Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patking
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 15:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door patking » ma 29 nov, 2021 15:10

Graag advies bij het volgende:
Mijn Saab 900S uit 1993 met pakweg 185dkm op de teller heeft een aantal jaren stilgestaan in Belgie (en nu door mij gehaald naar Nederland om de komende jaren opgeknapt te laten worden).
Het stilstaan heeft er helaas voor gezorgd dat zoiets als het stuurhuis, het uitlaatspruitstuk en wat pakkingen vervangen moeten worden. Kort gezegd: het motorblok ligt er nu uit voor de noodzakelijke ingrepen.

Nu had ik in de planning om op termijn een upgrade te doen van lpt naar fpt. En nu het blok eruit ligt, is het wellicht een goede timing om dat (voor een gedeelte) nu te laten doen.
Wat zijn de goede/handige zaken om aan te pakken daarvoor? Ik denk dan aan bijvoorbeeld een DO88 intercooler, APC (is die makkelijk te verkrijgen?), een primair 7 of 8 overbrenging?

Hoor graag advies (en mogelijk of iemand onderdelen in de aanbieding heeft?)
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Saapie » ma 29 nov, 2021 15:21

Motor hoef je niet veel aan te doen als distributie nog okay is. Wellicht pakkingen en keringen even vervangen en oliepomp even bekijken. En goed schoonmaken.

Fpt en lpt zijn in de basis namelijk hetzelfde.

Primair 7 is altijd goed! Kost je denk ik 400 euro als hem vindt. Primair 8 is nagenoeg onvindbaar en heel kostbaar, denk aan 800-1000 euro.

APC - systeem heb je nodig als je do88 fmic gaat gebruiken, anders heb je er niets aan. Ook de FPR vervangen naar 3 bar.

Reken op een flinke uitgave. Do88 fmic is al 650 euro. En APC systeem lastig compleet te vinden: zal zeker compleet zelfde bedrag zijn als do88 Fmic. De tijd van “aanbiedingen” qua onderdelen is definitief voorbij.
Laatst gewijzigd door Saapie op ma 29 nov, 2021 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door phanot » ma 29 nov, 2021 15:24

Heeft niet direct iets met elkaar te maken, maar als ik moet kiezen tussen turbo of primair 7, dan heeft primair 7 toch echt mijn voorkeur

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Saapie » ma 29 nov, 2021 15:31

Primair 7 is zowel op turbo’s als c en itjes geleverd. Maar wel redelijk essentieel bij FPT conversie vanwege hoge toeren die je maakt met 6 primair.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Krizzie » ma 29 nov, 2021 19:31

Saapie schreef:
ma 29 nov, 2021 15:21
Motor hoef je niet veel aan te doen als distributie nog okay is. Wellicht pakkingen en keringen even vervangen en oliepomp even bekijken. En goed schoonmaken.

Fpt en lpt zijn in de basis namelijk hetzelfde.

Primair 7 is altijd goed! Kost je denk ik 400 euro als hem vindt. Primair 8 is nagenoeg onvindbaar en heel kostbaar, denk aan 800-1000 euro.

APC - systeem heb je nodig als je do88 fmic gaat gebruiken, anders heb je er niets aan. Ook de FPR vervangen naar 3 bar.

Reken op een flinke uitgave. Do88 fmic is al 650 euro. En APC systeem lastig compleet te vinden: zal zeker compleet zelfde bedrag zijn als do88 Fmic. De tijd van “aanbiedingen” qua onderdelen is definitief voorbij.
Jörgen Erksson maakt primair upgrades, als je een 7 te kort vindt is een 8.5 of 8.8 een goed alternatief voor een originele 8.

APC systeem is leuk (als het werkt) maar niet noodzakelijk bij een do88 intercooler.
Sterker nog, ik zou eerder voor de do88 intercooler gaan dan een APC set. Druk op 0.5 a 0.6 zetten en genieten maar.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
patking
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 15:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door patking » di 30 nov, 2021 14:37

Bedankt voor de reacties en tips!
Mijn eerste instinct zegt om voor origineel te gaan (zoals primair 7 tweedehands), maar daar loop ik dan waarschijnlijk risico mee dat het allemaal dan toch snel 30 jaar oud is (toch?)
Is het dan verstandiger om idd een primair upgrade nieuw aan te schaffen (evenzo als een DO88 ipv een tweedehands originele intercooler)? En zijn er apc's nieuw te verkrijgen? De upgrade naar FPT heeft nog een (simpele) reden: heb nog een turbodrukmeter liggen, zou die graag in mijn dashboard zien;-)
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Rico1303 » di 30 nov, 2021 14:54

De turbo meter past ook wel in je dashboard zonder APC, Intercooler en primair 7 :lol:

Apc nieuwe vinden is geluk hebben. Zijn er bijna niet. De rode APC upgrade vind je soms wel nieuw.
Orginele intercooler of DO88 is eigen een keuze in €€. Maar de originele intercooler is nauwelijks nog compleet te vinden. (met alle beugeltjes en plaatjes).
Al rij ik zelf met primair 7 (uit luxe) in mijn Saabjes Zou ik hier persoonlijk niet de grootste waarde aan hangen.
Fpt primair 6 met de huidige maximale snelheid is ruim voldoende. Ik reed ook dagelijks 130 met primair 6. ja het kan rustiger maar of het nou gelijk een probleem was...

Terugkomend op het feit dat de motor eruit is.
Krukaskeringen en zoveel mogelijk pakkingen die je makkelijk kan vervangen!
-Saab 99 1972 T16 T5 :shock:
-Saab 99 1984 walnoot :mrgreen:
-Saab 9-3 Estate 1.9Tid 2008 (Laser red :twisted: )

Gebruikersavatar
phthalaat
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door phthalaat » di 30 nov, 2021 17:08

Saapie schreef:
ma 29 nov, 2021 15:21

APC - systeem heb je nodig als je do88 fmic gaat gebruiken, anders heb je er niets aan. Ook de FPR vervangen naar 3 bar.
Kan je een universele 3 bar FPR gebruiken? De prijzen van bijvoorbeeld KMS tov Bosch verschillen een factor 3.

APC vindt je nog wel eens op ebay, ik heb daar ook een zwarte set gevonden, alleen de klopsensor was kapot maar dat kost een paar tientjes max.

Turbodrukmeter kan je ook gebruiken met LPT hoor! ben net zelf begonnen het dashboard te verwijderen om de mijne te plaatsen, dat is een feestje hoor.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Krizzie » do 02 dec, 2021 19:38

LPT en FPT's hebben al een 3 bar fpr standaard. Injectoren zijn ook hetzelfde. (Goed tot +-220pk)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Saapie » vr 03 dec, 2021 1:00

Lpt hadden geen 3 bar, maar 2.8 meen ik. Maar kan mij vergissen..
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Krizzie » vr 03 dec, 2021 13:56

Saapie schreef:
vr 03 dec, 2021 1:00
Lpt hadden geen 3 bar, maar 2.8 meen ik. Maar kan mij vergissen..
Lucas injectie is altijd 3bar.

Bosch injectie op de turbo's is 2.5 of 2.8 (redbox apc)

Bosch injectie op de 16v 2.0/2.1 non-turbo is ook 3bar
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door ico9-3 » vr 03 dec, 2021 18:41

Als je even geduld hebt kan ik je wel een compleet apc systeem verkopen (black box, driewegstekker en kabelboom). Je kan kiezen met een een getunede zwarte box, of een gewone.

De auto gaat eind deze maand binnen voor de installatie van de airco, en een T5 conversie.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
patking
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 15:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door patking » zo 12 dec, 2021 10:02

Kleine update: vandeweek langsgegaan bij mede forumlid en daar een complete upgrade aangeschaft (uit donor FPT):
- primair 7
- APC systeem (zwart, met kabelboom)
- intercooler

Als het goed is zou ik daarmee volledig origineel van LPT naar FPT gaan (hoop dat ik niks mis). Wat me over de streep trok om het volledig over te nemen, was toch dat nu het motorblok eruit ligt het makkelijker is om de complete kabelboom ook te vervangen (en gelijk cruise control erbij te krijgen, erg fijn;-)

Mijn garage gaat tussen oud en nieuw het allemaal inbouwen, hoop dat het hem goed vergaat!

@ico9-3: dank voor het aanbod, ben nu echter voorzien...
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door Style&Co » zo 12 dec, 2021 10:27

patking schreef:
zo 12 dec, 2021 10:02
- intercooler
origineel of een FMIC van Do88?
live your dreams

Gebruikersavatar
patking
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 15:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 900s LPT, motorblok eruit: tijd voor upgrade?

Bericht door patking » zo 12 dec, 2021 10:40

Style&Co schreef:
zo 12 dec, 2021 10:27
origineel of een FMIC van Do88?
Een originele, met bijbehorende beugeltjes en plaatjes, in nette staat
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Plaats reactie