Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 27 nov, 2021 17:32

Helaas, ik kreeg de temperatuur niet boven de 14 graden, de komende dagen lijkt er geen verandering te zijn dus heb ik toch een extern bedrijf weten te strikken, gaat zon 400 ex btw kosten, dus toch vergelijkbaar met de rest. Jammer, ik keek er naar uit om het zelf te proberen maar met dit koude vochtige weer is het te riskant. Helaas kan ik de auto 6 december pas brengen dus tot die tijd staat ze op stal. Ik denk dat ik de regenkledij maar moet afstoffen voor komende weken 🚲🌧️ Dit bied wel de mogelijkheid het dashboard te demonteren om de APC meter te installeren!

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Fuel cut sensor

Bericht door phthalaat » wo 01 dec, 2021 21:42

Dag luitjes! Ik wil graag mijn fuel cut sensor wat hoger afstellen, zeg eens op bijvoorbeeld 0.8 bar. Weet iemand hoeveel ik de stelschroef ongeveer moet draaien om op zo'n waarde te komen? Ik heb geen tools om de druk te meten:p Ik heb het hele dashboard er uit dus kan het nu eindelijk eens doen.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Uitslaande temperatuur meter ohoh

Bericht door phthalaat » vr 03 dec, 2021 12:01

Ik heb de sensor een halve draai gegeven, we zullen zien wat er gebeurd😬

Next stop, de turbodrukmeter is geplaatst! Fantastisch! Nu de volgende issue, mijn temperatuurmeter slaat direct maximaal uit wanneer ik het op contact zet. Mijn vraag is, zijn deze onderdelen wel compatibel? Volgens mij is dit een meter uit een ouder model in een nieuwer type instrumentenpaneel. Op de Engelse fora wordt gediscussieerd over of het nu wel of niet uitwisselbaar is, wie weet hier meer over en zo ja, is het middels wat soldeerwerk aan te passen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 03 dec, 2021 12:53

Dit is niet een juiste turbodrukmeter qua type / bouwjaar - je kan daardoor idd problemen krijgen met weerstanden andere meters. Op het forum staat ergens een gebruiksaanwijzing hoe je hem kan aanpassen..
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

thijs90
Geregistreerd lid
Berichten: 265
Lid geworden op: di 30 jul, 2019 21:53
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door thijs90 » vr 03 dec, 2021 13:32

Let er op met het terugplaatsen van je stuurwiel dat je de richtingaanwijzerhendel weer in de neutrale stand zet.

Anders druk je het ‘pikkie’ er af.
instagram: oosterbaan_saab

9000 Turbo 16 - 1986 - wit
900 Turbo 16 S cabriolet - 1992 - geel
9000 CSE 2.3 - 1996 - zwart
Discovery 2 Td5 - 2001 - grijs

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 03 dec, 2021 17:55

Saapie schreef:
vr 03 dec, 2021 12:53
Dit is niet een juiste turbodrukmeter qua type / bouwjaar - je kan daardoor idd problemen krijgen met weerstanden andere meters. Op het forum staat ergens een gebruiksaanwijzing hoe je hem kan aanpassen..
Ik las al iets over iemand die met een soldeerbout het toch op de juiste manier kon krijgen, ik heb de oude unit nog dus zal die eens naast elkaar leggen, ik kan de gebruiksaanwijzing even niet vinden.
Ik krijg een andere apc/turbometer aangeleverd die mogelijk wel goed werkt. Ik heb bart waegeman nog even kort gesproken maar hij zei dat uitwisseling van meters in instrumentenpanelen wel mogelijk is maar de connectie af en toe wat problemen kan opleveren. Ik vond deze foto met mijn huidige setup (correct me if im wrong) :https://archiwum.allegro.pl/oferta/kier ... 93999.html
Helaas kan ik niet de echte bijpassende apc/turbodrukmeter vinden (die met de "kwartmaan"), er werd laatst een aangeboden op marktplaats maar deze knakker wou er 500(!) pietermannen voor hebben, nou dat werd mij echt te gortig hoor, zeldzaam of niet...

Betreft het knipperlicht, doet het nu niet:P gaat die aansluiting ook via die twee stekkers in het instrumentenpaneel? Ik zag gister namelijk dat de alarmlichten niet aangingen, ook de 1.2V dashboardlampjes branden niet, misschien dat dat blauwe printplaatplastic dus echt geen goede connectie maakt. Ohja de brandstofmeter, die het net een week weer deed (andere vlotter gevonden) doet ook niks. Wat is elektronika een feest haha

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door veenaalt » vr 03 dec, 2021 21:50

Dit al gezien?
Taaffert heeft die ooit bij mij ingebouwd.
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php ... er#p963021
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » ma 06 dec, 2021 12:39

Super, die beschrijving had ik even nodig, bedankt voor de reacties weer! Ik vind het soms wat lastig om een begin te maken met dingen waar ik geen ervaring mee heb maar ik ben gewoon maar begonnen de meters uit elkaar te schroeven. De gaatjes maken was zo gebeurt (na enkele keren bijboren) en alleen de aansluitingen voor het printplaatje moet nog vast worden gesoldeerd. Het prinplaatje zat los in de meter maar die heb ik met wat zwart kleefspul min of meer vastgezet. Ik ben benieuwd of het straks allemaal werkt!

Afbeelding

De auto wordt vandaag bijgespoten dus kan eind van de week pas testen of de operatie geslaagd is! Daarna uitvogelen waarom het knipperlicht etc het niet doet.

Ik zag op de oude meter nog een dingetje genaamd EXH, wat is dit? Iets met uitlaatgassen oid?

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Krizzie » ma 06 dec, 2021 18:30

Is een Californië dingetje, om de zoveel km moest de lambdasensor vervangen worden. Dat lampje liet zien wanneer het de bedoeling was.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 11 dec, 2021 19:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het moest even op zich wachten maar de meter is overgezet in de andere houder. De printplaat heb ik aan de zijkant geplaatst omdat dit mij de meest logische plek leek, volgens mij maakt het verder nergens contact mee. Komende dinsdag kan ik het rode monster ophalen, helaas kan ik tot die tijd niet testen of het werkt maar ik heb goede hoop!

Update, ik zie nu dat de drukmeter niet op de neutraal positie staat, waarschijnlijk raakt ie een van de blauwe draadjes :p

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » za 11 dec, 2021 19:45

Mooi werk!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door veenaalt » za 11 dec, 2021 21:43

Fijn dat ik je kon helpen succes wordt mooi.
phthalaat schreef:
ma 06 dec, 2021 12:39
Super, die beschrijving had ik even nodig, bedankt voor de reacties weer! Ik vind het soms wat lastig om een begin te maken met dingen waar ik geen ervaring mee heb maar ik ben gewoon maar begonnen de meters uit elkaar te schroeven. De gaatjes maken was zo gebeurt (na enkele keren bijboren) en alleen de aansluitingen voor het printplaatje moet nog vast worden gesoldeerd. Het prinplaatje zat los in de meter maar die heb ik met wat zwart kleefspul min of meer vastgezet. Ik ben benieuwd of het straks allemaal werkt!

Afbeelding

De auto wordt vandaag bijgespoten dus kan eind van de week pas testen of de operatie geslaagd is! Daarna uitvogelen waarom het knipperlicht etc het niet doet.

Ik zag op de oude meter nog een dingetje genaamd EXH, wat is dit? Iets met uitlaatgassen oid?
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » wo 15 dec, 2021 11:11

Weer een kleine week verder. Momenteel erg druk met van alles (heeft waarschijnlijk niemand anders last van...) waardoor het werk vaak in de late uurtjes moet gebeuren. Eerst even het goede nieuws, de klok zit in het instrumentenpaneel en werkt! bedankt voor de tips en beschrijvingen mensen, dat was erg waardevol!
Afbeelding Tankmeter doet het en de temperatuurmeter blijft op z'n plaats met koude motor, ik heb nog niet getest bij warme motor maar ga er van uit dat ie het wel gewoon doet.

Nu het minder leuke nieuws, tijdens het plaatsen van het paneel (wat een gekloot met die veel te korte pigtailkabel links grrr) deed het knipperlicht het niet, maar na tips van Rico kwam ik er achter dat de dashboardlampjes in de fitting moeten zitten voordat dit werkt (niks met het relais dus;)), prima dacht ik zo! Echter toen ik het contact er op zette kwam er rook achter mijn instrumentenpaneel weg:( Ik denk dat dit van de blauwe folie komt want die ziet er gesmolten uit zoals op de foto is te zien.

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens constateerde ik het volgende:
- De twee 1.2 V dashboardlampjes doen beide niks meer, en toen ik een van de lampjes terug plaatste lichte af en toe het "shift up" lampje op.
- Het knipperlichtpookje werkt niet meer zowel links als rechts (alarmlichten wel, dat deed het voor het plaatsen van de dashboardlampjes ook, Rico je had gelijk, ik had de alarmlichtenknop eerst in de achterruitverwarmingfitting zitten:P)
- Last but not least, mijn koplampen branden ook op de 0 stand, dit lijkt mij dus eens uiteenlopend intern elektrisch probleem.
Is dit een probleem die iemand kan pinpointen?

Ik ben dus waarschijnlijk op zoek naar nieuwe blauwe folie voor op mijn instrumentenpaneel, heeft iemand dit misschien nog liggen? Of kan het ergens anders aan liggen? Vooral de koplampen die aanblijven op de 0 stand vind ik vreemd. Btw, auto start wel gewoon, de andere dashboardfuncties zoals blazers en sigarettenaansteker doen het ook. *UPDATE, er wordt mij al een blauw folie aangeboden :D

Ps. uit mijn dashboard kwam ik nog deze kabels tegen, weet iemand waar deze voor zijn?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » wo 15 dec, 2021 11:52

Ik heb nog wel van die folie liggen. Maak even een foto van het nummer dat er opstaat, er zijn namelijk verschillen per bouwjaar. Dat de knop van de voorlampen op 0 brand ligt waarschijnlijk aan de schakelaar. Wissel deze eens om, en kijk dan of het probleem nog bestaat. Anders kan het ook dat de kabels verdraait zijn.. en dus verkeerd contact maken.

Wat doen trouwens die bruine kabels op je dashverlichting? Dit ziet er niet echt solide uit.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Ewout » wo 15 dec, 2021 12:14

phthalaat schreef:
wo 15 dec, 2021 11:11
Ps. uit mijn dashboard kwam ik nog deze kabels tegen, weet iemand waar deze voor zijn?
Afbeelding
Dat is de bedrading van je voorste speakers (zie ook het hulsje met 'Front RCH' = Front right channel, de ander is vermoedelijk dus het 'Front LCH'), maar daar hoort geen kroonstenensysteem bij.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Plaats reactie