Eindelijk een Saab 900 classic
- Kaj de Smet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2021 12:38
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Eindelijk een Saab 900 classic
Beste Saab leden,
Ik ben een beetje zoekende. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
1. Misschien stel ik de vraag niet in de juiste omgeving van het forum. Zo niet, laat me even weten waar dit wel zou moeten. Dank.
2. Ik heb net een Saab 900 classic gekocht. Model uit 92. Ziet er goed uit en ben er blij mee! Maar ik weet niks van auto's . Helaas zitten er geen boekjes meer bij. Is er iets / iemand die weet hoe ik hieraan moet komen?
3. De Saab heeft altijd binnen gestaan. Helaas staat ie bij mij buiten en voelde ik me bij de eerste regenbij al hopeloos schuldig - en merk ik ook dat starten wat lastiger gaat. Ik gebruik hem wekelijk en in een stalling plaatsen is dus geen optie. Wat raden jullie mij aan om snelle slijtage e.d. te voorkomen?
4. Ik hou van een beetje geluid in de auto. De voorboxjes zijn goed te vervangen geloof ik. Maar achter zit er niets. Wél is "gaasje". Is er iemand die hier ervaring mee heeft (bedrading, afmetingen speakers etc).
Alvast erg bedankt voor jullie hulp.
Gr Kaj de Smet
Ik ben een beetje zoekende. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
1. Misschien stel ik de vraag niet in de juiste omgeving van het forum. Zo niet, laat me even weten waar dit wel zou moeten. Dank.
2. Ik heb net een Saab 900 classic gekocht. Model uit 92. Ziet er goed uit en ben er blij mee! Maar ik weet niks van auto's . Helaas zitten er geen boekjes meer bij. Is er iets / iemand die weet hoe ik hieraan moet komen?
3. De Saab heeft altijd binnen gestaan. Helaas staat ie bij mij buiten en voelde ik me bij de eerste regenbij al hopeloos schuldig - en merk ik ook dat starten wat lastiger gaat. Ik gebruik hem wekelijk en in een stalling plaatsen is dus geen optie. Wat raden jullie mij aan om snelle slijtage e.d. te voorkomen?
4. Ik hou van een beetje geluid in de auto. De voorboxjes zijn goed te vervangen geloof ik. Maar achter zit er niets. Wél is "gaasje". Is er iemand die hier ervaring mee heeft (bedrading, afmetingen speakers etc).
Alvast erg bedankt voor jullie hulp.
Gr Kaj de Smet
Laatst gewijzigd door Kaj de Smet op di 04 jan, 2022 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joopyboy
- Donateur (4x)
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: wo 16 feb, 2011 14:51
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Hoi en welkom op dit forum met je nieuwe aanwinst. Veel plezier en veilige kilometers met je 900 classic. Zelf heb ik er ook eentje van 92 en die bevalt me al 10+ jaar prima. We zijn hier gek op foto’s, dus post die ook vooral.
1. Vragen over je 900 classic kun je het beste stellen in het subforum voor dat model: https://www.saabforum.nl/viewforum.php?f=4
2. Boekjes voor je 900 vind je vaak nog wel op onderdelenmarkten of anders met een gericht zoekertje op de marktplaats van dit forum (wel eerst even apart voor aanmelden).
3. Tja lastige vraag. Binnen zetten in een verwarmde garage aan huis en regelmatig ermee rijden is natuurlijk het beste, maar dat is niet iedereen gegeven, mij zelf ook niet Mijn 900 staat sinds 2 jaar in een private, afgesloten parkeergarage, maar heeft daarvoor ook jarenlang buiten gestaan, maar startte toen altijd, ook na soms 2-3 weken stilstaan en de nodige Hollandse regen.
4. Deze laat ik aan andere forummers over die daar meer verstand van hebben
1. Vragen over je 900 classic kun je het beste stellen in het subforum voor dat model: https://www.saabforum.nl/viewforum.php?f=4
2. Boekjes voor je 900 vind je vaak nog wel op onderdelenmarkten of anders met een gericht zoekertje op de marktplaats van dit forum (wel eerst even apart voor aanmelden).
3. Tja lastige vraag. Binnen zetten in een verwarmde garage aan huis en regelmatig ermee rijden is natuurlijk het beste, maar dat is niet iedereen gegeven, mij zelf ook niet Mijn 900 staat sinds 2 jaar in een private, afgesloten parkeergarage, maar heeft daarvoor ook jarenlang buiten gestaan, maar startte toen altijd, ook na soms 2-3 weken stilstaan en de nodige Hollandse regen.
4. Deze laat ik aan andere forummers over die daar meer verstand van hebben
95 V4 ('73), toreador rood (R2-B): sinds 2018
900 T8 sedan (‘87), ambassadeurs blauw: sinds 2023
900i 16v ('92), nocturne blauw metallic: 2011-2024
900 T8 sedan (‘87), ambassadeurs blauw: sinds 2023
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
welkom, in het topic restauratie en verbouwingen zou je een eigen pagina kunnen beginnen.
Als je er een paar foto's bij zet, dan heb je hond-ziet-kat-en-muis-effect en krijg je vanzelf reacties.
Het is voor je zelf wel slim om te bedenken hoeveel budget je er voor wilt reserveren.
Want je kunt het net zo gek maken als je wilt, naast de dingen die gewoon moeten (zoals denk ik een lekkere verse accu, die tegenwoordig ook niet goedkoop meer zijn)
Over geluid gesproken: er is een topic over 900 en radio en frustratie (maar ik kan vanwege de forum-storing niets opzoeken).
succes en rij met plezier.
Marius
Als je er een paar foto's bij zet, dan heb je hond-ziet-kat-en-muis-effect en krijg je vanzelf reacties.
Het is voor je zelf wel slim om te bedenken hoeveel budget je er voor wilt reserveren.
Want je kunt het net zo gek maken als je wilt, naast de dingen die gewoon moeten (zoals denk ik een lekkere verse accu, die tegenwoordig ook niet goedkoop meer zijn)
Over geluid gesproken: er is een topic over 900 en radio en frustratie (maar ik kan vanwege de forum-storing niets opzoeken).
succes en rij met plezier.
Marius
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Welkom en gefeliciteerd met je aanwinst!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- Kaj de Smet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2021 12:38
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Bedankt voor jullie reacties!
- Kaj de Smet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2021 12:38
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Bedankt! Ik ga op onderzoek uit.
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Leuk, weer een 900 erbij!
Als die werkelijk nog heel mooi is, en je deze 900 lang wil houden, zou ik persoonlijk starten met een zeer goede anti-roestbehandeling (geen bitumen), zo kan je laswerk voorkomen de komende jaren, heb je al een zorg minder, zeker als die altijd buiten staat. Als je het zelf doet (bv met Mike Sanders vet, voor holle ruimten, kokerbalken, asdoorgangen en bodem), dan ben je voor minder dan 100 euro klaar. (ca 2 dagen werk met bekleding de- en monteren en verder vieze vettige kleverige troep, maar het beschermd wel voor de komende 25 jaar)
Als die werkelijk nog heel mooi is, en je deze 900 lang wil houden, zou ik persoonlijk starten met een zeer goede anti-roestbehandeling (geen bitumen), zo kan je laswerk voorkomen de komende jaren, heb je al een zorg minder, zeker als die altijd buiten staat. Als je het zelf doet (bv met Mike Sanders vet, voor holle ruimten, kokerbalken, asdoorgangen en bodem), dan ben je voor minder dan 100 euro klaar. (ca 2 dagen werk met bekleding de- en monteren en verder vieze vettige kleverige troep, maar het beschermd wel voor de komende 25 jaar)
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
[]
Precies dit zou ik adviseren!
En verder proficiat!! Waar blijft een plaatje van de auto?
Precies dit zou ik adviseren!
En verder proficiat!! Waar blijft een plaatje van de auto?
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- Kaj de Smet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2021 12:38
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Hier is ie!!
Laatst gewijzigd door Vyv op do 06 jan, 2022 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatje vergroot
Reden: plaatje vergroot
- Kaj de Smet
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 22 dec, 2021 12:38
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Goeie tip! Is er een soort van "handleiding" hoe je dit het beste kan doen? Heb je een brug nodig natuurlijk.phanot schreef: ↑di 04 jan, 2022 22:15Leuk, weer een 900 erbij!
Als die werkelijk nog heel mooi is, en je deze 900 lang wil houden, zou ik persoonlijk starten met een zeer goede anti-roestbehandeling (geen bitumen), zo kan je laswerk voorkomen de komende jaren, heb je al een zorg minder, zeker als die altijd buiten staat. Als je het zelf doet (bv met Mike Sanders vet, voor holle ruimten, kokerbalken, asdoorgangen en bodem), dan ben je voor minder dan 100 euro klaar. (ca 2 dagen werk met bekleding de- en monteren en verder vieze vettige kleverige troep, maar het beschermd wel voor de komende 25 jaar)
- Pruttel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Ziet er goed uit, Kaj! Leuke wagen en scarabee groen is altijd goed
Volgens kenteken is het een i'tje. Lekker bomb proof mits de kilometerstand niet astronomisch hoog is (en dan vaak nog).
Over de speakers:
De speakers aan de voorzijde zijn makkelijk te vervangen en zitten achter de ventilatieroosters aan de bovenzijde van het dashboard. Hier passen de meeste 10 cm speakers prima in. Ik heb daar zelf een coaxiaal setje in zitten. Let wel goed op de inbouwdiepte, met name aan de bijrijderskant kan het in de weg komen met het dashboardkastje.
Aan de achterzijde heb je onder het door jouw genoemde gaasje de mogelijkheid om speakers te plaatsen. Bekabeling ligt er al, die zit achter de bekleding verstop, die kun je aan de zijkanten iets wegtrekken (let op de zwarte plastic bevestigingsclipjes) en dan vind je daar aan beide zijden speakerdraad. En nu komt het verwarrende: er zijn twee maten die door elkaar heen gebruikt zijn bij de 900's en waar (ik zelf) geen logica in zi(e)(t). Gewoon 10 cm past, anders kom je op (nogal archaïsche) 4x10" uit.
Grootste verbeterpunt (uit ervaring) is het inbouwen van een actieve subwoofer onder bestuurdersstoel en een goede headunit.
Volgens kenteken is het een i'tje. Lekker bomb proof mits de kilometerstand niet astronomisch hoog is (en dan vaak nog).
Over de speakers:
De speakers aan de voorzijde zijn makkelijk te vervangen en zitten achter de ventilatieroosters aan de bovenzijde van het dashboard. Hier passen de meeste 10 cm speakers prima in. Ik heb daar zelf een coaxiaal setje in zitten. Let wel goed op de inbouwdiepte, met name aan de bijrijderskant kan het in de weg komen met het dashboardkastje.
Aan de achterzijde heb je onder het door jouw genoemde gaasje de mogelijkheid om speakers te plaatsen. Bekabeling ligt er al, die zit achter de bekleding verstop, die kun je aan de zijkanten iets wegtrekken (let op de zwarte plastic bevestigingsclipjes) en dan vind je daar aan beide zijden speakerdraad. En nu komt het verwarrende: er zijn twee maten die door elkaar heen gebruikt zijn bij de 900's en waar (ik zelf) geen logica in zi(e)(t). Gewoon 10 cm past, anders kom je op (nogal archaïsche) 4x10" uit.
Grootste verbeterpunt (uit ervaring) is het inbouwen van een actieve subwoofer onder bestuurdersstoel en een goede headunit.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)
Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)
Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
mooie wagen; een i-tje rij je met goed onderhoud met gemak over het half miljoen heen (tenminste, dat is mij twee keer gelukt)
succes er mee!
succes er mee!
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15639
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
mooi! Mijn complimenten over je aankoop... een late 900 coupe.... veel beter wordt het niet. Leuk dat de jongere garde dit model ook nog waardeert. Koesteren, lekker in rijden en ervan genieten... daar zijn ze voor gemaakt
live your dreams
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Eindelijk een Saab 900 classic
Een leuke late i 16v. Van harte.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.