Knutselen en poetsen

1978-1993
Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 05 nov, 2021 22:45

1900 euro voor de koppeling en voorruit? Das NIET normaal! Sorry hoor dat zijn echt geen prijzen…

Hulp en hoofdcilinder plus drukgroep zit je op 350 euro onderdelen, en hooguit 3 uurtjes werk, als het tegenzit 4 uur… dan kom je uit op 750 euro.

Een voorruit kost 300 euro ( 279 plus een verwijderingsbijdrage)

Zit je op 1050 euro… Dus ze zijn nog voor 900 euro met je auto aan uren bezig geweest?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 05 nov, 2021 23:03

De koppeling zelf is ook (349) vervangen, maar inderdaad, dit zijn wel exorbitante bedragen, ook omdat er dus gewoon uren zijn gerekend om later alsnog de hulpcilinder te vervangen terwijl ik dat duidelijk van te voren had vermeld. Wil komende week wel even langs gaan om dit te bespreken, verwacht geen teruggave maar wil het toch even besproken hebben.

Desalniettemin, ik kan in elk geval even een mooi weekend weg met het beestje!

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 05 nov, 2021 23:07

Een koppeling kost 190 euro, dus met hoofd en hulpcil, zit je dan op 360 tot 380 euro. Die had ik al meegerekend…

https://www.saabworld.nl/Webwinkel-Prod ... achs).html

https://www.saabworld.nl/41342209

https://www.saabworld.nl/Webwinkel-Prod ... eling.html

Kan zijn dat ook de koppelingslang is vervangen, maar dan spreek je van 100 euro
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen - primair 7, oplappen en katalysator mogelijkheid

Bericht door olav99 » za 06 nov, 2021 14:17

phthalaat schreef:
wo 27 okt, 2021 12:01
Door een probleem met de koppelingleiding heb ik de auto even bij Joel gestald. Dit leek mij een goed moment om de koppelingleiding, hoofd en hulpcilinder te vervangen, als een het begeeft volgt de rest vaak snel. En als ie er toch staat wordt de rotte plek in de wielkast ook behandeld alsmede de matte voorruit vervangen, blingbling.
Is die rotte plek ook gerepareerd?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » za 06 nov, 2021 15:37

Als er gelast is wordt het idd ander verhaal. All classics doet dit voor Joel geloof ik. Vakmannen, en dus aan de prijs.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen - primair 7, oplappen en katalysator mogelijkheid

Bericht door phthalaat » ma 08 nov, 2021 13:34

olav99 schreef:
za 06 nov, 2021 14:17
Is die rotte plek ook gerepareerd?
Nee, die moet nog, anders was het geen gekke deal geweest. Over twee weken kan ik hem opnieuw langsbrengen voor het las en herstelwerk, hier heb ik nu wel even een offerte voor aangevraagd zodat ik niet weer voor een verrassing kom te staan.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » di 23 nov, 2021 15:06

Vandaag weggebracht voor het laswerk. Bij de rechter voorwielkast onderaan, waar de ruitenwisvloeistof zit moet na in het inlassen ook nog wat spuitwerk verricht worden wat nog eens 400 ex btw zou kosten. Dit gedeelte van de bumper is buitenaf niet zichtbaar door de plastic bumper die er voor zit. Daarom besloot ik dat ik dit zelf wel kan doen, want zolang ik het er maar goed en vetvrij op krijg hoeft het er van mij niet op en top keurig uit te zien, want het is niet eens zichtbaar buitenaf. Daarna hopen dat het zout voorlopig nog even van de weg blijft!

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » di 23 nov, 2021 15:35

Voor die 400€ kan je het inderdaad eens zelf proberen, daar kan je wel wat spuitbusjes voor kopen. Even goed kijken hoe de lijn van de bumperextensie loopt, zolang je daar onder blijft is er niks te zien.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » di 23 nov, 2021 15:48

Gebruik 2k van Crop. Non paints uit Rotterdam. Kan je online in de juiste kleur bestellen, en is hele fijne verf in spuitbus. Roeland gebruikt dit ook en zijn ruby ziet er prachtig uit.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Vyv » di 23 nov, 2021 21:00

En niet spuiten met het huidige koude en vochtige weer als je geen verwarmde ruimte hebt.

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » wo 24 nov, 2021 15:40

Ja klopt, 400 euro voor iets wat je niet ziet moet zelf kunnen, ik heb de bestelling gedaan bij CROP voor primer, verf, 2K lak en verschillende korrels schuurpapier. Kan financieel makkelijk uit zo, zelf wanneer ik het een keer of wat over moet doen. Over de temperatuur had ik nog even niet nagedacht, met een stralingskachel van 2 kW moet ik de temperatuur in de garage iets omhoog kunnen krijgen, maar de buitentemperatuur van 4 graden dit weekend wordt iets te veel (of eigenlijk te weinig).

Heeft iemand ervaring met Raptor K bedliner of vergelijkbare middelen als steenslagbeschermer? Dit spul schijnt erg goed te werken in laadruimtes van pickups (volgens mythbusters werkt het zelfs tegen C4 explosieven :lol: ) dus ik dacht dat het dan misschien ook wel te gebruiken is in de wielkasten om de steenslag een halt toe te roepen. Dit is toch vaak hoe roestvorming begint, beschadiging in lak door steentje en/of zout en de oxidatie heeft vrij spel.

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Pruttel » wo 24 nov, 2021 17:58

phthalaat schreef:
wo 24 nov, 2021 15:40
Heeft iemand ervaring met Raptor K bedliner of vergelijkbare middelen als steenslagbeschermer? Dit spul schijnt erg goed te werken in laadruimtes van pickups (volgens mythbusters werkt het zelfs tegen C4 explosieven :lol: ) dus ik dacht dat het dan misschien ook wel te gebruiken is in de wielkasten om de steenslag een halt toe te roepen. Dit is toch vaak hoe roestvorming begint, beschadiging in lak door steentje en/of zout en de oxidatie heeft vrij spel.
Wat je hier dus eigenlijk wil is een keihard en ondoorzichtige lak aanbrengen op een plek waar je met enige regelmaat moet kunnen controleren op onderhuidse roest. Niet doen dus.

Beter is om eerst alle roest zo ver mogelijk weg te werken en dan met transparante waxoyl vol- of inspuiten (ook holle ruimtes). Dan kun je eventueel daarover heen nog altijd underliner van waxoyl zetten in de wielkasten etc, of gewoon jaarlijks even wielen eraf en even bijwerken. Dan kun je de roestvorming veel beter in de gaten houden en ben je er veel sneller bij.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » do 25 nov, 2021 15:10

[q]

Lijkt mij vanzelfsprekend eerst de roest aan te pakken alvorens het af te dekken, anders had ik de huidige gaten ook dichtgegooid :lol: Het was meer een vraag in hoeverre dit spul effectief is tegen steenslag oid.
Laatst gewijzigd door Vyv op do 25 nov, 2021 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door phthalaat » vr 26 nov, 2021 16:24

Die communicatie is toch wel een dingetje hoor. Dit is hoe ik het terugkreeg, het zou eerst alleen om het gedeelte rechts van de voorband gaan. Dit geheel wordt toch wel een karweitje. Waar je nu tegenaan kijkt is kaal staal.

Afbeelding

Nou heb ik mij even ingelezen over een behandeling en ben tot de volgende stappen gekomen:

1. Eerst natuurlijk schoonmaken, water en zeep voor zand en vuil en dan goed drogen.
2. Ontvetten en drogen, volgens mij heb ik ergens in de krochten van de schuur nog wat motip staan maar remreiniger heb ik sowieso. Na het ontvetten alles goed drogen en alles afschermen, ik heb nog 3 x 6 m2 grondzijl liggen
3. Dan schuren, korrel 180 als eerste.
4. Weer ontvetten en drogen
5. Verder schuren met korrel 200
6. Primer aanbrengen in twee of drie lagen, tussentijd 30 min drogen?
7. Primer schuren met korrel 800, dit moet nat gebeuren?
8. Weer ontvetten en drogen
9. Kleur aanbrengen in twee of drie lagen en laten drogen
10. Lak aanbrengen in twee lagen.

Klopt dit zo een beetje? Ik gebruik meerdere straalkachels en een bouwlamp om de ruimte op temperatuur te houden.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7452
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Knutselen en poetsen

Bericht door Saapie » vr 26 nov, 2021 18:07

Als ik jou was zou ik even een paar offertes laten maken bij spuitbedrijven. Dit krijg je alleen netjes met een spuitbus als je ervaring er mee hebt. En het is zonde als het op zicht niet netjes wordt.

In Appingedam, Hogezand en Framsum zitten spuiters die redelijke tarieven hanteren.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie