Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » za 18 sep, 2021 17:31

We hebben er even naar gekeken. Wastegate is op. Maar de turbo heeft er geen last van. Auto rijdt erg goed! Dus gewoon nieuwe wastegate, en dan gassen...
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » ma 20 sep, 2021 16:01

Hartelijk dank voor de evaluatie Saapie! Het beestje gaat nu voor APK, ga er niet vanuit dat er veel aan moet gebeuren. Komende week de nieuwe 0.6 bar wastegate erop en dan in de nabije toekomst de APC installeren 8)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » di 21 sep, 2021 8:42

Saapie schreef:
za 18 sep, 2021 17:31
We hebben er even naar gekeken. Wastegate is op. Maar de turbo heeft er geen last van. Auto rijdt erg goed! Dus gewoon nieuwe wastegate, en dan gassen...
Ja de wastegate heeft ook nog een werkende veer die de turbo nog een beetje tegendruk geeft, maar basisdruk zal je er niet mee halen.
Komende week de nieuwe 0.6 bar wastegate erop en dan in de nabije toekomst de APC installeren
Denk dat je eigenlijk geen APC meer nodig hebt als die nieuwe wastegate 0.6 bar basisdruk gaat houden, of kan je die ook naar beneden bijstellen? Zou zo maar kunnen dat je er nu 40pk bij krijgt en dat voelt al lekker snel, wel RON98 tanken tegen het pingelen 8)

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 21 sep, 2021 12:17

Vyv schreef:
di 21 sep, 2021 8:42
Ja de wastegate heeft ook nog een werkende veer die de turbo nog een beetje tegendruk geeft, maar basisdruk zal je er niet mee halen.


Denk dat je eigenlijk geen APC meer nodig hebt als die nieuwe wastegate 0.6 bar basisdruk gaat houden, of kan je die ook naar beneden bijstellen? Zou zo maar kunnen dat je er nu 40pk bij krijgt en dat voelt al lekker snel, wel RON98 tanken tegen het pingelen 8)
Wow 40pk, is dat niet erg ambitieus? Zorgt dit niet voor (gevaarlijke dan wel onnodig belastende) stress op het geheel? Ik weet eigenlijk niet of dit naar beneden af te stellen is. Dit is de wastegate in kwestie: https://www.jendvandenbosch.nl/wastegat ... 99811.html

Verder, is de APC juist niet van belang om het pingelen tegen te gaan? Dat zou wel mijn voorkeur hebben, Euro95 is al duur genoeg, laat staan 98 :lol: Saapie sprak ook al over dat een APC niet alleen maar voordelen heeft, wat is jullie mening hierover?

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » di 21 sep, 2021 12:45

Als je nu geen basisdruk hebt of er ver onder dan rij je met 120pk ofzo. Als je een wastegate erop zet die 0.6 bar basisdruk geeft dan zit je tegen de 160pk. APC is dan eigenlijk bijna overbodig... Die doet inderdaad turbodruk naar beneden zetten bij pingelen. Maar er valt niet veel naar beneden bij te regelen als je basisdruk al 0.6 bar is.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 21 sep, 2021 16:21

Vyv schreef:
di 21 sep, 2021 12:45
Als je nu geen basisdruk hebt of er ver onder dan rij je met 120pk ofzo. Als je een wastegate erop zet die 0.6 bar basisdruk geeft dan zit je tegen de 160pk. APC is dan eigenlijk bijna overbodig... Die doet inderdaad turbodruk naar beneden zetten bij pingelen. Maar er valt niet veel naar beneden bij te regelen als je basisdruk al 0.6 bar is.
Oke, nou ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe wastegate gaat voelen. Ik hoop dat ik niks opblaas! Ik zag dat saapie ook zonder APC reed als ik mij niet vergis, dus het is toch niet zo'n must-have als ik dacht. Het installeren kan waarschiinlijk geen kwaad maar zo zal ik er geen prioriteit van maken.

Ik moet zeggen dat ik 160 paardjes ook al wel dikke prima vind, gecombineerd met de te installeren FMIC krijg je er volgens mij ook nog een paar bij en dan heb ik met mijn primair 6 een lekker sportief bakkie 8)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » di 21 sep, 2021 16:41

De auto had zeker basisdruk. Reed lekker pittig. Maar de wastegate was zo verroest dat ie echt vervangen moet worden om op termijn zaken heel te houden.

0,6 bar zonder apc is prima. Daarboven zou ik wel apc monteren, en idd altijd ron98 tanken.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 21 sep, 2021 16:53

Dan is het misschien wel wijs om gelijk voor de 0.8 bar te gaan, met het oog op dat ik die APC toch wel wil installeren, daar heb ik hem tenslotte voor gekocht en ze liggen niet (meer) voor het oprapen :lol:

Kan de auto zo bij Joel ophalen, alleen een fusekogel is vervangen.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » di 21 sep, 2021 17:08

neeje... geen 0.8bar wastegate kopen, dan kan je APC niks meer bijregelen. Het is je APC die jouw turbodruk regelt richting 0.8 bar. Daarvoor heb je een werkende wastegate nodig en een basisdruk van rond de 0.4bar.

Stage 0; goede wastegate, basisdruk, ontsteking afstellen, bougies gappen.

Stage 1; APC systeem installeren. Vindt alles nog maar in goede staat, box, sensoren, kabelboom. Denk dat dat best nog een uitdaging wordt.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door reiernumans » di 21 sep, 2021 18:27

Denk ook dat het lastig wordt om de APC goed afgesteld te krijgen op rond de 0.8 bar met een 0.6 bar wastegate. Ik zou die 0.6 bar erop zetten en gewoon eens gaan rijden en kijken hoe het bevalt. Als je meer vermogen wil dan dat zul je toch ook hardware dingen moeten gaan doen; ik zou dan gelijk doorsparen voor een Trionic conversie, maar dat ben ik. Wellicht dat ik tegen de tijd dat je toe bent aan APC ombouw wel klaar ben met mijn project en een complete set beschikbaar heb.. :lol:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » wo 22 sep, 2021 15:12

reiernumans schreef:
di 21 sep, 2021 18:27
Denk ook dat het lastig wordt om de APC goed afgesteld te krijgen op rond de 0.8 bar met een 0.6 bar wastegate. Ik zou die 0.6 bar erop zetten en gewoon eens gaan rijden en kijken hoe het bevalt. Als je meer vermogen wil dan dat zul je toch ook hardware dingen moeten gaan doen; ik zou dan gelijk doorsparen voor een Trionic conversie, maar dat ben ik. Wellicht dat ik tegen de tijd dat je toe bent aan APC ombouw wel klaar ben met mijn project en een complete set beschikbaar heb.. :lol:
Eerst die wastegate maar eens beoordelen inderdaad! Mocht je klaar zijn met de trionic, je weet mij te vinden, ik hoor het graag!

Zozo, toch wel duur grapje, bijna 600 euro voor APK en kleine dingen, nou was die koelbuis voor de turbo wel een dingetje daar alles verrot was en je er moeilijk bijkomt maar toch, komende dagen maar even op een houtje bijten :lol:

Mijn auto is nu ook uitgelijnd, het stuur zat een tikje scheef, zo hinderlijk, maar nu lijkt de auto aan te lopen. Wanneer ik bij 3 km/u de koppeling intrap voel ik dat de auto afremd en met een klein, maar merkbaar, 'schokje' tot stilstand komt, en dat deed hij eerst niet, kan dit door het uitlijnen gekomen zijn? Ik kan waarschijnlijk morgen pas weer langs te garage maar ik hoop dat ik er eerder al wat duidelijkheid heb.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door reiernumans » wo 22 sep, 2021 15:16

Klinkt eerder alsof een van de remklauwen vast is gaan zitten, lijkt me eerder toeval dan dat 't met de uitlijning te maken heeft.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » wo 22 sep, 2021 15:30

Dat zou heel goed kunnen, het viel mij op dat toen ik hem inparkeerde en scherp instuurde ik ook wat gepiep leek te horen. Kan ik dit zelf verhelpen?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door reiernumans » wo 22 sep, 2021 15:43

Ah, bij scherp insturen. Kan ook zijn dat je stuurhuis niet gecentreerd is, kun je verder de ene kant op sturen dan de andere kant op?
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » wo 22 sep, 2021 15:55

Terug gaan naar Joel. Voor 600 euro heb je garantie op de reparatie. Dit moet gewoon goed zijn na uitlijnen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie