswerk begon te lekken
- Operatie 9000 voorremmen geslaagd
- APC installatie (Rico hartelijk bedankt weer!)
- Grote beurt van filters, bougies en olie waar ik nu op 10w60 rij.
- MDS blaster bobine en bougiekabels
- Kleppendeksel gespoten
- Claxon eindelijk gefixt.

Fotos zeggen meer dan woorden dus hier gaan we:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Man man dat was wel nodig zeg, de bumperdraagbalken kon je gewoon doorheen kijken... Door omstandigheden heeft het bijwerken 6 weken geduurd, daar baalde ik wel erg van (en toen was benzine nog enigszins goedkoop). Niet op de foto maar wel gedaan, al het herstelwerk van de buitenkant staat mooi in de talladega rode lak en alles wat niet zichtbaar is staat nu in stevige tectyl. Dat gaat weer een mooi tijdje mee!

Natuurlijk zijn we nooit klaar, dus de komende tijd wil ik mij bezig houden met de volgende punten:
- Cruise control installeren
- Klopledje in dashboard
- Racekat er tussen lassen, de downpipe laat ik eerst even voor wat het is, operatie accu verplaatsen op plek van luchtfilter wil ik nog even goed op papier zetten
- Meer laswerk, deze keer de onderkant achter.
- APC wat roder maken😬 (en fuel cut bijdraaien/bypassen?)
- Nieuw stuur? (momo, nardi..?) Vind de lichte houtkleur van de itavolanti toch niet zo heel erg mooi in een rode auto. Ook is de diameter van 34 cm net te klein, ik kan de toeren niet altijd goed aflezen.
- Remklauwen rood verven.
- Do88 radiator, die dikke intercooler neemt veel rijwind weg en in de stad rijden slaat de fan erg gauw aan. Die saabjes zijn gebouwd voor de Zweedse winter, niet voor dit halfbakken klimaat.

Zoveel ideeen, zo weinig tijd!

Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » vr 17 jun, 2022 12:28

Mooi werk!

Heb nog een puntje voor je to-do lijstje; accu bak. Op je gemak kijken of je een net exemplaar kan vinden.

(Edit) laat maar, lees net dat je de accu toch wil gaan verplaatsen.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 18 jun, 2022 15:02

Goede suggestie maar die gaat inderdaad over tijd toch naar de andere kant😎

Van mijn familie nog een leuk cadeautje gekregen, een grondige poets en waxbeurt van Hemrica carcleaning in de Westereen, de sjaab glanst weer!

Afbeelding


Afbeelding

De lokale fauna viel de waxlaag ook al op
Afbeelding
Laatst gewijzigd door phthalaat op vr 14 apr, 2023 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 26 aug, 2022 21:41

New wheel! Ik was al enige tijd opzoek naar een groter stuur en kwam op ebay deze Nardi side spoke tegen waar ik gelijk verliefd op werd. Het 2 cm grotere stuur heeft veel meer overzicht dan mijn vorige, blij!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door phthalaat op vr 14 apr, 2023 17:48, 4 keer totaal gewijzigd.

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door gewoonikke » za 27 aug, 2022 22:13

mooie updates, en fijn dat de roestduivel goed aangepakt word 8)

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen: Cruise control

Bericht door phthalaat » za 24 sep, 2022 14:17

Ik ben begonnen met een kijkoperatie voor de installatie van mijn cruise control. Na een avond in allerlei onnatuurlijke houdingen onder het dashboard te hebben gelegen ben ik het een en ander wijzer geworden maar heb ik ook een aantal vragen. Het topic van Vyv heeft een zeer uitgebreide beschrijving maar deze is, helaas voor mij, wel voor het oudere type. Ik heb een CC set gevonden die afkomstig is van een nieuw type 900i automaat. Ik dacht dat mijn eigen 1992 T16 hier dan geschikt voor was, maar ik loop toch tegen een aantal problemen aan:

First, mijn beugel past helaas niet, deze is veel korter dan de oorspronkelijke beugel, ik las net dat de heer TurboMarcus die probleem ook heeft ondervonden. Is er iemand die toevallig een passende beugel heeft liggen?
Afbeelding

Connectorcrisis: Ik heb geworsteld met de multipole connectoren maar weet nu hoe ze loskomen, door het rode plastic beugeltje aan te trekken komen ze los.
Afbeelding

Afbeelding

Nu kom ik er achter dat dit andere connectoren zijn dan Vyv in zijn superieure topic heeft. Moeten de vier draden uit de CC set (grijs in 17, oranje in 18, rood in 19 en bruin in 15 bij vyv) ook zo in mijn connector? Heb ik uberhaupt de juiste connector, er zijn er drie (zwart, grijs en blauw), ik denk dat de bovenste zwarte de juiste is?

Afbeelding

Kabelboomcrisis:
- Bruine cirkel: Ook komt er uit mijn kabelboom een andere bruine draad afkomstig van de richtingaanwijzer, waar moet deze worden aangesloten, ik vond geen bruine draad in de auto.
- Zwarte cirkel: De zwarte draad, is dit een groundwire?
- Rode cirkel: Horen deze op de pedaalschakelaars? Is zo'n wit stekkertje. Er zit trouwens maar een omdat deze uit een automaat komt.
- Blauwe cirkel: Is dit voor de speedsensor? Ligt de bijpasende draad ook in de auto?


Ondanks de gebrekkige voortgang heb ik wel eindelijk die remlichtsensor kunnen bijstellen, vaak bleef mijn remlicht hangen nadat ik hem intrapte. Verder alvast de CC richtingaanwijzer geplaatst omdat mijn oude aanwijzer vaak terugviel. Ook heb ik na een jaar eindelijk twee werkende dashboardlichtjes, deze keer met LED, op maximale stand is het eigenlijk gewoon te fel :lol:

Afbeelding

Last but not least, ik ben nu in het bezit van een werkende T16 APC (#7566599). Mij vorige was een voor T8 en die liep af en toe wat schokkerig bij flink gas in hogere versnellingen. De eerste die ik kreeg toegestuurd deed het helaas niet maar de verkoper heeft gelijk een vervangend exemplaar gestuurd, service!

Plaats reactie