Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door jschorni » zo 21 nov, 2021 15:19

Vorig jaar heb ik een set van 3 metertjes gekocht. 1 voor de spanning van de accu (inmiddels aangesloten) en twee die met de olie in het vooronder te maken hebben. Nl. De olie druk en temperatuur. Voor beide is een sensor nodig die de meter verbind met her motorblok. De bekabeling en sensor heb ik (nog) niet. Zijn deze universeel? Is dit een klus die je zelf kunt doen of is een garagist een noodzaak? Wie heeft enige ervaring op dit vlak? Het fineer achtergrondplaatje heb ik zelf passend gemaakt bij het dashboard.
Afbeelding
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door Sonab » zo 21 nov, 2021 15:23

Volgens mij gewoon VDO sensoren.
Vaak wordt er een "sandwichplate" tussen je blok en je oliefilter gemonteerd om ze in te kunnen plaatsen.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door reiernumans » zo 21 nov, 2021 15:55

De originele Saab meters zijn 'gewoon' VDO meters, waar je nog steeds de juiste sensoren voor kunt krijgen. Zijn niet super goedkoop nieuw, maar het is er in ieder geval.

Er zijn meerdere manieren om het te doen. De door Sonab aangehaalde sandwichplate aan het oliefilterhuis is een van de manieren. Ik vind dat op een 900 Classic niet per sé aan te raden, omdat je met die sandwichplate niet meer genoeg ruimte hebt om een origineel oliefilter te monteren, en je dus een kleiner formaat filter moet monteren.

Mijn 900 is uitgerust met een setje VDO meters (zonder Saab erin), waar de standaard oliedrukschakelaar vervangen is voor een dubbelpolige sensor (eentje laat het lampje aan/uit gaan, de ander stuurt de meter aan) en de standaard carterplug is vervangen voor een temperatuursensor. Als ik het zelf zou doen had ik 't precies zo gedaan.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
jschorni
Geregistreerd lid
Berichten: 225
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 10:35
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door jschorni » zo 21 nov, 2021 17:08

Ik heb geen standaard saab meters. Zijn geloof ik wel vdo. Zal eens op YouTube zoeken naar filmpjes om de aansluiting op Carter te doen.
Saab 900 classic 2.0 T16 turbo cabrio
Saab 900ng 2.5 V6 cabrio (verkocht)

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door Pruttel » zo 21 nov, 2021 18:25

Sandwichplaat is zeker een optie, dan moet je wel met een korter oliefilter aan de slag (Bosch nr 7005 dacht ik zo). Voordeel van de olietempsensor op deze plek is dat je de werkelijke olietemperatuur meet, terwijl de olie in je carter door rijwind altijd iets koeler uitvalt.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door Sapphire » zo 21 nov, 2021 18:27

jschorni schreef:
zo 21 nov, 2021 17:08
Zijn geloof ik wel vdo.
Dit is veel te vage info. Om de meters aan te sluiten moet je precies weten wat je hebt, i.v.m. de schaalverdeling. Bijv. de standaard Saab meters hebben oliedruk van 0-5 bar, maar je hebt ze ook met 0-7 of 0-10 bar en meer. Je moet dus de correcte sensor hebben voor een correcte weergave. Idem voor het schroefdraad dat je nodig hebt (afhankelijk van waar je e.e.a. plaatst).
Pruttel schreef:
zo 21 nov, 2021 18:25
Sandwichplaat is zeker een optie, dan moet je wel met een korter oliefilter aan de slag (Bosch nr 7005 dacht ik zo). Voordeel van de olietempsensor op deze plek is dat je de werkelijke olietemperatuur meet, terwijl de olie in je carter door rijwind altijd iets koeler uitvalt.
Dan had ik toch liever een origineel oliefilter. Maar ieder z'n meug.

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aansluiten oliedruk en temperatuur meter op motorblok

Bericht door Pruttel » zo 21 nov, 2021 18:34

Sapphire schreef:
zo 21 nov, 2021 18:27
Dan had ik toch liever een origineel oliefilter. Maar ieder z'n meug.
Daar zit zeker zijn voordelen aan. Het is inderdaad maar net wat je wilt. Die oliedruk is in ieder geval het meest belangrijk en daar kun je dus eerdergenoemde sensor met dubbelfunctie voor uitzoeken. En inderdaad, het uitzoeken van schroefdraden is écht prioriteit!
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Plaats reactie