Is dat niet gewoon dagrijverlichting? Even in de zekeringkast onder de kap checken voor je dingen gaat vervangen zou ik zeggen..
Knutselen en poetsen
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7746
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Knutselen en poetsen
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Rico1303
- Donateur (2x)
- Berichten: 361
- Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Knutselen en poetsen
Ik dacht juist dat de lampjes er niet in hoefde. Dat had ik tenminste in mijn hoofd, wat ik geschreven heb weet ik niet (deed weer meer dingen tegelijk).
rook is niet altijd goed...
Maar ik zie op foto's dat iemand behoorlijk aan het knutselen is geweest met de dashboard verlichting. (de lampjes met bruine draden eruit is niet de originele manier.)
Ik weet dat dit een bekend probleem is met 900 dashboard's maar ben ook bang dat dit een deel je rook veroorzaakt heeft.
toevoeging
De kans dat je kortsluiting maakt door die extra bruine kabels is 50% ik weet namelijk dat jij minimaal 1 lampje er uit heb gehad om alles te kunnen vervangen. de kans dat de plus en min omgedraaid zijn is dus heel groot.
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Ja, die bruine kabels lijken mij het grootste probleem…
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7746
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Knutselen en poetsen
Overigens, belangrijk detail ook hier, problemen met de verlichting van de tellers van 900 Classics worden vaak veroorzaakt door het gebruik van verkeerde lampjes. W5W lampjes passen perfect in de fitting van de tellerverlichting, maar worden te warm. Daardoor smelt en vervormt de fitting in de tellerbehuizing en raakt de blauwe print beschadigd. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom die bruine draadjes uit de lampjes komen. Ik heb vergelijkbare fixes vaker gezien, en het kan prima werken bij een beschadigde print, maar controleer het goed/kritisch.
Bij mij is zo'n print een keer gaan roken/gesmolten toen ik de dimmer uit de teller had verwijderd en de bedrading dacht door te lussen om 'm te bypassen.. Dat lijkt ook het circuit te zijn dat er bij jou uitgefikt is.. Ik heb het toen opgelost met een andere print en nieuwe gloeilampjes van de juiste sterkte overal (preventief), uit angst dat een van mijn LEDjes het had veroorzaakt
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
De verlichting deed dit pas na de rookformatie, daarvoor ging het wel gewoon uit op de 0 stand. Het is ook zeker niet het stadslicht, die mooie gele lichten zijn goed zichtbaar:)Saapie schreef: ↑wo 15 dec, 2021 11:52Ik heb nog wel van die folie liggen. Maak even een foto van het nummer dat er opstaat, er zijn namelijk verschillen per bouwjaar. Dat de knop van de voorlampen op 0 brand ligt waarschijnlijk aan de schakelaar. Wissel deze eens om, en kijk dan of het probleem nog bestaat. Anders kan het ook dat de kabels verdraait zijn.. en dus verkeerd contact maken.
Wat doen trouwens die bruine kabels op je dashverlichting? Dit ziet er niet echt solide uit.
Die bruine kabels hebben daar altijd zo gezeten, tenminste zo heb ik het destijds aangetroffen. Horen hier andere kabels op te zitten? Deze draden vinden hun oorsprong bij de lichtschakelaar als ik mij niet vergis. Als ik dit goed wil vervangen, wat heb ik hier dan voor nodig? Zijn dit de juiste lampjes? : https://www.autodoc.nl/osram/9343647?gs ... gINwvD_BwE
Ok, duidelijk!
Ah, dat zou kunnen, een van de draadjes kwam los en de andere zat ook niet goed vast dus die heb ik toen opnieuw vastgesoldeerd, maar de aansluiting kan dan heel goed zijn omgewisseld... Trouwens, ik heb deze lampjes eerder losgemaakt, volgens mij deden ze het toen ook gewoon toen ze niet in het dashboard zaten. Gister deden ze het pas toen ze in het dashboard zaten, en vervolgens niet meer toen de rook ontsnapteRico1303 schreef: ↑wo 15 dec, 2021 12:44
Maar ik zie op foto's dat iemand behoorlijk aan het knutselen is geweest met de dashboard verlichting. (de lampjes met bruine draden eruit is niet de originele manier.)
Ik weet dat dit een bekend probleem is met 900 dashboard's maar ben ook bang dat dit een deel je rook veroorzaakt heeft.
toevoeging
De kans dat je kortsluiting maakt door die extra bruine kabels is 50% ik weet namelijk dat jij minimaal 1 lampje er uit heb gehad om alles te kunnen vervangen. de kans dat de plus en min omgedraaid zijn is dus heel groot.
Weet jij welke setup ik dan kan gebruiken? Ik heb trouwens deze printplastic aangeboden gekregen:reiernumans schreef: ↑wo 15 dec, 2021 13:16Overigens, belangrijk detail ook hier, problemen met de verlichting van de tellers van 900 Classics worden vaak veroorzaakt door het gebruik van verkeerde lampjes. W5W lampjes passen perfect in de fitting van de tellerverlichting, maar worden te warm. Daardoor smelt en vervormt de fitting in de tellerbehuizing en raakt de blauwe print beschadigd. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom die bruine draadjes uit de lampjes komen. Ik heb vergelijkbare fixes vaker gezien, en het kan prima werken bij een beschadigde print, maar controleer het goed/kritisch.
Is deze compatibel met mijn setup? Het bovenste plastic verschilt van mijn huidige setup maar ik hoor graag of het wel uitwisselbaar is.
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Kijk even naar de nummers die op de blauwe printplaat zitten.
De lampjes van de dash-verlichting horen hun stroom te krijgen uit de printfolie, dus daar horen geen bruine draden.
Hier is een bypass gemaakt. Deze heeft waarschijnlijk kortsluiting gemaakt in de schakelaar van de verlichting.
Ik zou de bypass weghalen en een nieuwe frisse blauwe printfolie monteren met de juiste lampjes en eventueel de schakelaar ook vervangen.
De lampjes van de dash-verlichting horen hun stroom te krijgen uit de printfolie, dus daar horen geen bruine draden.
Hier is een bypass gemaakt. Deze heeft waarschijnlijk kortsluiting gemaakt in de schakelaar van de verlichting.
Ik zou de bypass weghalen en een nieuwe frisse blauwe printfolie monteren met de juiste lampjes en eventueel de schakelaar ook vervangen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Azo, nou heel graag want die draden zaten alleen maar ongelovelijk in de weg haha. De nummers verschillen wel zie ik, de verkoper zegt dat deze prints wel gewoon uitwisselbaar zijn maar ik weet dat niet zeker, het komt uit een 900i uit 1986. Morgen haal ik het op plus twee lampjes, ben benieuwd of het geheel het dan eindelijk eens doet. Denk dat ik ook even een nieuwe schakelaar meeneem, all fresh!
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Ik vrees dat de folie niet uitwisselbaar is, want 86 had de klokkenunit een andere lay-out. Jij hebt bovendien CE en ABS circuit ….
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Ik gebruik alleen dan de print van de verlichting/toerenteller etc. Mijn eigen turbodrukmeter folie laat ik zitten want volgens mij is hier niks doorgebrand en ziet het er nog gaaf uit. Dit moet wel te doen zijn toch? Op de foto gebruik ik dan dus alleen de linker folie. Ik hoor graag of ik het bij het juiste eind heb!
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Ziet er keurig uit!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Vandaag even mooi blokje om geweest met de 900, wat een prachtige dag om te rijden! Echter (oh oh) ik kreeg onderweg bij een stopje de pook niet uit de achteruit. De auto begon toen ook te rijden met de koppeling in. Uiteindelijk de auto maar uitgezet en toen kon ik hem uit de achteruit krijgen. Onderweg verder geen problemen maar thuis eenmaal geparkeerd kreeg ik hem nu juist niet in de achteruitToen ik de auto uit had gezet voelde ik veel weerstand in de koppeling, maar ik kreeg hem wel weer in de achteruit en neutraal. Bij even starten kon ik de koppeling wel weer intrappen en in zowel neutraal als achteruit krijgen, apart verhaal zeg. Koppeling is net helemaal vernieuwd!
Desalniettemin, hier even wat kiekjes
Desalniettemin, hier even wat kiekjes
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Schakelrubber? Deze kan af zijn.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Knutselen en poetsen
Dan is waarschijnlijk ook de hulpkoppelingscilinder bij de koppelingsplaat vervangen? Dan moet je hoofdkoppellingscilinder (achter je koppelingspedaal) harder werken waardoor deze vaak gaat lekken als deze al op leeftijd is. Of is de koppelingsleiding tussen hulp- en hoofdcilinder aan vervanging toe. Of gewoon gelijk beiden vervangen als dit nog niet gedaan is
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7452
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Idd, hoofdcilinder kan het ook zijn. Of een lekke leiding. Terug mee naar Joel gaan, en laten nakijken of het onder reparatiegarantie valt.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.