starten en afslaan lucas cu14
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
starten en afslaan lucas cu14
Hallo mede-forumleden,
Ik heb een probleem met mijn Saab 900 cabrio uit 1992. De auto is gekocht als opknapper, en motorisch was de auto prima, starten en lopen. Ik ben begonnen met het opknappen en daarmee ook het motorblok verwijderd. Gereviseerde bak eronder etc.
Nu heb ik alles weer teruggebouwd, en was het moment om te starten. De motor slaat vrijwel direct aan, om vervolgens daarna uit te gaan. Dit duurt ongeveer 3 seconden.
Wat ik al heb gedaan:
-Vacuumslangen: Alles vervangen voor nieuwe, ook met vacuummeter gecheckt of er vacuum aanwezig is.
-Brandstofpomp: Rail banjo losgedraaid, starten. Genoeg benzine.
-Gaskleppotentiometer: contact erop 0.4V. Klep open bewegen rond de 4V
- Lucas luchtmassameter: Stekker eraf, motor blijft draaien. Ik heb begrepen dat de ECU dan standaard waarden hanteert.
Hierop wat verder gedaan:
Pin 1 en pin 6 = weerstand 335 Ohm
Pin 1 en 2 = massa OK
Pin 5 = 12V OK
Pin 3 = op contact zetten 0.4-0.8. Bij starten gaat hij naar 1.4V. Volgens mijn handboek moet de waarde tussen de 0.2 en 0.7 volt liggen maar ik weet niet of dit ook met draaiende motor geldt.
Kan iemand mij helpen? Ik ben ten einde raad met dit probleem.
Groeten Matthijs
Ik heb een probleem met mijn Saab 900 cabrio uit 1992. De auto is gekocht als opknapper, en motorisch was de auto prima, starten en lopen. Ik ben begonnen met het opknappen en daarmee ook het motorblok verwijderd. Gereviseerde bak eronder etc.
Nu heb ik alles weer teruggebouwd, en was het moment om te starten. De motor slaat vrijwel direct aan, om vervolgens daarna uit te gaan. Dit duurt ongeveer 3 seconden.
Wat ik al heb gedaan:
-Vacuumslangen: Alles vervangen voor nieuwe, ook met vacuummeter gecheckt of er vacuum aanwezig is.
-Brandstofpomp: Rail banjo losgedraaid, starten. Genoeg benzine.
-Gaskleppotentiometer: contact erop 0.4V. Klep open bewegen rond de 4V
- Lucas luchtmassameter: Stekker eraf, motor blijft draaien. Ik heb begrepen dat de ECU dan standaard waarden hanteert.
Hierop wat verder gedaan:
Pin 1 en pin 6 = weerstand 335 Ohm
Pin 1 en 2 = massa OK
Pin 5 = 12V OK
Pin 3 = op contact zetten 0.4-0.8. Bij starten gaat hij naar 1.4V. Volgens mijn handboek moet de waarde tussen de 0.2 en 0.7 volt liggen maar ik weet niet of dit ook met draaiende motor geldt.
Kan iemand mij helpen? Ik ben ten einde raad met dit probleem.
Groeten Matthijs
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: starten en afslaan lucas cu14
Kijk eens of je een foutcode uit de ECU kan trekken door het aantal keer knipperen van het CE lampje te tellen.
Je kan de ECU triggeren om CE meldingen te tonen door massa te maken bij een connector bij de luchtfilterbak, even zoeken hier op het forum, is al vaker besproken.
Ik heb zelf wel eens een slechte Lucas CU14 ecu gehad die elke keer er mee stopte, maar die auto liep iets langer door, een paar minuten en viel toen telkens uit. Na vervanging van de ECU was het opgelost.
EDIT:
Wordt ook hier besproken, 240-6: http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... System.pdf
Je kan de ECU triggeren om CE meldingen te tonen door massa te maken bij een connector bij de luchtfilterbak, even zoeken hier op het forum, is al vaker besproken.
Ik heb zelf wel eens een slechte Lucas CU14 ecu gehad die elke keer er mee stopte, maar die auto liep iets langer door, een paar minuten en viel toen telkens uit. Na vervanging van de ECU was het opgelost.
EDIT:
Wordt ook hier besproken, 240-6: http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... System.pdf
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: starten en afslaan lucas cu14
Bedankt voor je reactie en de link. Ik heb al een kabel met schakelaar liggen, ik weet ook waar ik hem aan moet sluiten dus zal eens proberen de foutcodes uit te lezen.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
- Ruud 9.3
- Donateur
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: starten en afslaan lucas cu14
Slaat de motor ook af als je gas blijft geven ?
Anders moet je de AIC klep verdenken.
Anders moet je de AIC klep verdenken.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
-
- Donateur (4x)
- Berichten: 370
- Lid geworden op: za 13 feb, 2016 16:19
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: starten en afslaan lucas cu14
Mijn eerste gok:
Hall gever in je verdelerkap defect.
Deze systemen starten en bepalen binnen 3 seconden het exacte bdp. Vandaar dat de auto 3 seconden loopt.
Je toerenteller zou het dan ook niet moeten doen.
Hall gever in je verdelerkap defect.
Deze systemen starten en bepalen binnen 3 seconden het exacte bdp. Vandaar dat de auto 3 seconden loopt.
Je toerenteller zou het dan ook niet moeten doen.
- vel0city
- Donateur
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: starten en afslaan lucas cu14
Topicstarter heeft het echter wel erover dat het blok blijft draaien zodra de LMM losgekoppeld is. Dan zou de Hall-gever in ieder geval goed moeten zijn, anders krijgt de ECU geen BDP signaal waardoor 'ie niet weet waar in het ontstekingsproces het blok bevindt waardoor deze niet eens aan zou moeten slaan.
@topicstarter, al eens getracht de LMM te wisselen voor een goed exemplaar?
@topicstarter, al eens getracht de LMM te wisselen voor een goed exemplaar?
-
- Donateur (4x)
- Berichten: 370
- Lid geworden op: za 13 feb, 2016 16:19
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: starten en afslaan lucas cu14
My bad overheen gelezen, dan zal het dan niet zijn.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: starten en afslaan lucas cu14
Dank voor jullie reactie!
Ik ben al iets verder met dit probleem. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een paar euro's er tegenaan gegooid. 2e hands ECU en 2e hands LMM. 1 voor 1 vervangen. Helaas heeft dit niet geholpen. Als ik de auto start met stekker op LMM aangesloten en ik geef gas kan ik hem nauwelijks aan de praat houden, eigenlijk lukt het niet. Wat wel merkwaardig is, ik had de slangklemmen van de AIC losgelaten omdat ik zoveel aan het testen was, en tijdens het starten schoot ineens 1 van die slangen eraf met een knal. Komt er oom druk op deze slangen te staan?
Ik ben al iets verder met dit probleem. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een paar euro's er tegenaan gegooid. 2e hands ECU en 2e hands LMM. 1 voor 1 vervangen. Helaas heeft dit niet geholpen. Als ik de auto start met stekker op LMM aangesloten en ik geef gas kan ik hem nauwelijks aan de praat houden, eigenlijk lukt het niet. Wat wel merkwaardig is, ik had de slangklemmen van de AIC losgelaten omdat ik zoveel aan het testen was, en tijdens het starten schoot ineens 1 van die slangen eraf met een knal. Komt er oom druk op deze slangen te staan?
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
- Ruud 9.3
- Donateur
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: starten en afslaan lucas cu14
Heb je de langen op de AIC dan niet verkeerd om aangesloten ?
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: starten en afslaan lucas cu14
De AIC is een zwak punt van het lucas-systeem - ik denk dat je die als eerste eens moet uitsluiten.
Ecu en lmm heb je al uitgesloten. En gasklep goed afgesteld?
Bobine en bougieskabels gecontroleerd? Lambda waarden?
Ecu en lmm heb je al uitgesloten. En gasklep goed afgesteld?
Bobine en bougieskabels gecontroleerd? Lambda waarden?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: starten en afslaan lucas cu14
Check, ik ga vandaag een 2e handse ophalen en ga vanmiddag proberen deze te installeren. Gasklep is goed afgesteld volgens de waarden in het handboek. 0.4V bij klep dicht. +- 4Volt bij klep open.
Lambda is lastig aangezien ik de motor niet kan laten draaien. Misschien met de stekker van de LMM gedemonteerd wel. De weerstand is in ieder geval >10 Ohm.
@Ruud 9.3: ik heb gekeken naar die slangen, maar die zijn al zo "voorgevormd" dat ik ze niet verkeerd om aan kan sluiten. Wordt vervolgd.
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: starten en afslaan lucas cu14
Het is zal waarschijnlijk niet het geval zijn, maar controleer de AIC slangen voor de zekerheid wel effe. Er staat op de tuit een pijl die de richting aangeeft hoe de lucht moet stromen, de slang die hier vanaf komt moet na de gasklep, de andere ervoor - even uit mijn hoofd. Dat er druk opstond, er een slang af sprong, zoals je schreef, doet mij vermoeden dat de AIC niet opengaat, en hij de motor "smoort".
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: starten en afslaan lucas cu14
Niet de foutcodes uit de oude ECU getrokken?
-
- Donateur (4x)
- Berichten: 370
- Lid geworden op: za 13 feb, 2016 16:19
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: starten en afslaan lucas cu14
Als je een stukje pijp hebt of goed duct tape skills is het prima te doen om de aic even te bypassen, dan loopt ie natuurlijk loeihard stationair maar kun je de aic wel toetsen/ uitsluiten.
Alternatief is de aic even demonteren schoonmaken en met beleid dicht draaien, dus pennetje naar binnen.
Vervolgens draai ik hem dat zelf niet muurvast in de behuizing om schade aan de stappenmotor te voorkomen mocht deze het stationair willen terugschroeven.
Alternatief is de aic even demonteren schoonmaken en met beleid dicht draaien, dus pennetje naar binnen.
Vervolgens draai ik hem dat zelf niet muurvast in de behuizing om schade aan de stappenmotor te voorkomen mocht deze het stationair willen terugschroeven.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 17:53
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: starten en afslaan lucas cu14
Nog niet gedaan sorry, zal ik ook nog even meenemen in het onderzoek
Saab 900 T8 '86
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92
Saab 900s lpt '91
Saab 900s cabrio '92