Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 04 sep, 2021 0:42

Dag luitjes.

Tot dusver ben ik zeer tevreden met mijn aankoop van een 900 S. Naast fijn rijplezier vind ik (en anderen) het ook een erg mooie auto om te zien, vandaag voor de super kreeg ik nog de complimenten van een oudere dame die zelf ooit een 900I heeft gereden (waarom dan nu een BMW mevrouw..?) Ik ken het beestje nu een beetje en ben nu bereid er wat dingetjes aan te willen doen.
Eigenlijk omslaat het twee zaken; een upgrade naar APC+FMIC en waar nodig onderdelen vervangen of behandelen. Via ebay heb ik een APC set op de kop kunnen tikken, daarbij wil ik een deze weken een do88 FMIC erbij halen. But first:

Na een korte inspectie viel mij nu een aantal zaken op die ik eerst verholpen zou willen hebben voordat ik met het eerdergenoemde avontuur begin.
- Mijn wastegate arm is losgekomen (foto 1), ik weet niet of dit altijd al zo was maar dit hoort natuurlijk niet. Het ziet er daarnaast allemaal erg roestig uit, hoewel de veer nog wel in te drukken is. Ik heb de arm terug in het gaatje gekregen, maar deze zal waarschijnlijk over tijd wel weer loskomen. Het stukje metaal met het gaatje had wel wat speling. Wat kan ik verwachten nu ik de wastegate arm weer heb vastegemaakt?
Op de tweede foto is de wastegate zichtbaar, in volle verroeste glorie. Zie ik daar ook de olieleiding naar de turbo? Die ziet er ook niet best uit, maar misschien lijkt het erger dan het is, ik weet het niet.

Op de derde foto heb ik veel zwarte viezigheid opgemerkt, er lijkt ergens olie vandaan te komen maar ik kon niet lokaliseren waar het precies wegkomt. Het komt ook een beetje op de radiateur fan. Last but not least, er lijkt ook wat olie te lekken uit de bobine (geen idee dat dit eens kon), preventief vervangen voordat er iets misgaat?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tezijnertijd zou ik ook graag advies willen voor het installeren van de APC, de verkoper zei dat het echt plug 'n play was, misschien wel, maar ik wil het graag in een keer goed doen :lol:

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door vel0city » za 04 sep, 2021 6:33

De lekke rotor komt wel vaker voor. Als je de rode verdeelkap er af haalt en er ligt olie of vettigheid in, dan is de verdeler intern lek. Is niet makkelijk op te lossen afgezien van een nieuwe/goede gebruikte verdeler. Is 'ie daar binnen droog, dan lekt het o-ringetje wat om de buitenkant van de verdeler zit die je kleppendeksel in gaat. Dat ding vervangen is wel een fluitje van een cent.

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door gunar » za 04 sep, 2021 10:07

Foto 3. Tegenover de coolfan is het deksel van de primaire overbrenging te zien. Zit klem overheen en in het midden een rond dekseltje. Daarachter bevindt zich de prise-as van de koppeling. Afdichting tegen weglekken vloeistof wordt verzorgd door een prise-as keerring. Die kan dus gaan lekken. Controleer dat ronde dekseltje in het midden en het grote deksel op nattigheid. Via lekkage daar (lekke prise-as keerring) kan vloeistof weggeslingerd worden naar de coolfan (binnenin, op uiteinde prise-as zit een hardplastic propellertje dat als functie heeft olie rond te slingeren om zo te zorgen dat alles gesmeerd blijft lopen aan tandwielen en kettingen - de primaire overbrenging). En die coolfan slingert het weer op de bobine (buitenkant).

Lekkage daar. Zie berichten over verwijderen prise-as bij de Saab 900 classic (wijze van aanpak, vrij secuur werkje, wel zelf te doen). Controleer niveau olie voor versnellingsbak - is tevens voor de primaire overbrenging - via peilstok, korte, nabij reservoir voor ruitensproeier vloeistof.

Maar eerst als de deksel...die deksels controleren op nattigheid. 🤔
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » za 04 sep, 2021 12:17

Olielek van prise-as zou ik wel snel aanpakken. Je wilt geen droge versnellingsbak of primaire overbrenging.

Wastegate zou ik vervangen voor een nieuwe, zeker met oog op APC inbouw.

Lek van verdeler is ook verstandig om aan te pakken voordat je apc monteert.

Heb je alle APC spullen? Kabelboom, drukwachter, driewegklep, knocksensor?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » za 04 sep, 2021 14:07

Je water-buis van turbo ziet er ook niet echt fris meer uit. Daar moet je ook geen lekkage krijgen.. Foto 2

Sorry, voor alle kritische opmerkingen - zijn goed bedoeld! En deze prachtige auto is het waard om goed te onderhouden.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 04 sep, 2021 17:32

Ik kom vanavond nog even inhoudelijk terug op de responsen, in elk geval bedankt voor de bruikbare informatie!

Enne.. liever kritische feedback dan horen dat het wel prima is en ik vervolgens de boel aan stront rijd haha! Dit beestje moet nog vele kilometers gaan maken!

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » za 04 sep, 2021 21:24

vel0city schreef:
za 04 sep, 2021 6:33
De lekke rotor komt wel vaker voor. Als je de rode verdeelkap er af haalt en er ligt olie of vettigheid in, dan is de verdeler intern lek. Is niet makkelijk op te lossen afgezien van een nieuwe/goede gebruikte verdeler. Is 'ie daar binnen droog, dan lekt het o-ringetje wat om de buitenkant van de verdeler zit die je kleppendeksel in gaat. Dat ding vervangen is wel een fluitje van een cent.
Ik zal er naar kijken, is eventueel dit de juiste or ring? https://www.jendvandenbosch.nl/o-ring-o ... 76470.html
gunar schreef:
za 04 sep, 2021 10:07
Foto 3. Tegenover de coolfan is het deksel van de primaire overbrenging te zien. Zit klem overheen en in het midden een rond dekseltje. Daarachter bevindt zich de prise-as van de koppeling. Afdichting tegen weglekken vloeistof wordt verzorgd door een prise-as keerring. Die kan dus gaan lekken. Controleer dat ronde dekseltje in het midden en het grote deksel op nattigheid. Via lekkage daar (lekke prise-as keerring) kan vloeistof weggeslingerd worden naar de coolfan (binnenin, op uiteinde prise-as zit een hardplastic propellertje dat als functie heeft olie rond te slingeren om zo te zorgen dat alles gesmeerd blijft lopen aan tandwielen en kettingen - de primaire overbrenging). En die coolfan slingert het weer op de bobine (buitenkant).

Lekkage daar. Zie berichten over verwijderen prise-as bij de Saab 900 classic (wijze van aanpak, vrij secuur werkje, wel zelf te doen). Controleer niveau olie voor versnellingsbak - is tevens voor de primaire overbrenging - via peilstok, korte, nabij reservoir voor ruitensproeier vloeistof.

Maar eerst als de deksel...die deksels controleren op nattigheid. 🤔
Ook daar zal ik morgen bij licht een blik op werpen, ik hoorp dat het meevalt. Zoeken op de berichten over prise as kwam ik bij deze topic viewtopic.php?t=154115 waar stond dat het wel een behoorlijk karweitje is, dus daar zal ik dan wel de tijd voor moeten nemen, dat zou eventueel in de opbouw met FMIC etc kunnen, dan moet de voorkant toch even uitgekleed.

Saapie schreef:
za 04 sep, 2021 12:17
Olielek van prise-as zou ik wel snel aanpakken. Je wilt geen droge versnellingsbak of primaire overbrenging.

Wastegate zou ik vervangen voor een nieuwe, zeker met oog op APC inbouw.

Lek van verdeler is ook verstandig om aan te pakken voordat je apc monteert.

Heb je alle APC spullen? Kabelboom, drukwachter, driewegklep, knocksensor?
Over de wastegate, op JVDB staan verschillend wastegates, met het oog op de APC en FMIC upgrade, hoeveel bar zou ik dan aanhouden, ze zijn te krijgen van 0.6, 0.8, 1.0 en 1.2 bar.

Ik heb volgens mij de complete set, ik maak er nog wel een foto van, echter is de druksensor wel kapot, althans daar mist een helft van, ik zal de verkoper daar nog over informeren. De waterbuis is inderdaad af, ik heb daar een nieuwe voor gevonden maar de bijbehorende knelring zit daar niet bij...

Nogmaals bedankt voor alle reacties :D wordt vervolgd!

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1168
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door vel0city » za 04 sep, 2021 21:48

Dat is inderdaad de juiste o-ring voor de verdeler. Grote kans dat de ring die er uit komt zo plat als een pannenkoek en zo hard als een baksteen is en sja, dan dichten ze niet meer af :wink:

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » zo 05 sep, 2021 8:12

Volgens mij gaat het allemaal goed komen!!!

Wat mij ook nog opviel: je hebt geen hydraulische motorsteun voor. Zou er wel op moeten zitten.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » ma 06 sep, 2021 19:37

Weet iemand welke wastegate ik moet nemen? JVDB heeft vier verschillende drukwaarden, misschien de 0.8 of 1.0?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » ma 06 sep, 2021 20:02

Apc gaat tot 0.9 bar. Dus ik zou die van 1 bar nemen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » wo 08 sep, 2021 22:57

Ok ok, ik moet nog even tijd vinden om de APC en FMIC te installeren. Stel dat ik nu de nieuwe wastegate alvast wel op deze nu nog LPT zet (want deze huidige is echt roest op roest), is de druk van 1.0 bar dan niet te hoog? Uiteindelijk komt de APC en IC er dan wel op maar ik wil voor die tijd niet het risico lopen mijn turbo stuk te draaien

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Robinson1 » do 09 sep, 2021 5:43

Ik denk, dat je ruim voor die tijd een “intieme ontmoeting “ met je voorruit zal hebben gehad,

Iets met, “fuel cut sensor”. 😅
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31467
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Sapphire » do 09 sep, 2021 7:31

Saapie schreef:
ma 06 sep, 2021 20:02
Apc gaat tot 0.9 bar. Dus ik zou die van 1 bar nemen.
phthalaat schreef:
wo 08 sep, 2021 22:57
Stel dat ik nu de nieuwe wastegate alvast wel op deze nu nog LPT zet (want deze huidige is echt roest op roest), is de druk van 1.0 bar dan niet te hoog?
Het gaat om de basisdruk. Ik zou die van 0,6 bar nemen (standaard is 0,4/0,45 bar) of een andere, universele (zie elders). De reden is dat die BSR actuators eigenlijk voor Volvo zijn en die hebben geen magneetventiel (zoals een LPT bij Saab). De turbodruk wordt dus afgetopt door de wastegate-actuator. Handig als je zwaar gaat tunen, maar anders zou ik in de buurt van origineel blijven. Ook kun je zonder APC hier wel mee rijden, al zou ik wel aanraden 98 te tanken. Die actuator ziet er m.i. nog niet zo spectaculair slecht uit. Zou eerder prioriteit geven aan - zoals Saapie terecht al opmerkte - de waterleiding aan je turbo (en de olielekkages). Dat doet meer schade dan een defecte actuator.

Overigens komt het loskomen van de actuatorstang door het ontbreken (vaak wegroesten) van de borging ervan, niet door een defecte actuator (doch kan een nieuwe nooit kwaad). Dus besteed speciaal aandacht aan het borgen van de nieuwe middels een klemmetje of splitpen, etc.
phthalaat schreef:
za 04 sep, 2021 17:32
liever kritische feedback dan horen dat het wel prima is en ik vervolgens de boel aan stront rijd haha!
Fijn, langetermijnvisie. Dat wordt steeds zeldzamer. :bluethumb:

Door het vastmaken van de wastegate actuator zal de auto beter gaan rijden. Doordat nu het stangetje los was staat de wastegate constant open. Dat komt de vermogensopbouw niet ten goede.

Veel succes met de auto.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 10 sep, 2021 7:41

Goed advies Sapphire!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie