Saab 900 gli coupé 84 informatie

1978-1993
Joske P
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jan, 2022 11:46
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Joske P » zo 23 jan, 2022 12:16

Ik heb een uitzonderlijke, zéér goed geconserveerde Saab 900 gli coupé. Nooit een likje verf, totaal geen roest. Ik gebruik deze momenteel nog dagelijks. Het is een automaat met 217000 km met opties. Ik vind over deze specifieke Saab nergens duidelijke informatie.
Is er iemand die mij meer informatie kan geven? Voor mij is het echt "the coolest car in town" en dat vinden vele mensen ook zo. Alvast bedankt

flashman
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 09 mei, 2016 22:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door flashman » zo 23 jan, 2022 12:45

Dat klinkt heel erg interessant :)

Wat zou je precies willen weten?

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Vyv » zo 23 jan, 2022 13:30

Ja vertel er eens wat meer over, bouwjaar, welke kleur, welke opties. Doe eens een paar foto's hier neerzetten. En je hebt zo een heel draadje vol met 'experts' die er van alles over kunnen vertellen.

Joske P
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jan, 2022 11:46
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Joske P » ma 24 jan, 2022 11:49

Vyv schreef:Ja vertel er eens wat meer over, bouwjaar, welke kleur, welke opties. Doe eens een paar foto's hier neerzetten. En je hebt zo een heel draadje vol met 'experts' die er van alles over kunnen vertellen.
Zij is van bouwjaar 84, zilverkleurig, opties zijn centrale vergrendeling, koplampwissers, volledige voorbereidende aansluiting voor airco + ik heb alles hiervoor, verwarmde zetels, stuurbekrachtiging en destijds ook een volledige inbegrepen anti roest behandeling. Ook heb ik de volledige historie van onderhoud en eigenaars. Ik ben de derde. Maar mijn vraag is eigenlijk waarom vind ik van mijn Saab Coupé Gli niks terug en van gle wel. Wat is het verschil?

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door RoccoH » ma 24 jan, 2022 13:48

Een Gli heeft injectie en een Gle een carburateur.

Wellicht koos het gros van de kopers of een simpele carburateur, of gelijk een turbo?

flashman
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 09 mei, 2016 22:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door flashman » ma 24 jan, 2022 14:00

RoccoH schreef:
ma 24 jan, 2022 13:48
Een Gli heeft injectie en een Gle een carburateur.

Wellicht koos het gros van de kopers of een simpele carburateur, of gelijk een turbo?
Daarop inhakend;

Kan iemand het verschil in motorloop/karakter duiden van de carburateur en injectie? In dit geval dus de 8-klepper. Ben wel benieuwd of de injectie bijvoorbeeld veel soepeler/mooier loopt.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Style&Co » ma 24 jan, 2022 14:06

injectie is krachtiger. Maar een goed lopende carburateur doet er amper voor onder en je hebt 0 kans op gezeik met de K jettronic
live your dreams

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door op » ma 24 jan, 2022 22:46

Gli (is injectie 118pk) én automaat, dat waren toen hele dure opties. Het is in Nederland daarom een zeldzame variant. In de classic scene is de 900 classic automaat niet erg gewaardeerd, iedereen wil handgeschakeld. Daarom is wat toen al zeldzaam was, nu helemaal exotisch.
Als je niet hard wil op de snelweg en veel stadsverkeer en/of file rijdt is de automaat juist heel erg fijn. Hij heeft wel dorst in de stad....
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door op » ma 24 jan, 2022 22:48

Joske P schreef:
ma 24 jan, 2022 11:49
Zij is van bouwjaar 84, zilverkleurig, opties zijn centrale vergrendeling, koplampwissers, volledige voorbereidende aansluiting voor airco + ik heb alles hiervoor, verwarmde zetels, stuurbekrachtiging en destijds ook een volledige inbegrepen anti roest behandeling. Ook heb ik de volledige historie van onderhoud en eigenaars. Ik ben de derde. Maar mijn vraag is eigenlijk waarom vind ik van mijn Saab Coupé Gli niks terug en van gle wel. Wat is het verschil?
Stuurbekrachtiging ook?
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Ewout » di 25 jan, 2022 11:32

Ehh... een GLE heeft eveneens mechanische injectie. De GL en GLs hadden de carburateur (enkel respectievelijk dubbel). De voornaamste verschillen tussen GLi en GLE zijn dat een GLE de luxeklasse vertegenwoordigt, met standaard onder meer het turbo-interieur (met armsteun achter) en -stuurwiel, centrale vergrendeling, luxe wieldoppen, een middenconsole en een verwarmde bijrijdersstoel heeft, wat de GLi allemaal ontbeert. De GLi is dan ook de basisuitvoering c.q. praktische versie van de injectiemodellen en als motorisch boven de carburateurversies (GL/GLs) gepositioneerd. Zowel de GLE als de GLi hebben een vijfbak (of de optie van een automaat), inderdaad ook stuurbekrachtiging en een toerenteller. Maar jouw exemplaar heeft blijkbaar centrale vergrendeling als optie. En weet je zeker dat de bijrijdersstoel ook verwarmd is? Voor de GLi was de standaard dat dit alleen bij de bestuurdersstoel het geval was.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door RoccoH » di 25 jan, 2022 16:35

:doh: inderdaad, ik was abuis! Heb zelf een keer naar een MY1980 Gle gekeken...

Joske P
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jan, 2022 11:46
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Joske P » wo 26 jan, 2022 11:35

Ewout schreef:Ehh... een GLE heeft eveneens mechanische injectie. De GL en GLs hadden de carburateur (enkel respectievelijk dubbel). De voornaamste verschillen tussen GLi en GLE zijn dat een GLE de luxeklasse vertegenwoordigt, met standaard onder meer het turbo-interieur (met armsteun achter) en -stuurwiel, centrale vergrendeling, luxe wieldoppen, een middenconsole en een verwarmde bijrijdersstoel heeft, wat de GLi allemaal ontbeert. De GLi is dan ook de basisuitvoering c.q. praktische versie van de injectiemodellen en als motorisch boven de carburateurversies (GL/GLs) gepositioneerd. Zowel de GLE als de GLi hebben een vijfbak (of de optie van een automaat), inderdaad ook stuurbekrachtiging en een toerenteller. Maar jouw exemplaar heeft blijkbaar centrale vergrendeling als optie. En weet je zeker dat de bijrijdersstoel ook verwarmd is? Voor de GLi was de standaard dat dit alleen bij de bestuurdersstoel het geval was.
Inderdaad Ewout...enkel de bestuurdersstoel is verwarmd Afbeelding. Alvast bedankt voor je deskundige uitleg. Ik zal voor het weekend enkele foto's posten

Joske P
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jan, 2022 11:46
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Joske P » wo 26 jan, 2022 11:55

op schreef:Gli (is injectie 118pk) én automaat, dat waren toen hele dure opties. Het is in Nederland daarom een zeldzame variant. In de classic scene is de 900 classic automaat niet erg gewaardeerd, iedereen wil handgeschakeld. Daarom is wat toen al zeldzaam was, nu helemaal exotisch.
Als je niet hard wil op de snelweg en veel stadsverkeer en/of file rijdt is de automaat juist heel erg fijn. Hij heeft wel dorst in de stad....
Maar de automaat maakt mijn Saab juist zo cool rijden...zalig gewoon. Voor langere afstanden is het inderdaad iets minder maar ik wil niet ruilen voor een 5 bak Afbeelding maar nu begrijp ik wel waarom de Gli zo zeldzaam is

Joske P
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jan, 2022 11:46
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door Joske P » ma 28 feb, 2022 15:36

[]Bij deze plaats ik foto's van mijn Saab 900 coupé bouwjaar 84 in volledig originele en geconserveerde staat. Geen roest of bij geverfd! Airconditioning aansluiting en schakelaar+ook de juiste onderdelen om deze te plaatsen. 12 originele velgen met bijpassende wieldeksels en banden. Automaat. Originele tectyl antiroest behandeling.
Ik ga deze binnenkort te koop stellen daar ik een andere auto voor dagelijks gebruik ga kopen en deze unieke Saab niet kan stallen zoals het hoort. Dus bij deze nodig ik geïnteresseerde liefhebbers uit om een kijkje te komen nemen en eventueel te bieden. Enkel en alleen échte liefhebbers dus. Voor deze liefhebbers maak ik met graagte een schappelijke prijs Afbeelding. Voor meer informatie Kan u me contacteren op nr +32476338394AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Injectie op di 01 mar, 2022 7:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

flashman
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 09 mei, 2016 22:24
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 900 gli coupé 84 informatie

Bericht door flashman » ma 28 feb, 2022 18:46

Wat een pracht exemplaar! Een echte liefhebbersauto.

Is dit deze in dit filmpje? https://youtu.be/STYSI1KMqT8

Plaats reactie