Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door vel0city » do 07 okt, 2021 14:40

phthalaat schreef:
do 07 okt, 2021 11:42
en dan gelijk de apc met nieuwe wastegate erop zetten, want ja, dan zijn we toch bezig.
Dat zou ik juist niet doen. Je weet nu al dat alleen de nieuwe wastegate voor issues zorgt, dus er is iets aan de hand met de auto. De nieuwe wastegate weer terugplaatsen EN meteen de APC monteren zorgt er voor dat bij verdere problemen je het jezelf een stuk lastiger maakt om uit te vogelen wat het probleem is omdat je nu heel veel tegelijk hebt aangesloten en vernieuwd terwijl de auto in de basis nog niet 100% is.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » do 07 okt, 2021 14:56

[]

Ah duidelijk, slingert op dit forum ergens een checklist om te kijken waar bepaalde problemen kunnen liggen? Ik was in de veronderstelling dat ie nu prima loopt, beaamd door zowel Saapie als Maarten Joel. Ik kan dus binnenkort de ontstekingstiming gaan checken maar ik betwijfel of het hier aan kan liggen omdat ie in huidige setup prima start en loopt, then again, ik vertrouw jullie expertise meer dan mijn eigen dus we zullen zien.
Laatst gewijzigd door Vyv op do 07 okt, 2021 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige qoute

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » do 07 okt, 2021 16:41

De auto reed prima, motor liep mooi, turbo kwam
goed op druk, maar de oude waste gate was / is wel erg verroest, en dus op termijn een bron van problemen.

De basis is prima / goed - dus hoewel goed bedoeld - denk ik dat vincent zaken iets te negatief schetst. Sorry, vincent, haha

Als je de nieuwe waste gate op termijn via de apc ( selenoid / magneet klep) aangestuurd wordt, denk ik dat het allemaal wel meevalt. Maar laat het aanpakken door iemand met verstand van zaken. Ten Klooster bijv in Zwolle.

Overigens zou ik meteen trionic inbouwen. Dat is minder storingsgevoelig dan apc / lucas combi. Je hebt meegereden in mijn auto, dus je weet hoe relaxed dat rijdt.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 08 okt, 2021 9:12

Ik heb even kort rondgekeken maar kon zo snel even geen beschikbare leverancier van Trionic vinden, de prijs was wel even een dingetje zeg, maar met de verkoop van de APC set die ik dan heb dekt het een klein deel van de kosten :lol: dus misschien wanneer reiernumans klaar is met zijn projectje dat ik zijn trionic over kon nemen, wederom alles op zn tijd! Ik heb de oude wastegate eergisteren nog even bekeken en hoewel hij oppervlakkig volledig geoxideerd is werkte hij wel prima, ook de beweging van de actuator was niet stroef of schokkend. Bedankt voor alle feedback mensen!

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen - primair 7, oplappen en katalysator mogelijkheid

Bericht door phthalaat » wo 27 okt, 2021 12:01

Door een probleem met de koppelingleiding heb ik de auto even bij Joel gestald. Dit leek mij een goed moment om de koppelingleiding, hoofd en hulpcilinder te vervangen, als een het begeeft volgt de rest vaak snel. En als ie er toch staat wordt de rotte plek in de wielkast ook behandeld alsmede de matte voorruit vervangen, blingbling.

Nu zag ik recent dat de kat ook steeds meer roest begint te vangen en dat wil ik graag vervangen, echter openen nu zich enkele mogelijkheden; installeren van een nieuwe pijp met racekat of de kat helemaal verwijderen. Hoe is jullie ervaring met katloos rijden? Ik heb kortgeleden met hulp van Rico een primair 7 kunnen plaatsen (nogmaals waarvoor dank!!) dus hij loopt iets rustiger in de toeren. Nou hoop ik echter niet dat katloos het zoveel herrie geeft dat mijn buren elke dag horen wanneer ik de garage uitkom. Wel zag ik enige tijd terug dat een medesaabrijder door katloos te rijden de saabroffel veel beter navoren kwam (door die dubbele simonspijp ipv de originele pijp is mijn saabgekwetter zo donker geworden dat het gekwetter bijna verdwenen is :cry: ) Ook ben ik benieuwd of er zonder kat iets moet worden afgesteld, omdat de flow natuurlijk behoorlijk veranderd ten opzichte van met kat rijden.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door reiernumans » wo 27 okt, 2021 12:25

Ik rij zonder kat in mijn 89'er. Heeft zeker wat gedaan voor het geluid, voornamelijk in goede zin (donkerder, voller/'vetter' geluid en dat heerlijke gerochel en geknetter uit de uitlaat bij remmen op de motor), maar ik heb sindsdien ook een (hele) lichte resonantie in de uitlaat bij ongeveer 80km/u. Daarnaast voel ik me regelmatig nogal aso vanwege de geur. Ik speel om die redenen al een tijdje met het idee om toch een weer een (sport)kat te plaatsen, al staat het nog niet hoog op de takenlijst.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door veenaalt » wo 27 okt, 2021 18:38

reiernumans schreef:
wo 27 okt, 2021 12:25
Ik rij zonder kat in mijn 89'er. Heeft zeker wat gedaan voor het geluid, voornamelijk in goede zin (donkerder, voller/'vetter' geluid en dat heerlijke gerochel en geknetter uit de uitlaat bij remmen op de motor), maar ik heb sindsdien ook een (hele) lichte resonantie in de uitlaat bij ongeveer 80km/u. Daarnaast voel ik me regelmatig nogal aso vanwege de geur. Ik speel om die redenen al een tijdje met het idee om toch een weer een (sport)kat te plaatsen, al staat het nog niet hoog op de takenlijst.
Hier hetzelfde.
Geluid is iets voller. Zoon vind het prachtig.

Allergrootste nadeel is de stank.
Als ik dat voor de het geweten had had ik hem er niet afgehaald. Ondanks het feit dat je toch nog €75 kunt vangen voor de oude cat.
zit ook te denken aan een sportcat.
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » wo 27 okt, 2021 22:34

Ik vind het lekker ruiken :wow:

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » do 28 okt, 2021 14:34

Ah oke, ik denk dat ik dan ook maar een sportkat ga nemen, kreeg met de huidige setup al laatst van mijn werkgever te horen dat ik nu al in een rijdend milieu delict rijd :lol: (Hij rijdt zo'n polestar dus dan is al het oude vies en vervuilend pfff).
Nu twijfel ik echter tussen twee sportkats; een 3" 200 cel cat https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... 400/rd154a of de 2.5" 100 cel https://www.rendcarparts.nl/saab-volvo/ ... RD07620KAT. Er is ook een JT 3" downpipe onderweg naar mij, welke kat zouden jullie aanraden? De simons uitlaat is 2.5" dus er komt sowieso een koppelstukje tussen (ook meebesteld) om van 3 naar 2.5 te gaan. En op wat voor een toename in 'hurspurs' kan ik ruwweg rekenen?

Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Rico1303 » do 28 okt, 2021 15:27

Met een 3" downpipe zou ik lekker voor de 3" gaan. Dan heb je de meeste flow.
-Saab 99 1972 T16 T5 :shock:
-Saab 99 1984 walnoot :mrgreen:
-Saab 9-3 Estate 1.9Tid 2008 (Laser red :twisted: )

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Krizzie » vr 29 okt, 2021 7:21

Je kunt de kat. Als verloopstuk gebruiken. :wink:

Sportkat ruik je bij koude start ook wel goed. Pas als die warm is doet'ie zijn werk goed.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door gertram » vr 29 okt, 2021 7:33

Je draait het aantal cellen van de R&D kats om. Een 100 CPSI heeft veel meer tijd nodig om op te warmen dan een 200 en nog veel meer dan een originele 400. Als je een 3" downpipe hebt zal qua prestaties een 200 cells 3" in 2,5" uit ongeveer hetzelfde zijn als een dubbele 2,5" 100 cells, misschien zelfs beter. Ik zou zeker voor de 200 cells 3" in gaan.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 29 okt, 2021 9:18

Volgens mij staan alle neuzen hier wel dezelfde kant op, ik heb de 3" besteld 8) Nu zal ik alleen nog even gaan kijken waar de accu kan komen, ik weet dat de go-to oplossing op plaats van reservewiel is maar ik heb hem toch liever voorin. Er moet vast wel een plek zijn waar ik hem nog tussen weet te krijgen, dan hoef ik ook niet te stunten met het wegwerken van die accukabel door het interieur.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » vr 29 okt, 2021 9:20

Accu kan op de plek van de luchtfilter, dan moet je daar iets anders voor verzinnen. Open air filter bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 29 okt, 2021 9:49

Ik heb een race-kat en een Abbott RVS uitlaat-systeem. Mijn buren - en de het hele dorp - zijn niet blij met mij, en mijn auto... :D :D :D
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie