Gek elektrisch probleem - classic cabrio

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaBo
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 06 aug, 2007 14:09
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door MaBo » za 23 okt, 2021 16:21

Beste Allemaal,

Mijn classic cabrio van '93 heeft al een hele tijd een elektrisch probleem: af en toe valt de radio kort uit, waarna die weer snel terugkomt. Dit speelt al een tijd, en ik heb de volgende dingen al gedaan:
  • andere radio
  • bedrading achter de radio gecontroleerd
  • bedrading achter dashboard gecontroleerd
  • zekeringen onder de achterbank gecontroleerd
  • aardpunt tussen versnellingspook en handrem gecontroleer
  • aansluitddoos voor aanhanger gecontroleerd.
Wat dat laatste betreft: daar zat water in, en ik heb alles gedroogd en weer gemonteerd. Ook heb ik er nu een gaatje in gemaakt dat ik kan afsluiten met een schoefje, zodat ik snel kan ontwateren door het schroefje eruit te draaien. Het leek in eerste instantie daarna beter te zijn, maar toch valt de radio af en toe weer uit.
Op dit moment gebeurt het soms met een tussenpoos van een paar minuten, maar ook gaat het wel eens 1 tot 2 uur goed. Een helder patroon in wanneer het gebeurt heb ik nog niet kunnen vinden.

Heel af en toe gaat, als de radio is uitgevallen, ook het ABS-waarschuwingslampje branden, en dat blijft dan aan totdat ik de auto opnieuw start.

Een vraag die vast komt: wat is er aan de auto gedaan voordat dit begon. Wel dat weet ik niet meer precies, omdat ik in eerste instantie de vorige autoradio verdacht en er tot op zekere hoogte mee kon leven.

Iemand een goede tip waar ik nog naar kan kijken? De auto is eigenlijk in prima staat...
Ik zit zelf te denken om een condensator parallel aan de voeding van de radio te schakelen. Kleine dipjes kunnen dan worden weggefilterd. Maar het zou toch niet moeten...

Groeten,
MaBo

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 17:29

Antenne aansluiting gecontroleerd?
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)
Berichten: 1235
Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door Cornelius » za 23 okt, 2021 17:46

Het probleem zit niet in je radio, aangezien het ABS lampje ook soms opkomt. ABS begint te miepen bij een lage boordnetspanning.
Ik denk zelf eerder aan een lage boordnetspanning.


- als je contact aanzet, zie je dan het acculampje?
- zie je accu lampje tijdens het rijden ook wel eens (flauw) oplichten?
- boordnet spanning al gemeten?
- hoe is de staat van de accu?
- hoe is de staat van de dynamo?
- Heb je veel verbruikers bijstaan?
- massapunt voor bij de radiator?

Condensator plaatsen heeft geen effect op ABS.

Er zijn voltmeters die je in de aanstekerplug kunt steken, dan kan de bijrijder tijdens het rijden meekijken wat je boordnet doet.

Heb één keer een versleten dynamo een beetje laat opgemerkt, waardoor accuspanning uiteindelijk laag werd... en vervolgens Totalausfall. Dan sta je stil.
900S 1993

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door Saapie » ma 25 okt, 2021 7:18

Spanningswisselaar?

Contactslot?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door gunar » ma 25 okt, 2021 12:37

Zoals Cornelius al aangeeft: Dynamo (met inbegrip van de spanningswisselaar daar; opmerking van Saapie zie hierboven).

(het meest verdacht, uiterst verdacht zelfs🤔; daarna de overige zaken die hij opsomt gaan nalopen. En: "Het probleem zit niet in je radio").
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5485
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door Marius0404 » ma 25 okt, 2021 14:43

trouwens, welke radio heb je nu over? :oops:
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Gebruikersavatar
MaBo
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 06 aug, 2007 14:09
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door MaBo » za 30 okt, 2021 16:24

Zo, wat een goede reacties. Dat het niet in de radio zit, had ik al geconstateerd, alleen dat is wel de meest duidelijke plek waar ik het merk.

Antenneaansluiting: ga ik controleren. Bij de radio lijkt die prima in orde.

De vragen van Cornelius
- als je contact aanzet, zie je dan het acculampje?
Ja
- zie je accu lampje tijdens het rijden ook wel eens (flauw) oplichten?
Eigenlijk nooit. In het verleden gebeurde dat wel eens bij het met iets te weinig gas wegrijden, maar ik kan het me niet herinneren het gezien te hebben in het afgelopen jaar.
- boordnet spanning al gemeten?
Ik heb een voltmeter in de middenconsole. Die staat bij normaal rijden tussen de 13 en 14 volt. Die meter is te sloom om deze dip te kunnen weergeven.
- hoe is de staat van de accu?
Volgens mij goed. Ik houd hem in de winter aan een druppellader om hem op conditie te houden. Als ik start, draait de startmotor goed rond. Alleen als het een tijd koud geweest is, ik de auto een paar weken niet heb gebruikt, en de druppellader vergeten ben, wil die niet starten.
- hoe is de staat van de dynamo?
Dat weet ik niet.
- Heb je veel verbruikers bijstaan?
Niet echt. Ik rijd altijd met licht aan, maar bijv. de achterruitverwarming aanzetten lijkt geen invloed op dit probleem te hebben.
- massapunt voor bij de radiator?
Ga ik checken.

Dus wat ik zo zie is de dynamo+spanningsregelaar een verdachte. Alleen geen idee hoe ik die moet controleren. Is die uitwisselen een klus die je een beetje zelf kunt doen? (Ik ben wel enigszins handig, maar heb niet zoveel tijd.)

Inmiddels heb ik nog weer verschillende stukken gereden en meer opgelet wanneer en hoe. Conclusie: Er is geen duidelijk patroon. Het gebeurt misschien iets vaker als ik gas terugneem of moet afremmen, maar het kan ook gebeuren als ik heel mooi constant rijd. Soms is het 1 - 2 uur prima, en dan in een kwartier 2 - 3 keer. Gisteren bijv. heen en weer naar Eindhoven (vanuit Twente). Heenweg bijna de hele rit geen probleem, maar net voor de bestemming twee of drie keer uitval.
Op de terugweg al eerder. Omdat het toen donker was leek het zo te zijn dat de instrumentverlichting (en misschien meer) ook een fractie van een seconde uitviel. ABS waarschuwing niet gezien, overigens.

Dank alvast!

MaBo

Marius: de radio die ik over heb is een Joying Android met ca 8" scherm. Alleen het scherm heeft kleurproblemen. En de geluidskwaliteit van mp3 en flac was tamelijk droevig. De Alpine die ik nu heb is veeeeel beter.

Gebruikersavatar
moprakke
Geregistreerd lid
Berichten: 356
Lid geworden op: vr 23 apr, 2004 15:24
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door moprakke » zo 07 nov, 2021 12:21

Ik heb hetzelfde probleem gehad, na eindeloos zoeken en het vervangen van de radio bleek het bij te liggen aan een slechte + kabel. Mantel was langzaam aan het vergaan en tikte af en toe tegen de carosserie. Vervangen van de de kabel (die van accu naar de dynamo loopt) heeft het probleem in mijn geval opgelost.
scarabee 900 S cabrio 1993

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door 72sonett3 » zo 07 nov, 2021 13:16

Controleer niet alleen de massapunten, maar ook de draden. In mijn '85 900 had ik ooit een massadraad van de zekeringbak naar het massapunt onder de radiateur die alleen nog met de isolatie vast zat in het kabelschoentje, de laatste cm van de koperdraad was helemaal weggecorrodeerd.
Dit gaf allerlei vreemde effecten; benzinemeter op half, toerenteller op 1000 tpm, remlichten knipperen zwak mee met de richtingaanwijzer etc.
Bij controle met een multimeter bleek op een massapunt in de zekeringbak ca. 10 V te staan, dat kan natuurlijk nooit. Na vervangen van de draad waren de problemen meteen weg.

Spanningsregelaar is één blokje samen met de koolborstels, is makkelijk te vervangen (2 schroefjes). Controleer dan ook de sleepringen op ingesleten groeven.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
MaBo
Geregistreerd lid
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 06 aug, 2007 14:09
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Gek elektrisch probleem - classic cabrio

Bericht door MaBo » zo 14 aug, 2022 14:38

Hoogste tijd dat ik laat weten hoe het met het gekke elektrische probleem is.

Na alle tips ben ik onder de motorkap gedoken en heb verschillende kabels gecontroleerd. Ik zag niks geks :roll:
Maar omdat ik toch bezig was, heb ik het busje contractspray ook maar even ter hand genomen en op diverse plekken gespoten (oa bij de massaaansluitingen voor bij de radiator). De spanningsregelaar heb ik niet los gehaald. Ik was er zo klaar mee dat ik dacht dat de garage er maar eens naar moest kijken. Dat is niet gebeurd...

MAAARRR, oh wonder, ik heb nu inmiddels meer dan 6000km gereden zonder één keer een elektrische onderbreking. Geen radioproblemen of wat dan ook. Ik ben blij! Het gebeurt niet vaak dat bij een Saab een dergelijk probleem zo makkelijk verdwijnt.
(Nu maar hopen dat de Saab gremlins niet meelezen met het forum :evil: )

Er is wel een ander probleempje opgedoken. Daar ga ik mee aan de slag en trek aan de hulpbel wanneer nodig.

Groeten,
Maarten

Plaats reactie